Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

vilkuista

Aloittaja jarski, 07 huhtikuu 09, 20:11:53

« edellinen - seuraava »

jarski

Eli -96 sportsteri kyseessä. Mikähän mahtaa olla vikana, kun vilkut rupes vittuilemaan ihmeellisesti. Pelkästään virrat päällä ei mitään ongelmia, mutta koneen käydessä saattaa vilkuttaa vain vähän aikaa ja sitten jää palamaan kokoajan. Pyörään laitettu kellermanin tangonpäävilkut ja takana minivilkut. Ja joskus ei vilkuta ollenkaan, vaan jää palamaan kokoajan vilkut. Vasen puoli etenkin vittuilee, mutta oikea puoli toimii pääsääntöisesti hyvin.

Kokkonen

#1
Tangon päissä lienee edelleen tavalliset 21W polttimot? Takana Ledit?
Kellermann suosittelee tuollaisissa tapauksissa (joissa vilkutustahti on liian hidas) releen vaihtoa sellaiseen, joka ei ole kuormasta riippuvainen (minulla ei ole tuohon, ainaskaan vielä, suoraa osaehdotusta) toinen vaihtoehto on asentaa 10 ohmin 15W vastukset jokaiseen mikrovilkuun.

Voisihan tuo olla pelkkä relevikakin taikka kontaktihäirötä. Vilkut lienevät pelanneet aiemmin normaalisti?

EDIT: vastus tulee vilkun rinnalle, plussasta maahan.

Toisissa Kellermanin ledivilkuissa käytetään 8,2 ohmin vastusta.

Minkä merkkiset ovat nuo minivilkkut?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mopar72

Pikku vilkku ongelma shovelissa. Virrat päällä ei mistään tapahdu mitään ,mutta akun maajohtoa irroittaessa huomasin hämärää?
Maajohdon rungosta irrotessaan vilkut ja niiden merkkivalot palaa kokoajan. Jos virrat on kytketty päälle.
Maajohdon kanssa on toinenkin johto kiinni,mikä johtaa suorakaiteen muotoiseen boksiin.
Boksin toiseenpäähän tulee vilkkujen kaksijohtoa ja toisesta päästä yksi liitelly maajohtoon.
Mikähän tarkoitus? Näyttäis johtohässäkän keskellä penkin alla olevan pyöreä kaksinapainenrele,ilmeisesti vilkkurele.
Joten onko se boksi joku vastus vai mikä? Vilkut on alkuperäistyyppiset hehkulangat.
Vilkkujen aikaisemmasta toiminnasta ei tietoa.
Tehtaan manuaalista ei apua joska sähköt ei alkuperäiset enää.
Eli onkohan jossain maavika vaiko onkohan se boksi paskana?


-Esa


Kokkonen

Kaksinpainen rele on ilmeisesti vilkkurele.
Onko siinä boxissa jotan tekstiä tai numeroita näkyvissä? Helpottaisi kun voisi tunnistaa, mikä olis kyseessä. Tuollaset "väliboxit" saattavat toimia merkillisesti, jos maadotus ei ole oikein, sähköt saattaa kulkea vikakautta.
Minkä maajohdon irrottaesasi tuo ilmiö tulee? Ei ilmeisesti kuitenkaan akun maajohto?
Pelaako vilkut kun johdot ovat kiinni?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mopar72

Ilmiö tuli kun rungosta irroitti maajohdon,eli akuun jäi toinen pää ja siihen nippuun jäi myös ton boxin johto.
Boxissa ei ole numeroita tai muutakaan tunnistus merkkejä. Ainoastaan tarra missä lukee Badlands ,american made ja nevada.  Boxi on yhtä valua ,ei purettava.

Vilkut toimii nyt,vika oli 2-napasessa releessä ja autom.sulakkeessa.
Mutta boxin tarkoitus ei vieläkään selvinnyt?

Hemuli

Se boksi on ns. "load equalizer" jonka tehtävä on tasata vilkkupiirin vastus sellaiselle tasolle että rele jaksaa vilkkua. Monesti kun vaihdetaan vakiovilkkujen tilalle ledimalleja tai sitten 5W hehkulankapolttimolla olevia tuikkuja niin vilkut jää vaan palamaan yhtäjaksoisesti. Mutta tuollaisen kaksinapaisen mekaanisen perusreleen kanssa ei pitäisi olla sitä ongelmaa, ne yleensä toimii riippumatta vilkkujen tehosta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Jatketaan valmista vitjaa.

Sellainen ilmiö yli satkun nopeuksissa että vilkku räpsyy huomattavasti nopeammin kuin esim tyhjäkäynnillä. Satkun nopeudessa kierroksia on noin 3500. Orggis vilkkusysteemit mutta releenä halvinta kuraa mitä rahalla saa, eli autovaraosaliikkeen vajaan vitosen kaksinapainen.

Mikäs tämän aiheuttaa?
FXEF-81

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 28 kesäkuu 11, 21:10:46
Jatketaan valmista vitjaa.

Sellainen ilmiö yli satkun nopeuksissa että vilkku räpsyy huomattavasti nopeammin kuin esim tyhjäkäynnillä. Satkun nopeudessa kierroksia on noin 3500. Orggis vilkkusysteemit mutta releenä halvinta kuraa mitä rahalla saa, eli autovaraosaliikkeen vajaan vitosen kaksinapainen.

Mikäs tämän aiheuttaa?

Todennäköusesti ihan suurempi jännite, laturin toimiessa täydellä teholla.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 28 kesäkuu 11, 21:12:47
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 28 kesäkuu 11, 21:10:46
Jatketaan valmista vitjaa.

Sellainen ilmiö yli satkun nopeuksissa että vilkku räpsyy huomattavasti nopeammin kuin esim tyhjäkäynnillä. Satkun nopeudessa kierroksia on noin 3500. Orggis vilkkusysteemit mutta releenä halvinta kuraa mitä rahalla saa, eli autovaraosaliikkeen vajaan vitosen kaksinapainen.

Mikäs tämän aiheuttaa?

Todennäköusesti ihan suurempi jännite, laturin toimiessa täydellä teholla.

Joo vähän tämmöistä ajattelinkin, ilmeisesti normaalia. Vilkkuu tosiaan niin tiuhaan että hyvä kun vilkunnan erottaa. Viimeksi kun latausta mittailin niin ei se liikoja pukannut.
FXEF-81

ma^ko

Jännite 3500rpm on kuitenkin suurempi kuin tyhjäkäynnillä, ei sen kyl nuin paljon pitäis vaikuttaa. Onko rele kovin kuumassa paikassa? Onko kaikki vilkut mukana toiminnassa kuitenkin ajotärinöissäkin?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Rele on etulyhdyn sisällä.

En tiedä takavilkkujen toiminnasta kun mennään lujempaa. Pitääkin tsekata vilkun piuhoja tarkemmin.

Tack!
FXEF-81

Rautahauli

Vilkut hukkasi tahtipuikon myös matalilla kierroksilla. Varaosakaupasta uusi Taiwanin lahja tilalle ja taas toimii. Olisin ostanut toisenmerkkisen mutta ei ollut hyllyssä.
FXEF-81

Kapteeni sika

Tarkoitus siirtää 2-napainen vilkkurele pois lyhdyn sisältä, on vähän ahdasta. (tankkien väliin ehkä) Samalla vois vaihtaa releen vähän pienempään ja sellaiseen jossa olisi valmiina jonkinlainen kiinnityskorvake.

Toimiikos ledivilkuille tarkoitettu rele vanhanliiton vilkuissa? Niitä näkyis olevan pienempiä ja vähän suojattujakin malleja.

Incorporeal

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 toukokuu 10, 22:35:38
Se boksi on ns. "load equalizer" jonka tehtävä on tasata vilkkupiirin vastus sellaiselle tasolle että rele jaksaa vilkkua. Monesti kun vaihdetaan vakiovilkkujen tilalle ledimalleja tai sitten 5W hehkulankapolttimolla olevia tuikkuja niin vilkut jää vaan palamaan yhtäjaksoisesti. Mutta tuollaisen kaksinapaisen mekaanisen perusreleen kanssa ei pitäisi olla sitä ongelmaa, ne yleensä toimii riippumatta vilkkujen tehosta.

Nyt hitusen höntti kysymys; Minkälaisen vastuksen tarvii kun aion korvata kaikki vm95 sportsterin org. vilkut,  6watin halogeeni vilkuilla?. Ilman vastuksia vilkut jäävät palamaan.

kiitoksia
Elämä on kuin suklaa rasia. Kumpikaan ei kestä kovin pitkään lihavilla.

Hemuli

Ei se ole niin watin päälle, kunhan jotain vastusta on. Mutta voihan tuon laskeakin. Oletetaan että käynnissä olevan pyörän jännite on 13 V.

Alkuperäisten vilkkujen teho 21W/kpl, yhteensä 42W. Uudet vilkut yhteensä 12W. Korvattavaa tehoa 30W. 30W virta 13V jännitteellä on noin 2,30A josta saadaan vastuksen arvoksi 13V/2,30A=5,65 ohm.

Sanoisin että viiden ohmin vastuksella toimii loistavasti.

Jos kiinnostaa itse pyöritellä numeroita, tästä löytyy selkokieliset ohjeet: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=958.0
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957