Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Hitsauslaitteet

Aloittaja Leksa, 19 syyskuu 11, 23:29:46

« edellinen - seuraava »

janne a

Jep,kyllähän kempiltä vaihtoehtoja riittää:)tiggipuolella vaan alkaa hintaraja meikäläisellä kammottaan.Itellä on mig evo170 ja vanha eka 160 puikkokone tallissa.kelläpä ei kunnon tiggiä polttelis mutta kyllä tuo hintapuoli pakottaa turvautuun työnantajan tiggiin:)  silti oon sitä mieltä että hitsauskone on oltava oranssi;)

Lyytinen

Näitä asioita on puitu varmasti jo miljoona kertaa ja jokaisella on omat mielipiteensä, mutta sanokoon kuka mitä tahansa niin itse hitsaisin moottoripyörän runkoa ennemmin puikolla kuin migillä, jos ei tiggiä käytössä. Ihan siitä syystä, että lämmöntuoton säätely ainakin näin amatöörihitsarin järkeen helpommin uppoaa puikolla kuin migillä. Migillä kyllä saa nättiä saumaa, mutta minulle ainakin on ihan hepreaa minkälaiset vaikutukset migin pistemäisellä lämpökuormalla on siihen ympäristöön. Puikosta sentään tiedän jotain. Olen migillä kyllä hitsannut senttistäkin materiaalia, mutta en tekisi sitä jos se olisi jotenkin terveyden kannalta ottavassa paikassa. Plus puikolla lisäainevalikoima on käytännössä rajaton ja helppo vaihtaa. Peltihommat asiat erikseen, mutta moottoripyörähommissa kyllä se migillä menee melkoiseksi kitin kanssa läträämiseksi.

En sano etteikö Kemppi olisi viimesen päälle, itelläni tuo Minarc 150 puikko ja Kempak 1700 voimavirtamiggi. Mutta kannattaako tuommosten raapasutiggien kanssa ruveta sähläämään kun Saksasta saa ovelle tuotuna parisataa ampeerisen kiinalaisen vaihtovirtatigin jopa alle neljäänsataan. Yhden kaksikymppisen lestin olen suhuuttanut hitsata eikä ole ollut kiinan pojan vehkeessä moittimista.

Ehkä siinä Minarc-Migissä on se hyvä puoli, että se valkkaa ite asetukset kun vaan vääntää potikasta paksuudet kohdilleen, mutta ite en kyllä luota mihinkään tuommoiseen jos en ite ymmärrä mitä siinä tapahtuu. Tämä kun ei mitään maanviljelystä, jossa pitää olla uskonnosta kymppi ja matematiikasta nelonen. Ja jos pitää miettiä hitsauskoneen jälleenmyyntiarvoa, niin ei taida kyllä kovin kova luotto olla siihen ;D

Das Fette Sau

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 31 toukokuu 13, 11:46:43
Ja jos pitää miettiä hitsauskoneen jälleenmyyntiarvoa, niin ei taida kyllä kovin kova luotto olla siihen ;D

Hehheh, aika paha argumentti!! :D
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

ezmo

#48
Jaahans, Taitaa tän tuuliviirin pää kääntyä sittenkin MIGiin.... Esab Caddy Mig C200i irtois Kempin 170 hinnalla. Tossa C200i:ssä on juuri ne haukutut automatiikat, mutta musta tuntuu, että mä luulen, että ne ois mullen just tarpeen ;) . Käytän vuoden kaks ja myyn pikkasen halvemmalla pois, jos en enää tarvii...

Kait noi ESABitkin on ihan hintansa pitäviä, Ruottalaista laatua.
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Das Fette Sau

Mietin ihan samaa asiaa, että kun samalla hinnalla sais tehokkaamman keltasen koneen vaikka millä ominaisuuksilla tai vaihtoehtosesti oranssin peruskoneen, että miten tekis, mutta koska en ihe ymmärrä eikä oo kokemusta, nii kysyin yheltä pitkän linjan konepajayrittäjätutulta, jolla on kummankin värisiä koneita käytössä, ja se sano että hiä ostas noista kahesta vaihtoehdosta oranssin peruskoneen mielummin, suomalaista työtä ja ei oo kuulemma heillä ollut niihen kaa murheita ammattikäytössäkään. Langansyöttöongelmista mainitsi keltasten koneiden kaa. En tiiä sitten miten paljon niistä on lankaa kulkenut läpi ennen kuin ongelmat alkoivat... Esabit ymmärtääkseni kasataan muuten Puolassa, en tosin oo satavarma.

Mieki oisin sen automatiikan kyllä mielelläni ottanu lisäoptiona niinku siinä Esabin 200:ssa tai MinarcMig 200:ssa on, mutta kipuraja tuli siinä vastaan. Vaan taulukosta ku tälleen alkuun kahtoo suositusarvot tuolla manuaalisäätösellä, missä säädetään langansyöttöä ja jännitettä, nii tässä vaiheessa ainakaan parametrien hienosäädön puute ei oo se heikoin lenkki sauman muodostamisessa, kyllä se on ihan siellä maskin takana :D

Laatukone se keltanen konekin aivan varmasti on ja huoltoa sillekin tältä pallonpuoliskolta saa, vaan onhan nuo semmosia investointeja että pittäähän niitä pohtia tarkkaan, myös jälleenmyyntiarvoa, jos kone ei vastaakaan tarpeita ja pitää vaihtaa sopivampaan.

"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

janne a

#50



Oliskos mahdollista saada lyytiseltä osoite mistä tuon kiinanihmeen tilasit?Tuolla hinnalla voi jo merkkiuskollisuus kärsiä,ja maalaa sen sitte vaikka oranssiksi ;D kiitos etukäteen

El Pee

Kyllä Lyytinen totta puhuu, ettei mig rungon hitsaukseen häävi ole. Yhden rungon silppusin joka oli kongattu penkin kohdalta, oli putken sisältä kuin siilin selkää. Seinämääkin oli sauman hiomisen jäljiltä joitakin kymppejä jäljellä. Mutta kyllä joskus miggiä kaipailisi, esim. kiinnikkeiden hitsaamisessa runkoon. Oishan se helppo räpäyttää migillä tosta vaan kiinni, kuin että tigillä hepata huonoon paikkaan ensin perusaineet yhteen, ja sen jälkeen ottaa lanka käteen lopullista hitsuuta varten.
Urheilumallin Harley-Davidson valurautaisilla sylinterinkansilla

Make

Meillä töissä on kaks äijää ja yks tyttö jotka eivät pääsääntöisesti tee työkseen muuta kuin hitsaavat raudanpalasia toisiinsa. Kaikkea on kokeiltu ja oranssi taitaa olla se viimeinen hitsauskoneen väri.
Mulla on Kemppi 163s ties miltä vuosikymmeneltä. (Kokoonsa nähden uskomattoman suppea laitos ominaisuuksiltaan ;D) Siitä huolimatta että en osaa hitsata, en oo ainakaan saanut rikottua sitä.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

El Pee

Kyllä se vaan niin on, että pääsääntöisesti oranssia tuo hitsauskalusto noilla asennusmestoilla on. Olosuhteet saattaa noilla voimalaitos- ja tehdassaiteilla olla hyvinkin haastavia ja vaihtelevia.
Erään kerran nostettiin illalla turvekuljettimen alapäässä kempin valovirtaminarcci parin portaan verran ylös lattiasta. Jos vaikka pesevät lattian. Yöllä salama pamauttaa piippuun, sprinkulat päälle ja metri turpeensekaista vettä hautasi kempin. Kone sähkökorjaamolle ja sama kone toimii tänä päivänäkin. Tuumasivat että ei edes osia tarvinnut vaihtaa.

En tiedä olisiko Esa B selvinnyt moisesta. En kyllä muista milloin viimeksi olen edes nähnyt esabin koneita asennustyömaalla.
Urheilumallin Harley-Davidson valurautaisilla sylinterinkansilla

PK-67

#54
 Vai oranssin värinen pitää hitsauskoneen olla no sittenhän tuli honkkarin nettikaupasta tehtyä hyvät kaupat alta 180â,¬ ;D. Mutta aloittelialle en suosittele huonon syttymisen takia,mutta yllätti poltamalla kaksi kolmen ja piikin puikkoa peräkkäin (virrat tapissa) mitä työpaikan pikku Lincoln ei onnistunut polttamaan ilman huilitaukoja.

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: janne a - 31 toukokuu 13, 13:23:23Oliskos mahdollista saada lyytiseltä osoite mistä tuon kiinanihmeen tilasit?Tuolla hinnalla voi jo merkkiuskollisuus kärsiä,ja maalaa sen sitte vaikka oranssiksi ;D

Meneppäs semmoiseen kun http://www.ebay.de ja siihen hakukenttään "wig ac". Siellä sitten yrität just tyyliin 5 - 10 sekuntia ennen huudon sulkeutumista tarkka-ampua niin kyllä se siitä lykästää, jos ei ekalla kertaa niin muutaman viikon sisällä kyllä. Sillä taktiikalla kerran jäi käteen myös 120 ampeerin plasmaleikkuri, ei sitten yhtään överiksi sekään mennyt ;D

ezmo

#56
Kotiutan maanantaina keltaisen c200i migin kaasulla ja alan harjoitteleen tätä haastavaa ammatitaitoa koepaloilla.
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Lyytinen

Sanoisin kuitenkin vielä sen, että ihan ensiksi niitten tarjoustalon rutiilipäällysteisten puikkojen tilalle otatte kunnon puikot, esim. emäspäällysteinen Elga P48S. Sillä kuona pysyy helposti siellä missä pitääkin, eli sulan päällä eikä alla. Ja eikä railoa kerralla umpeen vaan useita palkoja ja kuonanpoisto kunnolla joka välissä. Vaikka vingulla jos ei muulla lähde. Käytetty virta mieluusti paketin kyljessä olevan haarukan alakanttiin ainakin viimeisiä palkoja hitsattaessa ettei kraatereita tule. Näillä yksinkertaisilla jutuilla ja harjoittelulla pitäisi kenen tahansa saada puikolla semmoista jälkeä ettei tarvii hävetä. Tai toista kertaa hitsata.

Sitten yksi juttu tuli mieleen. Veteraanitraktorin pakosarja oli katki, valurautainen, ruosteinen ja imenyt hiiltä. Yritin vaikka millä erityispuikolla, mutta ei siitä tullut kerta kaikkiaan mitään. Oli tulossa ekat lumet ja piti saada savut äkkiä, ajattelin, että migillä saa räkäistyä jotain, että sen verran pysyy kasassa. No siellä se on tänäkin päivänä ja ainakin 6 vuotta siitä on aikaa.

mielikuva

Moi,

Tämä keskustelu on mennyt mun mielestä jotenkin hassusti. Näin harrastelijakäyttöön kun puhutaan vaikka migistä niin monellako on hajonnut hitsikone?

- Mä en ole koskaan hitsannut huonolla puikkokoneella? Ainakaan sellaisella joka ei olisi harrastekäytössä pelittänyt. Mä oon vaan sitten niin väärässä kun sanon että kirpparilta löydetty romu jonka kaveri osti kympeillä pelittää ihan hyvin. Varmaa on että se ei oo ollut koskaan kallis.

- Monellako on hajonnut VANHA esab? Mun mielestäni/kokemuksestani kivoja hitsata. Ja ei niistä automatiikoista haittaa ollut... Meillä luovuttiin kun haluttiin isompi.

- Tällä hetkellä hitsaillaan vanhalla oranssilla AGA voimavirta migillä. Vuodelta yks ja kaks. Se on vaan mukava.

- Mä olen joskus hitsannut ihan uudella 280A oranssilla joka oli mun mielestäni rätisijä vaikka kuinka säädetiin. Sitten hitsasin oranssilla uudehkolla kannettavalla valovirtavehkeellä joka oli mun mielestäni käsittämättömän mukava ja hyvä peltijutuissa.

- Tiggejä ei ollut vuosi kaksi taakseppäin myytävänä käytetynä mitään järkeviä. Noissa on tekniikka kehittynyt valtavasti viime vuosina. Olen kuullut että noiden kiinavehkeiden surma on säilyttää niitä kylmässä tallissa. Jos on lämmin sellainen niin hyvin kestää ja pelaa. Sama kuulemma esimerkiksi tasapainotuskoneet.

- Mulla on ikää 36 ja mä en ole miettinyt tuota jälleenmyyntiarvoa kertaakaan kun  työkalua ostan. Osin ulosvejäjän yhtenä päivänä....

jsr85

Nämä uudet oranssit on loistavia koneita, vaatii vaan käyttökoulutuksen niin niistä saa kaiken irti, ilman sitä mun mielestä on sama käyttää karvalakkimallin koneita. Tällä hetkellä käytössä n. 2006 mallin weldforce ja lähes uusi fastmig synergic, tigginä Mastertig MLS 2300 AC/DC, MTX paneelilla. Keikkapuikkokoneena fronius transpocket 1500.
Harraste käyttöön ei kyllä ole mitään järkeä hommata tuollaisia vehkeitä ellei sit satu olemaan paljon ylimääräistä rahaa.

Mulla kotikäytössä esab lka180 ja olen saanut kaikki hitsaukset silläkin toimitettua mitä on tarvinut.


Sent from my note 10.1