Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

XR1200X ja jotain pientä laittoo

Aloittaja Webmaster, 03 lokakuu 10, 16:44:58

« edellinen - seuraava »

Webmaster

Kun tänne Japanin saarelle on erehtynyt väliaikaisesti asustelemaan, niin laitetaas tänne tämmöinen "bolt-on" projekti.
Mä en täällä kuitenkaan mihinkään suurempaan kykene tuolla 50â,¬ tuumakoon hylsysarjalla ja parilla torx ja kuusiokolo ruuvarilla.

Nämä Japanin ja Brasilian XR:t ja sportit yleensä 2003-> on jo tehtaalta varustettu "cush drive" takarattaalla, niin pitihän siitä päästä eroon kun se vaan on niin vitun ruma.
Hieman siinä oli sellaista "kumimaisuutta" kun liikkeelle lähti, toisaalta moottorijarrutukset oli miellyttävämpiä.

Tältä näyttää "cush-drive" ratas XR:ssä:


Ja tältä uusi Euro/USA mallin ratas asennettuna:


Webmaster

Seuraavana olikin vuorossa hieman jo astetta vaativampi homma, ilmanputsarin vaihto ja "flapper valve" poisto.
Kaikki muut paitsi USA:n mallien XR:t on varustettu emissio ja mölyvaatimusten vuoksi ns. flappererillä ja solenoidilla joka tietyllä kierrosalueella kiskoo läppää putsarin sisällä että ei imuäänet olisi liian kovat kun desibelejä mittaillaan pienemmillä kierroksilla. Oisko ollu 3200 rpm kun läppä avautuu.
No siitähän oli päästävä tietysti eroon ja laitettava ns. high flow filsu putsariksi.

XR tankin alle kiinnitetty putsarikoppa ei ole ihan suoraan tuosta vaan avattavissa.
Ensin pitää ottaa pois tankin suojakuori ja irrottaa tankin kiinnitykset. Sopivasti kallistamalla tankkia saa putsari kotelon luiskahtamaan pois.


Putsarikopan alta paljastuu pystyimukurkku ja paljon muuta jännää.


Putsarikopan sisus paljastaa tuon hienon fläpperin solenoideineen.




Kun tuo lärpykkä hässäkkä on heitetty helvettiin, niin moottorin vikavalo palaa ilmoitellen, että jossain nyt on vika päällä. Solenoidin liittimen tilalle laittaa pääte huijaamaan, että läppä on vielä paikoillaan.

Uusi DNA:n high flow putsari istuu paikoilleen varsin nätisti.




XR sportin kansien huohotus on tehty siten, että kansiin on työstetty erilliset letkujen lähdöt joista huohotin letkut menee ilmanputsarin koteloon ja sieltä huohotus puhalletaan suoraan imukurkkuun (ylempi kuva). Jotkut onkin laittaneet erillisiä tankkeja jonne huohotus on ohjattu, että putsarikoppa olisi mahdollisimman virtaava.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Jarppi - 03 lokakuu 10, 16:44:58...Hieman siinä oli sellaista "kumimaisuutta" kun liikkeelle lähti, toisaalta moottorijarrutukset oli miellyttävämpiä...

Sä oot ymmärtäny ton moottorijarrutuksen IHAN väärin - itse olen nyt oppinut siihen että kun kurviin mentäessä lyö Buellissa pientä tupaan niin moottorijarru työntää takanakkia sivulle josta onkin sitten hyvä kiihdyttää ulos mutkasta ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kernwaffe

Mimmonens peli tuo on noihin Putkirunko Buelleihin verrattuna? Löytyykö munaa?

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kernwaffe - 04 lokakuu 10, 07:59:13
Mimmonens peli tuo on noihin Putkirunko Buelleihin verrattuna? Löytyykö munaa?

Riippuu kuskin koosta.  ;) Jos tämmöinen 170 tumppi niin XR tuntuu valtamerilaivalta alla siinä missä ainakin XB bulu sopii alle kuin nyrkki silmään. Ja tästä seuraa erilainen tuntuma räppäilyyn. Tehollisesti noi menee aika samoihin parhailla Stage I muutoksilla. Jarppi jatkaa...  ::)
A.K.A. Rambe

Webmaster

Lainaus käyttäjältä: Kernwaffe - 04 lokakuu 10, 07:59:13
Mimmonens peli tuo on noihin Putkirunko Buelleihin verrattuna? Löytyykö munaa?
Löytyyhän siitä munaa, varsinkin tällä hetkellä. Mutta XB12R bulun omistaneena, ottaisin sen moottorin tähän XR:n runkoon hyvin mielellään. Putkirunko buellista ei ole kokemusta kuin tuosta Hemulin big bore möröstä ja siihen verrattuna tää mun XR on höyhensarjassa.  

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 lokakuu 10, 12:20:28
Riippuu kuskin koosta.  ;) Jos tämmöinen 170 tumppi niin XR tuntuu valtamerilaivalta alla siinä missä ainakin XB bulu sopii alle kuin nyrkki silmään. Ja tästä seuraa erilainen tuntuma räppäilyyn. Tehollisesti noi menee aika samoihin parhailla Stage I muutoksilla. Jarppi jatkaa...  ::)
Juuri näinhän se on, kuten Herra Raato värikkäästi kuvaa.
Itse olen taas tuota valtamerilaiva osastoa, eli 193cm pituutta, niin pakko sanoa, että en ole koskaan ajanut yhtä hyvin minulle sopivaa MoCo:n tuotetta. Tarkoitan ihan umpi orggis tehtaan pyörää.
Muuta en ole säätänyt, kuin jarru/kytkin kahvan asentoa ja jousituksen keskiverto Japanilaista kuljettajaa jäykemmäksi. Hyvä sillä on täällä räppäillä.

Webmaster

#6
Nyt kun on päästy varsinaisen yltiöpäiseen kustomoinin makuun, niin jatketaanpa aiheesta.

Kuten tuolla eräässä toisessa foorumin aiheessa uhosin, että olen hankkimassa ruiskun säätöön Thundermax auto tunella, niin toisinpa kävi.
Twin Motorcyclesin Dris kanssa mailin vaihtoa asiasta käyneenä, sai hän minut yllytettyä hankkimaan kuitenkin MasterTunen. Syy tähän äkilliseen mielen vaihdokseen oli se, että hankin myös kyseisetä paikasta heidän suunnitteleman Torque Hammer pakoputkiston. Tuo heidän myymänsä putkisetti on hierottu ja optimoitu Drisin dynossa pelkästään XR1200X varten.

Dris lähetti osat Tokioon ja maililla tekemänsä ECM kartat juuri samalla moottorin konfiguraatiolla.
Toki täytyy muistaa, että täysin toisissa olosuhteissa tehdyt dyno ajot ja ECM kartat sen mukaan, ei ole täysin optimaaliset toisella puolella maapalloa.
Koska bensan laatu, korkeus merenpinnasta, pyörän pienet yksilölliset vaikutukset muuttaa karttojen toimintaa varmasti. Mutta sitä ei tiedä ennen kuin on dynossa käyttänyt omaansa.

Itse MasterTunen käyttö oli todella helppoa ja kartat näyttää tältä:


Pitihän se myös hieman koristaa XR:ää ja ottaa orggis ratas-suoja hittoon ja laittaa eturattaaseen kiinnitettävä "suoja" .


Twin Motorcyclsin XR1200 suunnittelema putkisto Drisiin kartoilla tuottaa tällaisia lukemia dynossa.
92.8 hp ja 106 NM - SAE corrected, aika nätti vääntöalue  ;)


Ja miltä se sitten näyttää ja kuulostaa.
Tuohon XR1200X koko mustaan lookkiin sopii myös koko musta pakoputkisto. Putki ei ole todellakaan liian kova ja repivä ääniltään, enempi muhkea matala soundinen kun cruisailee. Tuppi nurin mentäessä alkaa ääntäkin sitten löytä, mutta ei silti vieläkään liikaa.
Tässäpä XR:n tämän hetkinen kuosi.


Perstuntumalta pyörä alkoi vihdoin elää siten, kuten pitääkin.
Esim. kolmos vaihteella 2800rpm kuruisaillessa ja siitä sitten kahva nurin, niin tulee 7800rpm rajoittajalukemat vastaan aika nopeaan. Ja tästä on todisteena ensimmäinen ylinopeus sakko Japanissa  ;D ;D ;D

Täytyy laittaa päivitystä kun jotain jännää taas ehtii tekemään.


mirka

Onko japanin ylinopeus sakko millaista luokkaa â,¬:ssa?
Eli onko ylinopeus pahinta luokkaa rikollisuutta, niin kuin kotoSuamessa?

Webmaster

#8
Lainaus käyttäjältä: mirka - 05 lokakuu 10, 15:40:20
Onko japanin ylinopeus sakko millaista luokkaa â,¬:ssa?
Eli onko ylinopeus pahinta luokkaa rikollisuutta, niin kuin kotoSuamessa?
6000JPY = 53â,¬, täällä on motarilla 80km/h rajoitus ja tuli ajettua 114km/h. Kaikilla on sama sakko taulukko, tulot ja varallisuus ei meinaa mitään.
Kaikki kyllä vetää aina vähintään 110km/h. Mut mä kato ajoin sen posliiniauton ohi niin että raikaa.
Suurin huoli poliiseilla ole se, että ajoin (kolme kaistaa yhteen suuntaan) motarilla liian pitkään oikeanpuolimmaista kaistaa, 1100m. Täällä pitää ajaa prätkillä vasenta kaistaa ja jos joutuu ohittaa, niin saa vaan kävästä esim. keskikaistalla.
Täällä on toi Safety First joka hommassa.