Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Arvailua ja spekulointia käyntihäiriöstä.

Aloittaja Karvanaama, 24 kesäkuu 20, 11:17:53

« edellinen - seuraava »

Karvanaama

Potilaana -72, 1200 Soveli, S&S E, Crane HI-4 +voes, nokka Leineweber L3. Kiksillä käyntiin.

Käynnistyminen alkukesästä oli varsin haastavaa, potki takaisin, tussahteli. Käynnistyttyään toimi melko ok.

Sytkän säätelyä, joskin jätin sen alkuperäiseen kohtaan, sekä SPK ADV - potikka maksimista minimiin.

Kaasari auki -> ei roskia havaittavissa. Tämän jälkeen hokasin että kiihdytyspumppu ei juurikaan ruikkaa, kahvaa kääntäessä pensa tuli käytännössä valumalla imukaulan pohjaa pitkin.
Kiihdytyspumppua isommalle, käynnistyvyys parani huomattavasti.

Ajelin testilenkkejä muutaman päivän, joilta muutamia huomioita:
Aivastelua ja nykimistä tasakaasulla (nelosvaihteella n.80 nopeudessa ja 3 vaihteella 60 nopeudessa)
Kulutus putosi 4,5 litran tietämille.
Näistä päättelin saaneeni aikaan imuvuodon, jarrukliinerillä kierrosten muutos oli havaittavissakin.

Vaihdoin o renkaat, sekä päälle vielä uudemman mallin kumikaulat. Aivastelu väheni, mutta ei kokonaan poistunut.

SPK ADV - potikka keskiasentoon, jolloin aivastelut väheni edelleen.

Eli:
Alkuperäinen syy taisi olla väärin säädetty (tai tukkeutunut) kiihdytyspumppu.
- tätä olin säädellyt jo viimesyksyisen puolakuoleman aikoihin.
Pieni imuvuoto, sekä liian loiva ennakkokäyrä.

Mutta jännä että tuo ennakko vaikutti reilusti kulutukseen, tulpat oli vaaleat (vuoto takapytyllä).
Tässä on kuitenkin tulpat aina olleet tummanpuoleiset.
Ennakon minimiasetuksella tyhjäkäynti oli sovelin normaalia epätahtiplätkytystä, mutta ajossa ei hyvä.
Cranen ohjekkin kehottaa kääntämään sen maksimiin, kunhan ei nakuta.

Edit: kuva ei ole mun sytkästä.

Vuppe

Ajoon se kiihdytyspumppu ei juuri vaikuta, paitsi jos kääntelee tuppea nopsaan kiihdytyksissä. Jos se on liikaa auki niin se kusee pienestäkin kahvan liikkeestä.

Sneeze is lean.

Lyytinen

Kuulostaa siltä, että imuvuoto edelleenkin. Minulla on HSR:n imusarjassa ihan 6 mm latasta tehty kiinnike runkoon. Itse testaan kaasarin tilalle tulevalla adapterilla ja käsikäyttöisellä pumpulla fairy-vesien ja starttipilottien sijaan. Niillä lähinnä voi varmistua siitä, että imuvuoto on, ei siitä, ettei sitä ole. Sen jälkeen kun tein tuon kaasutin/imusarja jumpan kunnolla, ei ole jäänyt yhtään sytytystä välistä.

Vuppe

Jos kaasuläpän akseli on kulunut, ja/tai se on syönyt kaasarin runkoon väljät reijät niin köhii.

Karvanaama

Kävin eilen testailemassa, jonkun 150 km. Lähtiessä käynnistyminen ok, ajossa pientä nykimistä. Pari aivastusta tasakaasulla.
Arvelin että käännän sytkään SPK ADV potikan maksimiin. Eiköhän tämä tästä sillä tokene.
Tarkoituksena tehdä vain yksi muutos kerrallaan, että tietäisi mikä vaikuttaa mihinkin.

Testireissun loppupuolella motarinopeudella suoritetun yhtämittaisen siirtymän jälkeen hokasin tyhjäkäynnin olevan korkealla. Voi vittu, taas imuvuotoko?
Olihan se, oli jäänyt kiristämättä kaasarin kiinnityspultit imukaulaan. Tähänmennessä lähes kaikki korjaustoimenpiteet on menneet liki vitulleen. Onneksi pultit olivat vielä tallella.
Kaasari sinänsä on hyvin tuettu, putsarinpohjasta etupytyn venakoppaan ja imukaulan alapultista pyttyjen väliin.
Imukaula on asemoitu kansien asennuksen yhteydessä kansia kääntelemällä.

Lainaus käyttäjältä: Vuppe - 24 kesäkuu 20, 11:30:10
Ajoon se kiihdytyspumppu ei juuri vaikuta, paitsi jos kääntelee tuppea nopsaan kiihdytyksissä. Jos se on liikaa auki niin se kusee pienestäkin kahvan liikkeestä.

Juu kiihdytyspumpun säätöön kajosinkin käynnistyvyyden takia.

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 24 kesäkuu 20, 12:20:22
Kuulostaa siltä, että imuvuoto edelleenkin. Minulla on HSR:n imusarjassa ihan 6 mm latasta tehty kiinnike runkoon. Itse testaan kaasarin tilalle tulevalla adapterilla ja käsikäyttöisellä pumpulla fairy-vesien ja starttipilottien sijaan. Niillä lähinnä voi varmistua siitä, että imuvuoto on, ei siitä, ettei sitä ole. Sen jälkeen kun tein tuon kaasutin/imusarja jumpan kunnolla, ei ole jäänyt yhtään sytytystä välistä.

Pumppaatko siis ali - vai ylipaineen imukaulaan? Tai onko sillä edes väliä.
Tuo akselin väljyys on yhä mahdollinen.

Ai niin, aikaisemmin jarrukliinerillä vuotoa etsiessä kierrokset putosivat, olin ollut siinä uskossa että kierrosten pitäisi nousta. Johtuuko tämä ilmiö siitä että seos rikastuu kliinerin takia?

Suuttimet on muistaaksen 29,5 ja 72. Niitä en lähtisi muuttelemaan vielä, koska noilla tämä on toiminut.

Vuppe

Mulla sovelissa samat suuttimet.

Tyhjäkäynti ei oikein pysy säädössä jos  akselin päistä vuotaa. Ite painin saman asian kanssa kunnes vein kaasarin asentajalle joka sanoi että akseli on ihan horo, olin itte aatellut että normi välys.  ;D Tää holkitettiin, siinä ei ole vaihdettavia puslia tms.

Kaasuläppä auki ja koita liikkuuko akseli ylös/alas.

Tasakaasulla nikotteluun auttaa myös se kun kääntää seosta snadisti rikkaammalle.

Hessu

Oon asiasta aiemminkin täällä kirjoittanut. Tota vuototestiä ei näissä vehkeissä voi oikein noilla bräkliinereillä tai starttipiloteilla tehdä. Käyvään lämpimään koneeseen kun suihkii helposti höyrystyvää kamaa, se höyrypilvi
pölähtää suoraan ilmansuodattimen ympärille. Kone imee sen sisäänsä joka tapauksessa.
Painetesti on oikea. Aikaisemmat vastaajat lienevät oikeassa. Imuvuoto sarjassa tai/ ja kaasuläpässä todennäköinen syy.

Lyytinen

En tiedä muista, mutta itse ainakin olen semmonen poropeukalo, että silmällä kun katsoi, että nyt olisi imusarja hyvin niin paskan marjat, ei järkevällä klemmarien kirimisellä silti pitänyt. Yletön kiriminen missään klemmarissa ei ole hyväksi ja näissä imusarjan klemmareissa vielä vähemmän.

Sinänsä yhdentekevää käyttääkö yli- vai alipainetta jos pelkkää imusarjaa testaa. Keihin CV:hen en ehkä ylipainetta kovin paljon laittaisi.

Jack

Mun tarttee taas kerran ihmetellä sitä, et jos mopo alkaa toimia kummasti, alwetaan ekaks säätää sytkää.... se ei 99.5% tapauksista oo liikkunu mihinkään. Kärjet on tietty hyvä kattoa, jos on kärkipeli.

Noi käyntihäröt on lähes aina imuvuotoja, tai tukkeutuneita suuttimia.

Jos nyt jälkipolville ensihätään antais tässä ohjeen: Tutki ensin kaasari ja imuvuodot. ala sitten vasta sotkea sytkää, säättää tönäreitä tai muuta sellasta....minkä kuosiin laittamiseen meneekin sit loppukesä. (varsinkin keväällä, ne perkeleen gremlinit on siellä tallissa pyörän seistessä rikkonu sen, säätäny sytkän  vituilleen jne)

Hyvää kesää ja toivottavasti tulee kuntoon...
Flatheads!!!

Karvanaama

Olen joskus aikaisemminkin kokeillut bräkleenitestillä, enkä sitä ole hyvänä pitänyt.
Sportsteri ei reagoinut vaikka kumit oli revenneet/sulaneet.
On samansuuntaisia havaintoja mitä Hessu kirjoittikin, varsinkin jos enskanpuolelta suhuuttelee, muuttuvat kierrokset jokatapauksessa.
Putsarin puolelta pitkällä pillillä suoraan klemmareille päästellessä reagointi oli erilainen, sekä tiivisteiden vaihdon jälkeen ei kierrosten muutosta havainnut. Vahva usko on imukaulan pitävyyteen tällähetkellä. Todistaakkin se pitäisi, joten kyllähän tuollainen testilaippa kuitenkin kannattaa vasätä.

Pieni takauma johon viittasin aloitusviestissä:
Syksyllä oli hieman samantapaisia käynnistymispulmia, kaasari oli pariinkin otteeseen irti. Sittemmin havaitsin että kipinä hävisi takapytyltä välillä.
Talouden toiseen soveliin olin aikaisemmin vaihtanut kuolleen sytkän uuteen, joten ensin tietenkin epäilin sitä tässäkin.
Crane oli jo irti ja vaihtumassa kärkisytkään, kun kokeilin kuitenkin toisella puolalla. Vika poistui. Hyvä niin, mutta käynnistymisrituaalit muuttuivat tämän jälkeen.
Tästä syystä epäilin sytkän säädön jääneen aikaiselle. Voidaan myös hyvällä syyllä uskoa imuvuodon tulleen kaasarijumpassa. Ynnä kihdytyspumpun säätö. #takauma päättyy.

Jahka sade lakkaa, tarttee tutkia kaasuläpän akselikin.
Kiitoksia hyvistä spekulaatioista ja ansaitusta vittuilusta. ;D ;D

Vuppe

Muistelen lukeneeni Ranen singlefiresytkäristä että juuri takapytyn kipinä häviää ensin, ensioire. Mulla oli dualfire ja sekin alkoi hajoon niin että jätti välillä kipunaa pois ja sit kun sytty niin poks. Sitten ei antanut kuumana kipinää ollenkaan, kun jäähtyi vähän niin taas pelas.

Kiwi

Lainaus käyttäjältä: Jack - 26 kesäkuu 20, 08:23:14
Mun tarttee taas kerran ihmetellä sitä, et jos mopo alkaa toimia kummasti, alwetaan ekaks säätää sytkää.... se ei 99.5% tapauksista oo liikkunu mihinkään. Kärjet on tietty hyvä kattoa, jos on kärkipeli.

Noi käyntihäröt on lähes aina imuvuotoja, tai tukkeutuneita suuttimia.

Jos nyt jälkipolville ensihätään antais tässä ohjeen: Tutki ensin kaasari ja imuvuodot. ala sitten vasta sotkea sytkää, säättää tönäreitä tai muuta sellasta....minkä kuosiin laittamiseen meneekin sit loppukesä. (varsinkin keväällä, ne perkeleen gremlinit on siellä tallissa pyörän seistessä rikkonu sen, säätäny sytkän  vituilleen jne)

Hyvää kesää ja toivottavasti tulee kuntoon...

"Jos renkaissa on liian vähän ilmaa, aloita tulppien vaihdolla"

Vuppe

Karvanaama

Kaasuläpän akselista en välystä löytänyt, läppä auki ja meisselillä varovasti kampesin ylös-alas.
En tiedä paljonko palautusjousi sitten vääntää vastaan.

Seossäätö on aika liki 2 kierrosta auki, tätä olin jo hitusen avannut lähtötilanteesta, mutta niin ettei kierrokset vielä muuttuneet. Toisinsanoen siitä keskikohdasta vähän rikkaammalle.

Kiihdytyspumppu on pohjasta n. 1 kierros auki.

Cranen SPK ADV potikka on nyt maksimissa, alussa kuvittelin tällä saavani sytytystä myöhemmälle (hienosäätö), mutta tämä onkin vissiin alipaineesta (voes) riippuva ennakkokäyrä.

Käynnistyvyys on varsin hyvä, nytkyttely esiintyy oikeastaan enää nelosella  60km/h nopeudessa, joka on jo vähän rajoilla tarviiko niillä kierroksilla toimiakkaan. Koeajo oli lyhyenpuoleinen, mutta ei pärskinyt putsariin sinä aikana.

Vuppe

Ite ajan kun vanhat papat mutta kuudessa kympissä potkastaan vasta kolmonen sisään.  :)