Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vulcan lifters

Aloittaja Soikkeli, 06 tammikuu 18, 12:43:35

« edellinen - seuraava »

Soikkeli

Vulcan nostajat kestivät 6 vuotta ja noin 25-30tkm pannussa B2 nokalla+Andrewsin jousilla, samat jota esim Custon Chrome myy.
Jos vertaa JIMS powerglide-nostajiin niin ajoin nillä 15 vuotta eikä ne vieläkään ole rikki, pientä välystä tuntuu rullassa ehkä, hyvin pientä/ollenkaan.

Vulcanin nostajat on tehty evon nostajista joihin on laitettu pan/shovel pienempi rulla siinä toivossa että se muuttaa asteet pan/shovel asteille, sitten tulee mutta:

-Pienempi rulla ei muuta ajoitusta vastaan evon isompi rulla. Mittauksissa heitto 1 asteen sisällä.

-Vulcanin nostapesät on evon kulmilla, S&S evon pesissä samat kulmat. Vulcan ja S&S eroaa                           selvästi mitattessa pan/shovel pesistä.
Pesät vaakatasossa kiinntyspinnasta:
                         pan/shovel      Vulcan      S&S
                   imu     -2                  0            0
                   pako     8                  7            7

Sitten ero eri nostajilla B2 nokalla:

                   pan          Vulcan      S&S
              B2 26/50        33/45      33/45       
                   53/25        52/25      54/24       

Imu sulkeutuu noin 5 astetta aikaisemmin ja pako pysyy samassa evon nostajilla.

Vulcanilla luonnollisesti ei vastata s-postiin vaikka lähettää useamman. Olisin tilannut uudet nostajapesät sieltä ja laittanut evon nostajat. Ostin sitten S&S pesä/nostaja sarjan johon pitää tehdä työntötangot itse. Vulcanin tankojen yläpää ja S&S alapää sopii onneksi toisiinsa.
Myöskään S&S ei valmista sopivaa tankoa jos yläpäähän tarvitsisi pannun ison pään vaikka niitten sivuilla on kustöm tangolle tilausnumero.
Kaikki pitää aina tehdä itse ;D ja useasti...
C.O.G. 
Lifemember

Tuusulan T-Bone

Mielenkiintoista. Mittasitko tuon kulman kaikista pesistä, ts. onko etu- ja takapyttyjen välillä eroa? Entä mahtuuko / sopiiko evon pesät noin niinqu muilta osin shoveliin?

Tuon ajoituseron kanssa voi tehdä kompromissin, jos kääntää ratasta 2-3 astetta myöhäisempään suuntaan.
Long John Stroker

Soikkeli

#2
Uudet pesät/nostajat on uusista S&S pan/shovel moottoreissa tuttu tuote, S&S # 33-5451.
Idea tässä hössötyksessä oli se että evon nostajat on halvempia ja kestävämpiä.

Uusi B2 nokka on jo tulossa ja suunnittelin siirtäväni imun sulkeutumisen noin 47ast kohdalle ellei ole jo, viimeksi A2 oli -6 ast. Voihan käydä tuuri..

Kun vaihdoin JIMSin nostajat Vulcaniin niin imu meni 5 astetta aikaisemmin kiinni, aikoinaan mittasin JIMSeillä niin imu oli 49ast, 50ast on tehtaan arvo.
Talvella kun vaihdoin nostajat niin keväällä en huomannut mitään muutosta ajossa.

Amerikan foorumeilla joku oli laittanut vakio pannuun evon ihan omat nostajat ja ei huomannut mitään muutosta käynnissä.

Taka pesän kulmat:    
                                 pan/shovel      evo
                         imu        2                0
                         pako     -8               -7

Pesä vaakatasossa ja mittakeppi ulkoreunan suuntaisesti pitkittäin.
C.O.G. 
Lifemember

Jarkko

Mä ratkaisin tuon asian vähän erilailla😄

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Soikkeli - 09 tammikuu 18, 17:24:01
Idea tässä hössötyksessä oli se että evon nostajat on halvempia ja kestävämpiä.

No sehän se. Kaikki shovelin / pannun kelvolliset nostajat on järkyttävän kalliita. Ja paskaksi ne menee Jimssitkin, viime kesänä viimeksi tällainen tapaus. Mullakin on yhdet Velvat hyllyssä varalla...

Eikä se muutaman asteen virhe ajoituksessa tosiaan usein tunnu missään. Mutkun pitää silti yrittää olla pedantti. :)

Lopullista ratkaisua Jarkon tapaan en ole valmis tekemään. Epätoivo ei ole niin syvä. ;D
Long John Stroker

Kiwi

"Oli niin kalliit nostajat että vaihoin koko moottorin" ;D eikös toi oo sitä nykyaikaa? Hyvää tietoa kyllä tässä topikissa!

Tuukka

Noihan se asia alkaa olemaan. Pannun velva touch setin hinnalla (jos sellaisen sattuu jostain löytämään) saa kyllä melkein kokonaisen moottorin. Muut nostajat tuntuvat olevan enemmän tai vähemmän paskaa. Mulla on tuollainen vulcanin setti myös mopossa. Rullat tosin luultavasti vielä kunnossa. Kun ei aja ei kulu... ;D Sitten kun on kulunut, evoluutio nostajaa tilalle. Tosin Kimmo saa toimia koekaniinina ensin, tuohon sairaaseen sekasikiöintiin...
C.O.G.

Soikkeli

Vulcanin pesiin sopii S&S nostajat 33-5352 tai 33-5353 ja tangoiksi 93-5134, menee heittämällä paikoilleen shoveliin ulkoisella öljynkierrolla.

Sitten takaisin sekasikiöön:
-Jims kampura 1.6" akselilla
-Axtellin 3.8" pytyt
-S&S evo ;D kannet päälle

Tuota alkaisin jo kutsumaan toimivaksi "pannuksi".

C.O.G. 
Lifemember

ranze

Pysäköin myös tähän aiheeseen. Oon vaihtamassa nokkaa strokeriin liian kesystä Anteron "J":stä B2:een. Ei mitään käryä mitä muuta siellä sitten on. Ennenkuin purkaa. Onko jäykät nostajat tai mitä jousia tms. on käytetty. Oletan ettei Upi olisi laittanut ainakaan sopimatonta yhdistelmää. Öljypumpun vähintäin tarkistan. Jotenkin tuossa on öljyn kierron kanssa seikkailtu, mutta ehkä toisessa säikeessä siitä. Tyhjäkäynnillä kuumana vilkkuu iloisesti.

Nokan ajoitus olis tietty mellevä tarkastaa, kun on sattumoisin käytettävissä magneettijalka ja heittokello. Mut jos pitäis siirtää sitä ajoitusta, niin sittenpä onkin huuli pyöreänä.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Vuppe

Aiheeseen liittyen, parisen vuotta sitten oli shovelheadusa foorumilla varotus Vulcanin nostajapesistä. Poraukset päin vittua ja nostajat väärissä kulmissa.
Löytyy vielä aihe mutta lukeminen vaatii kirjautumisen.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ranze - 10 lokakuu 20, 18:27:00Nokan ajoitus olis tietty mellevä tarkastaa, kun on sattumoisin käytettävissä magneettijalka ja heittokello. Mut jos pitäis siirtää sitä ajoitusta, niin sittenpä onkin huuli pyöreänä.

Se ei oo rakettitiedettä. Kun oot mitannu, montako astetta on pielessä ja mihin suuntaan, lasket siitä akselin kehältä, kuinka paljon se tekee etäisyytenä. Suuruusluokkaa yksi milli noin yleensä. Ratas on prässäämällä kiinni akselissa. Merkkiviiva rattaaseen ja akseliin, prässillä irti, kääntää sen millin ja prässillä takaisin. Sitten tarkistuskellotus, että meni kohdalleen.

Kuten sanottua, muutama aste sinne tai tänne ei sanottavasti vaikuta mihinkään. Jos ei oo paljoa pielessä niin ei kantsi tehdä mitään. Nokissa on myös pieniä heittoja jo hionnassa ja mittavirhettäkin saat helposti asteen-pari.
Long John Stroker

ranze

Sattumoisin se mainio HSR to SuperE spacer löytyi juuri tuolta Vulcanilta. Oli ainoa kappale ja nyt ne poisti tuotteen nettikaupastaan.

Mut tosiaan jos kyse on vain prässäämällä kasatusta, niin prässikin on käytössä. Veikkaan että koneen alunperin koonnut on ehkäpä ajoituksen tarkistanutkin. Tää nokka kun on just se kyseinen kappale eikä oo ollut välillä muualla kiinni.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Tuusulan T-Bone

Upi on kokenut kaveri tekemään, oletettavasti on ok.

Mutta vanha viidakon sananlasku kuuluu "Assumptions are the mother of all fuckups". Oon ite koettanut elää tämän mukaan ja tsekannu aina kaiken riippumatta siitä, kuka on ollut edeltävällä asialla. Ei oo iso vaiva tarkistaa sen nokan ajoituksia.

Justiinsa tänään pyörittelin sorvissa kampuraa, jonka piti olla top of the notch-ukon kasaama. No kierohan se oli. ::)
Long John Stroker