Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Akku asiaa

Aloittaja jarde, 07 maaliskuu 10, 17:53:46

« edellinen - seuraava »

eeko

Tämä on joka keväinen vakioaihe ja ihan hyvä.
Yuasa mullakin on Sportsterissa ja vielä muistutuksena,
että akkufirmoilla on se mittari, jolla mitataan
paljonko kapasiteettia on jäljellä. Jos hiukankaan
epäilyttää akun kunto, niin sinne ja mittaavat
ihan ilmaiseksi. Itse käytän Akkutaloa, siellä on
ollut hyvä meininki.
-eeko

Kapteeni sika

Jep. Mäkin oon mennyt pari kertaa akku kainalossa akkukauppaan kun on ollut epäilys että alkaa hiipuun. Ekalla kertaa sano et se myy heikompitehosia autoon, uutena. Sillon oli huono maadotus syynä.
Tokalla kertaa näytti myös ok lukuja, vika löyty solkusta. Orkkis patterit näyttää olevan pitkäikäsiä.

Rossi

Maadoituksen putsaus ajokauden alussa kannattaisi ottaa varmaan yleisesti vakiokäytännöksi. Niin meinaan ainakin tästä lähtien itse tehdä. Menin tähän vipuun FXLR:n ensimmäisissä starteissa talven aikana tehtyjen muutosten jälkeen viime viikonloppuna. Syksyllä talliin täysin toimivana ajettu laite vaatikin keväällä maadoituksen kunnollisen puhdistuksen. Starttipuolen palikoihin ei talven aikana rempassa koskettu. Noh, pähkäilin tuota mielessäni, että onhan se loogista, ettei syksyn vesisateilla oireilua esiintynyt (sopivasti kosteaa kosketusta oikeissa paikoissa), mutta kun laite seisoo talven kuivassa tallissa, niin keväällä tilanne saattaakin olla toinen.
Tilasin kuitenkin Moorelta laitteeseen H-D:n oman akun ja käytössä ollut patteri jää täyteen latailtavaksi varapatteriksi. Fillarin vaihtuessa tämä akkuinvestointi on ollut mulla tapana, eikä käytössä olleiden laitteiden mahdollisissa ongelmissa ole koskaan tarvinnut tuskastella akkuongelmien kanssa. Eli pisteet täältäkin H-D:n orkkisakuille.
?Blogi?

Poser Ana

Mistä jengi on ostanut noita HD:n orggis akkuja ? Mahtaako nämä http://www.heaviside.info/#!deka-harley-dividson-akut/c1u9v olla 1:1 vastaavia ilman oranssin merkin lisä hintaa  ???
+++ paskakuski, mutta ei ammatiltaan +++

Kiwi

Noita on tullu ostettua Harley merkkiliikkeistä... ::) ::)

mista

Mitenkäs rautikseen akku. Mulla tuo on ollut kick only ja akkuna joku bilteman halpis. Nyt tarkoitus asentaa startti takas. Minkä kokoinen akku pyörittää rautista hyvin? Joskus tuossa oli muistaakseni 14 tai 16A ja niillä ei tehnyt mitään. Ei jaksanu kertaakaan täytenäkään pyöräyttää. Oli kyllä varmaan joku halpis..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Pietari

Kyllä 14 ah bosch jaksoi muuta man startin verran, tilalle bilteman 22ah geeliakku ja pyöritti jo pitkäänkin.tämä -71 rautiksessa.

kkuula

Mulla on tuossa 1100 sportsterissa myös bilteman geeliakku. amppeeritunteja en tiedä mutta just niin iso kuin pakoilleen menee ja nyt ainakin pari vuotta kestänyt.
Hienosti pyörittää, tosi tuo mun pyörä lähtee aina välittömästi käyntiin kylmänäkin niin ei ole kokemusta montako sekuntia se jaksaa pyörittää.. :)
Sportster vm.87 Vantaa

Poser Ana

Mietin kans Biltsun geelejä, kun ne HD/ ei taida olla geelejä. 21 näyttää olevan isoin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Varaosat/Akku/Geeliakut-moottoripyoriin-ja-skoottereihin-2000019520/ jos mahtuu. Mikä muuten on max koko noihin early evo Sportyihin, kun ei ole nyt käsillä sitä kotolea tahi akkua vaan ovat tallilla ?

Mikä on paras akku vaihtoehto jos, pyörä seisoo viikon tai pari ulkona käyttämättä ? Syksyllä kun oli aika vaihtelevat ajokelit, niin varaus hävisi niin, että jotui piuholla pistämään tulille jokusen kerran, jos oli seisonut vähänkin pidempään.

Kapteeni sika

Sama orggis akku vieläkin mistä mainitsin ylempänä. Vieläkin potkii kun uusi. On ollut parikin kuukautta kylmässä tallissa lataamatta ja kun oon laittanut cetekin ylläpitolaturia kiinni niin täyttä on näyttänyt alle vartissa.

Varmaan on muitakin käyttökelposia akuuja mut kyl tää on mut vakuuttanut.

8v täyttää syssymmällä.

Poser Ana

Kukas tossa orggis akussa on valmistajana ?

Lyhen kartoituksen tuloksena:
YTX16-4 Landport ja Biltsun geeli vs. ETX16 DEKA alkuperäisakku joka hinnaltaan 100 kalliimpi.

YTX16 ja ETX16 eivät ilmeisesti ole geelejä.

Niin ja tällainen tieto löytyi:
East Penn MFG confirmed that they indeed make the actual OEM Harley batteries. Tech support stated the e.g Big Crank AGM ETX20L (310cca) and the AGM Deka ETX20L are identical to 65989-97B-C aside from a slightly recessed post mount vs the flush mount they make for Harley. They are also color coded and labeled differently.

Mielipiteitä, kokemuksia ? OEM /DEKA yli tupla hintainen vs Landport , Biltsun geeli  :o

mista

Tilasin nyt MotoBatt akun. Katsotaan millainen on. Speksit ainakin näytti ihan hyviltä. 21ah akku ja olisikos ollut 310ah starttivirtaa.

24ah yausassa taisi olla 300ah starttia..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Masa-68

Minulla on yhä harrikan oma lyijyakku paikallaan huolimatta itse pyörän vuosimallista 1993. Tosin en tiedä, olisiko akku ihan kaikkein alkuperäisin suoraan tehtaalta, vai onko vaihdettu samanlaiseen oranssimustaan merkkiakkuun jossakin vaiheessa. Joka tapauksessa akun päällä lukee HD:n oma vaakuna ja OEM-luku. Talviseisonnan 2015-16 jälkeen viime kesänä hankittu minun oma Heritage Softail (jonkun edeltäjän toimesta Fatboy'ksi muutettu) heräsi heti eloon, kunhan on ladattu ensin ja tehty muita poppakonsteja.
Softail Heritage FLSTC 96" vm.2009

Jack

Mistä täällä pääkaupunkiseudulla saa noita OEM akkuja, Pranksterin akku oli sit kaput kumminkin.

Vai pitääkö tilata joltain steeleriltä maaseudulta?
Flatheads!!!

Raatis

Piti näköjään itekin liittyä tänne akkuketjuun kun aika hengetön oli soovelin litium akku..
Onko nuo miten nuukia siitä, että lataa vaan litiuam-akun laturilla kun pari kertaa tullut ladattua perinteisellä kun ei muuta ollut?

Mites iso patteri tonne pitäisi oikein asentaa, että jaksaisi stroukki-shovelia (93cid) & 1,4kw:n tehostarttia kunnolla pyörittää?
Riittääkö 20Ah mihinkään?
Tilaa ei ole kuin about se perinteinen 18cmx10cmx16cm, eli mistä kandee ostaa ja mikä?
Varaa ei ole valitettavisti just nyt mihinkään 300eeron patteriin.