Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapään öljypumppu ja sen tuunaus

Aloittaja Hemuli, 03 syyskuu 10, 21:20:39

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Uskalsin viimein avata rautapääprojektini öljypumpun ja tällaista sieltä löytyi:

Syöttöpuoli:





Paluu:





Koskaan en ole aikaisemmin rautiksen pumppua avannut, jos toi olisi evobigtwinistä niin saattaisin vielä pistää nippuun noine hyvineen. Syöttöpuolella on yksi syvempi naarmu mutta sekään ei mene ympäri pesän. Mites sanotte, uskaltaako tuolla vielä ajaa vai oliko tässä syy koneen laukeamiseen?

Jokainenhan tietää kuinka helppoa on löytää uusi pumpun runko vanhempaan rautikseen, samoin kuin sen että tuo paluupuoli on aivan naurettavan heppoinen. Onko kukaan koskaan virittänyt noihin esim. evobigtwinin rattaita? Onko aivan mahdoton ajatus? Kerran juttelin yhden pellepelottoman kanssa joka sanoi että rungossa riittää paksuutta jyrsiä paluupuoli evolaisen rattaille.

EDITH: Kuvien virheellinen järjestys korjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

A.K.A. Rambe

Kiiski

Onko oikeesti paluu puolen rattaat kapeemmat?

Hemuli

#3
On ja ihan helvetisti, eihän ne ole kuin puolet syöttörattaista. Täähän on rautapäiden akilleen kantapää.

Edit: Yllä oleva virheellinen tieto korjattu alkuperäisen viestin kuviin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Ei kyllä ole noin vaan ohuemmat rattaat on syötön. (95% varmuudella. Ainakin joskus olen niin ite pähkäillyt) Johan sen huomaa siitä kun öljysäiliön paluuletkusta tulee vaan hönkäyksittäin öljyä eli tyhjentää nopeammin kuin täyttyy.
A.K.A. Rambe

Smokie

Onkos tuo nyt vanhempaa mallia? Mitä muutoksia siinä on tapahtunut? Joskus olin yhteydessä Señor Romeroon, olin ihan aivan oikeasti teettämässä pilletti bigbore sylinterit mutta Frank laittoi jäitä hattuun "I'd hate to see a set of one-off cylinders get destroyed by old oilpump". Meni niitä jäitä hattuun sitten niinkin hyvin että pyörä ei oo vieläkään kuosissa >:(

Raimo-Raato

Asia tarkistettu tehtaan manuaalista ja ohuemmat rattaan on syöttö- eli painepuolen rattaat. Paksummat sit paluupuolen.
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

#7
Lainaus käyttäjältä: Smokie - 04 syyskuu 10, 11:03:27
Onkos tuo nyt vanhempaa mallia? Mitä muutoksia siinä on tapahtunut?

Tarkemmin en muista mutta osakatalookin mukaan öljypumppujen rattaille ja rungoille löytyy eri osanumerot vuosille 54- early 62, 62-71 ja 72-76. 77 tuli uusi evomallinen öljypumppu.

Öljypumpun tiivisteitä vertailemalla näyttäisi siltä että 52-62 ja 72-76 on käytetty isommalla halkaisijalla olevia rattaita (n. 29 mm). 62-71 puolestaan pienempiä rattaita (n. 25 mm).

52-62 ja 72-76 painepuolen rattaat ovat samat mutta paluupuolella 72-76 on luultavasti paksummat.

72-76 pumpun saa käymään vanhempiin rautiksiin.

(kuuluhan se työpäivä näinkin  :) )
A.K.A. Rambe

Hemuli

Ookkei... en sen kummemmin tutkinut pumppua, muistin vaan että kaikki puhuu rautapään huonosta paluupuolesta niin oletin että noi pienemmät on niitä. Painan pääni häpeissäni disinformaation levittämisestä :-X ...

Silloinhan ei pitäisi olla isompaa hätää kun syöttöpuoli on ihan ok-mallissa. Mittailepa Rampe huviksesi bigtwinin rattaita, onko niistä sovellettavissa vähän tehokkaampaa versiota.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

No tässä sattuu olemaan käsillä -71 rautapään orkkis (eli kapeemmat rattaat) ja -92 up BT S&S öljypumput. Molempien rattaat on kuin samasta tangosta leikatut eli halkaisija 25,13 mm ja identtinen hammastus. BT:n rattaathan ovat sitten vaan huomattavasti paksummat:
Paine: BT=12,78 IH=5,51
Paluu: BT=15,87 IH=9,46

Eli eiku vaan alumiiniplootu jyrsimeen ja korkeampaa öljypumpun runkoa jyrsimään.  8)
A.K.A. Rambe

Hemuli

Oishan tossa orkkisrungossakin vielä reilusti varaa...

Milläs muuten tuollaiset pesät saa jyrsittyä mittatarkoiksi? Paljonko on rattaan välys pesäänsä?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 syyskuu 10, 13:39:46
Oishan tossa orkkisrungossakin vielä reilusti varaa...

Toinen vaihtoehto ois tietysti koneistaa vaan pesien halkaisijaa isommaksi noille isommille rautiksen pumpun rattaille käypäiseksi.

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 syyskuu 10, 13:39:46
Milläs muuten tuollaiset pesät saa jyrsittyä mittatarkoiksi? Paljonko on rattaan välys pesäänsä?

Inan verran  ;)
A.K.A. Rambe

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 syyskuu 10, 13:53:18...Toinen vaihtoehto ois tietysti koneistaa vaan pesien halkaisijaa isommaksi noille isommille rautiksen pumpun rattaille käypäiseksi....

Menee vähän suuritöiseksi kun pitäisi akselipaikatkin muuttaa...

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato...Inan verran  ;)

Eli vähän vähemmän kuin pillunkarva?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Mä viritin Kawan öölipumppua paksummilla rattailla. Mulla on sorvilla joku 200x200 suora rautalevy johon vetelen kierteitä tarpeen mukaan. Sopivat puslat pumpun alle, pulteilla koko roska levyyn kiinni, kellolla keskelle ja sorvi pyörimään. Olipa hankala selitys... Laitako kuvan? :D

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 syyskuu 10, 13:58:47
Menee vähän suuritöiseksi kun pitäisi akselipaikatkin muuttaa...

Eihän tartteis. Siis rattaat joissa korkeus sama kuin vanhoissa mutta halkaisija sen 4 milliä isompi. Pitäs riittää vara niinkin päin koneistella. Pitää tehdä tossa illemmalla pientä tutkiskelua mun erinäisille öljypumpuille ;)
A.K.A. Rambe