Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

'86 Honda Rebel 450 - Moposta seuraava

Aloittaja helikopteri, 26 lokakuu 16, 23:42:01

« edellinen - seuraava »

helikopteri

Ehtoota vaan taas useemman viikon jälkeen. Sama ääni kellossa, kiire kasvaa ja hommat ei edisty suuntaan taikka toiseen.

Edellisessä päivityksessä olleen kierretapin sain liikkeelle kunnon vääntimellä jonka lainasin koululta. Samalla otin myös pari kunnollista tappiakin että homma helpottus. No vituiksihan se meni ja kolmanteen reikään tappi poikki. Katkesi about keskelle runkoputkessa olevaa holkkia, joten sitä ei sieltä pahemmin pois millään otettu. Ratkasuksi keksin että hitsaan jokaiseen holkkiin kierretangot joihin korvakot pujotetaan kiinni ja sitten vaan muttereilla kiristys. Kaulasta sain paikkailtua nuo entisen tankin kiinnitysreijät sille mallille että olin niihin tyytyväinen. Sitten tuli mieleen pari aikaisemmin nähtyä kuvaa eräästä pyörästä:





Tykkään tuosta moldatusta luukista niin paljon ja kerta kun oikein muutakaan nysvättävää ei löytynyt niin miksipä ei. Uusi katse siis kohti omaa kittipurkkia ja runkoa ja tuumasta toimeen. Hiljaa on tänkin kanssa edetty, kun koulu vienyt hyvän osan ajasta:





Vihreellä tussilla merkkailin itselleni muutamat kohdat ylös joihin vielä pitää laittaa enemmän tavaraa, mutta suurin työ alkaa jo olla takana tuonkin kanssa. Kyllä se siitä kohtapuoliin muotoutuu:





Paraikaa talli lämmössä ja odotellaan, että tarpeeksi lämmin uudelleen kittaamiseen.

Ja tosiaan renkaista ei vieläkään kuulu mitään. Vaikka oli tarkoitus tutun firman toimintaa vähän edistää käyttämällä heidän palvelua niin kyllä tämä on ihan tarpeeksi oottamista mulle. Tilaan renkaat jostain muualta ja toivotaan parasta. Tänki sähellyksen kanssa nyt menny sen verran aikaa, että saattaa mennä tiukalle saada pyörä kuosiin ennen kesää. Kävikin mielessä ylläolevasta syystä, että onko Oulun suunnalla ketään asiansa osaavaa vapaaehtoista, joka voisi olla kaverina tuon jäykkäperämuutoksen teossa? Säästäisi aikaa ja varmasti myös hermoja, kun ei tarvisi itse pähkäillä kokemattomana ja taidottomana, vaan joku neuvoisi ja olisi kaverina.

Veijo Esso

Lainaus käyttäjältä: helikopteri - 27 joulukuu 16, 19:42:54
Edellisessä päivityksessä olleen kierretapin sain liikkeelle kunnon vääntimellä jonka lainasin koululta. Samalla otin myös pari kunnollista tappiakin että homma helpottus. No vituiksihan se meni ja kolmanteen reikään tappi poikki.

Ei kai vaan ollut WD-40 leikkuunesteenä?

Smokie

Älä merkkaile tussilla, käytä lyijykynää. Maailman vittumaisin homma kun tussia tunkee läpi.

Ja öljyä kierteisiin. Öljy tulee tippakannusta eikä spraypurkista.

helikopteri

Kierteiden teossa käytin ihan samaa leikkuuainetta mitä koulullakin kierteiden tekoon, Rocolia. Koskaan ei ole ongelmaa ollut, mutta voisin epäillä että noi rungon läpivientiholkit on jotain astetta kovempaa/karkastua tavaraa ja siitä johtu että napsu tappi poikki.

Kaulan moldaus saatu siihen vaiheeseen, että uskoisin sanoa sitä alustavasti valmiiksi. Todellisuudenhan näkee vasta kun maalia/hiontavärin saa tuohon pintaan, mutta sen teen vasta kun on kevät ja sen verran lämmin että toimenpiteen kehtaa tehdä ulkosalla. Tähän mennessä kaikki hiottu 80 karkuisella paperilla, joten hion vielä hienommalla paperilla pienet virheet ja suurimmat skraadut pois niin ei pitäisi olla ainakaan huonompi maalattuna.









Runkomuutosten teko edelleenkin renkaiden ja akselilevyjen takia venyy, pyritään hoitamaan asia mahd. nopeaa. Mistä foorumilaiset on tykännyt tilata tankkeja ja loksu(aihioita)? Tarkoituksena olisi tilata jonkimoinen läjä erinäistä tavaraa tulevaisuutta varten sillä esimerkiksi koneen yläkiinnitystä joutuu mitä luultavimmin muokkaamaan rungosta, kun nykyinen sattuu olemaan pultein selkäputken kyljessä kiinni. Saa myös laittaa viestiä jos nurkista löytyy ylimääräisiä loksuja ja/tai tankkeja!

rmk

millasii loksui ja tankkei tarttet :D mulla on jotain. ootko arma ettei toi kierteytettävä reikä oo liian pieni. noi runkoon kiinni hitsatut holkit kyl tykkää kovettua mut kyllä sen silti pitäis onnistua lopulta. kuhan vääntää tasasesti.

helikopteri

#50
Tankiksi alustavasti oon mielessä ajatellut tällaista, miksi ikinä suomeksi tuota sanoisi. ;D Toki kaikki muutkin perinteiset chopperitankit otetaan huomioon, sportsterit, peanutit, jnejne. Takaloksusta taasen en oikein osaa sanoa mitään, ennemmin voisin kysyä mistä olisi helpoin lähtä muokkaamaan sopivaa tollaselle korkeemmalle ja leveempiprofiiliselle renkaalle mikä tähänkin on tulossa? Valmiiksi löytyis jo nuo alkuperäiset loksut tästä pyörästä, mutta takaloksu saattaa olla liian ronski kooltansa leikkelyn jälkeenkin ja etuloksu taas päinvastoin. Tosin varmaan kokeilen kummastakin saada aluksi jotain aikaan

Ja tosiaan kyllä ne rungon läpiviennit on oikealla halkasijalla kyseiselle kierteelle, tarkistettu useeseen otteeseen. Mun veikkaus on että ovat sen verran karkastuneet hitsauksesta, että pitäis porata paria kymppää isommaksi reiät.

helikopteri

Heti kättelyyn pahoittelut jos foorumin sääntöjen vastaisesti teen heti perään toisen postauksen, mutta heräsi tässä illalla tuuskatessa pari kysymystä. Kyseessä noiden akselilevyjen teko, mieluusti niin että ne kestäisi.

Ensimmäisenä, kuin pitkältä matkalta takarungon putkien tulisi olla hitsattuna kiinni akselilevyssä? Laskin tähän versioon akseliloven etummaisesta päästä 45mm. Entä akseliloven ympäri kulkevan alueen paksuus? Tällä hetkellä mietinnässä 12mm, 15mm näytti jo liian ronskilta. Ja viimeisenä, että luultavasti parhaimman näköiset linjat saa perään tehtyä kun mittaa selkäputken ~kulman ja käyttää sitä kumpaankin ylä- sekä alasakaraan akselilevyssä, jotta perän kulmista tulee symmetriset. Muutama havainnollistava kuva mitä tällä hetkellä olisi tulossa, rungon korkeus ym. ei ole lopulliset vaan kunhan nostin ylös:







Jos joku kerkeisi nopsaan antaan sanansa näistä että miltä tuollaiset näyttäisi, mitä lähtä muokkaamaan ja miksi.

Ja en kehdannut jättää vielä kittipurkkiakaan rauhaan, vaan viimeistelin muutamia kohtia vielä paremmiksi. Vieläkin pistää muutama kohta metallille läpi, mutta ovat lähinnä huomaamattomissa paikoissa kun tankki ja motti paikallaan joten en kehdannut vaivautua. Käteen tuntuu oikein hyvältä ja lopullisen hionnan jälkeen ei pitäisi olla pahoja skraaduja tai epämuodostumiakaan.







Kiitos ja anteeksi! ;D

Spöke

Valitse akselilevyn materiaaliksi riittävän vahva, 12-15mm, niin voit keventää rakennetta huomattavasti. Myös putken asettuminen levylle helpottuu, ei jää juurikaan tulpattavia päitä.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kiwi


Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: helikopteri - 10 tammikuu 17, 17:03:25
Valmiiksi löytyis jo nuo alkuperäiset loksut tästä pyörästä, mutta takaloksu saattaa olla liian ronski kooltansa leikkelyn jälkeenkin ja etuloksu taas päinvastoin. Tosin varmaan kokeilen kummastakin saada aluksi jotain aikaan

Kokeile, saisitko nykyisestä etuloksusta muokattua uuden takaloksun? Usein niistä saa aika siron ja toimivan näköisiä kohtuullisella vaivalla.
Brittihelmet myy edullisia loksuaihioita, katsele sieltäkin: http://www.britti-helmet.fi/tuote-osasto/osat-ja-tarvikkeet/lokasuojat-tuet/

Etuloksua ei bobberissa usein edes ole, mutta siihen varmaan löytyy tarvittaessa joku aihio, jos sellaista alkaa kaipaamaan.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

helikopteri

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 10 tammikuu 17, 23:58:40
Valitse akselilevyn materiaaliksi riittävän vahva, 12-15mm, niin voit keventää rakennetta huomattavasti. Myös putken asettuminen levylle helpottuu, ei jää juurikaan tulpattavia päitä.
-Spöke
Alustava tarkoitus ois tehdä 8mm latasta kun sattui löytymään plasmavehkeet millä moista leikata. Myös useimmat yleismallin levyt asettuu tuohon 8-10mm väliin ja moni sanonut että tuon kasin pitäs olla aivan tarpeeksi vahvaa. Kysymys onkin että oisko noi nykyset mitat about kohdillaan, niitähän saa aina viilailtua jälkikäteen pienemmäksikin.

Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 11 tammikuu 17, 11:37:44
Kokeile, saisitko nykyisestä etuloksusta muokattua uuden takaloksun? Usein niistä saa aika siron ja toimivan näköisiä kohtuullisella vaivalla.
Brittihelmet myy edullisia loksuaihioita, katsele sieltäkin: http://www.britti-helmet.fi/tuote-osasto/osat-ja-tarvikkeet/lokasuojat-tuet/

Etuloksua ei bobberissa usein edes ole, mutta siihen varmaan löytyy tarvittaessa joku aihio, jos sellaista alkaa kaipaamaan.
Kiitoksia tästä linkistä, jälleen kerran täysin tuntematon myyjä mihin en oo mitään kautta törmännyt.

Etuloksusta alustavasti tarkoitus koittaa saada tehtyä uusi takaloksu, mutta ongelmaksi saattaa muodostua leveys ja/tai säde. Tarkoitus kun on istuttaa se Michelinin uustuotantorätin tapainen rengas, niin sen profiili on hyvinkin eri mitä prätkän renkaan. Heti ensimmäiseksi leveyttä pitäs saada sentti kaks lisää ja sitten halkaisija oikeaksi.

En kauheasti asiaan vielä ole perehtynyt mutta säteen oikasuun on ilmeisesti kaks yleistä konstia; joko viillotus ja uudelleen kasaan hitsaus taikka kakkosnelosilla levittäminen loksun sisöreunoilta niin että säde pienenee. Leveydenhän saa sitten oikeaksi viimeistään kun ottaa mitan, vaadittavan suikaleen mitä tarvitsee lisätä ja loksu kahtia. Kumpi kannattaa tässä tapauksessa tehdä eka kohdilleen, leveys vai säde?

Aiheeseen loivasti liittyen jos joku haluaa nähdä vaivaa niin saa laittaa muitakin hyväksi todettuja osamyyjiä mulle, hakusessa kun on mm. sirompi kaasukapula, tankki, mahdollinen loksuaihio, valot, mahdollisesti kahvarungot ellen hommaa sirompia esim. kurapyörästä ymsyms. yleisosia. Mun googlailut ei kauheasti tuota tulosta loppupeleissä, liekkö vika koneessa vaiko koneen takana ;D

Don Quijote

Tcbros.com, biltwell, lowbrow customs nyt tulee äkkiseltään mieleen...
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Kiwi

Kopteria selaamalla löytää kans monia hyviä paikkoja joista etsiä, toimii helpommin kun google eikä tuu liikaa ruutuaikaa ;)

Rezi

Tullittomuus ja edulliset postikut on ajaneet meikäläisen eurooppalaisiin toimijoihin.

Suomalainen Hotbike.fi on hyvä kauppa. Nopeat toimitukset ja erinomainen palvelu. http://www.hotbike.fi

Calleschopperdelar hyvä ruotsalainen http://www.calleschopperdelar.com

Saksan ebaystä löytyy paljon edullista kamma vaikka täältä http://stores.ebay.de/DOCK66-MOTORCYCLE-PARTS?_trksid=p2047675.l2563

Motorcyclestorehousen tavaraa voi tilata paikallisilta toimittajilta mm. Motorman ja A1 autoväri. http://www.motorcyclestorehouse.nl/home Netin hinta on sama, millä paikalliset myy ja usein ei tarvitse maksaa postikuluja kun ne ostaa paljon kerrallaan.

Karvanaama

En huomannut josko olisi Rannikon MP-osa ja rengas mainittu, sijaitsee Raahessa.
Ei nettikauppaa, Harri hoitaa asiat puhelimitse ja paikanpäälläkin toki voi käydä.
040-5485107.