Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Jarrunesteet

Aloittaja Kokkonen, 13 syyskuu 10, 19:54:41

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

D.O.T. 3
- hygroskooppinen
- glykolipohjainen
- alkuperäinen jarruneste useissa USA-autoissa
- alkuperäinen Harleyn 1958-72 nestekäyttöisissä rumpujarruissa
- vaihdettava säännöllisesti, kerää kosteutta  (autoissa noin kahden vuoden välein)
- kiehumispiste 205 ast C (kostuneena 140, nesteessä 3,7 % vettä)

D.O.T. 4
- hygroskooppinen
- glykoli / boraattipohjainen
- käytetään yleisesti Euroopassa ja Japanissa
- vaihdettava säännöllisesti, kerää kosteutta
- Harley-Davidson tehtaan ohjeen  mukaan D.O.T. 4 jarrunestettä tulee käyttää (on siis ensiasennusnesteenä) seuraavissa malleissa: -06 ja nuoremmat VRSC, -07 ja nuoremmat  XL, -08 ja nuoremmat XR, -06 ja nuoremmat Dyna ja Softail, sekä -05 ja nuoremmat Touring mallit
- Buell -00 ja nuoremmat
- kiehumispiste 230 ast C (kostuneena 155)

D.O.T. 5
- alkuperäinen kaikissa Harleyn levyjarruissa, paitsi uudet ABS, (ks. D.O.T. 4)
- EI-hygroskooppinen
- silikonipohjainen
- ei kerää kosteutta, ei tarvitse vaihtaa juurikaan
- kiehumispiste 260 ast C
- mm. kilpailukäytössä
- ei ABS käyttöön
- EI SAA SEKOITTAA MUIDEN D.O.T. JARRUNESTEIDEN KANSSA!!! Tekee selvän tiivisteistä sekä täyttää sylinterit että kanavat töhnällä!!

D.O.T. 5.1 (D.O.T. 4 super jne.)
- hygroskooppinen
- glykoli / boraattipohjainen
- vaihdettava säännöllisesti, kerää kosteutta
- mm. kilpailukäytössä
- kiehumispiste 270 ast C (kostuneena 190)

Glykolipohjaiset jarrunesteet kestävät painetta kaksi kertaa enemmän kuin silikonipohjaiset. Silikonipohjaiset nesteet eivät myöskään sido vettä itseensä, eli jos jarrujärjestelmään pääsee jostain vettä niin se kerääntyy alhaisimpaan pisteeseen jossa se ajan mittaan ruostuttaa ko. kohdan.

Käytetyn pyörä ostajan kannattaa ehdottomasti selvittää mitä nestettä pyörässä on aiemmin käytetty. Näppärimmin se käy tietty myyjältä tiedustelemalla. Jos se ei ole mahdollista taikka asia on muuten epävarma, seuraava testi auttaa:
Lainaus käyttäjältä: HemuliNesteen väristä ei pysty oikein päättelemään mitään. Oikeastaan ainoa tapa selvittää mitä siellä säiliössä on, on kaataa vanhaa nestettä ja D.O.T. 5:ttä sekaisin lasikuppiin. Jos ne hetken kuluttua erottuvat omiksi kerroksikseen, ovat ne eri tavaraa.  

EDIT 1, 14.09.2010: DOT5 "Harleyn levyjarruissa..."
EDIT 2, 14.09.2010: DOT 3, " Alkuperäinen Harleyn 1958-52 ...."
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Tässä vielä kuva siitä miltä näyttää kun on väärät nesteet sekaisin:

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Redneck

Kuinka hyvin olisi kanavat putsattava jos laittaa  silikoninesteet. Riittääkö jos laskee reilusti
vaikka lakkabensiiniä ? tai jotain muuta liuotinta läpi ? monta kertaa.
Ja millä olisi putsattava silikoninesteiset kanavat ?

Minun pyörän etujarrukanavissa on niin vähän nestettä että juuri ja juuri saa palat osumaan jarrulevyihin kahvasta puristamalla !
En tiedä saako sieltä riittävästi nestettä purkkiin jotta voi tuon ylläolevan kokeen tehdä ?   
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Mr.Horsepower

#3
Brake cleaneriä ??? Oisko kovasana ???

Vinkkinä kannataa oostoo iso kannu ei niitä spräy purkkeja...... sill kun voi putsata vaik mitä... eikun sumu pulloon tai... pumppu pulloon... Vuan on käytöss halvempoo siiten kun pikku paukku purkkeja ostoo.... ;)



Eikö siihen lääke ruutaan voi laitaa ohutta muovi/kumi letkua ? joten voit siiten imeä siihen ruiskun vaikka helmenkiin...


Jos on puhas purkki... niin kylläähän sen erotaa sen helmen pohjalta jos niikseen on ?

Eiks juu
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

rodchop

Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 07 huhtikuu 11, 12:21:34
Brake cleaneriä ??? Oisko kovasana ???

Vinkkinä kannataa oostoo iso kannu ei niitä spräy purkkeja...... sill kun voi putsata vaik mitä... eikun sumu pulloon tai... pumppu pulloon... Vuan on käytöss halvempoo siiten kun pikku paukku purkkeja ostoo.... ;)



Eikö siihen lääke ruutaan voi laitaa ohutta muovi/kumi letkua ? joten voit siiten imeä siihen ruiskun vaikka helmenkiin...


Jos on puhas purkki... niin kylläähän sen erotaa sen helmen pohjalta jos niikseen on ?

Eiks juu

Ei millään pahalla mutta ! Näistä Horsepowerin... teksteistä... ei... kyllä ...tajuu...mitään...mikä... toi... kieli... nyt lieneekään...mutta... ahdistavan ...vaikea...selkoista...luettavaa...................esim (eikun...sumu pulloon tai...pumppu pulloon...) siis???????????????????  :o mikä vitun Vuan??? ::)
HOG Forever Forever HOG

Mr.Horsepower

Pumppu pullo... ???

Just sellanen kannu mitä pumpataan käsin ja saadaan hienojakonen sumu käsipummpu pullo... Joku...
Tuollanen... Katso linkki...  :'(

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.freakingnews.com/images/app_images/spray-bottle.jpg&imgrefurl=http://www.freakingnews.com/Spray-Bottle-Pictures--2028.asp&usg=__Q59dhJqAtVrZQVvkY4Csm01uiv0=&h=1600&w=1200&sz=210&hl=fi&start=0&zoom=1&tbnid=aDCZNnKr5KVmCM:&tbnh=165&tbnw=124&ei=7eedTZahMNDCtAbkkfChBA&prev=/images%3Fq%3Dspray%26um%3D1%26hl%3Dfi%26sa%3DN%26biw%3D1592%26bih%3D691%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=589&vpy=325&dur=4719&hovh=259&hovw=194&tx=133&ty=254&oei=7eedTZahMNDCtAbkkfChBA&page=1&ndsp=21&ved=1t:429,r:16,s:0

Pumppukannu... ???

Siis tuollenen kannu esim 1L kannu johonka kaadetaan aine sisään pumpataan vivusta painetta sinne...
ja siiten voi liipaisemesta laskea sisällä olevaa ainetta pois tässä tapausessa jarru puhistus ainetta....

Katso linkki....

http://www.automaalit.info/epages/PPO.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/05122007-1/Products/137744


JOS jolla kulla jäi jotian hampin koloon niin kysy reilusti  ;D
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

ma^ko

"D.O.T. 5
- alkuperäinen kaikissa Harleyn levyjarruissa, paitsi uudet ABS, (ks. D.O.T. 4)
- EI-hygroskooppinen
- silikonipohjainen
- ei kerää kosteutta, ei tarvitse vaihtaa juurikaan
- kiehumispiste 260 ast C
- mm. kilpailukäytössä
- ei ABS käyttöön
- EI SAA SEKOITTAA MUIDEN D.O.T. JARRUNESTEIDEN KANSSA!!! Tekee selvän tiivisteistä sekä täyttää sylinterit että kanavat töhnällä!!
"

Eli oletusarvoisesti jarruissani on tuota mut mitään helppoa tapaa ei ole tarkistaa?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

72shovel

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 25 toukokuu 11, 16:59:30
" Eli oletusarvoisesti jarruissani on tuota mut mitään helppoa tapaa ei ole tarkistaa?

Minä tarkastin siten, että avasin jarrunestesäiliön kannen, imasin pienellä injektioruiskulla sieltä nestettä ja sekotin pullosta otettuun normaalissa kirkkaassa juomalasissa. sekasin meni DOT5 nesteeseen hienosti.

Tuusulan T-Bone

Ja mitenkäs se oli niitten tiivisteiden kanssa... kun noissa spagettimaan tekeleissä lukee USE ONLY DOT 4 FLUID, mutta hankintamenettelyssä oleva uusi hydraulikytkin haluaisi DOT 5.0 litkua. Millähän tuon tiivisteiden kestävyyden vois kokeilla? Laittaa jonkun tiivisteen viikoksi lillumaan DOT 5.0:aan...?
Long John Stroker

ma^ko

Mun hydraulispeduissa(=kytkin&jarru) lukee myös dot4 only ja niis o aina ollu dot5 only, nou ropleemo. Dot3/4 voipi jotain syövyttää, dot5 ei oikein, kuhan vaan ei ole sekä ja jotta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Olen myös ollut siinä uskossa että vitosta voi kyllä laittaa mihin tahansa (puhdistettuun) järjestelmään kun taas noita mineraalipohjaisia välttämättä ei. Ainakaan itsellä ei ole tullut ikinä hylkimisreaktioita kun olen esim. japsiosia täyttänyt silikoninesteellä. Juuri tänään kasasin amerikka/saksa/italia/japani-yhdistelmän dotvitosella ja hyvin tuntuis toimivan. On se melkoista kun saman fillarin jarru- ja kytkinosista löytyy H-D:n, Maguran, Brembon ja Nissinin logot ;D. Ai niin, meinas unohtua että jarruletkut on vielä brittiläiset Hel-valmisteet. Kansainvälistä touhua ;).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 maaliskuu 14, 22:09:15
Ja mitenkäs se oli niitten tiivisteiden kanssa... kun noissa spagettimaan tekeleissä lukee USE ONLY DOT 4 FLUID, mutta hankintamenettelyssä oleva uusi hydraulikytkin haluaisi DOT 5.0 litkua. Millähän tuon tiivisteiden kestävyyden vois kokeilla? Laittaa jonkun tiivisteen viikoksi lillumaan DOT 5.0:aan...?

KustomTechin vermeistä ilmeisesti kyse? Kyllä niissä voi käyttää DOT-5:sta, varsinkin jos on ihan uudet ja puhtaat osat. Kuten Mako tuossa edellä totesi niin hyvin toimii pedaalit dotti-femmalla.

Itse olen siinä käsityksessä että kumpaa tahansa nestettä voi käyttää, kunhan ei käytä sekaisin. Jos vaihtaa nesteen tyyppiä, pitää kaikki osat ensin pestä hyvin ettei vanhaa litkua jää mihinkään muhimaan. Jos jää, niin saattaa tulla tiivistejumppaa kun eri nesteet reagoivat keskenään ja tiivisteen turpovat tai jopa sulavat.
Jos lähtee liikkeelle ihan uusilla ja puhtailla osilla, ei ole väliä mitä jossain nestesäiliän kannessa lukee. Pääasia että jatkossakin käyttää sitä laatua mitä ensimmäisellä kerralla ja muistaa/tietää mitä tuli laitettua.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Tuusulan T-Bone

Juu, tämä sekoittamiskielto on tiedossa ollutkin. Ja Kustom Tech kapistuksesta on kyse. Taidanpa koettaa liotella jotain tiivaria hetken DOT 5:ssä. Kiitän vastanneita!
Long John Stroker

Jasu

#13
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 maaliskuu 14, 23:04:27kun taas noita mineraalipohjaisia
Tuossahan se juttu oikeastaan tulikin...

DOT 3/4 -nesteille tiivisteet/letkut pitäisi olla EPDM
Mineraalinesteille NBR elikkäs nitriilikumia


Nitriilikumi ei kestä glykolia, jota nuo DOT -nesteet on, EPDM taas kestää glykolia. Kivaa turpoamistakin voi syntyä, joka varsinkin letkussa on enemmän kuin ikävä asia. Tiivisteissäkin osaa aiheuttaa jarrumännän tukevaa jumitusta...

Suht tutuiksi on nuo nesteiden/tiivisteiden erot tulleet, kun on Ranskalaisia ajoneuvoja harrastanut, niissä kun jarrunesteenäkin hydrauliikan ohella on mineraaliöljyä vuodesta -67 alkaen, sitä vanhemmissa glykolipohjaista niin jarruissa kuin hydrauliikassa. Sit nuo 2000 luvun ja uudemmat, niihin ovat jostain syystä keksineet laittaa jarrut taas DOT -nesteille, hydrauliikasta huolimatta...



Edittiä sen verran että ajatuskatkos poistettu T-Bonen huomaamisen jälkeen. Oikoluku, se oikoluku

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Jasu - 31 maaliskuu 14, 12:44:18
Nitriilikumi ei kestä glykolia, jota nuo DOT -nesteet on, EPDM ei taas kestä glykolia.

Hä?
Long John Stroker