Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

öljypumpun ongelmat

Aloittaja Tommihki, 22 kesäkuu 11, 08:57:29

« edellinen - seuraava »

Tommihki

Moro,

Klaipedasta palatessa loppui öljynkierto... no nyt on selvinnyt seuraavaa:

Öljypumpun akselin kiila on irronnut (tai ainakin se akseli pyörii, ratas ei) -> mihin saakka se kiila uittaa itsensä kun ei ainakaan jakopään pohjalta löytynyt?

Noh, niinkuin kuvista näkyy myös muutakin tuhoa on jakopäässä tapahtunut (ei oo ollut mulla auki ja koneella ajettu nyt 4 vuotta ilman ongelmia). Se onko noi tuhot ollut jo kun kone on edellisellä kerralla kasattu, niin siitä ei oo tietoa.

Eli eli:
kone sammutettiin (ei sammunut)... mitäs nyt? Uudet rattaat/öljypumpun kiila paikalleen ja kovaa ajoa? Vai sittenkin koko alakerta purkuun?
Akselin pidätinrengas näytti olevan hyvin paikoillaan joten miten se kiila sieltä mihinkään pääsee? lähteekö heti uudestaan jos laittaa uuden tilalle?

polttelis vielä ajella tänäkesänä mutta nyt olisi hyvät neuvot kalliita...

/Tommi

Kiiski

Se kiila löytyy öljypumpusta jos siellä mitään kiilaa yleensä edes on ollut. Mitä helvettiä tolle pinionin rattaalle on käynyt? Onko nokan ja pinionin väli ollut aavistuksen liian kireä. Breatherikin kuuluu shimmata oikein.

Pura se öljypumppu ja putsaa se, samaten jakopää. Sitten shimmailet nokan ja ostat oikean kokoisen pinionin rattaan. Samaten shimmailet breatherin. Niin ja peset öljytankin niin eiköhän se siitä. Nokan puslaan en ota kantaa kun niin pieni kuva etten saa mitään käsitystä.

Tommihki

#2
se nokka-akselin holkki vähän isompana...

jaahas... menee näillä taidoilla pahaks. Mistä saa tiedot oikeista välyksistä että osaa shimmata? tuskin orkkis pannun ohjekirja (clymer) noita kertoo...

joo ja sitä mäkin ihmettelen mitä noille rattaille on tapahtunut.

Kiiski

Pannarin manuaalista kyllä löytyy noi päittäisvälykset. Jos tarkotat tota lovea puslan kauluksessa niin sen kuuluu olla sellanen. Näyttäs vähän että öljypumppua vetavä matopyöräkin olis ottanut itteensä(ainakin lämpöä).

Tommihki

#4
Mulla on ymmärtääkseni Shovelin pumppu, joka saattanee aiheuttaa huonostiasennettuna noitten matopyörien lämpenemisen?

Muuten, Kiiski, jos toi härveli on kuitenkin neljä vuotta toiminut niin kaipa se kiila on siellä pakko ollut olla... täytyypä purkaa loput pumpusta seuraavaksi...

... olishan sitä voinut näin kesällä ajaakkin...

Kiiski

Se on ihan sama mikä pumppu siellä on, niiden rattaiden ei kuulu vaihtaa väriä, joku on pahasti vituillaan jos niin käy. Mutta sen kun selvität niin tod.näk selvität miksi kiilakin on poikinut. Vaikka pinionin rattaan yrjöäminen voi olla todellinen syy kuitenkin. Vaikuttaa vähän monivammaselta toi sun jakopää.

Niin prätkät hajoaa yleensä kesällä, uskomatonta mutta totta!