Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

OEM Delphi ruiskujen ohjelmoiminen vs. "viritys" ECM

Aloittaja Raimo-Raato, 03 syyskuu 10, 13:40:19

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Onko jollain tietämystä onko kaikki H-D:n Delphi ECM:t uudelleen ohjelmoitavissa? Bulun ruiskun ohjelmointimahdollisuushan on vanhaa tietoa (www.ecmspy.com.) mutta tämä Twin Motorcyclesien softa antaisi ymmärtää että myös -01 lähtien valmistetut Delphi-ruiskut olisivat samaan tapaan ohjelmoitavissa.

Tässä kyllä kävi juuri Hertoniemen Bulu-guru jolla kyseinen softa ja totesi että kaikki XR:t ei ole ohjelmoitavissa. Harmittavasti en kerennyt vaan tarkempaan jututtaa.
A.K.A. Rambe

Webmaster

#1
Tässä viime aikoina on jostain syystä joutunut tutustumaan lähemmin delphin tunaukseen.
Mutta vastaus on kysymykseesi, että kyllä, -01 alkaen MasterTunella pääsee säätämään delphin karttoja.

MasterTune-HD is a Windows-based ECM reprogramming tool specifically for use with 2001 and later Delphi-equipped Harley-Davidson® motorcycles that utilize the diagnostic interface. MasterTune-HD also supports 2005-2009 Retrofit ECM Service Modules when installed on earlier vehicles.
http://www.mastertune.net/HD_master_tune.html

Tossa Mastertunessa on vaan yksi vittumainen fiitseri, se lukittuu yhteen ECU:n ja se siitä.
"Note that MasterTune-HD can be licensed for programming use on either single or dual vehicles and the interface will ‘lock’ to the vehicle the first time it is used for programming."
Liekkö sitten jollain tapaa kierrettävissä.

Itse valitsin XR:ään kuitenkin Thundermaxin auto tunella (oikea reaaliaikainen closed loop säätö), sen voi halutessaan ottaa pois ja laittaa sitten tarvittaessa muihinkin pyöriin. Ja siinä heitetään orggis ECU hitoille siksi aikaa.
Ja myös Thundermaxin softalla voi muuttaa karttoja, tyhjäkäyntiä, kiekka rajoitinta ja yms...
Ei taida olla toista yhtä kattavaa ruiskun säätö palikkaa olemassa.
Niin ja sen saa myös nitrolle ohjelmoitua (Kiikalaa ajatellen  ;D)


Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Jarppi - 03 syyskuu 10, 16:17:51
Thundermaxin auto tunella (oikea reaaliaikainen closed loop säätö)

Thundermaxin meinasinkin juuri ottaa seuraavaksi puheeksi....

Mutta sellaistahan reaaliaikaista closed loop säätöä ei ole vielä keksittykään joka toimisi muuten kuin tasakaasulla ja matalilla kierroksilla. Mun käsittääkseni kaikki maailman ruiskut menee open looppiin eli karttojen mukaan tapahtuvaan säätöön siinä vaiheessa kun kaasu runttastaan auki. Normi laajakaistalambdat päivittävät arvon n. 4 kertaa sekunnissa ja siihen päälle ECM:ltä vaadittava aika uuden seoksen laskemiseen niin se ei vaan riitä (Lähde M. Ansavuori).

Thundermaxissa ja muissa auto tune systeemeissä mua kiinnostaa tuo itseoppimisen toimivuus. Thundermaxin mainoksesta ymmärsin että niiden pitäisi korjata automaattisesti open loopin karttoja eli käytännössä tehdä samaa mitä hyvä dynottaja tekee. Mutta onko kukaan käyttänyt tuollaista itseoppinutta systeemiä penkissä ja tutkinut jääkö ihmiselle enää mitään parannettavaa vai ollaanko juuri alueella? Tosin eihän kiinteeseen arvoon tähtäävä AFR tarkoita joka kierrosalueella ja joka olosuhteissa ilmeisestikkään parasta tehoa vaan joskus pitänee mennä pikkasen pieleen parhaan tehon seoksesta että päästään oikeeseen parhaimpaan tehoon. Tämä siis mun mutu. Mut sehän on varmaa että pyörä tuollaisella järjestelmällä toimii paljon paremmin kuin alkuperäisellä ruiskusoftalla tahi niiden yksinkertaisilla huijauspalikoilla (esim. Power Commander, Fuell pack jne.)

Uudempien harrikoiden omistajilla on siis 3 vaihtoehtoa kuinka saada pyörä pois vaarallisen laihalta seokselta putkien yms. vaihdosten yhteydessä:


  • 1) Ostetaan alkuperäistä ECM:ää huijaava laite kuten Power Commaner 3 tai 5.
    Hinta alle 400â,¬. Päästään "no sinnepäin" tarkkuuteen mutta ei niille jotka haluavat kaiken tehon irti. Toki penkittäminen auttaa tässäkin asiassa.


  • 2) Mennään pyörän kanssa hyvälle penkittäjälle joka muuttaa alkuperäisiä karttoja riittävästi.
    Hintahaarukka varmaan luokkaa 100-2000â,¬ riippuen paneutumisen ja hienosäädön määrästä. Tällä tavoin pyörä toiminee ainakin täyskaasukiihdytyksissä maksimitehoa tuottaen (olettaen että alkuperäisessä boksissa riittää säätövarat).



  • 3) Ostetaan kalliimpi itseoppiva auto tune järjestelmä
    Hinta sen tuhannen euroo. Ilmeisesti ei huolia eikä murheita :)


Onko raati samaa mieltä asiasta kanssani? Itse muodostanut nää mielipiteeni ihan vaan parin päivän nettitutkiskelun perusteella ja vanhoihin oppeihin nojaten.
A.K.A. Rambe

Kihveli

#3
Tää nyt on aikalailla mutuu, perustuu vaan omiin huomioihin, näistäkään vehkeistä kuten niin monesta muustakaan en ymmärrä juuri mitään

Mulla ollu TM autotunella nyt kiinni -01 TCssä, bigborella noin 50tkm. Ymmärtääkseni on juurikin noin kuin Rambe sanoi, eli TM korjailee karttoja AFR tavoite arvon ja todellisen lambdalla mitatun perusteella, tän se tekee koko kierrosalueella ja kaikilla kaasun asennoilla. Siitä tulee siis ikäänkuin 3D-käppyrä. Noita käppyröitä voi sitte raahailla semmoseks kun haluu, taaskin kaikilla kiekkamäärillä ja kahvan asennoilla erikseen.

Joskus taanoin kun sen asensin niin en kajonnut mihinkään säätöihin, käynti parani, ja teho lisääntyi ja varsinkin kaasuun vastaavuus parani pikkuhiljaa TMn korjaillessa karttoja. Tämä kesä menikin sitte puljatessa eikä ajaessa. Imusarjasta oli pudonnu yks kiinnityspultti, oletin hörppivän ilmaa kun kävi nii huonosti. Korjasin, vaan ei oikeen auttanu, siinä sittte kierrettiin nakuttavalla koneella pumppaamalla kiihdyttämällä Eurooppaa, ei kivaa. Viimein viaksi varmistui (kai) tankin sisällä vuotava gasoletku, ruiski siis osan gasoista takas tankkiin eikä varmaan saanu vaan tarpeeks kakkuu. Mun tulkinta on että HDn omalla eculla olis matka pysähtyny tai kone pahimmassa tapauksessa poikinu, mutta TM sääti lisää kakkua sen minkä annetuissa rajoissaan pystyi. Nyt kun sainletkun kuntoon ja kartat nollattua, jotka oli muuten hurjan nakoset kun TM oli niitä korjaillu, arvot poukkoili vähän mihin sattuu, käy taas niinkun pitää.

Täällä mun dynokäppyrä

pitäs käydä uudestaan koska letku vuoti jo tuolloin (sen kuuli nimittäin pumpun äänestä, joka kuulosti juurikin siltä kuin ruiskisi takas tankkiin, en uskonu eikä tullu tarkistettua), mutta ei ilmeiseti niin paljoo että sitä olisi huomanut. Oma veikkaus taaskin on että huipputehossa saatto olla pieni notkaus ton vuodon takia, tää taas perustuu pelkkään fiilikseen ajossa, mutta kun tosta dynosta on aikaa niin voip muisti tehä tepposenkin. Tuo vääntökuoppa tuossa kolmen tonnin kieppeillla on mun putken ominaisuus, ja sitä ilmeisesti vois tasottaa pistämällä lisää kakkua tolle alueelle.

edit typo


Ohittaminen kannattaa aina

Karzza

#4
On kanssa tullu puljattua 1,2 ja 3 vaihtoehtojen kanssa.

Delphin ECU:un Ohjelmointi SERT:llä ja olosuhdekorjaus seokseen closed loop Terry:llä antoi ihan hyvän  moottorin-ohjauksen. Yhdistelmän heikkous oli sylinterikohtaisen ohjelmoitavuuden ja korjauksen puute. Vahvuus oli MAP käyttö master-parametrinä sekä nakutustunnistus ja sytytysviivästys.

T-Maxin Alpha-n periaate ei ole optimaallinen katu eikä turbo-käytössä, mutta closel-loopin 20% offset-ikkuna sekä offsett-korjauksen nopeus on riittänyt mainiosti (9200rpm).
En ole havainnut että T-Max tippuisi open loopiin missään olosuhteissa. Pyörässä on kiinteä AFR-mittari.

T-max antoi 5-10% enemmän huipputehoa samoilla AFR, ennakko ja ahdoilla kuin SERT+Terry. Bensan kulutus on ollut T-Maxilla hivenen pienempi.

Raimo-Raato

Vaihdoin otsikon osuvammaksi.

Lainaus käyttäjältä: Karzza - 03 syyskuu 10, 22:06:17
mutta closel-loopin 20% offset-ikkuna sekä offsett-korjauksen nopeus on riittänyt mainiosti (9200rpm).

Kun tää ruiskujen tarkempaan sielunelämään tututustuminen on mulle vasta tuore innostus niin mitä mahtaa tarkoittaa tuo offset-ikkuna ja -korjaus?


Lainaus käyttäjältä: Karzza - 03 syyskuu 10, 22:06:17
En ole havainnut että T-Max tippuisi open loopiin missään olosuhteissa. Pyörässä on kiinteä AFR-mittari.

Perustuuko tuo havainto ihan vaan perstuntumaan vai T-Maxin tiedonkeruun dataan? Toihan olisi hienoa jos jokin järjestelmä pystyy jo toimivaan closed looppiin myös täyskaasulla.
A.K.A. Rambe

Webmaster

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 syyskuu 10, 14:05:00
Kun tää ruiskujen tarkempaan sielunelämään tututustuminen on mulle vasta tuore innostus niin mitä mahtaa tarkoittaa tuo offset-ikkuna ja -korjaus?
Karzza tarkoittanee offset ikkunalla sitä, kuinka paljon prosentuaalisesti autotune saa korjata Closed Loopissa karttaa eri kierros alueilla. Sitä pystyy säätämään jopa aina 50% asti, mutta vakio asetus on 20%.

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 syyskuu 10, 14:05:00
Perustuuko tuo havainto ihan vaan perstuntumaan vai T-Maxin tiedonkeruun dataan? Toihan olisi hienoa jos jokin järjestelmä pystyy jo toimivaan closed looppiin myös täyskaasulla.
Thunder max autotune mittaa ja säätää koko kaasun asennon alueen läpi closed loopissa, siinä tulee mukana laajakaista lambdat molemmille sylintereille.
The ThunderMax AutoTune Module works with your ThunderMax Electronic Fuel Injection (EFI) controller to create a Wide-Band Closed Loop EFI System. Add pipes, change cams â€" AutoTune’s on the job! The ThunderMax AutoTune processes feedback from two wide-band oxygen sensors to adjust the fuel volume at all RPM’s and throttle positions. These sensors continually provide feedback for corrections to the fuel map values for optimum performance.



Webmaster

Omat kokemukset 2006 FXSTI 88 Twincamin kanssa on Terrycomponentsin Terminal Velocitysta jossa mukana tuli taaemman sylinterin pakosarjaan laitettava lambda anturi joka huijjaa orggis ECUa, Terryn boxin kautta kuten closed loopissa.
Jopa tällä setillä siihen tuli eloa Force winderin putsarin ja V&H pro pipen kanssa ihan eri tavalla kuin vakioon.
Kone kävi kylmempänä ja oli perstuntumallakin todella paljon voimakkaampi kuin orggis.
Kuten Rambe tuossa mainitsi,  HD:n ruiskut on säädetty luvattoman laihalle emissio syiden vuoksi.
Joten olisi erittäin suositeltavaa tehdä ruiskun säädölle tarvittavat muutokset, jos vaihdetaan esim. vain ilmanputsari ja putket vapaammin hengittäviin.
HD:n oma ECU ei ota tätä huomioon ja kone käy entistä laihemmalla tuon muutoksen jälkeen. Itse en moista riskiä ottaisi, jos kone "kilahtaa" tämän vuoksi nopeammin.
Fuelpak ja muut "fueller" tyyppiset laitteet pystyy tuon tilanteen korjaamaan = "huijaamaan" ruiskua hieman suuremmalla polttoaineen syötöllä, muuhun se ei sitten kykenekään.

Tässä dyno tulos tuosta mainitsemastani setistä joka oli mun softailissa kiinni, eli Terryn TV tekee sen mitä lupaa:

Karzza

#8
Lainaus käyttäjältä: Jarppi - 04 syyskuu 10, 16:49:27
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 syyskuu 10, 14:05:00
Kun tää ruiskujen tarkempaan sielunelämään tututustuminen on mulle vasta tuore innostus niin mitä mahtaa tarkoittaa tuo offset-ikkuna ja -korjaus?
Karzza tarkoittanee offset ikkunalla sitä, kuinka paljon prosentuaalisesti autotune saa korjata Closed Loopissa karttaa eri kierros alueilla. Sitä pystyy säätämään jopa aina 50% asti, mutta vakio asetus on 20%.
Tätäpä tarkoitin. V-Rodin moodissa maksimi asetus offsetille on 20%, mutta se riittää hyvin kun peruskartta on tarpeeksi alueella.
Edit. siis total offset max +25% ja kunkin käynnistysyklin max +10%

Lainaus käyttäjältä: Jarppi - 04 syyskuu 10, 16:49:27
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 04 syyskuu 10, 14:05:00
Perustuuko tuo havainto ihan vaan perstuntumaan vai T-Maxin tiedonkeruun dataan? Toihan olisi hienoa jos jokin järjestelmä pystyy jo toimivaan closed looppiin myös täyskaasulla.
Thunder max autotune mittaa ja säätää koko kaasun asennon alueen läpi closed loopissa, siinä tulee mukana laajakaista lambdat molemmille sylintereille.
The ThunderMax AutoTune Module works with your ThunderMax Electronic Fuel Injection (EFI) controller to create a Wide-Band Closed Loop EFI System. Add pipes, change cams â€" AutoTune’s on the job! The ThunderMax AutoTune processes feedback from two wide-band oxygen sensors to adjust the fuel volume at all RPM’s and throttle positions. These sensors continually provide feedback for corrections to the fuel map values for optimum performance.

Olen logannut muutaman dynovedon ja closed loop on ollut aktiivinen koko ajan. Myös siitä että offsetteja määrittyy maksimille 90 asteen kaasuläppäkulmalle voi päätellä että auto-tune on aktiivinen.

Nykymyllyä on haasteellista saada kuormitettua yläpäässä siten että ofsetteja kerkiää syntymään T-Maxiin. Menen pyörrevirtadynoon hinkkaamaan kunha järeämpi kytkin on paikoillaan.

Raimo-Raato

Thundermaxi näyttääkin sit olevan varsin pätevä laite ja ehkä jopa hintansa väärtti.

Täältäkin näkyy saavan yhtä ohjelmaa orkkis ruiskupoksin käpistelyyn: http://www.technoresearch.com/Products/Direct-Link/Direct-Link ja tuossa mahdollisuutena autotunettaa tehopenkissä laajakaistalambdojen avulla. Technoresearch ei myy suoraan kuluttajille vaan tuotteet ostettavissa esim. Vosselmanin kautta.
A.K.A. Rambe

filtteri

nostellaanpa wanhaa aihetta eli onko kellään kokemuksia tuosta raimo-raadon linkittämästä vosselman ruiskunsäätö ohjelmasta ??? olis kätevä kun ei tarttis mitään ylimääräsiä purkkeja ripustella pyörään :P

mikira

Mulla on täällä Itävallassa flässätty vakio ecu technoresearching flash-tunerilla, taitaa olla tuo direct link uusi nimi. Nyt ollu 3 vuotta samalla konfiguraatiolla eikä mitään muuta valittamista, paitsi että sitä ei voi ite säätää. Jos haluaa jotain pikku muutoksia tehdä, pitää mennä dealirille USB-palikan kanssa tekemään muutokset karttoihin. Valmiita karttoja löytyy tuolta valmistajalta jonkin verran.

Jos en olisi ollut niin pihi niin olisin ostanut jotain muuta, mutta vakio boxin uudelleen ohjelmointi maksoi silloin alle kolmasosan muista vaihtoehdoista.

filtteri

mulla ei ole tarkotus tehä muuta kun perus hengitys/pakoputki muutokset ja siihenhän tuo on varmaan ihan riittävän hyvä oletaisin.Laitatitko jonkun valmiin kartan vai hifistelittekö dynossa??

mikira

Mulla on joku vakio kartta, seuraavat säädöt tehään sitte dynossa.