Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapään kansien muokkausta

Aloittaja Kokkonen, 26 tammikuu 09, 19:27:39

« edellinen - seuraava »

okassu

Onko myös takapytyn pako tai jopa imuventtiilien ohjurit kuluneet soikeiksi ? jos ei niin olisiko etupytyn vaurio johtunut katkenneesta  pako ohjurista olisiko esim saanut kipeää jo asennusvaiheessa  ::)

Kokkonen

Takapytyn kannen otan irti kuun lopulla ja vertailen sen tilannetta etummaiseen.
Samaten pitää sitten yrittää paremmalla ajalla pohtia tuota mikä meni ensin....

Pitää tulla ens viikolla Suomeen jäähdyttelemään... ;D
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smokie

Ohhoh ja helvetti soikoon. Vähän yllättävä lopputulos ja etenkin allekirjoittanutta stressaava, ite kun kopioin omaan moottoriin osat sun koneesta!! No eipä toi mun oma oo tuossa pöydällä varmaan kulunut. Noi kippelithän piti olla oikein viimeisen päälle pro venat, mites ne nyt tolleen? Tsoppailevat paskiaiset kertoi että HD:n omien venttiilien kanssa tuo on turhankin yleistä, mä luulin että noi kippelit on oikeasti timanttikamaa :-\ Onko noikin nyt jotain tyssähitsattuja kisällitöitä vai onko tuo sun tapaus syy vai seuraus?

Kokkonen

Alä Smokie vielä turhia hermostu, en usko että vaurion alkuperäinen syy löytyy venttiileistä tai ohjureista. :) Jäljet johtavat pikemminkin "inhimilliseen tekijään" kuin materiaaliongelmaan.
- Pakoventtiilit on Rowen rosteriset, vauriovenan varsi on edelleen pyöreä, ei suuria kulumia.
- Imuventtiilit on Kibbelwhiten, molemmat ok, kuten myös imuohjurit
- Kaikki ohjurit Rowen "Pro Honed Cast Iron" made in USA

- Ohjuri lienee katkennut ylä- ja alapäästään samalla kun mäntä on osunut venttiiliin. Ohjurin murtumajäljet ovat näet kirkkaat. (Tosin voihan se olla myös, että ohjuri murtui ensin ja vaurio oli välitön seuraus, jolloin murtumakohdat eivät ehtineet karstoittua). Ohjuri on myös halki.
- Lautasesta on jäljellä vain puolikas, sen murtumakohtaa tarkastellessa voi olla myös mahdollista, että lautanen halkesi ensin ja sitten tuli muu soosi. Lautanen on hakannut selvästi kiinni mennessään paljonkin palotilan keskikohdan suuntaan, seetin ulkopuolelle. Olihan ohjuri muutaman millin väljä. Jossain kohtaa tuli sitten se viimeinen isku, knock out?
- Vaurioventtiilin jouset ovat lämmenneet niin, että ovat vapaassa tilassa noin 10 mm standardia lyhyemmät.
- Vaurioventtiilin jousen alalautasen upotus on 0.5 mm matalampi kuin muiden, joten jousilautanen on ollut tuon mitan irti kannesta, nojaten vain ohjurin kaulukseen. Ei ainakaan ole vakavoittanut venttiilin liikettä  :) ja tietty jousipaine hieman muita suurempi, sekä jousien jäähdytys heikko.
- Takasylinterin pakoventtiilin ohjuri on hieman liian väljä, mutta vielä toimintakuntoinen. Karstainen palotila kumminkin.
- Pakoseetit kansissa ovat sisämitoiltaan erikokoiset, taka 34 ja etu 37 mm, vaikka asennettiin samaan aikaan, sama asentaja >:(

Netistä kaivettu lista syistä, jotka voisivat aiheuttaa moista ohjurin kulumista:
LainaaResult: a) Guide out-of-round due to wear
b) Valve stem uneven wear.
c) Valve tip wear
Cause: High temperature caused by friction and misalignment of the valve stem.
Contributing Factors:
a) Worn rocker arm pivot
b) Improper valve tip grinding
c) Guide/seat misalignment
d) Excessive lifter bore clearance
e) Too much spring tension
f) Insufficient lubrication

Oma arvelu: Kuten tässä ketjussa olen jo aiemmin kirjoittanut, laitettiin kansiin kolmen vuotta sitten pronssiohjurit, jotka eivät toimineet vaan jumittivat pakoventtiileitä ajoittain. Samalla etupytyn pakoventtiilin seeti antoi periksi (seeti suoraan kansivalussa). Ohjurit vaihdettiin valurautaisiin sekä asennettiin uudet pakoseetit. Jo kootessani kansia pidin välysiä hieman liian suurina, mutta ajatus oli "kai noilla muutama vuosi menee" ja paikalleen. Paikallinen koneistaja oli varmaan pronssiohjureista "oppineena" laittanut lisää toleranssia. Epäilen vahvasti myös, että etupytyn pakoseetin ja ohjurin linjaus ei ole mennyt kohdalleen, ehkä sen takia tuohon vaurioventtiilin oli laitettu vielä lisää väljyyttä, jotta venttiili pääsisi sulkeutumaan kunnolla. Mutta tämä on vain minun olettamukseni. Tuo pakojousen alalautasen sopimattomuus lienee myös jouduttanut lopullista tuhoa, koska jouset ovat päässeet lämpenemään todella paljon ja siten menettäneet ominaisuutensa.

Sitten loppu onkin oravanpyörä, liikaa väljyyttä ohjurissa, venttiili lämpenee, voitelu ei toimi, venttiili lämpenee lisää, ohjurikin lämpenee, pikkuhiljaa pakakosuutkin pääsevät väliin, puhaltaa ja polttaa ohjuriin pyrkivän öljyn, lisää kuumenemista, karstaa, kulumista, jouset punaisena,  jousipaineet olemattomat... ja PUM!

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

okassu

Paljonkos tuo motti kiertää eli tarkoitan onko kierrosluvun rajoitinta ja mihin säädetty? meinaan että osuko vaan venttiili mäntään ja poks  ::)

Kokkonen

Rajoitin on laitettu 6000 rpm. Vaurio tapahtu motarilla ja ohitustilanteessa, mutta veikkaan että kierrokset olis ollu 4000 - 5000 välillä. Mut ei tuo venttiili varmaan enää tuolla jousella ollut tuossakaan rytmissä täysillä mukana.  :) 
Voi olla hyvinkin, ettei vena kerinny enää männän tieltä pois.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Foorumissa on keskusteltu venttiilinohjureista muuallakin. Lukaisin Hessun postaaman vastauksen http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1160.0 jossa hänelläkin oli ollut valurautaohjureissa suuri kuluma 8000 km jälkeen.
Nyt jotenkin näyttää, että valurautakaan ei oikein sovi piristetylle koneelle. Rautapäässä oli pronssisien kanssakin ongelmaa. Hessu suosittelee venttiilejä joissa kovakromipinnoitettu varsi, (Esim Manley Severe Duty on vissiin tällainen)

Itselle tulee nyt mieleen, että (piristettyyn) Rautapäähän pitäisi laittaa kuitenkin pronssiohjurit, mutta ne pitää osata ajaa sopivaan väljyyteen, ettei käy kuten tässä topiikissa aiemmin on kerrottu (jumittaa kuumana). Ja lisäksi tuollaiset kovakromipinnoitetut venttiilit. Vai?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

okassu

Mulla on SS;n entinen rautis ja siinä nuo Manleyn severe duty venttiilt+Rowe "Ampco 45" ohjurit, tänä kesänä ajettu reilu pari tuhatta kilsaa helteissä ja ei ongelmia,kerraan venttiilit piti säätää heti ajokauden alussa eka tankillisen jälkeen kun kylmä käynnistyvyys huononi (pakoventtiilit kantoivat),lisäksi olen käyttänyt Nesteen lyijyn korvaavaa lisäainetta.
Uskoisin että jos nuo venttiilit olisivat taipuvaisia jumittaan niin ne olisivat jo sen tehneet eli uskallan suositella muillekkin.

Kokkonen

Onko sulla tai SS:llä tietoa, mihin välykseen nuo Ampcon 45 ohjurit koneistettiin?

Valurautaiselle ohjeen mukaiset ovat:
- imu 0.0015 - 0.0035 tuumaa (0,04 - 0,09 mm)
- pako 0.0025 - 0.0045 tuumaa ( 0,064 - 0,114 mm)

( pitäs vaihtaa kun on 0.002 tuumaa (0.05 mm) yli max. ohjearvon)

Nyt vituttaa, kun ei tullu silloin niitä pronssiohjureita vaan avarretua hieman väljemmiksi, vaan piti mennä nekin vaihtamaan.... no jälkiviisautta.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

okassu

SS oli muistaakseni teettänyt kansityöt Tammer Diiselissä,eli Hän saattaa tietää,itse en purkanut kansia viime talvena että en tullut "puristelleeksi" venttiilin varren välyksiä  ;D

ss

Joo, Tammer-Diesel teki työt, välykset annoin tehtaan ohjekirjasta... En muista että olisi tullut mittailtua sen kummemmin (vaikka syytä ilmeisesti olisi ollut).

Raimo-Raato

Tässä yks ihan hyvä artikkeli venavaurioidein syistä: http://www.aa1car.com/library/ar1192.htm.

Joutu itsekkin perehtymään asiaan syvällisemmin kun pannusta napsahti pakovena poikki. Saman näköistä jälkee kuin Kokkosella. Venttilinvarsi pysyi kyllä suorana joten tais ihan vaan väsyä vena poikki...
A.K.A. Rambe

Kokkonen

#57
Ensiksi tuohon vaurion kulkuun korjaus: Kyllä siinä on varmaan käynyt niin, että kun jousi on ollut kuoleentunut ja punainen, ohjuri solko, jossain kohtaa kierroksilla venttiilli ei enää kerinnyt männän edestä pois, mäntä taittoi ja halkaisi venttiilin lautasen, venttiili katkesi lautasen juuresta ja siinä samalla  sitten myös ohjuri murtui.
Tämä ei perustu kuitenkaan silminnäkijäkertomukseen.  ;D


Uudet kannet ovat vihdoin kasassa. Alkuperäiset käyttämättömät valurautaiset ohjurit vaihdettiin heti Rowen Ampco 45:in. Saa sitten nähdä. Mutta oli senverran kallista noilla edellisillä, joten jos kuitenkin...
Seetit koneistettiin paremmiksi, ei uusittu.
Venttiilit ovat myös Rowen, Black Melonite.
Kibblewhiteltä löytyi alkuperäisen tapaiset jouset, 0.390 nostolle. Ei tarvinnu onneksi laittaa mitään tehojousia, kun sellaisia ei tarvitse. Säästää vähän venttiilikoneistoa eikä vie sitten ylimääräisiä tehojakaan venttiilien aukomiseen. Lukot, jousien kaulukset, kaikki uutta.

Tässä nämä vielä kun ne ovat kaunista katseltavaa... :)

Suurkiitokset Hemulille kansien järkkäämisestä.



Näyttäis että pääsee vielä ennen talvea kokeilemaan miltä tuo nyt tuntuu, kun kanavat jäävät alkuperäiksi. Ja männät on 9:1, 0.030 ylikoolla.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Tulikos Kokkosille käyttökokemuksia vakiokanavista ennen lumia? Tuossa juuri pyörittelin pikkurautapään kansia kädessäni ja ei voi kuin ihmetellä mitä insinöörin päässä on liikkunut imukanavaa suunnitellessa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 maaliskuu 11, 09:42:56
ei voi kuin ihmetellä mitä insinöörin päässä on liikkunut imukanavaa suunnitellessa.

Ahtaminen?

Vaan Smokiellahan tais olla aika selkeet penkitystulokset kitattujen ja vakioiden erosta...
A.K.A. Rambe