Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tig-hitsaus, missä menee väärin?

Aloittaja Jugi, 04 huhtikuu 09, 21:11:25

« edellinen - seuraava »

Jugi

Aloittelevan tig-hitsaajan kysymys. Missä menee vikaan, kun tarkoituksena on hitsata harrikan lohjennut jarrukahva kasaan ja osat sopivat kohtalaisen hyvin toisiinsa eli väliä ei juurikaan jää. Osat on putsattu ja harjattu teräsharjalla ennen hitsausta. Kun alan hitsaamaan, saan metallin sulamaan railon molemmilta puolilta, mutta en saa kappaleita sulatettua yhteen, vaan railo leviää ja kappaleiden väliin muodostuu rako. Olen yrittänyt syöttää myös lisäainetta, mutta en saa sitäkään sulamaan railoon. Hyvät vinkit olisi tarpeen, tosin taidan viedä kahvan hitsattavaksi jollekkin joka osaa tuon homman

Smokie

Alumiinia siis? Laita vähemmän virtaa, lämmittele rauhassa ja ohkaista lisäainetta. Helpottaa myös jos vaikka kosaanilla esilämmittää koko roskan ennen hitsausta.

Siis jos koneessa on säädöt kohdillaan. Onnistuuko jotain levyä tai lattaa hitsata kunnolla?

Vitone

#2
Tai sitten se on silumiinia http://fi.wikipedia.org/wiki/Silumiini
Tarviaa oikean lisäaineen. Eli kanna mielummin johonki verstaalle hitsattavaksi  :)

MikkoV

Onhan hitsauskone varmasti vaihtovirtakone? Villinä arvauksena oksidikalvoa
ei saada rikottua tässä tapauksessa eli sulaa kyllä mutta hitsaus on mahdotonta.
Jos kone on oikea ja osat puhdistettu huolellisesti ( Tärkeää!) ja hitsattava materiaali
ylipäätään hitsattavissa sekä oikea lisäaine, pitäisi siihen jonkinlaisen hitsin saada aikaan..

Jugi

Toki on vaihtovirtakone ja puhtaaseen alumiiniin olen saanut saumaa syntymään, mutta tämä ei vaan ota onnistuakseen. Täytyypä kokeilla pienentää virtaa ja tehdä esilämmitys perusteellisemmin jos auttaisi, mutta voi olla että harjoittelen johonkin vähemmän kriittiseen paikkaan ja käytän hitsattavana muualla..

j

Nyt kun Tig-hommelit on tapetilla, niin jatketaan tätäkin.

Aineskin mopon kahvojen hitsausten epäonnistumisesta on tavattu syyttää edellä mainittua silumiinia!

Apollolta (Mänttä-Vilppulassa)  kun olen hakenut alumiini paloja, niin äijät muistuttaa aina että hitsattaviin osiin kannattaa valita tiettyä sorttia. Sanoivat kaikkien hitsautuvan, mutta kestävyydessä on ilmeisesti isoja eroja. Hankalaksi vetää, kun kaikki näyttää ihan samanlaisilta - mistäs ne erottaa?

jussi

kalju

yksi konsti, jos siihen osaan saa edes pienen alueen tarttumaan lisäainetta niin siitä kun varovasti koittaa laajentaa perusaineen puolelle niin vois onnistua.

Smuige

Eikös noihin jarrukahvoihin kannata kokeilla niitä alumiinijuotosaineita.
Saattais toimia peremmin.
Mitä niitä on Technoweld ja muita.

Mauni

itse jouduin/pääsin hitsaamaan jaappaninmopedin peilin tai jonkun kiinnikettä viimekesänä.. todella ohut ja huokoinen oli materiaali ja vielä eloksoitu  ::)
no innosta puhkuen kun juuri olin opetellut alumiinin tiggauksen aloin hitsata  ja osat sopi todella hyvin toisiinsa eli ajattelin vetäistä ilman lisäainetta mutta railo ei alkanut tarttumaan kiinni vaan alkoi sulamaan toisistaan poispäin ei muutakuin lisäainetta kehiin ja ei meinaa tarttua millään kiinni sekään.. tässä vaiheessa niskapunaisena kappaleen omistajalle sanoin että ei taida olla hitsattavissa näillä aineilla tai tällä hitsarilla.. no siihen railoon oli nyt jäähtynyt sitä lisäainetta  jonkinlainen köntti ja kokeilin kuitenkin vielä kerran ja nyt se alkoi juoksemaan normaalin alumiinin tapaan ja sain hyvin hitsattua loppuun asti..

elikkä tästä taisi tuo kalju olla jo kirjoittanut..

lisähuomiona että eloksointi vaihtoi väriä mustasta kultaan toimenpiteen aikana  ???


Mopopoika

Lainaus käyttäjältä: Smuige - 16 helmikuu 10, 21:55:05
Eikös noihin jarrukahvoihin kannata kokeilla niitä alumiinijuotosaineita.
Saattais toimia peremmin.
Mitä niitä on Technoweld ja muita.

Onko kukaan onnistunut kiinnittämään mitään tolla Technoweld:illä?
Kyselin sitä joskus eri foorumeilla mut silloin ei kukaan vastannut että olisi onnistunut. Sitten tilasin itse sarjan enkä saanut sillä mitään kiinni mitä olisi pitänyt.  :-\ Saattaa olla miehestä kiinni.

Hemuli

Pitikin tuohon Technoweldiin kommentoida... Pidin itsekin sitä täytenä humpuukina ja ostostvkamana kunnes kerran kaveri onnistui saamaan kappaleet niin kuumiksi että lisäainetanko suli niihin kunnolla. Kyseessä oli jonkun sähkösahan tms. korvake joka on uutenakin aivan paskaa valua ja napsahtaa hetkessä poikki. Duunissa halusivat kokeilla eikä ensin meinannut onnistua millään, sanoin sitten että älkää sulattako sitä lisäainetta siinä liekissä vaan lämmittäkää kappale niin kuumaksi että tanko sulaa siihen koskemalla. Sama periaatehan pätee mm. TIG-hitsaukseen.

Kun näin oli tehty niin korjauksesta tuli niin luja että vaikka kaksilla lukkopihdeillä väänsin korvaketta, en saanut sitä poikki.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Piese

Technoweldiin: se tarttee vaan ne osat saada kuumennettua melkein +400 asteiseksi ja sitten sitä puikkoo siihen niin onnistuu ja pitsa-uuni on siihen enemmän kuin kätevä, jos vaan osat mahtuu sisälle  ;D

teemu

Lainaus käyttäjältä: j - 13 helmikuu 10, 21:43:56
Nyt kun Tig-hommelit on tapetilla, niin jatketaan tätäkin.

Apollolta (Mänttä-Vilppulassa)  kun olen hakenut alumiini paloja, niin äijät muistuttaa aina että hitsattaviin osiin kannattaa valita tiettyä sorttia. Sanoivat kaikkien hitsautuvan, mutta kestävyydessä on ilmeisesti isoja eroja. Hankalaksi vetää, kun kaikki näyttää ihan samanlaisilta - mistäs ne erottaa?

jussi

noita alumiini paloja ei erota oikein mistään jos nitä romukopasta kaivelee.
pinnasta/pinnotuksesta ja numeroista/koodisarjoista voi tsekata jos niitä on et mitä laatua.
on noissa eri laaduissa paljon eroja.samaan roskikseen ne kaikki laadut menee.
siellä voi olla perus levyä,meriveden kestävää,työkalu,lentokone jne.
jos jotain tiettyä haluaa niin latu merkittävä paloihin.
siten pysyy laatu tiedossa.

Kaaleppi

Sotkeudumpa minäkin tähän.
Työnpuolesta joudun itänaapurin kevytmetallien kanssa painimaan.
Tästä lisäaineesta on hyvät kokemukset: http://www.certanium.fi/certanium/valinnat/65.htm
Voi muuten käyttää myös juotteena.

Ja kyllä tuolla länsi-alutkin liimaantuu. ;)

Jensen

Mie yritin Shovelin sisempää enskaa Tecnoveldillä. Ei onnistunut. Kokeilin kaikkea . Lämmittämistä yms. Minusta humpuukia. Jos joku haluaa itse kokeilla niin multa saa ne puikot mitä jäi? Hitsasin  sitten sen puikkohitsillä niin tarttu.