Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tarina nokka-akselin ajoituksesta jatkuu...

Aloittaja Hessu, 23 helmikuu 09, 07:34:04

« edellinen - seuraava »

seppo

Eikös tuo alumiinitönäri lämmetessään laajene pituussuunnassaan enemmän kuin valurautapytty? Meinaan että jos kylmänä venttiili säädetään liian "tiukalle" niin se lämmetessään alkaa kantamaan koska tönäri pitenee enemmän kuin pytty ja kansi.

Hemuli

Ei vaan just toisinpäin. Voit tietty kokeilla säätää tönärit lämpöisenä ja katsoa mitä tapahtuu ;).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

seppo

#32
Menee offtopikin puolelle... Näinhän nuo kovat nostajat on aina säädetty, kylmänä - itselläkin on rautapää ollut useamman vuoden joten tuttua hommaa. Mutta nyt kun luin tuon postauksesi niin alumiinilla lämpölaajenemiskerroin on melko tarkkaan kaksinkertainen rautaan (myös valurautaan) nähden. Pytty ja kansi tietysti on selvästi kuumemmassa lämpötilassa mutta yli kaksinkertaisesti?

Tarkoitus ei ole tehdä tohtorin väitöskirjaa, jotenkin vaan lähti ajatus rullaamaan  ;D.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 22 toukokuu 14, 11:13:53
Ei vaan just toisinpäin. Voit tietty kokeilla säätää tönärit lämpöisenä ja katsoa mitä tapahtuu ;).

Jos kyseessä on rautapää JA alumiinitönärit: Veikkaan että jos säädät venttiilit kuumana ja annat koneen jäähtyä niin venttiilit eivät kanna kun mosa on jäähtynyt. Tilanne voi helposti olla toinen jos tönärit on vaikka cromimolya.

Hemuli

Pytyt käy kuumempana -> laajenee enemmän. Pytyissä on enemmän massaa -> jäähtyy (kutistuu) hitaammin.

Samapa se mulle miten te niitä tönäreitä säädätte, itse pitäydyn toimiviksi todetuissa ratkaisuissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kapteeni sika

"Jos kyseessä on rautapää JA alumiinitönärit: Veikkaan että jos säädät venttiilit kuumana ja annat koneen jäähtyä niin venttiilit eivät kanna kun mosa on jäähtynyt."

Miksei niitä sit voi säätää kun motti on kylmä, jos tilanne on sama, eli ei kanna.  ;D

(mut väitän että kantaa jos kuumana säätää, oli ne tikut mitä matskua vaan)

seppo

Keskustelua tässä vaan virittelin. Mutta jääköön testattavaksi joskus - rautapäätä ei nyt tallissa satu olemaan.


Make

#36
Taitaa olla yhtenä tekijänä se, että jäähtynyt kone on melkeinpä siinä suunnilleen parinkympin lämmöissä. Kuumaa konetta kun alkaa ruuvaamaan, niin hitostako sen tietää kuinka kuuma se on? 70? 90? 110?
Ai ei pidä paikkaansa? Mut mä ainakin osallistuin keskusteluun  ;D


Edit:
Ai hitto kun unohdin pointin kokonaan. Niin sitä meinasin että mistä sen tietää millanen välys kuumassa kneessa pitää olla? Ja kuinka kuuma sen pitää olla, että juuri se välys on hyvä siinä lämpötilassa?
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

seppo

Hitto, yritän tässä saada uutta rautapäästandardia voimaan. Kaikki pitää sitten tätä säätöä kuumana niin vittumaisena hommana että rautapäiden hinta romahtaa (=mullakin olisi varaa) kun kukaan ei halua venttiileitä enää säädellä. Ironheadgate tulee, lompsat esiin. 

Nakkeus

Kiitoksia vastauksista. Tönärit tosiaan säädettiin talvella n 15 asteisessa tallissa, pitääpä ottaa vielä uusiksi. Vois tietty sopia oirekuvaan koska kylmänä startatessa aivastelee kaasuttimeen mutta käynnistyy kuitenkin melko lyhyen sahaamisen jälkeen. Kuumana taas ei saa käyntiin ellei käytä ryyppyä siihen asti kunnes vaivoin käynnistyy. Ilman ryyppyä jos starttaa niin ei käynnisty.   ??? Tulpat on lähes mustat eli ei ainakaan laihalla pitäisi olla, ajossa ei tosiaan aivastele eikä yski. Vetää hyvin kaikilla kierrosalueilla.