Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

'86 Honda Rebel 450 - Moposta seuraava

Aloittaja helikopteri, 26 lokakuu 16, 23:42:01

« edellinen - seuraava »

helikopteri

Kiitoksia isosti kaikille vinkeistä ja linkeistä! Noi DQn listaamat suurimmat jenkkifirmat on ollut tiedossa, ja varsinkin Lowbrowilla ois viittä vaille kaikki mitä oon kuolaillu, mutta ne perkeleen tullit ja rahdit. Lowbrowilla kun ois esim. tätä repop Unity etuvaloa josta oon aina tykänny, mutta muualta en ole vielä bongannut.

Onko tämä Rannikon MP-osa ja kumi joidenkin ulkomaan firmojen jälleenmyyjä/osatoimittaja että voi käytännössä hänen kauttaan tilata käikäleitä ulkomailta vai?

Make

Välihuomautus: Viikonloppuna kun mönkii Jyväskylään choppertorille, saa hankittua kaiken haluamansa kerralla.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Karvanaama

Lainaus käyttäjältä: helikopteri - 12 tammikuu 17, 21:48:08

Onko tämä Rannikon MP-osa ja kumi joidenkin ulkomaan firmojen jälleenmyyjä/osatoimittaja että voi käytännössä hänen kauttaan tilata käikäleitä ulkomailta vai?

Ruotsalaisen BikeLinen (näiden nettisivulta voi katsoa etukäteen valikoimaa)  tavaraa saa ja myös muualtakin. Mutterilingon sanoin: "Harri on kovapoika hommaamaan"

helikopteri

Jälleen kerran yöllinen päivitys illan hommien jälkeen. Sain rungon kittailut tältä vaiheelta pakettiin ja päätin käyttää kamppeita vähän enemmän läjässä ja katsella tovin. Mallailin korkeutta ja löysin ehkä omaan silmään sopivimman, mutta sen näkee lopullisesti vasta rungon teon yhteydessä.

Tänään kun tuota katteli ja mallaili niin vähän kaikki näytti kuitenkin paskalta omaan silmään, tuntuu että runko pitäis lyödä kahtia, akselilevyt kiinni ja alkaa vaan tekemään niin sais jotain aikaseksikin. Päätinkin siis että pidetään hommista oletettavasti taukoa niin kauan kunnes saan plasmattua akselilevyt ja renkaat perille jotain kautta. Sitten runko kahteen osaan, akselilevyt swingin sisään ja mietiskelemään. Sillä aikaa viimesinä koulupäivinä meinasin CNCllä tehdä pari lestiä putkien taivutukseen alumiinista ja kierreholkkeja kasapäin, jotta ei tarvitse niitä teettää/tilata sitten enää.

Jotain tylsiä ruutuja viimesimmistä hommista. Silottelin ala teetä pirralla, pyöristelin parit kulmat ja poistin yhden kiinnikkeen jottai sai siistimmäksi. Noihin kahteen kiinnitykseen ois tarkotus sitten laittaa etuvalolle kiinnitys.







Nykyisellä rungolla nämä mitat on nyt 16cm keulasta ja 14cm perästä. Ehkä sais omaan makuun keulia vieläkin vähän enemmän, perän laskemisella tosin kompensoiden. Tuntu vaan asettuvan kauheen hankalasti samalle viivalle taka-akseli selkäputken kanssa, mutta eiköhän sen saa puljattua.





Sitten ehkä jotain mitä moni ois halunnu nähdä aikoja sitten. Karkea suunnitelmakuva mitä tuleman pitäis tuoda tullessaan. Takarungon linjat oli vain ajatuksen tasolla, mutta tuntuvat toimivan tässä kuvassa joten taidan koittaa tehdä moiset kaarevat alaputket. Pyörässä kun pyrin toteuttamaan sulavia linjoja ja osien yhdistymisiä, hox esim tankki, loksun pään toivottu muoto ja tuo kaulan kolojen tasoitus. Hoijakan laitto ja tankin sijoitus vielä kyseenalainen, sumplitaan enemmän kun on kamat kasassa, mutta piirrustuksena paras näin.



Tästä suunnitelmasta saa ja ehdottomasti pitää antaa palautetta, mennäänkö perse eellä puuhun vai näyttääkö nyt jonninverran selkeämmältä ja kohtuullisemmalta suunnitelmat.

Ei kai tältä erää muuta kuvien osalta, tosiaan koitetaan seuraavaksi saada runkohommat aluilleen. Ja kuten edellä mainitsin niin jos joku Oulun lähettyvillä asuva foorumilainen on tuttu runkojumpan kanssa ja haluaa tarjoutua avuksi niin en ainakaan pane pahakseni! Kaikki apu on toivottua sillä tää on sen kokoluokan muutos ettei tätä halua laittaa hosumalla pilalle. ;D

Don Quijote

Tuosta hahmotelmasta, kun pyysit mielipiteitä...  ;)

...tankkia ottaisin ehkä hieman eteenpäin, toki sen oikean paikan näkee vasta kun kone on paikoillaan.

Kaarevat alaputket ei näytä hyvältä omaan silmään, mielummin jämäkkä kulma n. renkaan ulkokehän kohdille, tähän tapaan. Helpottaa myös mahdollista akun yms. sijoittelua kun on "tasaista pintaa"

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

helikopteri

Toi perinteinen takarunko ois sitten se toinen vaihtoehto mitä oisin toteuttamassa. Asiaa pitää vielä puljata että kumman teen. Yks iso tekijä kans tän kanssa varmasti tulee olemaan että miten tollasen kauniin ja loivan kaaren sais tehtyä pelkällä lestillä ja käsivoimin. ;D

Tästä palautteesta inspiroituneena tein vielä muutaman muokkauksen. Tosiaan takarungon muutin perinteisen tyyppiseksi, lokaria vähän jatkoin ja sähkölootaa lyhensin. Oon aina tykänny horse shoe-öljylootasta, mutta tän pikkurungon kanssa saattaa loppua tila ja joudun tekemään enemmän pystysuoran mallisen boksin. Tässähän ei siis ole öljylootaa vaan tuonne ois tarkotus laittaa akku ja sähköt pois näkyviltä, johdotukset sitten onton selkäputken sisältä keulaan ja niin edespäin. Sähköasioista ja mm. niiden karsimisesta tuun vielä jatkossa kysymään yhtä jos toista, ei hätäillä.

Kaikkien osien muoto ei oo mitenkään lopullinen vaan kuhan vain hahmottelen itselleni mitä ajan takaa. Kaikenhan näkee lopullisesti vasta kun on mopo edes vähän enemmän läjässä ja materiaalit hollilla. Liikuttelin kans tankkia tota selkäputkea pitkin jonkinverran ja parhaimmalta se ilman mottia näyttää tossa keskivaiheilla, väliä penkkiin ja emäputkeen. Jälleen kerran asioita jotka pitää puljata myöhemmin loppuunsa.



Takarungon taitokset tuli liian taakse ja jyrkiksi, mutta ei niitä järkevimmiksi oikein saanut ainakaan mun konstein. Tiedostan siis millanen on perinteinen big twin jäykkänä ja sitä luukkia ajan myös takaa perän osalta. Lisää mielipiteitä otetaan vastaan osien pääpiirteisistä muotosuunnitelmista ja etenkin tankista, istuuko tuo munatankki tähän oikeesti vai kannattaisiko miettiä muita vaihtoehtoja?

Jack

Lainaus käyttäjältä: helikopteri - 15 tammikuu 17, 17:38:37
mielipiteitä otetaan vastaan osien pääpiirteisistä muotosuunnitelmista ja etenkin tankista, istuuko tuo munatankki tähän oikeesti vai kannattaisiko miettiä muita vaihtoehtoja?

Nyt sä olet asian ytimessä. Sun pitää nähdä valmis rukki sielusi silmin ja sit toteuttaa näkemäsi.

Jos se susta istuu, se istuu. Voi olla et ekalla kerralla menee mönkään, mut se opettaa. Visualisoi.

Muiden mielipiteitä ei kannata kuunnella liikaa, poislukien teknisiä toteutuksia koskevat neuvot ja ohjeet.
Flatheads!!!

Motomatti

Jack antoi hyvän neuvon.

Toisilla onnistuu ihan päässä visualisointi kolmedeenä. Itsellä ei täysin. Täytyy piirtää eri vaihtoehtoja pienin eroin. Joskus sivusuunta näyttää hyvälle mutta ei välttämättä edestä tai ylhäältä. Kappaleiden massat ja muodot sanelevat kovasti. Pienperheessämme on taiteilija, joka en ole minä, puuttuu kovinkin herkästi juuri näihin painotusasioihin. Tosin pintakäsittelyllä saa muokattua pintoja toisenlaiseksi. Mustalla häivytellään raskautta, ääriviivoja korostamalla liian pientä kohdetta, jne. Loputon suo.....

Oma pää sen kuitenkin sanoo mikä on kohdallaan ja miten painottaa mitäkin kohdetta. Joku taisikin jo mainita että moottori vaihteistoineen on hyvä olla paikalla kun kokonaisuutta mallailee. Moottorin asento ja sijainti luo eräänlaisen massakeskiön jota muiden osien pitää tukea ulkonäöllään.

Monet turvautuvat, valitettavasti, siihen samaan mitä ennenkin. Vain yksityiskohdat, eikä aina nekään, poikkeavat yleisestä linjasta.

Ennen oli helpompaa, siis aikana ennen internettiä ja R-kioskien rakentelukuvastolehtiä. Silloin kun teki pienenkin tavallisuudesta poikkeaman niin huomioarvo oli taattu. Varsinkin poliisin.

Kiwi

Kokeile piirtää miltä toi näyttäis pikkulätän takarungolla, vois sopia just tollaseen kevyeeseen pyörään.

helikopteri

Pukataanpa hieman tämän rojun tarinaa eteenpäin ilmottamalla, että ainakin jonkinmoiset akselilevyt ois nyt tehtynä. Kaikki oli paperilla niinkuin piti, lopputulos ulkoisesti miellyttää silmää ja akselilovetkin on just eikä melkein akselille. Paitsi että ois pitäny miettiä hieman paremmin tätä hommaa, varsinkin Kiwin edellisellä sivulla linkkaaman kuvan jälkeen.

Takarungon alaputkien kiinnitykseen tarkoitettu kohta siis nyt tehty samaan 22° kulmaan mitä yläputkienkin, selkäputken kulman mukaan. No vituikshan se meni ja alaputkille järkevämpi kulma ois ehkä jotain 30° luokkaa. Hankala näitä on järkevästi koittaa mallintaa ja katsella kovinkaan tarkkaan, mutta laikkakoneelle ainakin on käyttöä jos näitä tulen käyttämään. Ja saattaa olla että joudunkin käyttämään, sillä oletettavasti ainakaan koulun puolesta ei ole mahdollisuutta tehdä uusia. No enivei tässäpä kuva käikäleistä;



Paksuutta on 10mm, ohuimmillaan akseliloven ympärys on 11,2mm ja takarungon putkille on laskettu noin 40mm matkaa mistä voi hitsata kiinni ihan ongelmitta. Myös hitsaukseen tarkotetut korvakot on 35mm leveet, jotta mahtuu laikkaamaan, siistimään ja puljaamaan. Tämä vara saattaa myös riittää tuohon väärin laskettuun alakorvakkoon, mutta ei se poista sitä että tuo pitkä kaareva osa on nyt väärässä kulmassa ja täten saattaa näyttää perseeltä. Kaikki reunat pitää vielä pyöristää kunnolla, että näyttävät muulta kuin palalta 10mm rautaa.

Nopeaa taas tein tollasen piirrustuksen. Akselilevyt nyt näköjään sattui jo valmiiksi keulimaan mutta antaa pienen osviitan siitä mikä meni vikaan. Pitää katsoa käytänkö näitä vai teenkö uudet, riippuu suurimmaksi osaksi mahdollisuuksista tehdä.



Jatketaan harjoituksia..

Ediittiä: Kysymys tuosta Rezin aikaisemmin linkittämästä DocK66:sta. Onko kukaan tilannut osia tuolta niiden omilta nettisivuilta, ei eBayn kautta? Kokemuksia taikka muuta jaettavaa tietoa kyseisestä toiminnasta?

Rezi

Ei noita akselilevyjä kannata uusiksi tehdä. Runkoaisojen korvakoissa on niin paljon leveyttä, että kyllä noihin saa 25mm aisat sovitettua ja liian pienen lähtökulman korjattua. Akseliura vaan vatupassiin tai vähän keulimaan niinku kuvassa. Rälläkällä sitten ylimääräiset pois korvakoista kun aisat on kohdillaan.

En tiedä miksi tuolta Dock66:sta pitäisi ostaa osat suoraan ilman eBaytä? Firmoilla on tapana hoitaa asiat aika täsmällisesti eBayn katta asioidessa negatiivisen palautteen pelossa. Tilaa siis eBayn kautta.

helikopteri

Noin mä jälkikäteen ajattelinkin tehdä noiden akselilevyjen kanssa. Kyllä ne laikkakoneen kanssa saa vielä muotoiltua asiallisen näköisiksi, toivottavasti. ;D Onneksi jätin ronskisti varaa itselleni vetää mitotukset perseelleen.

Ja tuon tilauksen hoitaisin mielummin Dock66:n sivuilta ihan puhtaasti sen takia että vastoin kaikkia nykyajan sääntöjä en omista Paypal-tiliä. Jos kääntäjä teki kunnolla yhteistyötä niin sivuilta tilatessa on mahdollista käyttää joko tilisiirtoa taikka maksua kun kamat tulee ovelle/postiin. Lähetin asiasta sähköpostia muutaman muunkin tuotteisiin liittyvän kysymyksen kanssa, katsotaan mitä vastaavat.

Lyytinen

Jos paypalittomuus johtuu luottokortin puutteesta niin tiesithän, että paypalia voi käyttää myös tilisiirroilla, eli siirretään tilisiirrolla omalle paypal-tilille ja sitten maksetaan sillä.

Kapteeni sika

Ja paypal toimii myös visa electronilla, eli debit tilillä. Aina kun ostan vaikka iipeistä niin käyttötili kuihtuu. 

Kiwi

Miks takarungon pitäs mennä selkäputken kanssa samaa linjaa? Tee perästä vähän lyhyempi, sopii tollaseen pienempään pyörään.