Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin nokkapyörän hammasvälys

Aloittaja Luttakumi, 17 helmikuu 10, 21:49:27

« edellinen - seuraava »

Luttakumi

Kuinka mitataan oikea hammasvälys pinjoni/nokkapyörä väliin.
Clymerin opuksen mukaan ei välystä mutta nokan pitää liikkua päittäin nahkeasti.
Service manual pyörityttää konetta ja toteamaan ettei bindaa.
Haynes on yhtä pihalla kuin minäkin.

Kuinka lienee, koneen lämmetessä, kasvaako välys kun lohko laajenee vai turpoaako hammaspyörä
lämmetessään ja viheltää ahdistuksissaan.

Shoveli Leineweberin nokalla.

IK

Edit Kokkonen, otsikkoa muuteltu "hakuystävällisemäksi"

Kiiski

Vanhan aikanen tapa mittaukseen shimmit ja lukituslevy pois että saat enemmän liikkumaa siihen kärsään,koppa kiinni ja nostajanpesän aukosta heiluttelet sitä nokkaa, pyöritä konetta ja sama uudestaan eri kohdista, jos liukuu nätisti tod näk ok! Tarkempi tapa, siihen hommaan on olemassa sellaset puikot jotka laitetaan hampaiden väliin ja mitataan mikrolla niiden puikkojen päältä halkaisija, puikojen mukana tulee lappu missä eri halkaisijat sitten muutetaan värikoodeiksi ja sitten tietää mikä pinionin ratas kuuluu olla .  Jos on liika tiukka ratas se ahdistaa pinionin lisäksi myös breatheria.  Väljyys pitää ääntä rallattaa liian tiukka vinkuu ja särkee paikat.

Tuusulan T-Bone

Jaa-a. Vanhanaikaisella tavalla on näköjään melkeen se ja sama minkä pinionrattaan kanssa kokeilee. Ihan yhtä hyvin liikkuu nokka päittäisvälyksen puitteissa kolmella eri pinionrattaalla. Enkä kyllä kauheasti luottais tohon mittapuikkohommaankaan.

Tietääkös joku, millä rattaalla se Leineweeperi nokkansa rakentaa? Jotenkin muistelen lukeneeni, että punaisella?
Long John Stroker

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 01 joulukuu 12, 19:03:48
Jaa-a. Vanhanaikaisella tavalla on näköjään melkeen se ja sama minkä pinionrattaan kanssa kokeilee. Ihan yhtä hyvin liikkuu nokka päittäisvälyksen puitteissa kolmella eri pinionrattaalla. Enkä kyllä kauheasti luottais tohon mittapuikkohommaankaan.

Tietääkös joku, millä rattaalla se Leineweeperi nokkansa rakentaa? Jotenkin muistelen lukeneeni, että punaisella?

Ei oo se ja sama. Onpa sellannenki nähty, et ei ees pyörähdä kunnolla väärillä yhdistelmillä.
Ja, ne on punaisella koodilla.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Pekka53

Katselin tossa hyllyssä ollutta Cranen Shovel- nokkaa ja siinä oli punainen värikoodi, Crane teki muistaakseni myös keltaista ja sinistä. En tiedä, oliko muillakin nokkavalmistajilla rattaita saatavilla useampia erilaisia. Pinionirattaita saa ainakin S&S:ltä seitsemää eri kokoa, joilla kullakin on oma värikoodinsa, oranssista mustaan (pienimmästä suurimpaan). Näillä luulis löytyvän sopiva kombinaatio. Luulisin, että puikoilla mittaamalla ja mukana olevalla ohjeella tilaamalla saisi juuri sopivan välyksen. Liian iso välys nakuttaa ja liian ahdas pitää kahisevaa ääntä, kertovat. Itse olen nokan vaihtaessani heittänyt vain nokka-akselin sisään ja mitannut, että päittäisvälys on ok. Hyvin ovat pyörineet, ilmeisesti valtaosassa nokka- ja pinionirattaiden yhteensopivuus on kuitenkin aika standardi.

Erilaisia, värikoodeilla merkittyjä nokka- ja pinionirattaita on tietääkseni saatavana vain 1977 jälkeen tehtyihin Shovelin sekä Evon nokkiin, joissa rattaiden hampaiden poikkileikkaus on kaareva. Miksiköhän ei vanhempiin, joissa hampaiden poikkileikkaus on suora? Johtuuko tästä hampaiden muodosta?

Tuusulan T-Bone

On noita saatavilla vanhempiinkin, 54-77 peräti 8 kpl. Kokeilin jo kolmea eri pinionratasta, eikä niissä perinteisellä menetelmällä kokeiltuna ole havaittavaa eroa.

Mittapuikkoihin en luota siksi, koska rattaissa on hampaita pariton määrä, eikä puikkoja näin ollen saa vastakkain. Silloin saa mikrolla ihan minkä tuloksen vain haluaa.
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Höhö, löyty havaittavia eroja kun laittoi kaikista pienimmän ja kaikista suurimman pinionin kokeiluun... Valitsin kuitenkin punaisen.
Long John Stroker

Das Fette Sau

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 03 joulukuu 12, 10:20:26
On noita saatavilla vanhempiinkin, 54-77 peräti 8 kpl. Kokeilin jo kolmea eri pinionratasta

Miun -75 vehkeessä (sarjanumeronkin mukaan on ko. vuosimallia) on sininen nokka ja punainen pinioni, just äsken huomasin. Clymerinkin mukaan värit tulee vasta myöhemmin, eli onko miulla sisuskamat (ainaki pinionin akselin ja nokan osalta) uudemmasta vai mikä? Ja onko sininen nokka ja punanen pinioni päin persettä välyksien puolelta?
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."