Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kovat nostajat ja jatkuva säädön tarve

Aloittaja toppielt, 17 elokuu 10, 20:39:05

« edellinen - seuraava »

toppielt

Eli shovelissani (-79 1200 fxef) on ongelmana se, että venttileitä saa olla jatkuvasti säätämässä, muutaman sadan mailin välein, venttiilit siis alkavat rallattaa. Nostajina on kovat nostajat ja olen säätänyt ne ohjeen mukaan (niin että vaihdoin aikana vastakkaisen pytyn tönärit pyörivät nihkeästi). Onko laitteessa jotain vikaa vai onko moinen normaalia?

jyrggä

Ei ole normaalia. Mitä tarkoitat tuolla "vaihdon aikana vastakkaisen pytyn tönärit pyörivät nihkeästi"?
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Smuige

Tarkoittanee sitä normaalia tapaa säätää jäykät nostajat.
Eli "vaihdon aikana" tarkoittaa sitä, että kun etupytyn nostajat vaihtavat eli toinen menee ylös ja samaan aikaan toinen alas, niin silloin voi säätää takapytyn tönärit.
Ja päinvastoin.

Aukeaako ne tönärit (siis menee ruuvi kiinnipäin)? Lukitusmutterit kunnossa?

Utopistisia mahdollisuuksia olisi, että venttiilit on niin pehmeetä ainetta, että kuluu väljäksi taikka seettirenkaat hakkautuu sisäänpäin.

Kokkonen

Jos nuo Smuigen mainitsemat lukitukset ovat kunnossa ja säädön tarve on aina kaikille työntötangoille niin silloin pitää tarkastaa niiden yhteinen nimittäjä, eli nokka-akseli ja sen laakerointi/pusla.

Jos noin on niin jakopää auki ja.... eikä pidä aikailla, eikä ajella.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Smuige - 18 elokuu 10, 00:54:39
Utopistisia mahdollisuuksia olisi, että venttiilit on niin pehmeetä ainetta, että kuluu väljäksi taikka seettirenkaat hakkautuu sisäänpäin.
Jos mä ymmärrän oikein, niin jos seetit tai lautaset antavat periksi, alkaa venat kantamaan, nythän kyse lienee siitä, että tulee välystä jonnekin. Tällöin mä kurkkisin kyllä nostajaosastoa. Ja kandee muistaa, että sovelin etupytyn pakotönärin kulma on kaukana optimista, se noissa tahtoo kilistellä.
-M-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 18 elokuu 10, 15:20:40
Ja kandee muistaa, että sovelin etupytyn pakotönärin kulma on kaukana optimista, se noissa tahtoo kilistellä.
-M-

Tuosta ongelmasta pääsee eroon hankkimalla vaikka Cranen nostajat ja tönärit. Tönärit on pidemmät (ja ohuemmat), näin kulmasta tulee loivempi ja parempi. Ainakin valmistajan tietojen mukaan. Ja täytyy kyllä myöntää että kilinä, kolina ja suhina väheni kun nuo laitoin.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 18 elokuu 10, 15:20:40

Jos mä ymmärrän oikein, niin jos seetit tai lautaset antavat periksi, alkaa venat kantamaan, nythän kyse lienee siitä, että tulee välystä jonnekin.

Joo, näinhän se menee.
Jos seetit hakkautuu sisään niin venttiili nousee -> välys pienenee.
Mut voi se seetti tulla välillä uloskin päin.

Heitin ton seettihomman siksi, kun itsellä vuosia sitten takapytyn pako-seettirengas oli katkennut,  se aiheutti välillä ihme kolinaa ja vaikka kuinka niitä tönäreitä sääti hyväksi, niin kohta taas kilisi...
Hyvä ettei seetti tipahtanut alas vaan twistaili välillä irtonaisena, välillä taas junttaantu kiinni.

Homma selvis vasta sitten kun lähellä Utsjokea (Kevo jo ohitettuna) lensi ajossa takimmainen tuplatulppa näreikköön... No löytyhän se tulppa, muttei enää kierteitä kannesta.

Piti olla sitten Utsjoella "helppo nakki" - uudet kierteet tulpalle ja matka jatkuis vielä pohjoiseen... Mutta kun kun kannen pois ottaessa huomas ton seettirenkaan poikimisen niin homma seis.

No onneksi tallifrendi Buddy lähetti Stadista oman kantensa lainaksi, että pääsi ajamalla alas pohjoisesta... ::) (Välillä oli jo menty Postibussin kyydissä jonkin matkaa, kun remmi katkes. Manne HotBikestä toimitti silloin remmin lentokyydillä Ivaloon.)

Että kilinästä viis, naru kireelle...  ;D ;D ;D

toppielt

Jakopää avattu ja tutkittu, eipä löytynyt turhia välyksiä. Kasattu ja ajettu reilu 300 mailia eikä ainakaan vielä ole tarvinnut säätää, voipi olla että olivat vaan jääneet löysälle.