Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportster lotisee

Aloittaja sröö, 02 elokuu 18, 21:25:05

« edellinen - seuraava »

sröö

96 sporster kysees ja nyt alkanut tollast ihmeellist lotinaa kuuluu.
Tulee hetikun käynnistää eikä häviä. Vaihteetkin vittuilee täs samal ny, ei mee pykälät kunnol sisää ylöspäin mentäes kylmäl koneel. Välil nihkeilee alaspäi tultaeskin. Toimii muuten ihan normaalisti.
Koitin äänittää puhelimel ja linkist voi kuunnella, jos siit nyy mitää selkoo saa.

Kellää ideaa mikä siel on kolimas?

https://vocaroo.com/i/s1zvdscwv3vu

sröö

Eiks kellee tuu mitää mieleen?

twinspeed

En kyllä osaa sanoa äänen perusteella mitään. Tuo loppupuolella  oleva ääni, kun sammutat koneen on ainut joka kuulostaa oudolta.

Onko ääni pikkuhiljaa voimistuva ja jatkuvaa? Paljonko koneella kilometrejä takana? Onko muutoksia tehty..? Entä onko hiljattain sattunut tai tapahtunut jotain, mihin ääni voisi liittyää....?

Äänet on hankalia... pienistä äänistä ei kannata välittää. Ääniä tulee ja menee, ja tällainen moottori on aika äänekäs rakenteensa ja ominaisuuksiensa ansiosta.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Lyytinen

Pari ideaa. Joko auennut ensiövedon mutteri kampiakselilta tai sitten kk:n alapään laakerit moro. Kokeile työnnellä vaihde päällä kone sammuksissa edestakaisin, kuuluuko minkälaista ääntä? Jostain motonet/biltema tyyppisestä jos haet kympillä stetoskoopin niin sillä kun kuuntelee ja sitten kirjoittaa havainnot tänne foorumille, niin vähän parempi etädiagnoosi on mahdollinen.

Jos vaihteet oikeasti rupesi tuon äänen myötä takkuilemaan (eikä niin, että tuo ääni sai sinut huomaamaan pitkään olleen ongelman) niin sitten se on tuo auennut ensiövedon mutteri ja konetta ei pidä käyttää turhaan ennen sen fiksaamista.

JSmedby

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 08 elokuu 18, 08:53:29
Pari ideaa. Joko auennut ensiövedon mutteri kampiakselilta tai sitten kk:n alapään laakerit moro. Kokeile työnnellä vaihde päällä kone sammuksissa edestakaisin, kuuluuko minkälaista ääntä? Jostain motonet/biltema tyyppisestä jos haet kympillä stetoskoopin niin sillä kun kuuntelee ja sitten kirjoittaa havainnot tänne foorumille, niin vähän parempi etädiagnoosi on mahdollinen.

Jos vaihteet oikeasti rupesi tuon äänen myötä takkuilemaan (eikä niin, että tuo ääni sai sinut huomaamaan pitkään olleen ongelman) niin sitten se on tuo auennut ensiövedon mutteri ja konetta ei pidä käyttää turhaan ennen sen fiksaamista.

Puukeppi otsaan tai ohimoon kiinni, ja toinen pää eri kohtiin moottorissa paljastaa aika hyvin suurinpiirtein alueen mistä kolina kuuluu..tällaista köyhän miehen stetoskooppia on joskus tullut käytettyä. Toki oikea stetoskooppi varmaan parempi.


sröö

Noni kiitos avuista!

Mulla on stetoskooppi ja sillä koitin kuunnella joka puolelta mut enmä sieltä mitään erikoista kuullu. Huomenissa otetaan porukalla uus yritys.

Se loppu kun sammutin tos ääninauhal sen koneen, niin semmosta kolinaa ja ryminää se just pitää kun kone käy. Varmaa vaikee hahmottaa se tosta nauhalta.

Ajettuhan tolla on joku 50000 ja ite ajan vasta ekaa kesää. Pyörä oli viikon verran ajamatta ja kun lähdin niin silloin ekan kerran vasta tohon äänen kiinnitin huomiota. Eli jossei kertalaakista oo tullu niin sitten pikkuhiljaa mutta huomattavasti pahentunut sitten kertaheitolla.

Pitää tsekkaa toi kampuran pultti.  Ja huomenissa palailen puolta fiksumpana

sröö

Ooke nyt on käyty ihmettelee ja stetoskoopil ei oikee viisastuttu ni avattii enskakopa luukku ja vähä heiluteltii ketjuu ni aika samalaine ääni tuli ku kone käy.
Ei muutku enskakoppa auki ni kyl se mutsku ainaki kiinni oli, mut silti ratas tuntu heiluvan ja ääntävän.
Otettii varmuude vuoks koko roska veke, ei tuntunu klappii kykän laakeris eikä kampiakselis, eli varmaan kamat kasaa ja kunno kiristys mutterille ja kokeilee oliko vika siinä.


Lyytinen

Voi olla, että se mutteri oli löysällä vaikka tuntuikin, että olisi kiinni. Näet sen kierrelukitteen jämät pitää löystynyttäkin mutteria tiukasti kierteillään. Kai puhdistitte jengat hyvin vanhoista jämistä ja kunnon lukitteet väliin. Ja siinä pitäisi melkein olla semmonen "vähän liian pitkä" lattarauta kampiakselin ja kytkimen hampaitten välissä lukitsemassa pyöriminen, muuten se kiristäminen on vähän semmosta arpapeliä.

sröö

Joo siin oli ehkä vähä kierteet ottanu kipeet ni avataan ne ja mutterin kans ja sit vast kiinni. Pitää myös värkätä se kiila siihen väliin, jossai videol myös oli jotain kumimattoa käytetty.


JKKo

Sportsterin saa hyvin lukittua lattaraudan palalla. Ketjurattaan leveys, paksuus viitisen milliä ja pituus oli joku 95-100mm ja päät pyöristetty niin että menee rattaalla uran pohjaan. Tää latuska kirraa rattaat toisiinsa mutterinväännön ajaksi. Jos eturatas on irti, niin eniten se on tyhjäkäynnillä kolkotikolkotiääni mitä siitä lähtee. Kytkinpakettihan pikkuisen lotajaa vanhuuttaan myös.
883/1200/turbo

Roadrunner

Ihan kuin kone kävisi lopussa sammutettaessa jälkikäyntiä.
Mikäli näin on, niin se aiheutuu liian laihasta seoksesta, liian aikasesta sytytyksesta, 95 bensasta, kuumasta moottorista...

Lainaus käyttäjältä: sröö - 02 elokuu 18, 21:25:05
96 sporster kysees ja nyt alkanut tollast ihmeellist lotinaa kuuluu.
Tulee hetikun käynnistää eikä häviä. Vaihteetkin vittuilee täs samal ny, ei mee pykälät kunnol sisää ylöspäin mentäes kylmäl koneel. Välil nihkeilee alaspäi tultaeskin. Toimii muuten ihan normaalisti.
Koitin äänittää puhelimel ja linkist voi kuunnella, jos siit nyy mitää selkoo saa.

Kellää ideaa mikä siel on kolimas?

https://vocaroo.com/i/s1zvdscwv3vu


sröö

Noniin nytse taas käy ja kukkuu.
Vika oli siinä löystyneessä kampiakselin mutterissa mikä pisti sen rataspakan heilumaan.

Kiitos ja kumarrus kaikille  :)