Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Runkoputken ainevahvuus

Aloittaja Jorke, 20 maaliskuu 09, 07:47:22

« edellinen - seuraava »

Jorke

Minkäslaista seinämävahvuutta olette yleensä käyttäneet noissa runkoputkissa?
Lähinnä kiinnostaa 30-34mm putkissa.

Jäykkää runkoa tuossa tekeillä, taitaa olla liian heppoista tuo mitä nyt on.

Ja voihan sitä taas puhua käytetyistä materiaaleistakin kerran :-)

Hemuli

Tätä samaa aihetta sivuten on pitänyt aloittaa keskustelu täälläkin, muistaakseni MMAF:n foorumilla puhuttiin paljon runkomateriaaleista ja joku toi esille jonkin kromimolylajikkeen jonka työstäminen onnistuisi kotioloissakin.

Ainevahvuushan nimittäin on hyvinkin pitkälle kiinni siitä mitä materiaalia käytät. Normi hydrauliikkaputki vaatii sen kolmen millin seinämän, se on niin pehmeää kamaa että hirvittää. Hyvä esimerkki oli kun piti saada yhden projektin ohjaustankoa tehtaan turausten jäljiltä suoristettua - tehtiin tarvittavat työkalut ja vääntövarreksi otin nurkassa seisoneen kahden metrin pätkän 28 mm hydrauliputkea. Oikaistava stonga ei ollut mitään ihmeellistä kamaa, mitä niissä on seinämä jotain puolentoista millin luokkaa?

Ja sitten vääntämään, kun ollaan kahden metrin putken päässä niin ei oikein näe mitä siellä toisessa päässä tapahtuu mutta käsissä tuntui kuinka jokin taipui todella nätisti ja tasaisesti. Kun tuntui että nyt riittää niin kipinkapin kurkistamaan olisiko ohjaustanko jo suora - ei ollut. Ei muuta kun lisää vääntöä, taas taipuu niin nätisti että... Eikä mitään. Siinä vaiheessa katsoin sitä hydrauliputkea joka oli koko matkaltaan vääntynyt tasaisen nätille kaarelle - ilman lämpöä, pelkin käsivoimin joskin pitkällä varrella. Stonga ei ollut muuttanut muotoaan milliäkään.

Sitten jos käytetään jotain tiukempaa materiaalia kuten kromimölyä niin kahden millin seinämä riittää katukäyttöön, kilparunkoja tekevät jopa ohuemmasta. Kuriositeettina mainittakoon että Sportsterin rungon paksu putki ei ole tuota kahtakaan milliä - ilmankos runko on varsin kevyt. Olisikin mielenkiintoista tietää mitä se materiaali on.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jorke

Juu, laitoin tännekin nyt ja olen lukenut MMAF:n ja HDCF:n noi viimeisemmät keskustelut aiheesta mutta ei ollut mitään juttua seinämävahvuuksista.

Olen mäkin tuon oman rungon tehnyt kahteen kertaan uudestaan mutta en nyt enää muista millaisesta putkesta sen sillon tein  ::)... On jo 5 vuotta aikaa, nollattu muisti sil välil :-)

Raimo-Raato

Pistämpä tähän OT:nä notta kuulin sellaista että Brittien Lotus paja ei hitsaa autojensa alumiinirunkoja vaan liimaavat osat jollain erikoisliimalla yhteen ja tulee kestävämpi liitos kuin tigillä. Melko hurjaa...
A.K.A. Rambe

Hemuli

Liimaaminen on ihan nykyaikaa autoteollisuudessa suurlujuusteräksiä käytettäessä. Osaa niistä kun ei passaa mennä hitsailemaan ollenkaan.

Mutta takaisin aiheeseen ;) ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jorke

Juu, vähän kun muistelin tuossa tänään niin palautu vähän sillon mistä tehtiin. Oli yhtä putkea sillon mut se oli liian ohutta, meni kurttuun taivuttaessa niillä vehkeillä.

Sit tehtiin 33,4mm ulkohalkasijaisesta, seinämävahvuus vissiin 2,6mm