Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Beltti Shoveliin

Aloittaja Jarkko, 26 huhtikuu 11, 18:49:04

« edellinen - seuraava »

Jarkko

Moikka!

Suurempien öljykatastrofien välttämiseksi olis tarkoitus laittaa 1 1/2 beltti orkkis koppien sisään. Oliko se niin että kampuran päässä oleva stefa pitää kääntää toisin päin vai liittykö se johonkin muuhun hommaan?

Jarkko

Hemuli

Pitää kääntää. Stefan tehtävänä on alun perin pitää enskaöljy poissa koneesta ja nyt kun enska muuttuu kuivaksi niin homma kääntyy päälaelleen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jarkko

Jep,kiitoksia. Noin vähän muisteltiinkin.

Jarkko

shoveltimppa

#3
No voihan v....tu  >:(  Pura-kasaa-pura-kasaa-pura-kasaa harjoitukset näköjään jatkuvat. No hyvä, että moinen tieto tuli tässä kohtaa vastaan, kun eipä tuo paukkurauta muutenkaan ole vielä valmis ajoon.

Spöke

Mä en jaksanut kääntää. Ajattelin, että sitku alkaa vuotaa, vaihdan uuden ja asennan sen toisinpäin ;)
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Eihän se tapa vaikka väärin päin olisikin. Stefa vaan helposti vuotaa jos se on väärin päin. Muistan kun kerran oli yksi vakio evo bigtwinin kone irrallaan ja se nojasi seinään enskan puolelle. Parin päivän jälkeen oli melkoinen lätäkkö alla kun nurinpäin ollut kampuran stefa päästi kampikammioon valuneet öljyt lattialle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rodchop

Mulla ollu pyörissä avo beltillä molemmin päin, en oo huomannu eroo tai vuotoja.
Turha rupee kääntää jos ei oo muuten stefaa vaihtamassa. Nytkin taitaa olla beltille väärin päin pisaraakaan ei oo öljyy tullu.
HOG Forever Forever HOG

shoveltimppa

Asia selvä, en käy kääntämään.

Toi stefan alkuperäinen asennustapa shoveliin ei kyllä ole kovin looginen. Miksi enskassa oleva öljy pitäisi saada pidettyä poissa moottorista, kun se sama litku joka tapauksessa siellä kiertää? Ja eihän shovelin enskassa öljyä ole kuin nimeksi, kun ylimääräiset imetään jatkuvasti pois. Eli käytännössä tuo öljyn kulkeutuminen kampuran stefan kautta enskakopasta moottorin lohkoon on mahdotonta.

Onko evoissa erilinen öljy ensikassa? Siinä tapauksessa ymmärrän tuon varotoimenpiteen.

KvL

Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 28 huhtikuu 11, 12:10:08
Asia selvä, en käy kääntämään.

Toi stefan alkuperäinen asennustapa shoveliin ei kyllä ole kovin looginen. Miksi enskassa oleva öljy pitäisi saada pidettyä poissa moottorista, kun se sama litku joka tapauksessa siellä kiertää? Ja eihän shovelin enskassa öljyä ole kuin nimeksi, kun ylimääräiset imetään jatkuvasti pois. Eli käytännössä tuo öljyn kulkeutuminen kampuran stefan kautta enskakopasta moottorin lohkoon on mahdotonta.

Onko evoissa erilinen öljy ensikassa? Siinä tapauksessa ymmärrän tuon varotoimenpiteen.

Onhan se erillisellä öljyllä ja hyvin monet muuntaa tuon lapion systeemin omille ölpille.
Siksi tämä.

shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: KvL - 28 huhtikuu 11, 12:48:21
Onhan se erillisellä öljyllä ja hyvin monet muuntaa tuon lapion systeemin omille ölpille.
Siksi tämä.

Mä tarkoitinkin sitä, että jos shoveleihin on tehtaalla asennettu se kampuran stefa "väärinpäin", niin en ymmärrä mikä järki siinä on.

Se on sitten asia erikseen, jos systeemejä muutetaan jälkikäteen.

Hemuli

Enskassa pyörivä öljy sisältää paljon epäpuhtauksia joita tulee esim. kytkimestä ja starttikehältä. Siksi sitä ei haluta kampikammioon. Eikös shovelissa se enskasta palautuva öljy kulje kuitenkin suodattimen kautta ennen paluutaan takaisin moottoriin?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

shoveltimppa

Joo kyllä mä ton epäpuhtaus homman tiedän ja ymmärrän. Mutta se, että enskan öljyroiskeet pääsisi sieltä laturin takana olevasta stefasta kampikammioon tuntuu erittäin epätodennäköiseltä. Mutta eiköhän tää oo nyt taputeltu.

Kyllä se enskakopan paluulinja varmaan menee suoraan pumpun paluupuolelle ja sieltä suodattimelle. Imuahan siinä linjassa täytyy olla. Tosin en ole virtauskaaviosta asiaa ihmetellyt ja manuaali on nyt tallilla. Sinne sitä pitäisi itsekin suunnata, josko saisi tänään vehkeet tulille.

seppo

Tuossa paluussa enskasta ei ole mitään suodatinta (eikä ole koskaan ollutkaan edes aftermarkettiosana) eikä se liity pumpun paluulinjaan mitenkään. Tuo enskaöljyn paluu plugista (lohkossa pumpun vieressä) on kanava breathervalveen: Tuossa breatherin porauksessa on reikä n. klo 9:n kohdalla - kun breaterissa oleva reikä on tämän kanssa linjassa niin tuohon linjaan tulee alipaine joka imee nuo enskan öljyt pois. Tuo alipaine tulee siitä kun männät nousee ylöspäin.

Tuo shovelin alkuperäinen öljynkierto on ihan hanurista koska nuo enskan mujut menee suoraan breatherin kautta nokkakoppaan josta tapahtuu vasta varsinainen öljyn paluu tankkiin pumpun avustuksella.


shoveltimppa

Kiitos puuhikselle oikaisusta!