Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

83 shovelin enskavedon öljytilavuus

Aloittaja v.isoaho, 22 helmikuu 11, 12:37:11

« edellinen - seuraava »

v.isoaho

Paljonko menee öljyä märkäkytkimellä varustettuun enskavetoon.

akrapu

Määrää en tiedä, mutta eikös se mene niin, että

1. pyörä pystyasentoon
2. Derby cover irti
3. Öljyä enskakoppaan siten, että taso on derby coverin aukon alareunan tasolla
- akr

Kokkonen

Mulla on hieman eri ohje:

Evon kytkin tais tulla Electra Glide Belt Driveen 1983, jolloin ensiöön laitetaan 0,8 litraa öljyä.

Mutta jos siinä on ollut kiertävä öljy aiemmin ja se on muutettu "märäksi" (eli yhä piikkisika) niin öljyä senverran että sen pinta ylettyy juuri kytkinkehälle pyörän ollessa pystyasennossa. Määrä on tällöin aika vähäinen, 0,2 litraa....

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Kun mulla on FLH, niin onks se sitten Electra. En tiedä, eikä oo väliäkään, mutta
vehje on -84, toisioveto hihnalla, kytkimenä vanha piikkisika versio. Siis alunperin.
Oon laittanut litran öljyä enskavetoon. Kahdella desillä ei kastu edes starttikehä. Litralla kastuu nippanappa ketju, mutta pystyssä ollessa pinta ei oo vielä kytkinrummun alareunan tasalla. Ja on mun mielestä just hyvä määrä.
Mistä moinen ero? Onks noita koppia sit eri kokoisia? Eli öljyä pitää laittaa sopivasti, eikä jotain määrättyä määrää.

Hemuli

Kokkonen viittaa Electralla FLT-runkoisiin kumiripustemalleihin. FLH on vielä ehta shoveli.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

#5
Mulla on taas tuo "evomallinen" kytkin ja olen laittanu öljyä vajaan litran. Toisessa, -77:ssa, on tuo kiertomuutos, siihen taas sen mukaan, jotta yltää kytkinkehälle. Enkä muista mikä on määrä ollut litroissa.  :-[

Tuo 0,2 litraa taitaa olla sitten vissiin essonbaarijuttuja, jota tulee tässä tyhmyyttään levitettyä. Oliskos toi silloin kun on kiertävä öljy enskassa ja laitetaan sinne "siemeneksi?"  

No, tässähän näihin saadaan selvyys.

Kyl toi mun laatikko on nelivaihteinen, pitkälllä pääakselilla, paikka beltille ja evon kytkimellä. Pitäs olla laitteesta nimeltä Electra Glide Belt Drive... tiedä sitten.

Edit: vielä selyydeksi, että FLT Shovel on viisivaihteinen, ketjuvedolla.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Mulla Öölarissa alukoppa,piikkisika kytkin ja öljyä just sen verran et ku pyörä jalalla niin öljy ei ylety kytkimen sisään (siis levyille). Jos täytyis arvioida toi määrä niin aika liki 0,2L. Luistaa heti jos levyt ui, tolla metodilla menty ainakin 7 vuotta samalla ketjulla ja kiristimellä ja mennään edelleen. Mä luulen että alkuperäisessä systeemissä missä kiertovoitelu enskassa, tuskin litraa tai edes lähellekkään olis ensiovedossa. Tekisi mieleni jopa veikata että, alkuperäinen systeemi menee lähes öljy huuruilla, kun toimii, poisto imu sen verran tehokas, kun kunnossa.
Painottaisin sanoja luulen ja veikkaan.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 22 helmikuu 11, 14:06:44
Mistä moinen ero? Onks noita koppia sit eri kokoisia? Eli öljyä pitää laittaa sopivasti, eikä jotain määrättyä määrää.

Shoveliin näyttäis pikavilkaisulla olevan yhden kataloogin mukaan tarjolla kolmenlaisia koppia ja kahta erilaista sisäkoteloa. Kopat 71-84 FX, 71-84FL, 80 - 84 FXR/FLT.
Sisäkoteloita 71 -E84 FX, 71-E84 FL
Jos niillä sitten on mitään tekemistä öljymäärien kanssa vai vaan esim. yks on astinlautakiinnityksillä ja toinen ilman.  ??? Niin paitti että FXR/FLT:n enska on vissiin lyhyempi.

Uh, siis 0,2 voi olla myös oikein. Jossain amerikafoorumissa oli ehdotuksena 0,5.

Mut Hessu sen jo tuossa totes, jotta ei mitalla vaan...

Milloin esim beltti (pl Sturgis) tai evo kytkin on tullut Shoveliin on tarjolla erilaista tietoa. Remmitoisio 1983 löytyy jostain opuksesta, kun taas esim Andrews tarjoaa tuota pitkää 13,725 tuuman pääakselia 84 - 86 malleihin. Tehtaalta lienee  tullut Shoveleita ulos L83 - E84, joissa on jo Evon osaa siellä täällä, joten tarkkaa ajankohtaa on varmaankin vaikea määrittää.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Tainnu homma olla aika sekavaa noihin aikoihin. Ostin hiljan nelilovisen lehmänläjän missä oli ollu kiinni piikkisikakytkin. Laatikko oli irrotettu teuraaksi joutuneesta -84 evosta. Kaikkeahan voi vaihdella, mutta kovasti vaikutti, että laatikko- pääakseli- kytkinpaketti olis ollu alunperin.

Kokkonen jo totes että FLT:ssä on ollu tohon aikaan ketju. Sellasen laitteen ketjupyörien vaihto onkin muuten mielenkiintoinen operaatio.

Alkuperäsellä kiertoöljy systeemillä ei ole idiskään että öljyä seisoo joku määrä kopassa.
Voitelu tapahtuu strittaamalla tuoretta kamaa ketjuille. Ei kylpemällä.

Hemuli

Ekoissa softaileissa (84/85?) oli vielä toi nelilovinen piikkisialla. FLT/FXR-runkoisissa taas viisivaihteinen alusta lähtien 1982.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

v.isoaho


Rautahauli

Laitoin syksyllä sovelin enskaan 4 desiä kun joku täällä sellaisenkin luvun kertoi. Hyvin pelitti ainakin sen mitä sillä ehdin ennen talvea ajaa, Barnetin kytkin pelitti perfekto.

Kuinkas prkeleesti pyörivät osat sitä öljyä vatkaa, onko enska öljysumua täynnä ajossa? Tuli vaan mieleen kun enskan stefaa oli tiivistetty silikonilla ja pikkusen oli vuotanut startin kiinnityskohdastakin kun se oli saanut vähän hittiä.
FXEF-81

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: v.isoaho - 25 helmikuu 11, 14:56:08
Pyörä mallia fxwg

Jos pyörässä on öljynkierto edelleen, sinne ei laiteta öljyä. Jos se on suljettu, niin kuten edellä on ohjeistettu.

Lainaus käyttäjältä: HemuliEkoissa softaileissa (84/85?) oli vielä toi nelilovinen piikkisialla.

Tehtaan manuaalin mukaan myös ekoissa Evoissa on tosiaan ollut kiertävä öljy enskassa. Samassa manuaalissa  (FL/FX 1200/1340 4-speed 1978 1/2 - 1984) on mainittu "Wet Clutch" olisi tullut L84. Eikä sitä ole sen enempää määritelty mihinkään malliin, eikä esim. öljymäärää ole mainittu, vain että tulee käyttää "Primary Chaincase Lubricant Part No. 99887-84"

Mut miten nuo ajanjaksot ovat todellisuudessa olleet, tuskin löytyy muista kuin kokoonpanolinjojen dokumentoinneista, jos niistäkään.

Se nyt on kuitenkin varmaa et mun Shovelissa tuo märkäkytkin on. Alkuperäisenä? No, sitä ei aikakirjat kerro.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W