Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapään kansien muokkausta

Aloittaja Kokkonen, 26 tammikuu 09, 19:27:39

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Kokkonen on kyllä ollut ihan oikeilla jäljillä kittauksineen. Imukanava on lähtökohtaisesti aivan liian alhaalla toimiakseen kunnolla - vähän samaa vikaa kuin shovelin kansissa minkä takia mm. S&S tekee "raised runner" kantta jossa imukanavaa on nostettu ylöspäin ja alapinna muoto seuraa paremmin yläkaarta.

Nyt ei kyllä aikataulu anna periksi noiden perusteellisempaan muokkaamiseen, kuukauden kuluttua pitäisi olla vehkeet nipussa ja kansien lisäksi on vielä "pari" pikku juttua.

Mitä Kokkonen käytti rockereiden shimmaukseen? Mulla on vielä ne orkkisjouset ja voishan ne tehdä noinkin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Ride-on

Mielenkiintoisia juttuja noista ohjareista ja rikkoutumisista.
Purin myös tänään noi omat rautiksen kannet ja imu seetit ihan ok muta pako ventiilit ja seetit totaalisesti kuumentunu ja palannut, eli kovilla tuntuu olevan.
Jäinkin pohtimaan että jos heittäis ne kromivarrellisen Manleyt ja valu-ohjarit.
Olisin muuten ilman muuta laittanut k-linet kun sellaset työkalut itselläni satu olemaan(ralli ajoilta)mutta nyt nää jutut sai toisiin ajatuksiin.
Kattelin noita Rautiksen imu kanavia sillä silmällä et niis ne klassiset virheet kyllä on.  Täytyy kuitenkin tutkia ne ensiksi tossa mun omavalmisteisessa virtaus penkissä ja mitata missä kovin alipaine luuraa.
Kanavan katossa vaiko lattialla

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 maaliskuu 11, 09:42:56
Tulikos Kokkosille käyttökokemuksia vakiokanavista ennen lumia? Tuossa juuri pyörittelin pikkurautapään kansia kädessäni ja ei voi kuin ihmetellä mitä insinöörin päässä on liikkunut imukanavaa suunnitellessa.

Ei ole vielä muuta kuin lyhyt koeajo takana ja sen perusteella en osaa suuria sanoa. Nythän on myös matalapuristeisemmat männät paikalla.... Palataan tähän asiaa myöhemmin uudestaan. Pitää käydä räppäämässä tuo Schauinslandin vanha mäkikisarata refenssiksi kunhan lumet sulavat sieltä vuoren huipulta.

Shimmaukseen kaveri sorvasi paksut messinkiholkit jousien tilalle ja hienosäätö Shovelin keinuvupuakseleiden shimmeillä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Asiasta tulikin jo toisessa topiikissa mainittuakin. Eli ei toimi (vielä) nämä uudet AMPCO45 pako-ohjurit. Kuuma kone , niin 3000 rpm ja alkaa paukkumaan ja hyytyy.
Kansilla ajettu nyt vajaa 100 km.

Avasin kannet ja omilla alkeellisilla mittauksilla totesin että pako-ohjurit ovat liian tiukat. Tehtaan ohjeen (valurautaisille) mukaan pako tulisi siis olla 0.0025 - 0.0045 tuumaa ( 0,064 - 0,114 mm) Sain venttiilin varresta 0,05 mm heilunnan mitattua. Imut ovat samassa mitassa, mutta niiden kanssa ei ole ongelmaa.

Jäljistä päätellen näyttää, että venttiiliä ahdistaa se ohjurin osa joka on pakokanavassa, eikä se mikä on kannen sisällä. Ohjurin väri on myös siltä osaa muuttunut. 

Ohjureita ei ole näköjään hoonattu lainkaan, ovat suoraan brotsauksen jäljiltä.

Hommasin flexhoonit ja hoidan niillä homman. Ammattiverstaat ovat koittaneet jo kolme kertaa, joten kai se pitää uskoa, että itte pitää tehdä jos meinaa hyvän saada. Vaikka en pro työvälineitä omistakkaan.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Kysyin Rowelta mikä on oikea väljyys Rautsikan AMPCO45 ohjureille ja heti sieltä vastasivat että 0.001 tuumaa enemmän kuin valurautaisille.
Tämä tekee sen, että Rautsikan pako-ohjurin minimi väljyys olisi 0,09 mm ja imun 0,05 mm

Hoonasin tuohon mittaan, ilman tulkkia, heittokellolla jotenkin suuntaa antavasti tarkistaen. Tulevaisuus näyttää. Ompahan pakot nyt ainakin selvästi väljempi ja imutkin on hoonattu.

Jos ketä kinnostaa, niin 8 mm Flexhone käy molempiin. Maksoi 25 euroa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Nyt pelaa. Testattu tänään, +27 varjossa, kone ajettu taatusti kuumaksi. Ei nahista enää.
Perässä ajaessa, ilmassa voi haistaa lievän, palaneen öljyn tuoksun.  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 26 huhtikuu 11, 19:55:59
Kysyin Rowelta mikä on oikea väljyys Rautsikan AMPCO45 ohjureille ja heti sieltä vastasivat että 0.001 tuumaa enemmän kuin valurautaisille.
Tämä tekee sen, että Rautsikan pako-ohjurin minimi väljyys olisi 0,09 mm ja imun 0,05 mm

Täällä teoreettista pohdintaa siitä että miksi pronssiohjureilla tarvitaan enemmän välystä:

http://www.netbug.net/blogmichael/?p=384

Omaan erittäin kovan rasituksen ja lämpötilan rautikseeni laitoin AMPCO45 ohjurit juurikin noilla 9 ja 5 satkun välyksillä. Ensi kesä näyttää miten toimii. Edelliset 3000-4000 ajetut tosin ahtimella kiusatut valurautaiset ohjurit oli ihan kaput. Imun välys tais olla kympin luokkaa, paot vähän enemmän mutta alapäästä reikä aivan soikee ja holo.
A.K.A. Rambe

Slut Machine

Mittasin juuri heittokellolla välykset AMPCO:n ohjureista kun taaemman sylinterin pakovenan ohjuri oli palaneen öljyn peitossa myös keinuvipukotelossa. Välys oli 0.12mm ja toisen pakovenan 0.09mm. Imut oli 0.05mm. Jos nuo ohjurit voi olla 0.001 tuumaa väljemmät kuin valurautaset, niin Clymerin mukaan ne saisi silloin olla jotain 0.14mm. Kuitenkin näyttää että olisi päässyt vuotamaan. Onko nyt niin, että tuo 0.12 on sittenkin liikaa?

Kokkonen

Kyllä se vahvasti siltä näyttää. Tämä taitaa olla taas niitä teorian ja käytännön eroja.
Tai sitten se ero koskee vain minimivälystä, ei maksimia.  :-\

Pitäs olla kunnon tulkki, jotta pääsis mittaamaan ihan todellisen välyksen ja soikeaksihan nuo kuluvat.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lyytinen


Slut Machine

Joo vaikea tosta sanoa, kun että vaihtoon kai pitää nekin laittaa. Koneistamoreissu muutenkin edessä, jotenka lisää osia tilaukseen..
Nuo "reikätulkit" olis varmasti tulevaisuudessa hyvät olemassa.

Hemuli

Mikäs on näin kevään ajojen jälkeen raadin päätelmä oikeista ohjureista rautikseen? Valurauta vai Ampco 45? Oma rautis vie tällä hetkellä melkein litran öljyä sadalla ja syyllinen löytyy 99% todennäköisyydellä takapytyn imuventtiilin ohjurista - huohottimesta kun ei tule mitään pihalle. Kyllähän tuolla nyt ajelee kun muistaa aina bensaa tankatessa lisätä myös öljyä. Mutta kun takana ajavat kaverit valittelee pahaa hajua ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Valurautakanteen valurauta ohjuri. Jos pakko saada hifistellä noiden jalometallien kanssa niin laita k-linerit irto ohjureihin ja sitten vasta lyöt kanteen, turhaa hommaa, mutta pääsee leuhkimaan ja ompahan jotain mikä voi irrota käytössä.

Hemuli

Tässä vaan ajan kuluksi luin tän keskustelun kaikki viisi sivua läpi ja tuntuu että ei sitä yhteisymmärrystä saatu aikaiseksi. Taitaa noilla hurjilla olla kaikilla tällä hetkellä ampconelivitoset kansissaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Mulla on nyt valurautaiset ohjurit. Jotain onkelmaa on moottorissa mutta ainakin nyt saa posottaa kaasu pohjassa niin kauan kuin huvittaa eikä venttiilit säksätä. Prossisilla tai K-line ohjureilla tuo temppu ei onnistunut. Tai ei siinä oikeastaan muuta vikaa taida olla kuin paska huohotus tsydeemi..