Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

öljyn kierto lohkon sisällä

Aloittaja jesse, 28 tammikuu 10, 19:55:29

« edellinen - seuraava »

jesse


tulipa vaihteeksi propleemi ???
onko kenelläkään irtolohkoa tai kone levällään että voisi kurkistaa kanavia

takapytyn rokkerilta lähtee se pieni putki taaemman ohjuripesän viereen...
niin mihin siitä reiästä pitäisi kanavat mennä?
reiässä oli sulanutta alumiiniä ja tuokossa :-\
en kyllä ymmärrä mistä se sinne oli päässyt... vaikkakin konekin oli palovauriosta kärsinyt
mutta tuossa oli putkikin paikallaan
dremelillä sitä varovasti kairailin ja löysin yhden kanavan joka menee lohkossa olevalle sihdille ja siitä jakokoppaan
mutta kuuluisiko siitä mennä muualle?

koneen olin jo putsaillut ja kasannut mutta enpä huomannut tuota
aloin öljypumppua kasailemaan ja kanavia puhdistelin paineella ja lampulla katselin että on puhtaat...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: jesse - 28 tammikuu 10, 19:55:29
dremelillä sitä varovasti kairailin ja löysin yhden kanavan joka menee lohkossa olevalle sihdille ja siitä jakokoppaan
mutta kuuluisiko siitä mennä muualle?

Hydraulinostajille menee. Jos otetaan jakokopasta päin, ensin tulee se sihti, sen jälkeen haarutuu lohkossa nostajille, ennen sen rockerille menevän putken alkua.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jesse

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 28 tammikuu 10, 21:50:49
Lainaus käyttäjältä: jesse - 28 tammikuu 10, 19:55:29
dremelillä sitä varovasti kairailin ja löysin yhden kanavan joka menee lohkossa olevalle sihdille ja siitä jakokoppaan
mutta kuuluisiko siitä mennä muualle?

Hydraulinostajille menee. Jos otetaan jakokopasta päin, ensin tulee se sihti, sen jälkeen haarutuu lohkossa nostajille, ennen sen rockerille menevän putken alkua.

eli jossain sihdin ja sen reiän välissä haarautuu
eikä sen reiän pohjasta?
en arvannut porata syvemmälle kun se haara tuli vastaan...
mulla tulee kyllä ns. kovat nostajat eikä hydraulit
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

jesse

kirjat kyllä kertoo miten letkut ym ulkopuoliset kanavat menee  :P
mutta ei tunnu mistään löytyvän "kuvia" miten ne menee valun sisällä ::)
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Kokkonen

#4
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 28 tammikuu 10, 21:50:49
.... Jos otetaan jakokopasta päin...

Öh tuota, siis öljypumpusta päin, tietty. Sihdille öljy tulee pumpulta.

Jos sulla on jäykät nostajat, niin se hydrauleille menevä öljykanava saakin, tai peräti kuuluukin, olla tukossa. Tämä voi joku paremmin asian tietävä vahvistaa taikka kumota. Itte kun käytän edelleen hyrauleja.

Nostajien voitelun huolehtii rockereista tönäriputkia pitkin alas valuva öljy.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jesse


kiitos kiitos ;D
huokasee helpotuksesta ;D
pelkäsin jo että pitää alakerta purkaa uudestaan ja pahimmassa tapauksessa etsiä uusi lohko...
muut reiätkin kävin sitten tarkemmin läpi enkä muualta löytänyt mitään ylimääräistä...
onneksi tuo tuli huomattua nyt eikä ensimmäisessä startissa...
oli nimittäin aivan tukossa eikä siitä olis mitään mennyt läpi
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Kiiski

Nostajanpesien tiivistepinnassa pesien alla on kanavien päät ja ne tukitaan yleensä/aina sieltä. Kanava joka menee kansille ja sijaitsee takapytyn juuressa, sitä ei tukita ja sen tulee luonnollisesti olla puhdas ja avoin. Jos kanavat jättää tukkimatta voi tönärinsuojaputket täyttyä öljystä varsinkin jos nokka on joku hyperrace joskus myös kanavat on porattu liian ylös nostajanpesiin mikä aiheuttaa saman ilmiön. Jos suojaputket ei vuoda ja muita kirnuamis ilmiöitä ei esiinny voi aivan rauhassa ajella ilman tulppausta. Jakopään tiivistepinnasta öljypumpun vierestä lähtee kolmas kanava mikä menee pinion-akselinpuslalle, mistä kulkee voitelu alakerralle olis varmaan syytä tarkastaa sekin.

jesse

kiitoksia vinkeistä  :)

pitääpä ne nostajien kohdat sitten tulpata!

tuon jakopään tiiviste pinnasta lähtevä kanava menee sen sihdin alta suoraan sinne pytyn juureen ja se on auki

lähinnä ongelma/kysymys oli se että se pytyn juuressa olevaan reikään oli valahtanut alumiiniä pysty suora kikkare
sitä en tiedä mistä se sinne oli päässyt...
kun se putken "roppu" oli kuitenkin paikallaa (kuvistakin sen tarkistelin)
purkuvaiheessa ei tullut katsottua oliko se sisäpuolelta sulanut (pitääkin kaivella josko sen löytäisi)
jakopään koppa oli kyllä osittain sulanut... ja sitä alumiiniä oli jako kopan pohjalla
mutta että olisiko se sieltä voinut tuonne reikään kulkeutua kuulostaisi aika utopistiselta
kun kaikki muuta kanavat oli kuitenkin auki
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Kiiski

Se kanava pinionpuslalle kulkee jakopäänkopassa. Sen on syytä olla auki tai tuho on nopea ja totaalinen. Ainakun kasaan itse konetta pumppailen tippakannulla öljyä kanaviin ja näin tarkistan öljyn kulun+ välittömän voitelun käynnistäessä. Hyvä idea olis pumpata pinionin akselinreikään kans öljyä niin tietäis että kanava on auki keskitapille.

jesse

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 29 tammikuu 10, 13:25:07
Se kanava pinionpuslalle kulkee jakopäänkopassa. Sen on syytä olla auki tai tuho on nopea ja totaalinen. Ainakun kasaan itse konetta pumppailen tippakannulla öljyä kanaviin ja näin tarkistan öljyn kulun+ välittömän voitelun käynnistäessä. Hyvä idea olis pumpata pinionin akselinreikään kans öljyä niin tietäis että kanava on auki keskitapille.

ööh nyt on mulla termit hukassa että mikä on pinionpusla
toinen mitä mietin että mikä on nimeltään se jakopäässä oleva öljypumpun puoleinen ratas jossa on kiinteänä putkenpätkä josta yksi sivu on ritilä peltiä?

yleisesti ruikin kanaviin crc:tä tms.
paineilmalla puhaltelin sen jälkeen kanavat puhtaaksi ja kuivaksi...
sitten tippakannulla öljyä perään ja uudestaan puhaltamaan
tämän jälkeen kasasin lohkot
kasauksen jölkeen vielä tippakannulla öljyä ja lampulla vielä katselin mihin ne menee (kaikkiin ei kyllä lamppua saanut)
joitain kanavia pienellä ruuvimeisselillä ja rätillä kaavin jos näkyi "moskaa"
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Kiiski

Pinion-akseli on kampiakselin jakopään puoleinen akseli . Verkolla varustettu putki jossa ratas on breathergear eli suomeksi preatheri se huolehtii kampikammion huohotuksesta.

jesse

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 29 tammikuu 10, 16:29:20
Pinion-akseli on kampiakselin jakopään puoleinen akseli . Verkolla varustettu putki jossa ratas on breathergear eli suomeksi preatheri se huolehtii kampikammion huohotuksesta.

eli juuri tuo jota epäilin sen olevan
kun en sille nimeä keksinyt  ;D
tai tuo "breathergear" taisi kirjassa lukea
jakopää vielä on auki ja nokka akseli laittamatta
kirjasta katsottuna tuollakin on merkitystä "ajoituksessa"
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

jesse

en nyt uutta viestiketjua aloita...

mutta mites kun tulee avobeltti
niin mitä tarvii tulpata kun alkuperäinen ketjuenska jää koppineen pois?
öljysäiliökin vielä tekemättä...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Kokkonen

Meinasin kyllä jo siirtää ihan omaksi aiheekseen, mutta laitankin vain linkin, josta tietoa löytyy  :)

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1359.msg8572#msg8572

Sinne sitten siihen aiheeseen liittyvät kommentit, pliis.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jesse

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 29 tammikuu 10, 21:42:08
Meinasin kyllä jo siirtää ihan omaksi aiheekseen, mutta laitankin vain linkin, josta tietoa löytyy  :)

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1359.msg8572#msg8572

Sinne sitten siihen aiheeseen liittyvät kommentit, pliis.

kiitos  :D
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...