Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mikuni HSR 42 & Twin cam 88"

Aloittaja matant, 07 toukokuu 10, 14:04:54

« edellinen - seuraava »

matant

Minkälaisella suutin- / neulasetillä olette ajelleet 88" tc koneella? Koneessa perinteiset putkisto/sytkä/kansi/nokka "räpellykset" tehty, kuten tietyskin imupuolla SE putsaria...

Tulo siis tollanen HSR42 kaasarisetti ja jotta pääsisi heti edes hehtaarille suutinrumbassa...


Hemuli

#1
Lähtisin vakioneulalla (oliko se nyt #97) klipsi keskiurassa ja 25/160 suuttimilla seosruuvi kaksi kierrosta auki. Noilla pääsee kokeilemaan eikä pitäisi mennä ainakaan laihalle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

matant

Pintakaasulla nykii ja ajoittain putskii takas?
Ollaanko laihalla vai rikkaalla alapäässä noilla "Hemulin säädöillä"?

Ja mitä suutinta olette käyttänyt kiihdytyspumpulla & mitenkä tuo pumpun "ajoituksen" säätö tarkastetaan / säädetään ns. kohdalleen?

Kokkonen

#3
En ole mikään Mikuni experttikään mutta pari asiaa olis silti kommentoitavana. Seuraavat vinkit ovat poimitut ja vapaasti käännetyt Mikunin säätöohjeesta.
Pintakaasulla ajoon vaikuttavat ilmaruuvin (pilot air screw) säätö ja välialueen (pilot jet) suuttimen koko sekä neulan suoran osuuden paksuus.

Ilmaruuvi on perusasetukseltaan kaksi kierrosta auki. (Edit >) Jos koneen käynti ei muutu kun ilmaruuvi enemmän kuin 2 ½ kierrosta auki, pitää pilottisuutin vaihtaa pienempään. Jos paras tyhjäkäynti saavutetaan sen ollessa auki alle yhden kierroksen, niin suurempaan.

Säätöhän tapahtuu samaan tapaan kuin muillakin kaasuttimilla, eli kone normaalilämpöiseksi, ruuvia käännetään sisäänpäin, kunnes koneen käynti muuttuu epätasaiseksi. Tästä taas auki, kunnes käynti muuttuu jälleen epätasaiseksi. Optimi säätö on näiden kahden puolivälissä.
Jos kaasuttimeen yskimistä tapahtuu tuossa alle ¼ tasakaasun asennolla ajossa tai kiihtyvyys on huono tuolla alueella, niin neula pitäis vaihtaa ohuempaan. Jos rikkaalla, eli suuri polttoaineen kulutus, tulppien nokeaminen, niin paksumpaan. Neuloja on neljää eri kokoa 95 â€" 98.
95 on rikkain.
Nokka-akseli vaikuttaa myös säädön onnistumiseen. Pitkän overlapin omaava tai imuventtiilin myöhäisen sulkeutumisen aihettamia ongelmia ala-alueella ei kaasuttimen säädöillä pysty korjaamaan.

Sitten tuon kiihdytyspumpun säädöt. Siinä on kaksi ruuvia (ks. kuva alla). 1:llä säädetään kohta jolloin pumpun toiminta alkaa, 2:lla sen päättymiskohta. 1 säätöä ulospäin kääntämällä pumppu antaa jo pienemmällä kaasulla lisää polttoainetta. 2-ruuvi säädetään yleensä päättämään pumpun liikkeen 2/3 tai ¾ maksimi kaasun asennosta.
Jos ampuu nopeassa kiihdytyksessä kaasuttimeen, niin saa liian vähän bensaa. Ripeästi kaasua käännettäessä runsas musta savu putkista tai tukehtumista, niin saa liikaa.
Kiihdytyspumpun ”suuttimia” (nozzle) on kolmea kokoa, 70, 60 ja 50. Suurinumeroisin ruuttaa eniten.

Pari muuta käytössä olevaa kokoonpanoa
TC 88 cui: pääsuutin 155, välialue 25 tai 27, neulan klipsi toiseksi ylimmässä kolossaan, ilmaruuvi kaksi kierrosta auki
TC 95 cui : pääsuutin 160, välialue 20, kiihdytyspumpun ”suutin” 50 ja neulan klipsi myös toiseksi ylimmässä kolossaan.
Valitettavasti ei ole tietoa kummastakaan mikä neula on paikallaan.

Edit: ilmaruuvin/pilottisuutin säätökohtaa muutettu, 25.05.2010, Kokkonen
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Harvoin noissa tarvii neulaa vaihtaa, yhteen evo bigtwiniin kokeilin ysikutosta ja se veti sen pintakaasukruisailussa ihan tolkuttoman rikkaalle - oli vaan pakko kun lähettiin aamusta Ylläkselle ja kone saatiin nippuun vasta puolen yön jälkeen eikä kerinnyt säätämään.

Noista Kokkosen esimerkkitapauksista näkee hyvin kuinka yksilöitä nää vehkeet on. Se mikä toimii yhdessä voi olla toisessa ihan päin mäntyä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

matant

Lainaus käyttäjältä: matant - 24 toukokuu 10, 13:57:35
Pintakaasulla nykii ja ajoittain putskii takas?
Ollaanko laihalla vai rikkaalla alapäässä noilla "Hemulin säädöillä"?

Dynossa vedetty ja nyt pyörä toimii muutoin hienosti, mutta edelleenkin pintakaasulla "tasa-ajossa" / noin 1/8 kaasulla ensin alkaa nyhtämään hiukan. Siitä sitten alkaa lisääntymään nykiminen ja lopuksi alkaa "pärskimään" kaasariin. Tuossa kohdalla kun oikein "kiusaa", niin tänään teki sen, että sammui kokonaan noin 80-90 vauhdissa. Kun tuosta 1/8 kaasuta lisää hiukan kaasua, esim. 1/4 kaasulle, niin toimii aivan loistavasti. Eli soppaa tulee kyllä hanalta riittävästi. Seosruuvi ei vaikuta tuohon ongelmaan, eikä pikkusuuttimen suurentaminen. Tuntuisi kuin soppa loppuisi?
Voisikohan ongelmana olla bensapinnan korkeus??? ???

On tuo Mikunin bensapinnan mittakin melko hehtaarilla, kun tehdas ilmoittaa 18mm +/- 2mm...



Hemuli

Ei se bensapinnan vika ole jos pintakaasulla nyhtää - ne ongelmat tulee vasta täyskaasulla ajettaessa. Itse veikkaisin pientä imuvuotoa, oletko katsonut elääkö kaasari imusarjan ja putsarin välissä koneen käydessä? Emännän pyörässä oli sellainen vika että pintakaasulta kun vähän avasi niin saattoi yskäistä putsariin. Aikani ihmettelin kunnes tajusin että kaasarihan heiluu edestakaisin ja päästää sitten aika ajoin ilmaa läpi - vika korjaantui lyhentämällä hieman ilmanputsarin taustalevyn ja kansien välisiä holkkeja. Tyhjäkäynnillä tai pintakaasulla imusarjassa on voimakkain alipaine jolloin mahdolliset imuvuodotkin tulevat helpommin esiin. Mikunihan ei ole kummastakaan päästä ruuviliitoksella kiinni vaan ainoastaan puristuu imusarjan ja putsarin väliin kumitiivisteillä.

Tuossa lyhyt video jonka kuvasin kaasarin heilunnasta:

http://s123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/BlackRose/?action=view&current=080606003.flv
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957