Finnbikers

  • 27 Toukokuu 2020, 14:19:50
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: dB-mittauksen vertailuksi lainsäädännön arvo vai tyyppikilven tieto?  (Luettu 1077 kertaa)

Top-1

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6

Tällainen asia tuli eteen.

Pyörä on 1000cc, vuosimallia 1999 (versio 9908) ja käyttöönotettu 1.3.2000
EY-tyyppihyväksyntä tuli voimaan 17.6.2003 jälkeen käyttöönotetuille ja uusille tyypeille 17.6.1999.

Tämä on siis mallityypin ja myös tyyppikilvenkin mukaisesti E-Tyyppihyväksytty. (Ei EY-Tyyppihyväksytty)

Melurajathan on määritelty E-Tyyppihyväksytylle yli 175cm3 kokoisille max. 103dB.
Vastaavasti EY-Tyyppihyväksytyillä pitää noudattaa valmistajan kilpeä +5dB.

Rungossa olevassa tyyppikilvessä on staattisen melun dB-arvo 90dB @ 4500rpm
(arvo tyyppikilpeen ollut vaatimus -95 jälkeen valmistettuihin pyöriin)

Kysymys kuuluukin... Noudatetaanko mittauksessa siis tyyppikilven arvoa vai lain mukaista korkeampaa maksimi dB-arvoa?

ihan vain jotta tiedän kun menen muutoskatsastamaan prätkää. Olipa mittaustapa kumpi tahansa, niin melu ei ole ongelma sillä omissa mittauksissa jää noisekillerin kanssa 86-88dB. Ilman killeriä taas satanen paukkuu.

« Viimeksi muokattu: 09 Huhtikuu 2018, 08:21:44 kirjoittanut Top-1 »
Kirjattu

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2353
    • Bone´s home

Tuo on kopterilakiin kirjoitettu perin hankalasti, mutta 103 dB(A) raja-arvolla mennään, koska vekotin ei ole EY-tyyppihyväksytty. Katsopa 16 § 3, 4 ja 5 momentti tuolta:

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078#Pidp450399808
Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear

Top-1

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6

Juu. Laitoin katsastuskonttorille kyselyä, niin hekin tulkitsevat sen niin että pyörän melun max. raja-arvo on 103dB.  :)
Kirjattu