Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

shovel alakerran kasaus

Aloittaja prätgäng, 14 lokakuu 10, 21:54:16

« edellinen - seuraava »

prätgäng

Miten säädetään kampuran päittäisvälys ja mistä? pinionin laakerivälys miten se säädetään?Onko olemassa hyviä ohjeita alakerran kasaamiseen ?Ala kerta tulossa uusille s&s lohkoille onko siinä jotain erityistä huomioitavaa?

Hemuli

Kampuran päittäisvälys säätyy vetopuolen kartiolaakeriparilla - ne toimitetaan täydellisenä pakettina sisä- ja ulkoskooleineen ja ne pitää aina asentaa yhdessä, missään tapauksessa ei saa käyttää osia toisesta paketista. Toisin sanoen paketin pitäisi oikein asennettuna antaa suoraan oikea päittäisvälys mutta ainahan se kannattaa tarkistaa.

Pinjonipuolen laakerivälys mitataan ulkoskoolin sisähalkaisijan ja pinjoniakselin + 2 x laakerirullien ulkohalkaisijoiden erotuksena. Jos käytetään uusia osia niin tuonkin pitäisi olla hehtaarilla, "säätö" tapahtuu ylikokolaakereilla ja koneistamohoonauksella mutta ei siihen ole yleensä ollut tarvetta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

S&S:n lohkossa vetopuolen ulkoskoolit valmiiksi paikallaan ja pinion puolen reikä mitattuna, mitta lukee pahvilapussa ja yleensä pitää kutinsa. Mikä on sinällään ihan uber jees kun noita tarkkuus reikä mittoja(mikroja) tuppaa olemaan aika harvalla omasta takaa. Lohkojen mukana tulee hyvät ohjeet niitä tavaamalla homma sujuu kyllä. Saattaa muuten olla että ystävälliset S&S:n sedät on merkinny sen vetopuolenlaakerin päittäisvälyksen siihen laakerilodjuun en muista tarkkaan. Mä olen luottanut niihin kyllä kuin vuoreen, no on Rouhu yleensä tarkistusmitannu ne mulle vielä pariin kertaan ja hyvin on mitat pitäny kutinsa.

Hessu

Vastaukset menee mun mielestä vähän ohi.

Siis tällaisessa vetopuolen kartiolaakeripaketilla varustetussa hd:n kampurassa ei varsinaisesti säädetä akselin päittäisvälystä ollenkaan. Niinkuin Hemuli kertoi, sellanen paketti asennettuna tulee vetopuolenlaakereille laakista oikea toiminnallinen välys n.pari sadasosa milliä. Pinionipuolen runkolaakeri on uiva. Eli kampura kasvaa kaiken pituuden sinne. Tän vetopuolen välyksen voi todeta vasta kun vetorattaanmutteri on vedetty kiinni.

Pinionilaakerin välys, siis radiaalinen, säädetään hoonaamalla ulkoskoolia ja vaihtamalla ylikoko rullia.
Rullia saa sellaisin välein, että kehän halkaisija kasvaa sadasosa millin.

prätgäng

Jep tuli hyvää juttua ja selvensi paljon.Siitä pinionin laakeri välyksestä vielä,jos uusi lohko ja uusi pinioni akseli niin STD neuloilla pitäis välys olla kohdalla?

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: prätgäng - 15 lokakuu 10, 18:55:15
Jep tuli hyvää juttua ja selvensi paljon.Siitä pinionin laakeri välyksestä vielä,jos uusi lohko ja uusi pinioni akseli niin STD neuloilla pitäis välys olla kohdalla?
Ei ihan niin yksinkertaista kyseessä sadasosa millit, uuden pinionin mitta voi heittää varmaan sen 5 satkua helposti ja se pinionin laakeri skooli on lähellä stanua tai jopa alimitassa. Viimeksi kun tein oli uudet lohkot ja uusi kampura molemmat S&S, pinioni oli pikkasen alle 1.250" ja reikä oli taas pikkasen iso niin piti laittaa heti kärkeen ylikokolaakeri eikä edes eka ylikoko. Laakerit on niin pienellä jaolla että parinsatkun heitto on jo pari ylikokoa. 5 satkua on blondin hiuksen paksuus, siis melkosta hiusten halkomista.
Sama juttu noissa H-D tehtaan akseleissa, lohkoissa, laakereissa ja rattaissa. Samat säännöt pätee.
Tuleeko sulle S&S: limppukin?

prätgäng

Niin vähän arvelinkin,että ei ne välykset ihan niin helpolla löydy.Vakio kampura tulee katotaan missä kunnossa on kun puran koneen?Viime talvena vaihdettu vetopuolen akseli ja pinioni akseli ja keskitappi ja kiertokanget kaikki JIM:n tavaraa niillä osilla ei ajettu ,kun 4 tonnia toivottavasti akseli käy sellaisenaan??

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: prätgäng - 15 lokakuu 10, 20:08:31
Niin vähän arvelinkin,että ei ne välykset ihan niin helpolla löydy.Vakio kampura tulee katotaan missä kunnossa on kun puran koneen?Viime talvena vaihdettu vetopuolen akseli ja pinioni akseli ja keskitappi ja kiertokanget kaikki JIM:n tavaraa niillä osilla ei ajettu ,kun 4 tonnia toivottavasti akseli käy sellaisenaan??
No luulis käyvän. Tuskin se noilla kilsoilla on miksikään mennyt.

prätgäng

pinionin mitta 1,249 pesänmitta 1,7510 stanu rullilla antaa 0,04mm välyksn onko liikaa?

Kiiski

0,0004-0,0008" eli 0,01-0,02mm olis niinku tollanen Pannu, Shoveli-toleranssi minkä mä tiedän. Eli toi neljä satkuu on väljä etten sanois aivan liian väljä.

prätgäng

tosiaan clymerin opus sanoo 0,01-0,02mm tuntuu vaan aika pieneltä välykselta,pakko vaan luottaa mitä kirja sanoo.