Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

SEST Smart Tune -ominaisuuden toiminta

Aloittaja ruostekasa, 08 toukokuu 11, 10:54:40

« edellinen - seuraava »

ruostekasa

Tulipa opeteltua tuo uusimman SE supertunerin smart tune -ominaisuus.

Homma pelaa näin:

1. Ladataan joku softan mukana tulevista kartoista ruiskuun sisään (mukana tulee muutama sata karttaa eri koneille ja osayhdistelmille). Täs vaihees kannattaa tietenkin valita sellanen kartta jonka osakokonaisuus parhaiten kuvaa pyöräsi moottoriin tehtyjä muutoksia

2. VCI-palikka jätetään kiinni mopoon ja asetetaan softalla nauhoitusmoodiin ja "tiedynoon" ajamaan vaihtelevilla kaasun asennoilla matalilta kierroksilta rajoittajalle asti. Nauhoitiuksen saa tiellä päälle VCI-palikan nappia painamalla. Palikkaan sopii 15 min ajon ajan dataa, joten kannattaa sinä aikana ajaa mahdollisimman vaihtelevasti.

3. "dynoajon" jälkeen avaat SEST ohjelmaan sen kartan jonka olet mopoosi ladannut. Lataa palikan datat tietokoneelle ja nimeä data-tiedosto niin, että muistat minkä version kartalla se on ajettu.

4. Avaa V-Front taulusta smart tune-versio. (tällänen versio löytyy vain tässä uusimmassa 4-version softassa. Tässä kartassa on tässä vaiheessa kaikki arvot nollia.

5. Lataa tallentamasi "dynodata" ja paina generate-napia. Nyt kartalle ilmestyy nollien tilalle arvoja niihin kohtiin joissa mittausdatan pohjalta on erilaisia VE(volumtric efficiency) arvoja kuin vakiokartalla on.

6. Paina update-nappia, jolloin alkuperäiselle kartalle siirtyy nuo nollasta poikkeavat smart tune-kartan arvot.

7. Toista kohdat 4-6 VE-Rear -kartalle.

8. Tallenna näin luomasi uudet VE-arvot sisältävä versio ruiskukartasta nimellä josta tunnistat mitä muutoksia olet tehnyt ja minkä "dynodatan" perusteella

9. siirrä uusi kartta mopon riskuun

10. Tielle ja testaamaan

Siis ei tämä ihan "automaattista" ole. Käytännössä joutuu tehdä tuota "dynotusta" ja muuttamista monta kierrosta, jotta kaikki saa kohdilleen.  Hommahan perustuu siihen, että ruisku logittaa tuohon VCI-palikkaan moottorin laskennallista hyötysuhdetta kuvaavia arvoja VE-arvot kummaltakin sylinteriltä erikseen. Datatietoa selaamalla (saa myös katsottua käppyrinä sitten voi nähdä miten paljon ruiskukartan VE-arvot ja ruiskun laskemat "todelliset" VE-arvot poikkeavat toisistaan. Tällä smart tune -menetelmällä saa helpommin nuo poikkeamat mahdollisimman pieneksi ja näin mallinnettua VE-kartoilla moottorin hyätysuhteen eri kierroksilla ja eri kaasun avauksilla.

Nuo VE-kartat siis mallintaa moottorin hyätysuhteen. Kaikki muut kartat (AFR, Ennakot, rikastus) sitten "luottaa" siihen, että nuo VE-arvot on kohdillaan. Lisäturvana on se, että HD:n ruisku osaa 10% rajossa sitten "mukautua" pois VE-karttojen ohjeista jos ne pielessä on. KOKO  HOMMA SIIS ONNISTUU VANHALLAKIN SOFTALLA JOS NOITA "dynodatoja" vaan tutkii ja muuttaa käsin VE-tauluja. Ainoa mitä tuo smart tune tekee on se, että se automaattisesti vertaa arvot ja kerää poikkeamat.

Näillä kun testailee niin kannattaa sitten toimia niin, että ei lähde säätelemään minkään muiden karttojen(AFR, ennakot, rikastukset, tms) arvoja ennen kuin nuo VE-kartat on saanu sellasiksi, että "dynoajossa" todelliset ja kartan VE-arvot seuraa hyvin lähellä toisiaan. Sen jälkeen voi sitten alkaa miettiä mitä AFR-arvoja haluaa kartalla koneelta "pyytää" kun moottorin hyötysuhde on kunnolla mallinnettu.

Sattuneesta syystä on ollu aikaa pelata tuon SESTin, datan keräämisen ja karttojen muokkaamisen kans nyt ja homma on jotenkin valjennut. Oli pakko opetella itte kun tuntuu, että tuota HD-softaa ei kovin moni dynoilija oo isommin pyöritelly.
Sinänsä mielipiteeksi on muodostunu, jotta tuolla SEST:llä voi tehdä ihan mitä vaan, mutta helpointa mahdollista se ei ole.

Saa laittaa YV:tä jos aiheeseen liittyen joku apuja kaipaa.