Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Naputtaa ja ahistaa

Aloittaja Timppa62, 12 toukokuu 11, 00:06:00

« edellinen - seuraava »

Timppa62

Pata: Late Shovel 1340
Nokka: Crane FB 296A, kovat nostajat
Sytkä: Dyna 2000i
Männät: Wiseco 9,5:1
Totaalisen koneremontin jälkeen ajettu 2 huoletonta kesää ja 13500 km.

Alkaa olla vastoinkäymisten määrä tälle keväälle nyt täynnä.
Ekaks meni puola. Sen vian etsimiseen jonkin aikaa ja tuli testattua kaikenlaista.

Viime talven kansirempan jälkeen (1 ohjuri, seeti ja venttiili vaihdettu, muut hiottu) säädin vielä tönärit ja sytkän uudelleen koeajolenkin jälkeen, kaikki näytti hyvältä.
Tänään vielä fiksailin kaikenlaista, mm, pakoputkien kannakkeita jne. Kaiken piti edelleen olla ok.

Käynnistäessä pyöritti tosi nahkeesti. Lähti kuitenkin käyntiin, mutta koneesta kuului tasainen naputus. Se kuului jo aika vaimeana eilen, enkä silloin ruuvarikuuntelulla pystynyt paikallistamaan lähdettä. Just sen eilisen rallatuksen vuoksi aattelin säätää sytkän ja tönärit tänään uudelleen. Mopossa on kovat nostajat, joten pikku rallatus kuuluu asiaan.

Sytkän säätölevy menee ihan toiseen ääriasentoon, jotta Dyna 2000i:n ledin saa sammumaan (kun kääntää myötäpäivään). Tunnistin on hahlossa eli koneen pitäis olla oikeassa asennossa.

Olisko viime talvena asennettu seetirengas lähtenyt liikkeelle tai venttiilin varsi kierona? Ilman tulppia startatessa ei mitään kolinoita kuulu, eikä ahista. Käsinkin pystyy pyörittämään takafillarista konetta ihan kohtuullisesti.

Vai onko mulla sytkä ihan totaalisesti pielessä? Varmistin kyllä moneen kertaan "silmä kädessä", että sytkä ei oo 180 astetta pielessä, eikä nokkakoppa ole edes tänä talvena ollut auki.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Timppa62 - 12 toukokuu 11, 00:06:00
Sytkän säätölevy menee ihan toiseen ääriasentoon, jotta Dyna 2000i:n ledin saa sammumaan (kun kääntää myötäpäivään). Tunnistin on hahlossa eli koneen pitäis olla oikeassa asennossa.

Olisko viime talvena asennettu seetirengas lähtenyt liikkeelle tai venttiilin varsi kierona? Ilman tulppia startatessa ei mitään kolinoita kuulu, eikä ahista. Käsinkin pystyy pyörittämään takafillarista konetta ihan kohtuullisesti.

Vai onko mulla sytkä ihan totaalisesti pielessä? Varmistin kyllä moneen kertaan "silmä kädessä", että sytkä ei oo 180 astetta pielessä, eikä nokkakoppa ole edes tänä talvena ollut auki.

PanShovelissani oli aikanaan venttiilin ohjuri irronnut ja se naputti kuuluvasti tyhjäkäynnillä. Seetirenkaan irtoamisesta ei ole kokemusta, mut jos se olis kokonaan pudonnu lautasen päälle, niin ei varmaan enää kävis. Mut löystyminen?
Sytkän säätölevyn ääriasentoon meno ei minua juurikaan ihmetytä, sillä myös aftermarket kärkisytkien kanssa on minulle noin tapahtunut. Kahdesti kahdella Shovelilla. Eikä säätö ole edes riitänyt, piti viilata. Eli mulla on viilattu kärkisytkä  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Tsiikasitko venttiilijousien asennus korkeudet? Venttiili missä uusi seeti saattaa olla syvemmällä, venakopan puolelta katsottuna ja ventiililautanen pohjaa ohjuriin tai jousi pohjaa? 2000i säädetään muistaakseni yläkuolokohdan merkin kohtaan, onhan säädetty siihen eikä manuaalin ennakkomerkin mukaan? Jos venttiili olis vääntynyt niin painetta kyseisessä pytyssä ei olisi lainkaan + tönäriin tulee huomattava välys. Seetiä multa ei olekkaan irronnu kuin pöydällä etten tiedä oireita, mutta varmaan saman suuntasta kuin vääntynyt vena.

Vastoinkäymiset sulla kuitenkin vielä ihan lastenkengissä, ei muuta kuin niska kyyryyn ja kohti uusia epäonnistumisia.

Timppa62

Kiitos vastauksista.

Venajousien pituutta ei tullut tarkastettua asennettaessa.

Sytkän säädin Dynan ohjeiden mukaan eli TDC merkkiin eikä ennakkomerkkiin.

Ennenkuin alan ottaa kansia veks, tarkastan vielä ton sytkän. Startatessa lyö rajusti vastaan eli sytkä ei olis kohdillaan. Sehän aiheuttaa detonointia eli hallitsematonta palamista, joka taas aiheuttaa kolinaa.

Joo, ymmärrän että nää on pieniä vastoinkäymisiä, nää mopohuolet. Kyllä se vesisade vielä rännäks muuttuu.

Kiiski

Löysää vähän sitä uuden seetin venan tönäriä niin huomaat kanittaako, pohjaako jousi. Ennen kuin purat.
Mopohuolet on just pahimpia huolia varsinkin moposaitilla. Vähättelin vaan noita vastoinkäymisiäsi, tuskin nimittäin vielä ohimosuoni nitisee parin pikku vian jälkeen?

vot

kantapääkokemuksen muistuttamana, minkäs ikänen kone on? shoveleissa eri tdc merkit >80ja81<

http://www.nightrider.com/biketech/ignition_timing_00.htm

Timppa62

Kone on -83 mallia, eli toi toosan eli penaalin symboli on TDC. Kohta taas ihmettelemään sytkää.

On se kumma, ettei sytkää saa kohdalleen kun Dynan ohjeiden mukaan tekee. Tai sitten siellä on jotain muuta, käyn hakemassa tiivistesarjan valmiiksi saataville.

Timppa62

Ja siellähän se oli syy, sytkä pielessä. Perusmoka. Kiitos ja anteeks.

Joku pikku naputus vielä jäi tai sitten oon tullut neuroottiseksi. Ruuvarilla kuuntelemalla se tulee just uudesta imuventtiilistä. Pitää tarkkailla.

72shovel

Mulla alkoi shoveli pitämään tasaista kilinää pintakaasulla ajellessa, sanotaan nyt vaikka 3 vaihde ja 50-60 vauhtia. kiristelin pultteja jokapuolelta poissulkeakseni mahdollisia koneen ulkopuolisa kilinöitä mutta tuo vaan jatkui, kylmä tai kuuma kone aivan sama. reippaammalla kaasulla häviää. alanko tutkimaan vikaa vaan siten, että kone käyntiin, tyhjäkäyntiä kaasukahva lukittamalla tonne parin-kolmentonnin huitteille ja ruuvari korvaan stetoskoopiksi? eikai se kone tiedä onko se liikkeessä vai ei kun samat kierrokset.

Timppa62

Ja oot paikallistanut sen varmasti koneen aiheuttamaksi ääneksi? Joskus resonanssi saattaa tehdä tepposet eli ääni tuleekin ihan muualta. Korvatulpat pois, kypäräkin veks ja ajelua pää munissa ja tarkkaile mistä ääni tulee.

Eikä kyseessä oo liian aikaisen sytkän aiheuttama kilkatus vedättäessä? Liian tiukka ennakkokäyrä aiheutti mulla kilkatusta.

shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: Timppa62 - 29 kesäkuu 11, 23:13:05
Eikä kyseessä oo liian aikaisen sytkän aiheuttama kilkatus vedättäessä? Liian tiukka ennakkokäyrä aiheutti mulla kilkatusta.

Sama tuli mulle mieleen.

72shovel

Nyt tuo kilkatus on poissa, kun kelit viileni. outo homma vaikka tänäänkin ajoin 140km putkeen että varmasti kone tarpeeksi kuuma, noh kaikki pelaa kuten pitääkin. pysähdyin sitten tampereen leatherheavenin eteen, kävin ostoksilla, kone seis max. 5min kunnes palasin takasin pyörälle. lähdin liikkeelle ja mäkistarttasin kakkosella. kierroksia oli perkeleesti vaikka kytkin pohjassa, tasainen humina kävi vaan ja semmoinen kilinä mitä en o aikaisemmin kuullu. niinkuin vanhanajan herätyskello oli naputustahti ja kovalla äänellä. tätä jatkui keskustan läpi aina valtatielle asti kun ei tarvinnut enää himmailla, ja ekoissa liikennevaloissa lahdentiellä mihin jouduin pysähtyyn, oli taas käynti aivan normaali. wtf?

mainittakoon, että sammutin siihen mäkeen tullessa pyörän kylmästi vaihteella, liekkö sillä mitään merkitystä?

sitten taas takasin 140km yhdellä tankkauksella eikä mitään meteliä... koko tampereen keskusta-ajon aikana takaisinpäin piti tuota herätyskello-rallatusta ennen 80km/h+ maantietä... ihan kun jotain olisi pettänyt mutta silti jatkoin vaan meiningillä että niin kauan mennään kun stoppaa! ja sitten katos ihan itekseen...

Jack

voisko hydraulinen nostaja naputtaa??
Flatheads!!!

Titus

Kovat nostajat siinä oli !! Oma  joskus käyttäytyi juuri samalla tavalla, auttoi ku laitoin syttyä reilusti myöhäsemmälle. Sellanenkin tuli huomattua et venttiilit snadisti kantoi jolloin toi ryntäily kaupungisssa ajellessa oli aivan peestä. Highwaylla toimi kuin enkeli . Sitten yhtenä pyhäpäivänä aloin säätään sössöä oikein jonkunlaisella ajatuksella , täytyy myöntää että lopputulos ylllätti positiivisesti. Jotenkin tulee mieleen että  sulla Dyna sytkä ei puhu samaa kieltä polttoaineensyötön kanssa. Mites noi käyttöjännitteet ? Meneekö kaupungissa polvilleen mutta maantiellä riittäisi ylläpitämään  voltit limiiteissä. Voi olla tosi pienestä kiinni.

72shovel

tyhjäkäynti 13,8V ja jo pienellä kaasulla sen saa lähelle viittätoista että kyllä pitäs riittää, sytkänä blue streak kärjet,konkka ja puola. eilen ajelin taas pitkän lenkin ja testasin samaa, jätin vaihteelle ja kytkin ylös. nopea tupakka ja polkemaan, ei kilkattanut toimi kun ajatus...