Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Venttiilit ja nokka for dummies

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 27 tammikuu 11, 20:54:21

« edellinen - seuraava »

Tuukka

Joo ei oo evossa vakiona rullia, mutta evoon myytävät rullakeinut on yllättäen aika paljon halvempia kuin shoveliin. Esim Ultima merkkisiä saa ebaystä setin 150 dollarin hintaan... Niiden laadusta tosin ei ole mitään kokemusta.
C.O.G.

Tuusulan T-Bone

^Joo, tuo on kyllä totta. Muidenkin merkkien rullavipat evoon ovat halvempia. Täytyypä ottaa molempien vekottimien viipat käteen ja tsekata, mitä eroa niissä on.

Jouset menee vaihtoon kyllä. Ja ohjureita joutuu varmaan snadisti lyhentämään yläpäästä. Jousisettejä on vaan kaupan aika monenlaisia. Jotkut valmistajat ilmoittavat paineen, jotkut eivät. Mitattavakin ne on, mutta olis kiva tietää, millaisia tuloksia mittauksista pitäisi saada...
Long John Stroker

Kiiski

#62
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 27 helmikuu 11, 22:41:56
^Joo, tuo on kyllä totta. Muidenkin merkkien rullavipat evoon ovat halvempia. Täytyypä ottaa molempien vekottimien viipat käteen ja tsekata, mitä eroa niissä on.

Jouset menee vaihtoon kyllä. Ja ohjureita joutuu varmaan snadisti lyhentämään yläpäästä. Jousisettejä on vaan kaupan aika monenlaisia. Jotkut valmistajat ilmoittavat paineen, jotkut eivät. Mitattavakin ne on, mutta olis kiva tietää, millaisia tuloksia mittauksista pitäisi saada...
Sanos taas mikä nokka ja paljon asteita ja nostoa?
Eiku joo toi W6 vai 240° ja 510 nostoa.
Mun mielestä jousina vois käyttää ihan perus pannu/Shovel S&S jousia max travel .550 asennuspaine 155lbs, auki 330lbs tai saman valmistajan tripla jousisetti .590 nostolle kumpikin varmasti ajaa asiansa( tohon en nyt löytänyt paineita sori).

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 27 helmikuu 11, 22:53:53
Sanos taas mikä nokka ja paljon asteita ja nostoa?
Eiku joo toi W6 vai 240° ja 510 nostoa.
Mun mielestä jousina vois käyttää ihan perus pannu/Shovel S&S jousia max travel .550 asennuspaine 155lbs, auki 330lbs tai saman valmistajan tripla jousisetti .590 nostolle kumpikin varmasti ajaa asiansa( tohon en nyt löytänyt paineita sori).

Vähän on auki vielä toi nokkakysymys. Kun vippasuhde muuttuu, niin nokkakin pitää miettiä uusiksi. Yksi mahdollisuus olisi Andrews #1 ja 1,625 vippasuhde. Siitä tulee nostoa karvan yli 0,5".

Nimenomaan tota Sössön .550 jousisettiä olin ajatellutkin. Kaipa ne sielä on miettiny jousipaineet kohdalleen - olis vaan mielenkiintoista tietää, miksi juuri nuo paineet ovat sopivat. Mut se stoori voi lähteä taas ihan lapasesta... ;D
Long John Stroker

Miikka


Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 27 helmikuu 11, 23:35:46

Vähän on auki vielä toi nokkakysymys. Kun vippasuhde muuttuu, niin nokkakin pitää miettiä uusiksi. Yksi mahdollisuus olisi Andrews #1 ja 1,625 vippasuhde. Siitä tulee nostoa karvan yli 0,5".

Nimenomaan tota Sössön .550 jousisettiä olin ajatellutkin. Kaipa ne sielä on miettiny jousipaineet kohdalleen - olis vaan mielenkiintoista tietää, miksi juuri nuo paineet ovat sopivat. Mut se stoori voi lähteä taas ihan lapasesta... ;D
Intouduin lukemaan noita viritys oppaita Makon neuvosta ja suora lainaus kirjasta noiden jousipaineiden suhteen menee näin. Mieto viritys nokka asennuspaine 140-160lbs, full lift 300-330lbs.
Mietoa tiukempi viritys nokka asennuspaine 180lbs, full lift 350-400lbs. Täys yritys nokka asennuspaine 200lbs tai enemmän, full lift 450-600lbs. Evoissa vakio n.125 asennuspaine ja full lift 280-320lbs ja Shoveleissa aavistus vähemmän. Evon kohdalla mainitaan vielä et jos meinaa nostaa venaa yli .500 ja jatkuvasti kierrättää 6000rpm niin tarvii virijouset.
Minun mielestä kannattais harkita vähän tiukempaa nokkaa ja 1.5 vippoja. Jotenki vaan tuntuis fiksummalta ripotella noita rasituksia vähän sinne tänne tuolla venttiilikoneistossa, jos hiffaat mitä tarkoitan.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 28 helmikuu 11, 09:34:21
Minun mielestä kannattais harkita vähän tiukempaa nokkaa ja 1.5 vippoja. Jotenki vaan tuntuis fiksummalta ripotella noita rasituksia vähän sinne tänne tuolla venttiilikoneistossa, jos hiffaat mitä tarkoitan.

Ymmärrän hyvin, just tätä mä oon koittanu miettiä, että minne se rasitus milläkin vaihtoehdolla kohdistuu.

Mut just tästä syystä alko tuntua siltä, että rullavipoilla nimenomaan isompi vippasuhde olis parempi. Venttiili ei tiedä, tuleeko siellä toteutuva nosto nokasta vai vippasuhteesta. Kun keinuvivun päässä on se rulla, se joka tapauksessa jeesaa venttiilin ja vipan kohtaamispisteestä venttiilinvarteen ja ohjureihin kohdistuvaa rasitusta. Sen sijaan vipan tönärin puolella ja siitä alaspäin liike pienenee, mitä vähemmällä nokan nostolla mennään. Jolloin erityisesti nostajan rullat pääsevät vähemmällä. Shovelissa kun toi nostajageometriakin on vähän semmonen... jos olis tarpeeksi rahaa, laittaisin evon nostajat (tai siis sen Sössön koko setin). Mutkun ei oo, niin täytyy sijoittaa "järkevästi" pelkkiin rullavippoihin... ;D

Laitoin vähän tiedusteluja "Hullulle Kanadalaiselle". Katsotaanpa, tuleeko sieltä lisää pureksittavaa tähän keskusteluun.

Kiitti paljon noista paineista!
Long John Stroker

Kiiski

Jotenkin musta tuntuu että aliarvioit Shovelin jakopäätä pahasti alakanttiin. Mulla tossa ajopyörässä 1:1 vipat ja jakopäässä nokka joka Evossa/Shovelissa nostais sellasen .763 - .705 . Eli jakopäässä koko ajan ihan täysi kisameininki ja venttiilipuolella vakio Shovelin lotkotus. Ja ihan suht hyvin se jakopää on kestänyt mulla yli 20 vuotta pari pahaa kolahdusta siellä on kyllä käynyt ,mutta ei nokasta ja nostajista johtuvaa.

Tuusulan T-Bone

Hyvin mahdollista, ei oo kauheasti kokemusta shovelin koneesta. Tämä nyt vaan on tällaista akateemista järkeilyä ja vertailua evoon, jollainen mulla on kanssa avattuna ja josta on vähän pitempi kokemus.

Loppujen lopuksi voi olla, että on käytännössä se ja sama, kummalla tavalla sen noston sinne venan päähän toteuttaa. Mutta mietiskelyhän on hauskaa, vai mitä? :)

Sittenhän tässä on sekin, että mä kumminkin jostain syystä avaan sen koneen taas parin vuoden päästä. Sitten voi tutkia, mitä siellä on tapahtunut...
Long John Stroker

Miikka

Mitäs raati on mieltä tällaisesta kokoonpanosta mikä on itselle tulossa. Eli panshoveli kyseessä, nokaksi tulee Andrewsin A2 kovilla nostajilla, keinuiksi nuo S&S 1.5 rullakeinut, männät 9.1 Wisecot ja kansiksi tulee S&S:ät jotka on kansigurulla työn alla.

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Miikka - 28 helmikuu 11, 11:07:30
Mitäs raati on mieltä tällaisesta kokoonpanosta mikä on itselle tulossa. Eli panshoveli kyseessä, nokaksi tulee Andrewsin A2 kovilla nostajilla, keinuiksi nuo S&S 1.5 rullakeinut, männät 9.1 Wisecot ja kansiksi tulee S&S:ät jotka on kansigurulla työn alla.
Hienoo kun voi syvällä rinta äänellä taas sanoo: " Mulla on Pannun-moottori missä STD:n kannet, Andrewsin AB , jäykät nostajat ja vakio vipat 1,5 suhteella ei rullia. Eikä se ihan paska kone ole. Itse en lukeudu Andrewsin nokkien faneihin jo pelkästään sen takia et niiden tarrat on möllin näkösiä". 

Miikka

Hö, mä en saanu ees tarraa nokan mukana ;D

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Miikka - 28 helmikuu 11, 11:07:30
Mitäs raati on mieltä tällaisesta kokoonpanosta mikä on itselle tulossa. Eli panshoveli kyseessä, nokaksi tulee Andrewsin A2 kovilla nostajilla, keinuiksi nuo S&S 1.5 rullakeinut, männät 9.1 Wisecot ja kansiksi tulee S&S:ät jotka on kansigurulla työn alla.

Sullahan on sellanen kustomi? Siihen tuollaisen koneen tuottama voima vielä piisaakin, sen sijaan sopperiin tuo olis vähän turhan vetelä yhdistelmä... ;) ;D :P

Onks poraus ja isku vakioita?
Long John Stroker

Miikka

Juu, vakio isku ja poraus. Ja onneksi kuskikin on vetelä tapaus niin kehtaa kustomilla näyttäytyä julkisesti... :D

seppo

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 28 helmikuu 11, 09:57:05

Ymmärrän hyvin, just tätä mä oon koittanu miettiä, että minne se rasitus milläkin vaihtoehdolla kohdistuu.

Mut just tästä syystä alko tuntua siltä, että rullavipoilla nimenomaan isompi vippasuhde olis parempi. Venttiili ei tiedä, tuleeko siellä toteutuva nosto nokasta vai vippasuhteesta. Kun keinuvivun päässä on se rulla, se joka tapauksessa jeesaa venttiilin ja vipan kohtaamispisteestä venttiilinvarteen ja ohjureihin kohdistuvaa rasitusta. Sen sijaan vipan tönärin puolella ja siitä alaspäin liike pienenee, mitä vähemmällä nokan nostolla mennään. Jolloin erityisesti nostajan rullat pääsevät vähemmällä. Shovelissa kun toi nostajageometriakin on vähän semmonen... jos olis tarpeeksi rahaa, laittaisin evon nostajat (tai siis sen Sössön koko setin). Mutkun ei oo, niin täytyy sijoittaa "järkevästi" pelkkiin rullavippoihin... ;D

Laitoin vähän tiedusteluja "Hullulle Kanadalaiselle". Katsotaanpa, tuleeko sieltä lisää pureksittavaa tähän keskusteluun.

Kiitti paljon noista paineista!

Siis jos vippasuhteen kasvattaa std 1.43:sta evon n. 1.6:een niin kyllähän se nokka ja rullat joutuvat kovemmalle rasitukselle. Tuo keinuvivun suhdehan muuttuu siten että tönäri työntää lähempää rocker akselia kuin std vivussa. Eli tuon tönärin pitää työntää "voimakkaammin" jotta venttiili aukeaa. Lisärasitus kohdistuu siten nimenomaan tuohon nokkaan ja nostajan rulliin.