Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Startti

Aloittaja mjojal, 30 maaliskuu 11, 16:37:31

« edellinen - seuraava »

mjojal

Moro auttakaa dorkaa ja vääntäkää mulle rautalangasta miten startti kytketään,
jonkinlainen piirrustus olis kovajuttu, sähkökuvista en sitten tajua mitään, enkä sähköistä ylipäätänsä muutenkaan.. -M-

Kokkonen

Mikä pyörä on kyseessä? Kytkennöissä on eroja.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ma^ko

Akulta +navasta vähintään 20mm2 piuha solenoidin isoon liittimeen ja starttinapilta herätevirta solenoidin pieneen liittimeen.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Make

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 30 maaliskuu 11, 17:06:38
starttinapilta herätevirta solenoidin pieneen liittimeen.

Kappahan tuo starttinappi käyttää relettä.

Tarkempaa tietoa pyörästä kyllä olis suotavaa saada.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

mjojal

Moro, fillari on Rautapää -72

Make

Rele:



Napa 30 on +, suoraan akulta
Napa 87 starttimoottorin solenoidin pikkunastalle
Napa 86 maadoitetaan
Napaan 85 tulee sähkö starttinappulan toisesta nastasta
Starttinappulan toiseen nastaan tulee +, akulta

Releen sekä starttinamiskan + nastojen ja akun väliin sulake.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Make

Ja akulta startin isoon napaan niinkuin ma^ko kirjoitti, vähintään 20 mm2 kaapeli. Ja nuo akkukaapelien liitokset sopii tehdä huolellisesti. Saa tietysti kaiken muunkin tehdä.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

ma^ko

Käyttää riittävää starttinappia niin ei tarvitse herätteelle relettä. Aika harvassa konstruktiossa on heräte releellä, koska solenoidihan on iso rele jo varsinaiselle virralle, joten unohdin tosiaan et Taavetissa defaulttina ison releen(solenoidin) herätettä ohjataan pienemmällä releellä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Make

Minä en kyllä siitä alkuperäsestä namiskasta ainakaan laskis hirveitä ampeereita läpi. Eli Alkuperäseen kysymykseen --->jos orkiskontrollit, ni releen kanssa.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

En ole kyllä yhdessäkään kooltaan prätkään sopivassa starttinappulassa nähnyt suoraa kytkentää solenoidille. Mulla sellainen on omassa evosportissa mutta katkaisin onkin aika järeä ja ihan jossain muualla kuin stongassa.

Eikös tuollaisen seiskytluvun alun Sportsterin startin kytkentä ole muutenkin vähän monimutkaisempi kuin näissä evoaikakauden laitteissa? Siellähän menee solenoidin ja startin väliä jos jonkinlaista kaapelia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

On mulla ollut kyllä prätkissä ihan suoraan solenoidille heräte starttinapilta, tosin ei HooReessä ku startillisia HooReit mul on ollut aika vähän, rautis, FXR ja yks Fättäri hetken.

Kasifemmas rautiksessa ainakin oli solenoidille virta ja heräte pikkureleellä ja vaihtoehtoisesti heräte isommal painonapilla ohi releen, jälkimmäinen vaikutti jälkikäteisasennukselta ja toinen orkkikselta. Ilmeisesti solenoidin virtapintojen huonosta kunnosta johtunutta ajoittaista pelkkää naksetta oli yritetty fixata lisänapilla.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 maaliskuu 11, 21:58:36
Eikös tuollaisen seiskytluvun alun Sportsterin startin kytkentä ole muutenkin vähän monimutkaisempi kuin näissä evoaikakauden laitteissa? Siellähän menee solenoidin ja startin väliä jos jonkinlaista kaapelia.

Ei se ainakaan periaatteessa ole, joskin komponenteissa on eroa. Kyl tuo MakeH:n ohje pätee. Laitan tähän vielä -72 XLH kytkentäkaavion vaikka sitä ei alunperin niin pyydettykään  :), mutta auttaa ainakin neuvonnassa ja varmaan myös kytkennässä. Osaluetteloon olen merkinnyt po. komponentit.
Kyllä se siitä lähtee... jos ei muuten niin kiksillä  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W