Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kopterilaista kopterimääräykseksi

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 26 joulukuu 18, 19:50:27

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Veijo Esso - 17 maaliskuu 21, 10:22:27
Ei kai laskentaa voi tehdä, jos ei tiedä mitä pyörä ja kuski painaa? Eli tarvitaan kuitenkin vaaka.

Yes.

Trafiloiset uutisoi tän hauskasti ikään kuin tämä olisi jokin olennainen helpotus. No ei se ole.

Motskarissa kuorman lisääminen vaikuttaa jarrujen suorituskykyyn kahdella tavoin. Painava kuorma edellyttää tietenkin jarruilta lisää kapasiteettia, jotta pysähtyy. Mutta samanaikaisesti lisäkuorma lisää myös kitkavoimaa, ts. pito paranee.

Mitä mä nyt oon näitä melkeen 15 vuotta testaillut, niin motskarin jarrutesteissä renkaasta loppuu aina pito kauan ennen kuin jarrusta teho. Testaaminen pelkällä kuskilla on tällöin ns. worst case.

Tästä on ihan konkreettisia mittaustuloksia: täydellä kuormalla on paskoillakin jarruilla saatu suurempia hidastuvuuksia kuin pelkällä kuskilla jarrutettaessa. Kun pito paranee, niin voi puristaa enemmän. Elementary, dear Watson, sanoisi Sherlock Holmes.

No, trafiloisille tämä ajattelu ei näköjään ollut elementary, joten tätä worst case mahdollisuutta ei jatkossa enää voida käyttää. Siispä joko vaa'an kautta laskentaan, tai vaa'an kautta täyteen kuormattuna testaamaan. Voin kertoa, että en ota ketään tarakkaharakkaa jarrutestin ajaksi kyytiin, enkä myöskään rupea köyttämään 100 kg jotain hiekkasäkkejä pitkin kavereiden pyöriä.

Tuo laskentakaava on sama, jolla lasketaan, kuinka painavaa jarrutonta peräkärryä henkilöautolla on sallittua vetää. No sehän toimii kyllä - siinä tapauksessa, että lisäkuorma on omalla jarruttomalla akselillaan auton perässä. Laskenta ei ota huomioon pyörän akseleille kohdistuvan massan kautta tapahtuvaa kitkavoiman lisäystä.

Jotta laskentakaavan kautta voisi jotain hyväksyä, se tarkoittaa käytännössä, että testissä pitää saavuttaa merkittävästi korkeampia hidastuvuuksia kuin on raja-arvo (nyt 5,8 m/s2, jatkossa tapauksesta riippuen yli 7 m/s2). Toisinaan tämä onnistuu pelkällä kuskilla, toisinaan ei, kun pito ei yksinkertaisesti riitä. Paljon riippuu renkaista, näillä nykyisin muodissa olevilla hiihtoliiton hyväksymillä retrorenkailla ei ole mitään mahdollisuutta selvitä laskennasta.

Viime kesänä puhutti tämä yksi Royal Enfield-tapaus, jossa lopulta jouduttiin tekemään tyyppihyväksyntätason testaus sille. Kyseessä oli siis uudenkarhea Royal. Sillä ei olisi laskennasta selvitty mitenkään, kun suurin saavutettu hidastuvuus oli alle 7 m/s2. Tyyppihyväksynnän vaatimuksista se sen sijaan meni läpi. Siinä myös saavutettiin korkeampi hidastuuvuus täydellä kuormalla kuin pelkällä kuskilla.

Että se siitä laskennasta ja "helpotuksista".
Long John Stroker

013

Vaakoja on onneksi katsastusasemilla, luulisi niiden kelpaavan tarkoitukseen.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

ranze

Vähän aihetta sivuten.
Mulla lukee otteessa "Ennen maahantuontia ajoneuvoon on vaihdettu moottori, polttoainetankki, satula, etuhaarukan sisäputket, etu ja takavalaisimet, ensiöveto ja pakoputket". Osia ei ole yksilöity mitenkään eikä esim. akseliväliä tai kokonaispituutta mainita. Prosenteista ei puhuta mitään.

Olenko kusessa vai taivaassa?  :o
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Tuusulan T-Bone

Prosentit on menny, vaikka niitä ei otteella lukisikaan. Et oo kusessa etkä taivaassa, oot Suomessa...
Long John Stroker

JSmedby

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 19 maaliskuu 21, 20:42:54
Prosentit on menny, vaikka niitä ei otteella lukisikaan. Et oo kusessa etkä taivaassa, oot Suomessa...

Eli noita osia voi vaihdella suht vapaasti tulevaisuudessakin..?

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: JSmedby - 20 maaliskuu 21, 07:24:11
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 19 maaliskuu 21, 20:42:54
Prosentit on menny, vaikka niitä ei otteella lukisikaan. Et oo kusessa etkä taivaassa, oot Suomessa...

Eli noita osia voi vaihdella suht vapaasti tulevaisuudessakin..?

Kyllä.
Long John Stroker

Elapsed Times

Mutta jos 1 paikkainen pyörä on kokonaipaino pyörän paino + 75 kg. Ja jos testikuski on yli 75 kiloinen on jo ylikuormaa?? Vai?
Siis vanhemmissa laitteissa joissa ei ole valmistajan määrittämää kokonaismassaa.

ranze

Mulla lukee otteessa istuimien lukumäärä 1. Ei siihen kahta mahdu. Takajalkatapit on. Omamassa 240 ja sallittu kokonaismassa 440. Ja tää -53 identiteetillä, massat näyttäis löytyvän.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Elapsed Times

Onhan se fakta että kahdelle hengelle nämä on alunperin tehty, ja sen mukainen suurin sallittu kokonaismassa on. Ja on kyseenalaista tiputetaanko ko. massaa vaikka rakennemuutoksen myötä toinen paikka pois jääkin.
Kylläkään nuo Ranzen massat ei täsmää nykylaskentaan: 240 + kuski 75 kg + matkustaja 68 kg = 383 kg.
Kai käytetty Jenkkibiker massoja, no silloinkaan ei taida täsmätä.

Tuusulan T-Bone

Saattaisi se kokonaismassan pudottaminen onnistuakin, mutta se nyt vaan olisi ihan typerää.

Kokonaismassaan varataan yleensä matkustajien lisäksi myös jonkin verran massaa matka- tms. tavaroille. Kyllä kokonaismassatieto pitäisi joka vekottimen rekisteritiedoista löytyä.
Long John Stroker

ranze

Olisko katsuri säilyttänyt pannun alkuperäisen kokonaismassan? Ja kun vekotin on keveämpi, siitä erotus. Kun otteessa on maininta keulaputkien vaihdosta, tuostahan tulisi kätevästi bobberin sijasta pitkäkeula. Joskin 2007 katsastettuna ei vissiin ihan övereitä.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Vuppe

Mulla sovelin papruissa lukee: istuimien lukumäärä 2, omamassa 280, kokonaismassa 492 kilua. Saa olla tarakkaharakallakin vähän massaa. ::)

Lyytinen

Kuski releineen 120 kiloa, öljyjä ja työkaluja 20 kiloa sivulaukuissa, kyytiläisen releet 5 kiloa niin kyytiläinen 67 kg.

Elapsed Times

Näin lukee uudessä määryksessä:
Jos ajoneuvon rekisteritietoihin ei ole merkitty ajoneuvolle suurinta sallittua massaa, on suurin sallittu massa se massa-arvo, joka on valmistajan ilmoittaman ajokuntoisen ajoneuvon massan sekä kuljettajan ja matkustajien massan summa. Kuljettajan massaksi katsotaan 75 kg ja kunkin matkustajan massaksi 65 kg.

Näitä viissiin laskeskeltu eri aikoina eri kaavoilla. Vanhoihin (pannut tms,) laskettu tai jätetty tyhjäksi, sitten jossain vaiheessa alkaa olla laitteissa valmistajan kilpi jossa massat on merkitty, oisko jo shoveleissa

JKKo

Lainaus käyttäjältä: Elapsed Times - 26 maaliskuu 21, 20:34:27
Näin lukee uudessä määryksessä:
Jos ajoneuvon rekisteritietoihin ei ole merkitty ajoneuvolle suurinta sallittua massaa, on suurin sallittu massa se massa-arvo, joka on valmistajan ilmoittaman ajokuntoisen ajoneuvon massan sekä kuljettajan ja matkustajien massan summa. Kuljettajan massaksi katsotaan 75 kg ja kunkin matkustajan massaksi 65 kg.

Näitä viissiin laskeskeltu eri aikoina eri kaavoilla. Vanhoihin (pannut tms,) laskettu tai jätetty tyhjäksi, sitten jossain vaiheessa alkaa olla laitteissa valmistajan kilpi jossa massat on merkitty, oisko jo shoveleissa
Loppuu isoilta pojilta ja tytöiltä vanhoilla pyörillä ajelu. Enhän mä itsekseni mahtuisi välttämättömän matkatavaran kanssa moisiin rajoihin.
883/1200/turbo