Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kopterifantasioita

Aloittaja peacemakermichael, 27 maaliskuu 18, 21:07:39

« edellinen - seuraava »

peacemakermichael

Hei vaan!


Tuli tuossa viikko takaperin myytyä pyörä pois ja toukokuun lopussa Amerikan reissuun. Sieltä oon nyt kattonut uutta aihiota, ja kopteria tekis mieli alkaa rakentelemaan ensi syksynä ajokelien päätyttyä. Jotta asia ei olisi niin yksinkertainen, niin tätä pitäisi tehdä jonkinnäköisellä budjetilla, kuinkas muuten. Kysymystä Tollen liukuputkista showan orkkis alaputkilla; miten tuollainen kombo pelaa yli +20" keulassa? Säästäisi monen vuoden makaroonit kun ei ostaisi kokonaisia pamppuja, mutta joku syyhän tuohon lienee että niitä jengi ihan täydellisinä setteinä pistelee menemään?
'65 pan, '70 xlch

Kiwi

Kyllä niitä pelkkiä putkia on toimiviksi yhdistelty. Ainakin mun käsittääkseni.

Niin ja jätä ne makaroonit pois, mä söin ekana opiskeluvuonna välillä pelkkää jauhelihaa.

peacemakermichael

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 27 maaliskuu 18, 22:21:04
Kyllä niitä pelkkiä putkia on toimiviksi yhdistelty. Ainakin mun käsittääkseni.

Niin ja jätä ne makaroonit pois, mä söin ekana opiskeluvuonna välillä pelkkää jauhelihaa.

Siinä uskossa oon kans ollut että niitä on yhdistetty menestyksekkäästikin, mikä sitten lienee syynä että paljon porukka ostaa valmiita paketteja. Makarooni on kyllä perkeleestä, onneks koulussa on halpaa ja hyvää ruokaa niin ei tarvi ostaa ku kaurapuuroa ja moottoripyörän osia  8)
'65 pan, '70 xlch

flhx

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 27 maaliskuu 18, 22:21:04
...

Niin ja jätä ne makaroonit pois, mä söin ekana opiskeluvuonna välillä pelkkää jauhelihaa.

Viela halvemmalla paasee kun syo pelkkia makarooneja ja jattaa jauhelihan pois.

Onhan yli 20" keulia yhdistelty orgis alaputkilla pyoriin jo useita kymmenia vuosia , miksei ne toimis? Ehka osa haluaa nykyaan paasta helpommalla ja siksi ostelee kokonaisia keulia? Tai sitten tyokalut ei pysy kadessa eika pysty keulaa purkamaan.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

peacemakermichael

No näinpä, johan noita pannun hydrakeulojakin aikanaan pidennettiin ja siinä ei mistään hightechista oo kyllä tosiaan kyse vakiomitoissakaan. Nämä swedukopterien rakentajat jotka Tollen palikoita käyttänyt avannee vähän
'65 pan, '70 xlch

flhx

Toki tietty jos ei sitä vanhaa keulaa enää oo tai se on niin ns. valmis ettei kannata korjailla voi tietty olla yks syy vaihtaa koko keula. Ehkä Tolle jne koko keuloissa on päivitettyä sisuskalut jne. Syitä ny voi olla monia miksi jotkut käyttää kokonaan uutta keulaa. Mutta jos kysymyksenä oli että kuinka kombo uudet yli 20" keulaputket ja vanhat alaputket toimii, niin vastaus on että toimii. On noita tehty vuosikaudet. Ei se mitään rakettikirurgiaa oo.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Jack

Kandee kysyy Spökelta miten se meni sen Tollen keulan kanssa.....laatu kokonaisissa on ollut vähän sitä sun tätä.
Flatheads!!!

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: flhx - 28 maaliskuu 18, 00:43:56
Ei se mitään rakettikirurgiaa oo.

Noei, mutta ei myöskään niin yksinkertaista, että "toimii se, kun niin on aina tehty".

Ongelma ei ole putkien pituus, vaan kulma. Orggistelarit on suunniteltu toimimaan pystyssä. Kun keulakulma ojentuu kopterialueelle, orggistelarit eivät enää toimikaan. Paskalla keulalla kopterista tulee paska ajettava, mikä ei suinkaan ole homman tarkoitus.

Siksi Tolle. Ennen sieltä sai ihan oikeasti bolt-on-paketin. Mutta kuten jäsen Spöke voi omakohtaisesti todistaa, sielläkin laatu on heikentynyt.

Paras tulee, kun hoitaa siihen jostain kunnon risukeulan.

Ilmainen vinkki: älä säästä keulassa, säästä jossain muualla sitten.
Long John Stroker

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 28 maaliskuu 18, 10:33:15
Paras tulee, kun hoitaa siihen jostain kunnon risukeulan.
Onpas T-bone lungilla päällä tänään.
Tää kommentti kandee muistaa! Lupaan muistuttaa...

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

peacemakermichael

Noniin, reissu tuli tehtyä ja sieltä hommattu pyörä tulossa Suomeen. Siitä ei kuitenkaan kopteria tule, vaan siihen on toinen aihio. Kopterifantasiat ei ole hellittänyt, ja asiaa tutkittu aina silloin tällöin, mä kun en tuohon ohjaus- ja runkogeometriaan ole tutustunut kovinkaan syvästi vielä. Tollen kokonaisissa keuloissa on siis laatu vaihdellut, siitä jo olenkin lueskellut. Ruotsikopteria tässä kuitenkin on kaavailtu, ja vaikka mitään en tiedäkään niin mun henkilökohtainen mielipide on, että sellaiseen ei risukeula sovi. Tuo keula-asia on siis vähän auki, et mihin kannattais panostaa. Teleskooppikeula se kuitenkin pitäisi olla.

Ajatuksena ollut, että haalin osia nyt rauhassa. Kun siltä näyttää, että tärkeimmät komponentit, kuten keula, jarrut, ja vanteet on hankittu, niin pyörää lihoiksi. Ei siis ensi talvena, mutta ehkä jo seuraavana. Noviisi ottaa kuitenkin kiitollisena apuja ja mielipiteitä vastaan.
'65 pan, '70 xlch

peacemakermichael

#11
Tulipas mainiosti mun visioihin sopiva pyörä vastaan täällä interwebsissä, juuri tuollaisesta stuukista mä haaveilen. Sitten jonain päivänä  8) Edit: mitkähän mahtaa harjaantuneempaan silmään olla pyörän mitat, jos jotain voi kuvan perusteella sanoa?

'65 pan, '70 xlch

Kiwi

Jokainenhan tekee pyörästään just sellasen kun haluaa, pumppukeulalla tai ilman.

Mulle springer on ruotsikopterissa näyttäytynyt "Suomalaisena" elementtinä joka sopii pyörään täydellisesti, kun pyörän linjat on hiottu sopiviksi.

Mitä putkiin tulee, niin en oo vielä mistään kuullut että Tollen toleranssit olisi vielä kohdillaan, joten vakio alaputket ajanee asiansa hyvillä puslilla.

peacemakermichael

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 25 heinäkuu 18, 18:11:01
Jokainenhan tekee pyörästään just sellasen kun haluaa, pumppukeulalla tai ilman.

Mulle springer on ruotsikopterissa näyttäytynyt "Suomalaisena" elementtinä joka sopii pyörään täydellisesti, kun pyörän linjat on hiottu sopiviksi.

Mitä putkiin tulee, niin en oo vielä mistään kuullut että Tollen toleranssit olisi vielä kohdillaan, joten vakio alaputket ajanee asiansa hyvillä puslilla.

Toki springeri näyttää hyvältä omaan silmäänkin, mutta jotenkin vaan miellän enemmän sen telekeulan tämän tyyppiseen kopteriin. Makunsa kullakin, sano se kuulusa mäyräkoira. Koska Tollen toleranssit tosiaan vielä on hakusessa, niin en tiedä kumpaan komboon päädyn, orkkis alaputkiin vai Tollen tekeleisiin. Tuntuu vaan helpommalta kaivaa noita orkkis alaputkia ja modaa niitä ennemmin jos sellasen kombon vaan saa toimimaan, koska kuten T-bone tuossa aiemmin totesi, niin paskaa kopteriahan ei oo suinkaan tarkoitus rakentaa. Visioiden tuottamien mieltymyksien mukaan keulakulma kuitenkin tulee ojentumaan jo sellaisille mitoille että ei oo telaria suunniteltu tuohon. Ihan mielenkiinnosta, mikä noissa Tollen valmisteissa sitten tekee sen, et noi keulat rokkaa vielä aika järjettömissäkin kulmissa, niinku verrattuna vaikka tämän vuosituhannen Showaan? Noh, tässä on kuitenki aikaa vielä ennenku tulee ihan tosissaan tosissaan ajankohtaiseksi, mutta fiksuu se on tässä vaiheessa jo punnita vaihtoehtoja ja kerää tietoa
'65 pan, '70 xlch

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: peacemakermichael - 25 heinäkuu 18, 16:28:03
Mitkähän mahtaa harjaantuneempaan silmään olla pyörän mitat, jos jotain voi kuvan perusteella sanoa?

Joku +24" - 26" över, sanoisin. Vähän lyhkänen... ;D

Moottorin kanssa joku on nähnyt vaivaa.
Long John Stroker