Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kopterilaista kopterimääräykseksi

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 26 joulukuu 18, 19:50:27

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Vaatimus "tehokkaasta äänenvaimennuksesta" tuli vuonna 1926...

Ja tämä määräyshän koskee muutoskatsastusta. Museovekottimissa lie määritelmällisesti alkuperäiset pakoputket, joita ei ole tarpeen muutoskatsastaa.
Long John Stroker

mopar72



Miinusta:

Ennen 1991 käyttöönotettujen meluraja kiristyi 106 -> 103 dB(A). Trikemuutoksissa kokonaismassaan ei edelleenkään saa kajota. Jarrutestivaatimus kirjoitettiin nyt niin, että pyörät pitää saada ennen testiä punnittua ja testattua täydellä kuormalla. Tämä tarkoittaa käytännössä, että ei kantsi enää sitä hommaa jatkaa. Pitäis olla testiukolla kalibroitu vaaka ja jotain ylimääräistä laardia sata kiloa köytettäväksi pyörään kiinni.

Siirtymäsäännön mukaan vanhoilla säännöillä saapi mennä 31.12.2022 saakka, kaksi kesää on siis aikaa hoitaa kopterit leimaan.
[/quote]

😱😱😱😱 Ei ihan pieni miinus ookkaan😱😱😱😱😱

013

Eli jos ja kun saan tehtyä tuon rautis”chopperin” valmiiksi niin käsittelytesti tehdään mutta ei jarrutestiä?
Runko on jäykkis ja akseliväli yli 2metriä
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: 013 - 08 maaliskuu 21, 21:29:25
Eli jos ja kun saan tehtyä tuon rautis”chopperin” valmiiksi niin käsittelytesti tehdään mutta ei jarrutestiä?
Runko on jäykkis ja akseliväli yli 2metriä

Niin teikäläisen kuin sen-paikkakunnan-joka-jääköön-nimeämättä wannabe-mopar-ukon kantsii sahata ne kopterit valmiiksi niin, että ne pystyy testaamaan viimeistään 2022 kesällä. Sen jälkeen ei enää testata eikä näin muodoin muutoskatsastetakaan, ellei Tragicom tee tolle määräykselle jotain.
Long John Stroker

Jarkko

Tarkoittaako tämä sitä että taas olis tulossa vähän kiire jos meinaa jotain rakentaa? Vaikuttaako omavalmisteisiin mitenkään?

T: Jarkko

Niin teikäläisen kuin sen-paikkakunnan-joka-jääköön-nimeämättä wannabe-mopar-ukon kantsii sahata ne kopterit valmiiksi niin, että ne pystyy testaamaan viimeistään 2022 kesällä. Sen jälkeen ei enää testata eikä näin muodoin muutoskatsastetakaan, ellei Tragicom tee tolle määräykselle jotain.
[/quote]

Jack

Lukaisin läpi tuon ja silmään pisti, ettei rengasmuutosta tarvitse muutoskatsastaa, jos ulkohalkaisija poikkeaa max. 10%.
Näin seuraavana aamuna olen muistavinani.

En muista miten vanhassa oli asiasta kirtjoitettu, mutta tuohan vaikuttaa siltä, ettei esim. 16"-> 19"/21"  muutosta juuri kannata käydä konttuurilla näyttämässä kun ei taida tuo max. 10% mennä rikki.

Vai olenko ihan väärässä. Enkä käynyt tallissa mittailemassa, vielä.

Flatheads!!!

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Jarkko - 09 maaliskuu 21, 07:21:57
Tarkoittaako tämä sitä että taas olis tulossa vähän kiire jos meinaa jotain rakentaa? Vaikuttaako omavalmisteisiin mitenkään?

T: Jarkko

Tarkoittaa. Ja vaikuttaa myös omavalmisteisiin yhtä lailla, koska ne testataan samalla viisiin.

On toki mahdollista, että joku muu alkaa tekemään tai että trafiloinen muuttaa sääntöään. Mutta mä tästä niille useampaan otteeseen huomautin valmisteluvaiheessa, ei mennyt silti perille.
Long John Stroker

Jarkko

Onpa yllättävää. Ehkä siellä ei vaan tykätä rakentamisesta:)

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 09 maaliskuu 21, 09:10:36
Lainaus käyttäjältä: Jarkko - 09 maaliskuu 21, 07:21:57
Tarkoittaako tämä sitä että taas olis tulossa vähän kiire jos meinaa jotain rakentaa? Vaikuttaako omavalmisteisiin mitenkään?

T: Jarkko

Tarkoittaa. Ja vaikuttaa myös omavalmisteisiin yhtä lailla, koska ne testataan samalla viisiin.

On toki mahdollista, että joku muu alkaa tekemään tai että trafiloinen muuttaa sääntöään. Mutta mä tästä niille useampaan otteeseen huomautin valmisteluvaiheessa, ei mennyt silti perille.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Jack - 09 maaliskuu 21, 08:06:34
Lukaisin läpi tuon ja silmään pisti, ettei rengasmuutosta tarvitse muutoskatsastaa, jos ulkohalkaisija poikkeaa max. 10%.

En muista miten vanhassa oli asiasta kirtjoitettu, mutta tuohan vaikuttaa siltä, ettei esim. 16"-> 19"/21"  muutosta juuri kannata käydä konttuurilla näyttämässä kun ei taida tuo max. 10% mennä rikki.

Joo, näin se näkyy kirjoitetun. Ulkohalkaisija yli 10 % tai leveys yli 40 mm, sitä vähäisempiä ei tartte katsastaa. Taisi nyt päättyä Jackin outlaw biker ura... ;D :P

Vaatimus pyöreäolkaisuudesta näkyy palanneen meille riemuksi: "Kaksipyöräiseen ajoneuvoon vaihdettavan renkaan on oltava riittävän pyöreäolkainen." Tästä on aikoja sitten keskusteltu polliisin kanssa. Nyt keskustellaan vissiin taas.
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Jarkko - 09 maaliskuu 21, 09:15:35
Onpa yllättävää. Ehkä siellä ei vaan tykätä rakentamisesta:)

Ei tämä sitä ole. Katteeton itseriittoisuus, hiukan ylimielinen asenne ja osaamisen puute, siinä resepti. Ovat myös kyllästyneet katselemaan meikäläisen lärviä.
Long John Stroker

Jack

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 09 maaliskuu 21, 09:15:52
Lainaus käyttäjältä: Jack - 09 maaliskuu 21, 08:06:34
Lukaisin läpi tuon ja silmään pisti, ettei rengasmuutosta tarvitse muutoskatsastaa, jos ulkohalkaisija poikkeaa max. 10%.

En muista miten vanhassa oli asiasta kirtjoitettu, mutta tuohan vaikuttaa siltä, ettei esim. 16"-> 19"/21"  muutosta juuri kannata käydä konttuurilla näyttämässä kun ei taida tuo max. 10% mennä rikki.

Joo, näin se näkyy kirjoitetun. Ulkohalkaisija yli 10 % tai leveys yli 40 mm, sitä vähäisempiä ei tartte katsastaa. Taisi nyt päättyä Jackin outlaw biker ura... ;D :P

Vaatimus pyöreäolkaisuudesta näkyy palanneen meille riemuksi: "Kaksipyöräiseen ajoneuvoon vaihdettavan renkaan on oltava riittävän pyöreäolkainen." Tästä on aikoja sitten keskusteltu polliisin kanssa. Nyt keskustellaan vissiin taas.

Tää on itseasiassa ihan hyvä homma. Mitä niitä rengaskokoja kattelemaan jos koko ei todellisuudessa juuri muutu.

Mä oon vielä toistaiseksi pakoputki-outlaw niinkauan ku joku tässä talossa ajelee ruiskusporteilla....

Pyöreäolkaisuuden maininnan huomasin, siellä on nyt joku kyllä, joka haluaa kiusaa tehdä, siltähän tuo nyt vaikuttaa, samoin tuo kuormausvaatimus on aikalailla tuulesta temmattu vaatimus.

Jospa joku instanssi vielä jaksais taistella tuulimyllyjä vastaan. Kiitoksia tähänastisista ponnisteluista.
Flatheads!!!

Veijo Esso

Ymmärsinkö tuon kapulakielen oikein: alle kaksimetrinen jäykkäperä onnistuu uuden ohjeen mukaan, jos keulan tyyppiä ei mene vaihtaamaan?

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Veijo Esso - 11 maaliskuu 21, 09:35:41
Ymmärsinkö tuon kapulakielen oikein: alle kaksimetrinen jäykkäperä onnistuu uuden ohjeen mukaan, jos keulan tyyppiä ei mene vaihtaamaan?

Kyllä.
Long John Stroker

Jack

Ile laittoiv omaan ketjkuunsa linkin IS juttuun....

Siellä luki näin:

Jarrumuutosten yhteydessä suorituskyvyn toteaminen täyden kuorman tilanteessa on nyt mahdollista laskennallisesti eli käytännön testejä täydellä kuormalla ei tarvitse enää tehdä.

Myöskään jarrujen katoamistestejä ei tarvitse välttämättä tehdä, jos aiempien testien tai hyväksyntöjen perusteella voidaan todeta jarrujärjestelmän osien olevan sellaisia, että ajoneuvo niillä varustettuna täyttää testin vaatimukset.



Aiemmin keskusteltiin täällä tosta painosta ja tulkinta oli, että pitää olla vaaka ja laardia sitoa fillariin kiinni.

Onko tämä nyt sittenkin toisin? Vai ymmärränkö väärin lukemani?
Flatheads!!!

Veijo Esso

Ei kai laskentaa voi tehdä, jos ei tiedä mitä pyörä ja kuski painaa? Eli tarvitaan kuitenkin vaaka.