Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Lehmänläjään uutta kytkintä

Aloittaja JJA, 28 kesäkuu 21, 16:52:35

« edellinen - seuraava »

JJA

Pannussa on nyt BDL:n 1½ tuuman remmi ja lehmänläjässä kytkimenä paikallaan vanha 3 piikkinen sika jossa ramjet levy, jollain alumiinikeskustaisilla kytkinlevyillä (soikeat reiät) ja jousikuulilla varustetuilla teräslevyillä. Viimeksi ajelin 10 vuotta sitten noilla ja jonkin verran kytkin nyppi. Piikkisian tapeissa on lievää pykälää. Nyt olisi tarkoitus kasata pyörä ja uusia kytkin kaikilta tarpeellisilta osin, eli ainakin piikkisika, kytkinjouset sekä kaikki levyt kaiketi vaihtoon. Originaaleilla jalkakytkimellä ja  tankkivaihteilla käytellään laatikkoa ja 1½ remmi hihnapyörineen on uudehko. Kone on jotakuinkin vakio eli mieto. Voisitte auttaa ja kommentoida millä/minkä valmistajan uusilla kytkinkomponenteilla päästään yliampumatta toimivaan lopputulokseen.

rodchop

HOG Forever Forever HOG

JJA

Alkuperäistyyppisillä osilla piikkisialle levyineen ja tarvittavine hiluineen tulee hintaa vain noin 250 â,¬.   Rivera vaikuttaa pätevältä, toki hintaakin on sitten tuplasti. Scorpion liikkuu samoissa hinnoissa. Kai tuo toimivuus on sitten sen arvoinen. Tuossa Riverassa lienee mukana joku säätösysteemi shimmilevyillä sivusuunnassa ? 

Jack

Jalkakytkin on sen verran "tunnoton" et vakiopeliin laittasin vain uudet kitkalevyt, ei alumiinisia. Välilevyjen suoruus on hyvä tarkastaa.
Piikkisian tarkastus, eli ei liian syvviä uria. Vanhan sian voi elvyttää uusilla tapeilla. Uudesta Kiinan siasta irtoo piikkejä tasaseen kunnes ne kaikki on uusittu. Eli sama jobi.

Painelevyn ois kanssa hyvä olla suora.  Vakio-osilla pärjää mainiosti vakiokoneen kanssa.  Itsemurhakytkimen kanssa käyttäisin käsikytkimen jousia, on mukavammat kuin kiikkukytkimelle tarkotetut jäykät jouset. Mut sulla tais olla kiikkum joten se on sama mimmoset josuet siellå on, kunhan ne on samanlaisia eikä väsyneitä.

Sit vaan säädetään se oikein ni avot.
Flatheads!!!

ranze

Tämäpä onkin hyvä topikki. Mulla on käsittääkseni BDL, 3" remmillä.

Vaikuttaa myös siltä että jalkakytkin tykkää siitä että sitä käytetään. Ainakin tuntuu että smoothisti ottaa nyt kiinni kevään nypytyksen jälkeen.

Polkimen kumit (ne littanat, liimattava malli) ei tahdo pysyä paikoillaan. Kaiketi hommattava ne ruuvattavat tilalle.

Edellinen omistaja kertoi että kytkintä on jotenkin herkistelty, olisko sitten pyrkinyt jumimaan.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

JJA

#5
Niin, mulla on nyt tuossa kolmepiikkinen sika ja ensimmäisellä ekalla elvytyskerralla uusin ne kolme pitempää kierteellistä tappia, koska tappien kierteet oli saanut vaurioita. Että tappien uusimista on vähän harjoiteltu. Tarkka pitää olla tappien kanssa ettei väännä niitä vinoon, sian kiristys aina vanhasta kytkinlevystä tehdyllä lukitustyökalulla.  Nyt tosiaan kun tarkastelin sikaa tarkemmin, oli lyhyemmissäkin tapeissa lievää pykälää havaittavissa. Ja alumiinirunkolla olevat reiät olivat kuluneet tosiaan soikeiksi. Metallilevyjen hahloissa oli lyttääntymistä, ei kuulajousen  vaan metallin puolella. Kytkin helisi aika miehekkäästi kun se oli auki.

Epäilen myös itse näiden uusien tawanin sikojen laatua, tappien kestävyyttä, mitä Jackin kommentti vahvistaa. Ja kiikkukytkin on tosiaan kysymyksessä.

Jos päätyisi fiksamaan olemassa olevan orgistyyppiseen kytkimen, olisko 5 piikkinen jotenkin parempi, kokemusta on vain tuosta kolmepiikkisestä. Entä onko esityksiä kytkinlevyjen materiaalista remmienskassa (muuta kuin ei alumiinirungolla). Entä välilevyt, jousikuulilla vai ilman ?

Pannun korjausoppaassa kytkinpaketin uloin levy (eka painelevyn jälkeen, spring disc) on muuten erinäköinen, siinä on jotain uria, mikä idea sillä on ?? Omassa kytkimessä vain kytkinlevyt ja metallilevyt pinkassa, tommonen spring disc puuttuu.

Kytkimen herkistelystä en osaa sanoa, mutta nyppiminen voi johtua ainakin mainituista urista tai vinoudesta tapeissa, kytkinpaketin vaeltelusta (Ramjet auttaa), kierosta painelevystä ja voi varmaan kytkinkehän väljät laakeritkin sitä tehdä. Itsellä on nuo bigficsin leveät neulat kehällä.

Jack

Kytkinlevyistä..

Toiset on haukkunu punasia ALTO levyjä, mut mun shovelissa ne toimii ihan okei, kuivana remmin kanssa. Pannussa on sekalainen pakka, ja se ainakin seisottuaan ravistelee ajoonlähdössä. Pitää varmaan jossain välissä kattoo hommaako uudet levyt sinne.

Nyt on pakkko tunnustaa, etten muista onku mulla kummassakaan sitä spring platea.  1979-early 84 ei ainakaan kirjan mukaan sitä spring platea enää ole, eli ei liene merkityksellinen.

5 piikkisellä ei mielestäni (eikä amerikan pannu-gurujen mukaan) saavuteta mitään kummenpaa hyötyä. (Tähän joku varmaan kertoo mielipiteensä perustelujen kanssa) Ainakin Ram-Jettiä on hankala asennella 5 piikkiseen. kannattaa muuten kattoa, että Ram-Jetti on kondiksessa. Shovelin ku ostin, se oli osittain sulanu paikalleen..... ja Big Fix laakerit helpottaa asennusta.

jousikuulat periaatteessa vähentää sitä helinää. Kytkinrummusta kannattaa kattoa, että ne palikat siinä kehällä johon kytkinlevyjen urat menee, on kiinni kunnolla.

sit se piikkisiassa oleva kitkapinnan kunto kannattaa myös tsekata, ja vaihtaa jos on kovin kulunut.

Täällä http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?page=%2158609

on aika kivasti kerrottu osissa myös eroavaisuuksia ja vuosimallirajauksia.
Flatheads!!!

Soikkeli

Tullut ajeltua viimeiset noin 10 vuotta BDL kytkimellä, toiminut niin hyvin että kun saan ajettua sen loppuun niin ostan uuden vastaavan.
Jos koko piikkisian ostaa kaikkineen tarvikkeineen niin ei noi tarvike kytkimet niin kaukana ole siitä hinnasta, lisäksi ne toimii suoraan laatikosta.
Ainoastaan kytkimen "helinä" vapaana häiritsi mutta sain ääntä pois tekemällä SKF:n shimmilevyistä 6 kpl laatikon mallisia osia jotka sain levyn ja rummun väliin poistamaan välystä.


http://www.bdl-sales.com/CC-100-S-COMPETITOR-CLUTCH-SH-1970-1983_p_163.html
C.O.G. 
Lifemember

rodchop

Syy miksi siirryin tuohon Primoon. Rupesi kyllästytytämään tuo joka vuotinen säätö, remppailu ja uusien osien osto tuohon piikkisikaan.
Ebaysta ton Primon suht hyvällä hinnalla löysin, enkä ole katunu. n.7 vuotta ajelin siihen koskematta, tänä keväänä irroitin levyt ja hieman karhensin niitä ja laitoin mukana tulleet tehtaan shimmit, kun levyt oli hiukka kulunu.
Äkkiä toi maksaa ittensä takaisin, ko ei tarvii joka vuos Kiinalaisia piikkisikoja vaihdella jne...
Lisä plussana erittäin kevyt käyttää myös käsikahvalla ja hyvä myös Suisadella.
HOG Forever Forever HOG

ranze

Mulla taitaa olla tämä, kick only belttikitti.



Ja "joku" viispiikkinen piikkisika. Kun rutkulla alkaa olla ikää kohta 70 vee, koitan pikkuhiljaa opetella mistä se koostuu.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Lyytinen

En muistanutkaan minkälaista sirkusta sen kytkimen kanssa on, Scorpion ollut sen verran pitkään. Alkuun haittasi avobeltillä rilinä, mutta nykyisin varmaan kuvitteleisin sen olevan rikki jos ei pitäisi ääntä. Jos tykkää väkertää sen orggiskytkimen kanssa niin mikäs siinä, mutta muuten ei ole mitään järkeä lyhentää omaa ikäänsä sen kanssa.

JJA

#11
Kiitos arvokkaista tiedoista kaikille. Meikän originaali kytkin on sen verran valmis, että kaikki on vaihtokunnossa. Laskukoneen käytön jälkeen ja omien työtuntienkin ollessa jonkin arvoisia taidan taipua nykytekniikan tarjoamiin kehittyneisiin ratkaisuihin kytkinpaketin osalta. Eipä sitten tarvitse korjailla kytkintä heti seuraavana vuonna. Voi keskittyä korjaamaan jotain muuta ;).

Semmonen vielä, tiedetäänkö mahtuuko noi nykyaikaiset kytkinpaketit vakion enskakotelon (timantti) sisään ?

rodchop

#12
Luulis mahtuvan, ko on piikkisian kohdalta jopa matalampi.
Tossa ohjeet. Tää on hyvä firma muutenki ja hiukka halvempi ko primo, tosin ainakin pikku osissa noilla aika kovat posti kulut.


Siitä mikä noista kolmesta tarvike skygästä on paras, niinei mulla tietoa. Primo on Made in USA ja siinä on tuo lautas jousi josta itse kyllä pidän.


https://americanprimemfginc.com/wp-content/uploads/2018/08/1056-0002-Comp-Master%E2%84%A2-Clutch-Instructions-lores.pdf
HOG Forever Forever HOG

Soikkeli

Aika matalalle BDL kytkin jää.
Kuva on parin viikon takaa kun tulin tallilta kotiin. Remmi on 8 vuotta vanha ja piti varmuudeksi vaihtaa tulevana talvena.
Kytkimeen ei ole vaihdettu osaakaan oston jälkeen, vain rasvattu kevyesti levyt uutena ja jossain 5 vuotta sitten.
C.O.G. 
Lifemember

Hessu

Jos mäkin vähän sekoilen tähän.
Mun mielestä kandee ostaa sellainen kytkin, mihin saa varaosia näiltä eurooppalaisilta tukkureilta. Voi alkaa vituttaa jos keskellä kesää tarvii osia ja toimitus kestää viikkoja. Myös samalla kandee miettiä irrotoitustyökalujen hankintaa.
Joko ostaa tai tehdä ne ennenkuin asentaa kytkimen paikalleen. Tai jos tutuilla on johonkin kytkimeen kalut, käyttää samaa merkkiä.
Näistä syistä mulla on kaikissa pyörissä Barnettin scorpioni.