Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Duralia triumppiin!

Aloittaja pikkujussi, 03 marraskuu 10, 10:24:29

« edellinen - seuraava »

pikkujussi

Joo nyt on tilattu t120:seen duralista tehdyt tönärit, venttiilinjousenlautaset sekä ajotuspuolen rattaat.
Oliskohan kellään tietoo noitten rattaiden käyttö iästä  ???
Eli kestää yhen vedon kun kierrättää sinne kaheksaan tonniin vai ajeleeko edes yhen kesän?

Kiiski

Laita kuvaa, kun saat osat. Mistä tilasit? Mitä helvettiä, tarviinko mäkin sellaset??  Kerro heti.

Tomppa68

Totta helevetissä tarviit! Vähentäähä se pyörivää/heiluvaa massaa koneessa grammatolkulla  :D
No noi venttiilinlautaset saattaa jotain vaikuttaakin ihan oikeesti kierrostenkestoon... ja viel parempi ois jos sais jousetkii kevyemmiks mut samal jäykemmiks.. ja sit pitää olla titaanivenat sekä lukkosokat...

Ainii mut kestosta oli kyse..... ei oo tiatoo.

Hemuli

Kaipa niiden pitäisi kestää kun tekevät mokomasta aineesta takarattaitakin jotka kestää ihan sen mitä teräksestä työstetyt.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Pässikuski - 03 marraskuu 10, 10:43:10...ja viel parempi ois jos sais jousetkii kevyemmiks mut samal jäykemmiks...

Eikös se mene niin että jos keventää venttiilikoneiston liikkuvia osia niin jäykemmät jouset ei enää olekaan niin pakolliset? Keventäminenhän ajaa osaltaan saman asian kuin jäykemmät jouset muuten vakio-osien kanssa käytettynä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

pikkujussi

Ne tulee unity tritonilta.. se että millon, ni on iha eri juttu  ;D
Tos on sen verran kisapalikkaa et alko pelottaa ton vena koneiston kestävyys.
Jos on nokis paljon nostoo ni ne orkkis lautaset lähtee salee lentoon. Sen takii durali/titaani. Kyllä silti pitää laittaa jäykemmät jouset et ne venat pysyy menos mukana. Mietin vaan et toimiiko durali rattaissa sehän on pehmeempää ku teräs vai onkohan niis joku pintakarkasu tai jotain  ???

Kiiski

Hemuli näissä Triumph hommissa toi hyvä vakio venttiilinjousi on teknisiltä tiedoiltaan vihreä täplä tai punainen täplä ja hintaa voi olla yli 20â,¬ riippuu lähteestä. Sitten kun vaihtaa nokat tai virittelee niin ohjeissa sanotaan että pitää olla hyvät venttiilinjouset? Ja heti kun ne täplät katoaa teknisistä tiedoista niin hinnat huitoo 300$ ja siinä välissä ei ole mitään. En tiedä kusetetaanko tässä tyhmää ja onko jossain paja joka poistaa niitä maalitäpliä niistä jousista viritysmielessä ja myy niitä kisajousina specsien kanssa. Itse kuitenkin katsoin tarvitsevani Kiblewhiten full race jouset ja lautaset tietty, mutta olenkin antanut viedä itse itseäni harhaan jo vuosia. Tosin näin eksyksissä en ole ollut koskaan ja pojat se on paljon se.

Jos se Duracell alumiini on samaa kuin takarattaissa niin se kestää mitä vaan ja vaikka kuinka kauan. On se vaan niin hyvää kamaa.

Lyytinen

Pakko sotkeutua sen verran, että duralumiini on kyllä tavallaan karkaistua, mutta kyse on erkaumakarkenemisesta eikä martensiittikarkaisusta niinkuin yleensä karkaisusta puhutaan. Yleensähän ensiksi tuossa hommassa on liuotushehkutus, sammutus ja sitten erkauttamishehkutus mutta duralumiinilla se toimii jo huoneen lämmössä, eli karkeaa siis huoneenlämmössä. Vastaavasti se helposti ylivanhenee yli 100 asteen lämpötiloissa eli pehmenee ajan myötä.

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 03 marraskuu 10, 16:33:51
Pakko sotkeutua sen verran, että duralumiini on kyllä tavallaan karkaistua, mutta kyse on erkaumakarkenemisesta eikä martensiittikarkaisusta niinkuin yleensä karkaisusta puhutaan. Yleensähän ensiksi tuossa hommassa on liuotushehkutus, sammutus ja sitten erkauttamishehkutus mutta duralumiinilla se toimii jo huoneen lämmössä, eli karkeaa siis huoneenlämmössä. Vastaavasti se helposti ylivanhenee yli 100 asteen lämpötiloissa eli pehmenee ajan myötä.
Eli koitatko sanoa että ei sovellu tönäreihin ja koneen sisällä oleviin rattaisiin?

Lyytinen

Niin no, duralumiini sinänsä tiemmä tarkoittaa noita ihan ensimmäisiä viime vuosisadan alkupuolella keksittyjä Al-Cu seoksia. On niitä myöhemmin keksitty semmosia, että se erkautuminen tapahtuu vasta 200 asteen lämpötilassa ja esim. polttomoottorin mäntiähän tehdään Al-Cu-muuta seoksesta. Kaipa asiansa osaava pulju tietää oikeat seokset, ainakin paremmin kuin minä, tuo duralumiini on vaan ehkä turhan kansanomainen nimi ja pikkuisen harhaan johtava. Se takaratas ja moottorin osat voi olla ihan erilaisia lämpötilan kestoltaan vaikka lähes samaa ainetta onkin.

pikkujussi

Joo oot oikees kiiski noitten täplien suhteen, mä en tosin oo semmosii pitkään aikaan nähny. On toi 300e kyl ryöstö hinta. Mä maksoin 120e koko sarjast (hi-po jouset+lautaset). 

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: pikkujussi - 03 marraskuu 10, 21:27:29
Joo oot oikees kiiski noitten täplien suhteen, mä en tosin oo semmosii pitkään aikaan nähny. On toi 300e kyl ryöstö hinta. Mä maksoin 120e koko sarjast (hi-po jouset+lautaset). 
Se oli dollarii ja en aivan tarkkaa hintaa muista mut siellä se huito. Mutta niin minustakin.

pikkujussi

Juuri saapuneen tiedon mukaan nyt ei sitten saadakaan duralia! Jätkät on lähteny eläkkeelle ja ne kellä niitä on ei anna malleja ja niitä ei enään nyt sitten tehdäkään! Perinteistä brittiä!  ;D
Täytynee käyttää titaania.

Kiiski

Toihan oli tosi nopeeta toimintaa vähän yli kuukausi tilauksesta ja nyt jo tiedät että vituiks meni. Tosi britti panttaa vähintään puoli vuotta.

pikkujussi

Joo oli siinä siis jotain hyvääki  ;D . Asiasta toiseen kannataako tämmöstä nokkaa kokeilla kuuspätkässä M20360, toi on vissiin 750 vakio pako nokka. Jos jollain olis kokemusta?