Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Talven jälkeen kivat probleemat -99 ruisku

Aloittaja ss454, 02 huhtikuu 10, 14:56:41

« edellinen - seuraava »

ss454

Olihan eilen tyylikäs ajoreissu, kun reilu 100 mailia tuli ajeltua ja hiukan ennen kotiinpaluuta sitten tankille kun valo palaa. Ajattelin, että hyvä tästä vihdoin saada viime vuotiset kylläkin säilytysaineella terästetyt bensat pois ja tuoretta tilalle. Tankatessa meni reilu 14 litraa eli 18 litran tankki kohtuullisen tyhjänä. Pari korttelia tankkauksesta alkaa mopo poppaamaan ja valoissa tulee tunne että pirun auto edessä kun ei aja niin ei saa annettua kaasua kunnolla. Siihenhän sitten mopo sammuu valoihin ei lähde startista käyntiin. Apua tuntui löytyvän onnettomalle motoristille kohtuullisen nopeasti, ensin haettiin tulpanavainta joka aina yleensä matkassa, mutta nyt syystä tai neljännestä uupui. Tulpat ei olleet kastuneet, mutta startissa tuntuu käyvän vain etupytyllä. Onneksi sattui paikallisen pyöräliikkeen huoltokaveri tulemaan autolla paikalle ja kun ei mopoa perusyrityksistä saatu edelleen käyntiin, niin äkkiä raato autoon ja 5km matka taittui pakussa kotiin. Kiitoksia vain Rikumotorin suuntaan ja muillekin tuntemattomaksi jääneille auttajille.

Illalla ja tänä aamuna sitten olen purkanut tankin pois, mahdollisesti nuo uudet ongelmabensat jerryyn ja myöhemmin saa auto ne syötäväksi. Sen jälkeen ruiskusuuttimet auki ja maagista ultraääntä lamppuöljyllä terästettynä ja sen jälkeen paineilmaa niille. En tiedä onko oikea tapa puhdistaa suutimet, mutta en keksinyt järkevämpääkään tapaa. Sen jälkeen paketti kasaan ja taas starttia, ei apua. Vielä muistinaikaan tuo Marelli tyhjäkäyntireikien putsaus kaasuttimenpuhdistusaineella ja taas käynnistelyä. No nyt sain sitten jo molemmat tulpat kastumaan ja ei auttanut toistenkaan tulppien käyttö. Pyhäpäivä tänään niin ei saa uusia tulppia järkevästi mistään, niin vasta huomenna pääsee sitä kokeilemaan. Konetta nyt pyöritetty ilman tulppia ja ruiskun läpät auki. Tuntuu ettei pitäisi moskaa ainakaan olla missään. Ja tankilta haettu uutta bensaa toiselta yrittäjältä 98e laatua. Mikäli huomenna ei uudet tulpat auta, niin mistähän vikaa kannattaa hakea. Vai olenko jotain oleellista tässä unohtanut pois.

Kokkonen

Kampiakselin asentotunnistimen vois puhdistaa.  Jos sökö, ei tule kipinää, eikä runditietoa keskusyksikölle.
Marellin nokka-akselin asentotunnistin kertoo taas keskusyksikölle mikä vaihe menossa, joten tuokin sensori kuuluu epäiltyjen listalle.
Tosin kun nuo sensorit menee, niin ne on sitten vaan mykkiä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 02 huhtikuu 10, 15:43:26
Jos sökö, ei tule kipinää, eikä runditietoa keskusyksikölle.
Marellin nokka-akselin asentotunnistin kertoo taas keskusyksikölle mikä vaihe menossa, joten tuokin sensori kuuluu epäiltyjen listalle.

Kipinä tulee, mutta syystä tai kolmannesta ei nyt tankin ja ruisku suutinten puhdistamisen jälkeen käynnisty. Annan olla rauhassa nyt illan, että akkulaturi saa hoitaa tehtävänsä. Nuo anturit putsaan kyllä tässä ennen uusilla tulpillä käynnistystä. Nykyajan bensat vanhetessaan tuntuu tappavan tulpat aika tehokkaasti ja ennenkuin paniikkinappulaa painaa niin yleensä kannattaa uusia tulppia kokeilla. Itseä ajatuksena eniten kiusaa tuo tankin ehkä turhan tyhjäksi ajaminen ja heti tankkauksen jälkeen alkanut yskiminen. Ennen tankkausta mopon kulkemisessa ja käynnistyksessä ei mitään ongelmaa.

ss454

Anturit putsattu, uudet tulpat sisässä ja ei jaksa enää käynnistyä. Kastelee vain tulpat. No seuraavana akku syytettyjen listalla eli onko tullut c-tekin avulla ajettua liian pitkään. Silti tuo muu oireilu ihmetyttää. Bensaa nyt ainakin tulee molempiin pyttyihin eli tukoksia ei pitäisi olla. Ilman tulppia kone tuntuu pyörivän kuten pitääkin ja painetta tulee pyttyyn. Aloin jo miettiä onko tuollainen SE:n säädettävä tönäri lähtenyt kerimään itseään pikkuhiljaa auki ja siitä johtuisi kiukuttelu. Ja vieläkin kiusaa miksi sitten huoltoasemalle ajettaessa kone toimii kuin unelma ja sen jälkeen hetken matkaa ajettua alkaa takkuilu. Huomiseksi saa apuvirrankin ladattua siten, että starttiapua pitäisi riittävästi löytyä. Eihän tuokaan uutta ole, että kun yksi vika ilmaantuu niin sen korjattua onkin vielä toinen päällä.

ss454

No tänään mittasin jollain halpistuotteella onko puristuspaineita ja vihreälle tuo mittari molemmilla pytyillä meni. Asteikosta ei niin väliä, mutta aiemmilla mopoilla tullut todettua että silloin riittävät puristukset. Akku kai haettava heti arjen alkaessa, kun voltit tippuu samantien startatessa tuonne 10V paikkeille. Kohta 10 vuotta vanha starttiapuakkukaan ei jaksa siinä auttaa. Voisi tietenkin vesisateessa irroitella akkua autosta ja sillä kokeilla, mutta menee jo pelleilyksi. Helpoin viedä akku tuttuun akkukauppaan ja pyytää kokeilemaan onko paukkua vaikka tuloksen jo tiedänkin. Sieltä toivottavasti sitten mittojen mukaan mahdollisimman hyvä akku mukaan. Nyt siis vahva epäilys, että bensavika muuttunut loppujen lopuksi akkuviaksi. Tai toisin sanoen ensin korjattu bensansaantiongelma ja sitä selvittäessä saatu akku viimeistään kuoliaaksi.

Kokkonen

Oletko katsonut että molempiin tulppiin tulee kipinää?
Mainitsit avauksessasi että tuntuu kuin olis käyny yhdellä.
MM ruiskussa on kolme "päätunnistinta",  kaasun-, kampiakselin- ja nokka-kaselin asentotunnistimet.
Joista seuraavaa spekulkointia: varmaan kaasun asentotunnistimelta pitää singnaali tulla, on jotain 0-5 volttia, mutta en osaa arvata, mita ECU sanoo jos ei tulekaan mitään, meneekö vaan seokset perseelleen ja kävis ehkä tyhjäkäyntiä nätisti????

Kampiakselin asentotunnistin antaa kulma- ja pyörimisnopeusininfoa ECU:lle, eli jos tunnistin on pimeenä, ei tule kumpaankaan pyttyyn kipinää, eikä varmaan ruisku osaa antaa sinne bensaakaan.

Nokka-akselin asentotunnistin taas kertoo ECU:lle kumpi pytty on vuorossa. Se koroke siellä takanokan 34-hampaisessa rattaassa vastaa mun mielestä 405 koneen kierrosastetta , jolloin kun hall anturi on kiinni, olis etupytyn vuoro, niin bensaan kuin kipinäänkin. (TC on single fire).
Joten vois olla, että jos vain toinen sylineri saa kipinää ja polttoainetta, niin vika olis tuossa sensorissa. Ja jos näin olis, tahdistus saattais olla pahasti poskellaan, joten ei ehkä kävis yhdelläkään (?).  Mut en tiedä, sulkeeko ECU kaiken liikenteen, kun se huomaa, ettei tule toisen pytyn vuoroa lainkaan.  :-\

Tuo siis pelkkää teoreettista pohdiskelua, ilman käytännön kokemusta ruiskuista.

Sensoreista on taas kokemusta, et ne menee just noin, hyvin lyhytaikainen häiriö ja sit ne on mykkiä.

Ne pystyy testaamaan, mut ei aina ole helppoa löytää paikkaa mistä mitata, sillä ne tarvitsevat myös käyttöjännitteensä mittauksen ajaksi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jasu

Jos vika/oire tuli lähes tyhjäksi ajamisen yhteydessä, niin eipä olisi ihan eka ruiskupeli minkä pumppu olisi siitä itseensä ottanut, tai suodatin tukkeutunut vetäessään niitä viimeisiä rippeitä roskineen tankin pohjalta...

Bensanpaineet mittaamalla selviäisi hieman jotain, tai sitten ei, tuottoa on sitten vähän vaikeampi mittaamaan mennä...

Sitten tuo pohdiskelu sähkönvähyydestä. Ruisku tykkää sähköstä, vajaalla akulla voi oikeasti olla mahdoton saada käymään vaikka startti kivasti moottoria pyörittäisikin. Koju anturi voi olla sitä mieltä ettei toimi enää eli jää signaali tulematta, suuttimet eivät tyystin aukene, bensalle ei riittävää painetta saada aikaan jne...

Tällaisia tuli tuossa mieleen, sen olen huomannut tuosta ruiskuRättäristäni ettei se halua kunnolla käyntiin lähteä jos jännitteet laskee alle 11 voltin, menee leikkimiseksi silloin. Heti kun on enempi jännitettä niin ei ole mitään ongelmia..!

ss454

Molemmat tulpat lyö kipinää se tutkittu. Tienvarressa ja ensin tallissa ihmetellessä ei tuo taaempi tulppa kostunut millään. Kun sitten kaikki lelut kävi hiukan aikaa pois kustannuspaikaltaan alkoi sen jälkeen molemmat pytyt saada soppaa. Nyt selvästi akku heikossa hapessa kun ei enää jaksa riittävästi pyöritellä ja huomenna toivottavasti löytyy uutta tilalle. Tuskin merkkiä HD, mutta jos samankokoinen ja vastaavilla 30 amppeeritunnilla varustettu niin olen tyytyväinen. Vanha akku näyttää olevan käyttöönotettu vuonna 2005. Tiedän tuon vaaran mopon tankkivalon syttyessä että voiko siinä enää yhtään ajaa, mutta eihän sitä pitkillä matkoilla voi mopoon luottaa ollenkaan jos aina saa tuollaisen jumpan siitä aikaan. Mikäli uudella akulla ei käynnisty, niin seuraava vikakohde kai tuo tankin aukaisu ja sieltä se bensansuodattimen vaihto. Jenkkifoorumeilla kuvia jostain kummallisesta läpinäkyvästä putkesta joka pikkuhiljaa siellä kuluu puhki ja aiheuttaa myös probleemaa. Jos tuo tulee ajankohtaiseksi, niin pitää tutkia mitä kaikkea lelua joutuu tilaamaan.

Kokkonen

Tsekkaa myös lataus, kun kone käy. Ei olisi ensimmäinen jännitteensäädin, kun kajahtaa talviseisokin jälkeen. Mulla on mennyt noita kolme, kaikki keväällä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Pete73

Multa löytyy tollanen "läpinäkyvä putki",ihan saat ilmaseks jos tarviit,pitäs käydä Marelli-ruiskuun myös.Tukkonen suti aiheuttaa pätkivää käyntiä ja sammahtelua,mutta tietysti pumpulta sudille tuleva putki jos on puhki,niin ei kyllä käy.

Polttoainesuti pitäs vaihtaa 20tml välein.Ei ole paha homma,tunnissa menee.Ja suti kannattaa tilata Chicagosta,tulee reilusti halvemmaks.

Delphiin (02-eteenpäin) varaosanumero pa-suodatin kitille on 61001-01

Lisäksi tarvitaan tiiviste 61402-02 sekä ruuvit 10kpl 1311C (tulivat muistaakseni 5kpl pusseissa tolla numerolla)

Aliens MC Vantaa

ss454

#10
Tuo 20 tml jälkeen suodattimen vaihto olikin yllätys. Omassa manuaalissa lukee 50 tml ja luultavasti paras tilata kikkulat joka tapauksessa, kun ei tietoa onko vaihtoa tehty. (kiitos tuon putken tarjoamisesta, joutunee kuitenkin sinne mennessä jo muutkin lelut vaihtamaan eli tiiviste yms..)

Akku kävi tänään testauksessa ja kaveri sanoi että tässähän on paukkua enemmän kuin osassa henkilöautoja. Tässä vaiheessa aivot raksuttaa jo, että missähän sitten vika on....

Tallissa akku paikalleen ja ihmettelyä. Kone pyörii tyhjänä hyvin, tulpat paikallaan alkaa tökkiä. Tönärien suojat auki kun viimeeksi tehtyjä temppuja (näitähän aletaan sitten tarkistamaan kun ei muuta enää keksitä.) ja eikös siellä taaemmaisen pytyn pakotönärin lukkomutteri ole lähtenyt kerimään auki. Helvetillinen vitutus ja mietin mitenhän esim. tämän foorumin lukijoita tässä vaiheessa naurattaa. Mielestäni kuitenkin nuo kaikki väänsin samalla korkeintaan yksi otsasuonipullistuen tiukkuuteen. No ennenkuin itseäni alan syyttämään niin katselin jenkkifoorumeita ja siellä noiden SE:n tönäreiden kanssa onkin jengillä ollut ongelmaa juurikin samalla tavalla esiintyen. Eli on väännetty oikeaan tiukkuuteen mutta lukkomutteri jo lyhyellä ajolla löystyy. Nyt pitääkin jatkaa tutkimusta ja miettiä millaista lukkolukitetetta tuonne tunkee. (kaikille kai sanomattakin selvää, että tässävaiheessa jo kone saatu käyntiin) Mielipiteitä kuulisin, eli pistääkö sitä lukitetta joka enemmän kestää tärinää, mutta aukeaakin joskus vai sitä joka liimaa melkoisen hyvin paikat kiinni, mutta ei niin tärinäkestoista kai.
edit: laitoin sitten tuota vahvaa lukitetta, saa nähdä miten kestää...

Hemuli

Vetää vaan kunnolla kiinni, eihän säädettäviäkään tönäreitä tarvitse olla uudestaan säätämässä kun ne on kertaalleen laitettu mittaansa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957