Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelissä beltti liian löysällä?

Aloittaja shoveltimppa, 19 kesäkuu 11, 11:58:47

« edellinen - seuraava »

shoveltimppa

Shovel 1.5 tuuman beltillä ja 5-piikkinen piikkisika. Sialla ajettu vajaa 1000 km ja jo nyt tuntuu pienet pykälät piikeissä. Kytkin toimi alkuun hyvin mutta nyt alkanut esiintyä paljon puhuttua on/off toimintaa ja kirskahtelua liikkeellä lähtiessä. Piikkisika ja kytkin levyt uusittu siis keväällä. Teräslevyt on vanhat mutta suorat.

Eli ihmetyksen aiheena tuo piikkisian piikkien kuluminen. Voiko liian löysällä oleva hihna aiheuttaa moista. Hihnan saa kohtuu voimalla käännettyä 90 astetta ja samaisella kohtuu voimalla hihna liikkuu korkeussuunnassa noin 15 mm suuntaansa. Onko liian löysä? Kampuran pää on kiinteä, ei mitään vaimennuskilkkeitä. Ja liian pienellä isolla vaihteella ajamista olen karttanut kuin ruttoa.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 19 kesäkuu 11, 11:58:47
Ja liian pienellä vaihteella ajamista olen karttanut kuin ruttoa.

Mitä tarkoitat liian pienell vaihteellaajamisella, liian suri vaihde eli alakierrosrytkytys sitä todellista myrkkyä on, ajatuskatkos vai?

Piikkisika kulostaa kovin huonolaatuiselta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

shoveltimppa

#2
Jep, ajatuskatkos... Eli sitä isolla vaihteellarytkytystä juurikin olen välttänyt.

Rojut taas kasassa ja kytkin pelaa hienosti. Levyille annoin parin tunnin ATF kylvyn, muuta en tehnytkään. Saapa nähdä kuinka pitkään homma pelaa.

Mutta kommentteja vielä tuohon piikkisian kulumiseen. Ei varmasti normaalia mutta on syynä paska laatu (made in taiwan), liian löysä hihna vai molemmat yhdessä?

Tuukka

eikös ton hihnan kireys ole juuri ainakin bdl:llän ohjeissa niin, että kääntyy juuri 90 astetta. Liian kireä hihna sitten tuhoaakin vaikka mitä.
C.O.G.

shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 19 kesäkuu 11, 16:34:20
eikös ton hihnan kireys ole juuri ainakin bdl:llän ohjeissa niin, että kääntyy juuri 90 astetta. Liian kireä hihna sitten tuhoaakin vaikka mitä.

Tässä uskossa minäkin olen ollut, kunhan varmistelen. Hihnasta kun ei ole kokemusta, kuin vasta tältä keväältä.

Hemuli

Liian kireä hihna kampeaa kytkinrumpua vinoon, tämä rasittaa laakereita ja sitten jos rumpu pääsee ihan tosissaan liikkumaan niin painaahan se levyjäkin vinoon. Itse kyllä kallistuisin taiwaallisen metallin pehmeyteen...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Mutta on se hihna kireä/löysä/sopiva tai on sitten vaikka ketju niin ei se sinällään piikkisian piikkeihin vaikuta juuta eikä jaata. Liian löysä henkseli voi hypätä rikkoen hampaitaan ja liian kireä rasittaa laakereia ja kampeaa kytkinpakkaa, mutta siltikin jos piikit kulahtaa niin ongelma lienee paska laatu eli riittämätön karkaisu tai materiaali eli pintakovuus vaan loppuu kesken.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

shoveltimppa

Kytkin on nyt pelannut kolmisen sataa kilometria mainiosti ATF käsittelyn jälkeen. Tuota taiwanin valmisteen laatua kyllä sopii epäillä ja vahvasti. >:( Saapa nähdä, missä kunnossa piikit on syksyllä...