Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Triumph - tyttö chopper

Aloittaja veijomies, 09 toukokuu 10, 08:58:33

« edellinen - seuraava »

veijomies

Terve!

Tässä pientä tarinaa talvella muokatusta Triumphista mallia T100C. Tyttöystäväni sai viime syksynä moottoripyöräkortin ja alle piti saada menopeli ja vieläpä sellainen "välimallin", eli alle 500 kuotiota ja 25 kw, vai miten se meni. Jokatapauksessa tämä meni juuri siihen rajaan. Kysessä on siis 500 cc moottori. Pyörä ostettiin helsingistä ja ostohetkellä se oli teknisesti hyvässä kunnossa, mutta ulkoisesti oli paljon siistittävää. Alkuperäinen idea oli että hieman maalia ja siistimistä, niin se on siinä, ei ryhdytä mihinkään hiplaamiseen.


veijomies

Pyörään hankin loppusyksyn aikana uusia osia, niitä olivat 18"x2,15 takavanne, 19"x1,85 etuvanne, päälle Avonit. Springerkeula ameriikasta, enää en muista oliko +10 vai +12. Lisäksi tietysti paljon muuta pikkuhilpettä.

Itse muutostöihin aloin joskus helmikuun alkupuolella kun sain yhden oman pyörän valmiiksi. Homma alkoi keulan muuttamisella, eli ohjausakselin kulman kääntämisellä. Tätä varten tein jigin, jotta sain hitsattua aksilin suoraan linjaan ja oikeaan kulmaan. Uskomatonto mutta totta, se onnistui juuri niin kuin piti! Jätöt on suunnilteen kohdillaan ja muutenkin näyttää nyt paljon paremmalta risukeulan kanssa!

Öljytankki syntyi kahdesta rosterikiposta jonka väliin hitsasin 50 mm levyisen soiron, jotta sai tankkiin tehtyä paremmin "tunnelin". Kippojen päädyt, tai siis pohjat ovat tasaiset ja siihen piti saada jotain kivaa. Valoin alumiinista siihen tähdet.

Bensatankki on ilmeisesti joku tarvike tankki, minkä ostin käytettynä Lutakon choppertorilta. Tankkiin syvensin tunnelia muutaman sentin, jotta asetuu paremmin tuohon pyörään. Lisäksi tietysti uudet kiinnikkeet tankkiin ja runkoon.

Pakoputket tein rosterista, eli vesijohtokauppaan ja sieltä pussillinen käyriä ja vähän suoraakin putkea. Hitsiä ja rälläkkää, peruskaavaa. Kauheasti en noita jaksanut ruveta hifistelemään, kun ekan lenkin jälkeen ne on jo niin kusenkeltaiset, ettei pikku virheitä selvästi erotakkaan. Akkukotelon tein myös rosterista. Rosterista tein myös paljon muuta, jarrupoljin, jarrutangot, etujarrukilpi, jalkatapit, seisontajalka, rekisterikilven ja takavalon teline, etuvalon kannitinrauta, pyörän akselit ja monia muita pikkuhilppeitä.






veijomies

Pidän kovasti maalatuista vannekehistä, joten oli selvää että tähänkin pyörään tulee sellaiset. Takanapa on orgis Triumph ja etunapa HD. Etuvanteeseen pinnat sai kaupasta, mutta taakse mittasin pinnojen pituudet ja tilasin ne Symoticiltä. Vanteet maalasin ihan itse, joten ne ei ole mitään ihan pro luokkaa!

Nyt kun Triumphin sai ensimmäistä kertaa uusille pyörillen, pääsi laittamaan takalokaria paikalleen. Lokari on tarvike palkolokari. Tässä vaiheessa rupesi kaikki olemaan valmista maalaukseen. Rungon ja muut hilppeet maalasin itse ja takalokarin ja bensatankin vein pohjamaalattuna kaverin osaaviin käsiin.


Kaaleppi

Olet saanut hienosti muutettua pikkutriumphia parempaan suuntaan.
Onnittelut! :)

Jake


veijomies

Ennen keulan maalaamista olin tehnyt päätöksen että teen etujalat uusiksi rosterista. Saa vähän kivemman näköisen kun maalattuna. Lopputulos on ihan jees, ehkä hieman muhkea, mutta en jaksanu sirompaa alkaa enää tekemään.

Osat maalasin Bilteman halpisruiskulla, ruiskussa ei valittamista mutta maalausta on kyllä harjoteltava! Aika appelsiinipinta jäi varsinkin tuohon keulaan. Maalauksen jälkeen annoin osien kuivua muutaman päivän, sillä välin jäi aikaa moottorin pieneen siistimiseen. Kansi oli irti ja sen lasikuulapuhalsin ja siistin muutamaa jäähdytysrivan halkeamaa ja yhtä hitsausta. Kierteitä meni kans muutama uusiksi.

Seuraavana alkoikin kasaus, joka meni suhteellisen putkeen. Muutaman pakollisen pikkuskraisun tietysti sohin, mutta ei mitään vakavaa.


flhx

Oikein mainion näköinen häksätin. Ja ehdottomasti paremman näköinen kuin ostohetken stuukki. Siinä itseäni häiritsi tuo orgis(?)stretchin ja hillittömän reikkauksen+pumppukeulan yhdistelmä, laite näytti kuin jotain painavaa olisi pudonnut päälle. Edit: Nytkin se on ehkä hieman liikaa reikattu mun mielestä(editoin kun tuli juuri samaan aikaan tätä kirjoitettaessa tuo sivukuva), mutta huomattavasti paremman näköinen risun kanssa kuin pumppukeulalla.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

veijomies

Joo samaa mieltä. Muutenkin tuo paksu keula tälläseen pikkumopoon oli jotenkin hassun näköinen. Samoin 21" eturengas näytti aika suurelta kun sitä vertaa moottoriin. Takarengas olisi ollut ihan hyvä, mutta se oli oikeassa laidassa, jotta ketjut mahtu kulkemaa. Ei kauhean kiva. Purkamisen jälkeen vasta huomasin että koko takahaarukka oli vääntyny oikealle, mutta asia on nyt kunnossa, tein uudet väliputket ylhäälle ja alhaalle.

Jack

joo-o

voi olla tyttöystävällä aika metkaa kun se lähtee tolla keulakulmalla harjottelemaan ajamista liikenteen seassa.

nimim. kokemusta asiasta, ekan korttelinkierron jälkeen alko rälläkkä laulaa (ja kokeilijana olin minä)
Flatheads!!!

veijomies

#9
Triumphi seisoi melkein kuukauden odottelemassa tankkia ja lokaria maalarilta. Kaikki muu oli periaattessa valmista. Vapun jälkeen sain osat tallille ja tankkiin vielä Kreemin pinnote. Osat vain kiinni ja nautiskelemaan ajamisesta! Täytyy sanoa että on ihan mielettömän hyvä ajaa, ohjaus toimii kuin unelma niin kävely vauhdissa kuin myös huippunopeuksissa. Ei väännätä mihinkään, ei yliohjaudu eikä aliohjaudu. Ainut mitä pitää muuttaa on jarrupoljin, on liian ylhäällä ja on vähän ilkeä käyttää takajarrua. Loppujen lopuksi olen ihan tyytyväinen koska peli todella toimii niin hyvin. Jos olisin tehnyt tätä itselle, olisin eteen laittanut jarrutoman pikkunavan ja kaventanut keulaa niin paljon kuin mahdollista, samoin ohjaustankoa. Mutta nyt on kivempi kun on toimiva etujarrusysteemi. Tuo keula on vaan turhan massiivinen muuhun pyörää.


Kokkonen

Se on upee. Katseenkääntäjä tulevana kesänä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

rodchop

Lainaus käyttäjältä: Jack - 10 toukokuu 10, 11:24:49
joo-o

voi olla tyttöystävällä aika metkaa kun se lähtee tolla keulakulmalla harjottelemaan ajamista liikenteen seassa.

nimim. kokemusta asiasta, ekan korttelinkierron jälkeen alko rälläkkä laulaa (ja kokeilijana olin minä)
Ei meillä ainakaan ollu ongelmia. Opetin mimmi frendin muutama vuosi sitten ajamaan, Ikinä ei ollu prätkäl ajanu! Heti vaan pitkäkeulaa alle ;D Ihan hyvin on sujunu, tehoja vaan kuulemma liikaa ???
Noita naisia on niin pirun hankala mielyttää...
Tuo trumppa on kyl pähee.
HOG Forever Forever HOG

Jack

Ei se keulan pituus, vaan se kulma....Kyllä se meidän emäntäkin oppi helposti, kunhan korjasin itseäni pelottaneen kulman kohdalleen (Oli Alppilan Intiaani sepittänyt kulman ihan vituralleen)

Jack
Flatheads!!!

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Jack - 11 toukokuu 10, 10:17:31
Ei se keulan pituus, vaan se kulma....

Ei se kulma vaan etujättö - ai niin, eihän sellaisesta tarvinnut välittää silloin kun miehet oli rautaa ja chopperit pannuja ;D...

Hieno trumpetti - ettei nyt vallan livetä aiheesta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

no joo, anteeksi maalaisuuteni, jättöähän tarkoitin kokoajan.

ja aiheesta, asiallinen riumppi, paljon helteisiä kilsoja ens kesälle.
Flatheads!!!