Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapään huohotin

Aloittaja mielikuva, 08 huhtikuu 10, 20:51:17

« edellinen - seuraava »

mielikuva



Moi, ilmeisesti tuo kuvassa näkyvä laatikon päälle tuleva litistetty putki on koneen huohotin?
Minkälainen sen oikeasti kuuluisi olla?

Tänään minä onnistuin hukkaamaan öljypumpun akselin alemman rattaan kiilan... ....!!!!
Löytyisikö tuollaista pumppua osina keltään tästä pääkaupunkiseudulta tai uudeltamaalta.
Saanhan mä sellaisen kyllä varaosana. ......! Koitan huomenna laakeriliikkeestä.

Tuo kuvan liittämis tsydeemi on muuten aika näppärä!

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: mielikuva - 08 huhtikuu 10, 20:51:17

Moi, ilmeisesti tuo kuvassa näkyvä laatikon päälle tuleva litistetty putki on koneen huohotin?
Minkälainen sen oikeasti kuuluisi olla?


Ei tuo varmaankaan huohotin ole. Huohotin lähtee oikeanpuoleisesta moottorinposkesta, joka tuosta kuvasta nyt puuttuu, sen etuosasta, laturin kohdalla olevasta "patista", sen alapuolelta, kun näyttää olevan vanhempi Rautis kyseessä. Tuo metalliputki voisi olla öljyn paluuletku tankkiin (?). Kuvassa takimmaisen nostajanpesän takana oleva tulo lohkosta näyttäisi olevan tulpatun. Se lienee paikka ilmaletkulle öljytankkiin. Pitää myös kytkeä.
Kannattaisi mainita valmistusvuosi mallin lisäksi, niin helpottaisi vastaamista.

Vaikuttaa haastavalta projektilta.  8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mielikuva

Rautis on vuodelta 1973. Takimmaisen nostajapesän kohdalla oleva öljyn paluu ei ole tulpattu, irrotin siitä nipan lohkon pesemistä varten. Pitäisikö tuon tulpatun metalliputken tilalle rakentaa jotain?

Kyllä tässä tekemistä ja haastetta on mutta mukavaa verrattuna autojen kanssa puljaamiseen. Osat on tosi keveitä käsitellä ja niitä tuntuu saavan.
Runko on maalattu eilen ja muuta pyörää pääsee kasailemaan viikonloppuna jos vaan on aikaa.
Moottorin kuvio on vielä vähän auki. Moottorissa hyvää oli kannet ja öljypumppu, muuten ei hirmusti kehumista. Porautusta suunnitellaan. Tarvitaan todennäköisesti +20 ylikokomännät.

Ja kesäksi ajoon.

Kokkonen

Korjataan omat virheet ensin, eli se lohkon päällä oleva lähtö on öljyn paluu, kuten sanoit. Se on normaalisti 90 asteen liittimellä. Tulkitsin tehtaan manuaalia väärin. 
Ilmalinja (vent) lähtee sitten tuossakin mallista siitä oikenpuoleisen koneenposken takaosasta ölytankkiin. Hieman pienempi liitin.
Mikä tuon kuvassa esiintyvän putken tarkoitus on ollut, jää minulle epäselväksi. Onko se irrallaan tuossa, vai kiinni jossain???
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mielikuva

Ei ole selvinnyt minullekkaan mikä tuon putken tarkoitus on. Sen oloinen on että voi olla jopa jonkun tekemä auton jarruputkesta. Eikä ole kiinni missään. Toinen pää menee nokka-akseleiden luokse vapaaseen tilaan, siitä päättelin että ilmaputkesta olis kysymys.
En ole koskaan nähnyt irrallaan poljinmalli käynnistimellä olevaa rautista. Onko niissä välitys polkimelle, onko mahdollista että toi olis jonkun tsydeemin öljynpaluu putki?


St3bA

#5
minulla siinä kohtaan tulppa -73 laittaisin kuvan jos osaisin

Piese

Kyllä tuolla putkella saa heittää kuikkaa.

Noin ohuessa putkessa ei rautsikassa kulje ku jarruneste ;D

Vaikka saattaa pyyhkeitä tullakin, niin kuitenni se service manuaali on kohtuullisen edullinen ja "hermoja säästävä" opus, ainakin kesäisin kun ne kellä vehkeet on kuosissa ja jotain tietää on tietenni tien päällä, eikä "ruudun äärellä" ::)

emmyl

mulla -76 ja tulppa on siinäkin

mielikuva

Hyvä. Tähänkin tulee tulppa tuohon kohtaan. Service Manual on hankittuna CD:llä, täytyy tulostaa se vielä paperi versioksi, ärsyttävää scrollata ylös alas näytöllä. Ja kun konetta ei ole tallilla.

Vielä kun mä löydän sen öljypumpun kiilan...


013

eikös tuo putki ole ketjun öljyäjä?
(-71 myös litistetty)
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: 013 - 13 huhtikuu 10, 21:40:18
eikös tuo putki ole ketjun öljyäjä?
(-71 myös litistetty)

Joku tollainen se vois tosiaan olla. Mistä se ottaa öljynsä, sieltä nokka-akselitilasta vai? Tehtaan manuaalissakaan ei ole kuin huono kuva ja säätöohjeet. Tuollainen pitäs löytyä -76 ja vanhemmista.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

hdkaide

itselläni -74:ssa rautiksessa kans moinen putki. sain jostain selville, että ketjujen rasvain se on. minulla on siinä myös venttiili jolla saadaan säädettyä tipan koko. en tosiaan muista missä se luki. täytyy selvittää.

mielikuva

Jos se on ketjurasvari niin oliskai se ihan hyväkin toiminnassa. Onko kellään kuvaa tuosta tipan koon säätimestä. Tehtaan manuaalissa ei oikeen oo mitään hyödyllistä tietoa.

Jack

Jos se on ketjun rasvari, tulppaa se....
Flatheads!!!

mielikuva

jenkkisivustoilla oli kuva moisesta. En tiedä onko tuo rautiksen oma toimiva vai ei, mutta taitaa tähän hätään jäädä pois.

Jos paljon ajaa niin kyllä toimiva rasvari ihan hyvä laite on.