Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Öljy lisääntyy, vuotaako ruisku?

Aloittaja fxdxi, 29 elokuu 11, 21:42:11

« edellinen - seuraava »

fxdxi

-04:n Dyna kyseessä. Ajotaukoa oli 3 viikkoa. Tänä aikana öljy oli lisääntynyt tikussa 2-3 cm ja haisi selkeästi bensalle. Soitin H-D liikkeen huoltoon, siellä huoltomiehet jutteli keskenään ja kukaan ei ollut kuullutkaan, että ruisku olisi vuotanut.

Vaihdoin uudet öljyt uudet öljyt ja suodattimen ja bensatankkiin CRC injector cleaneria, jos suuttimissa olisi likaa joka aiheuttaisi vuotoa. Ajelin sitten vajaat 200 km ja tarkistelin öljyt.

Sitten oli 1 viikko ajotaukoa ja öljy oli lisääntynyt tikussa 1 cm ja öljyinen tikku haisi selvästi bensalle.

Mikä mahtaa olla vikana, miten paikallistaisi/korjaisi?

Uudesta asti on ollut minulla. Ajettu on 30 000 km. Muutokset uutena k&n ilmansuodatin ja ruiskunohjelma (H-D), sekä SE sliparit, joiden vaimennusta edellistalvena parantelin lisä reijillä ja villalla.

Koskaan ennen ei ole öljy lisääntynyt tai vähentynyt.

Miten paljon bensaa öljyn joukossa voi olla ilman että voitelu häiriintyy?

Käyntiin lähtee niin kuin ennenkin, eli hyvin, samoin tyhjäkänti ja ajossa ok.

ma^ko

Venekoneet, niin ruiskut kuin kaasarilliset klottaa kylmänä käydessään bensaa öljyihinsä, nelarit siis. Syy on se että koneen käydessä kylmänä se öljyyn päätynyt bensa ei haihdu sieltä pois, pieniä määriä kylmänä rikastettua seosta menee ohi männän. Sun määrät kyllä kuulostaa varsin hurjilta selittyäkseen ko ilmiöllä, jos pyörä on ajettu kunnolla lämpöiseksi kuitenkin välillä. Mutta jos on kylmästartteja useita ja konetta ei ole välillä ajettu öljyjen osalta täyteen käyttölämpöön, ei laitteessa välttämättä ole mitään vikaa. Kuitenkin venekoneissa on pitkän ja toistuvan kylmävesikauden uisterlun aikana jotkut saaneet ölöjymäärän jopa tuplaantumaan bensaohennuksella ja havainneet tilanteen mittatikun reijästä alkavasta tulvasta, eli varsin paljon se öljy sietää bensalla ohentamista ennen moottorivauriota.

Se että vika on alkanut yllättäen viittaa kyllä johonkin oikeaan häröön, mitä muuttujia on yhtälössä? Lisäsit äänenvaimennusta, pakovastus kasvanut ja vapaammalle virtaukselle ohjelmuitu ruisku pitää vermettä jatkuvasti rikkailla?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Spöke

Tollanen määrä bensaa pyttyjän kautta öljytilaan tappais jo tulpat! Veikkaanpa erheellistä mittaustapaa, eli öljyä ompi sekä koneessa ja säiliössä toisella mittauskerralla ja toisella taasen kone on tyhjä, säiliö täys. Eikös öljy aina hitusen bensiinille haise? Tosin mä oon yleensä väärässä...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

Ei se venekoneissa ainakaan tapa tulppia, kumma kyllä. Kyseessä saattaa olla hieman sekäjotta helpostikin, eli hieman rikasta niin bensan hajua normaalia enemmän ja voimakas määränlisääntymä taas ylös palanneiden öljyjen aikaansaannosta, pane & tiiä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.