Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

APU2 ja siitä heräävät kysymykset

Aloittaja Hemuli, 18 joulukuu 09, 10:54:06

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Nyt kun APU2:n voimaantulon julkistamisesta on kolme päivää niin jo sinä aikana kyseinen uudistus on herättänyt paljon kysymyksiä harrastajissa - on ollut suorastaan hupaisaa lukea toisilta foorumeilta kuinka suuria tunteita jotkut asiat herättävät ihmisissä jotka eivät niistä mitään tiedä eivätkä piitanneet kunnes Iltalehti kirjoittaa artikkelin aiheesta.

Tällä foorumilla kirjoittavien kesken tuntuu vallitsevan astetta syvempi tietämys rakentelun säädöksistä ja niinpä vastaavia tunteenpurkauksia ei ole nähty. Ajattelin kuitenkin avata tästä uuden ketjun johon voi esittää kysymyksiä ja kommentteja uuden lain sisällöstä, katsotaan jatkossa pitääkö tätäkin pilkkoa vielä pienempiin osiin mutta tästä lähdetään. Tuusulan T-Bone on kirjoittanut joitain osia selkokielisemmäksi MMAF:n saitille, kannattaa sieltäkin käydä lukemassa.

Yksi eniten keskustelua herättänyt muutos uudessa laissa on meluvaatimukset. On ollut todella käsittämätöntä huomata että suurella osalla harrastajakunnasta ei ole ollut minkäänlaista tietoa voimassa olevista määräyksistä - suurin osa pitää APU2:n mukanaan tuomia rajoja TIUKENNUKSENA olemassa olevaan tilanteeseen. Asiahan on täysin päinvastoin, nyt saimme sellaiset rajat pykäliin joista voi jopa päästä läpi osalla aftermarketputkista ja pyörät on mahdollista saattaa siltäkin osin laillisiksi. Nyt 99% vaihdetuilla putkilla ajavista ovat laittomalla pelillä liikenteessä kun ei niitä ole pystynyt muutoskatsastamaan.

Ja mitä tulee lisääntyvään valvontaan, se vaatii poliisilta kalibroidun desibelimittarin lisäksi härvelin millä he voivat todentaa moottoripyörän kierrosluvun sekä lisäksi vielä tiedon ko. pyörämallin maksimikierroksista. Voihan olla että ensi kesänä yritetään jos jonkinlaisia mittaustapoja mutta ne eivät tule menemään läpi jos viitsii kiistää liian kovista äänistä saamansa sakot. Alkuhuuman jälkeen tilanne tasaantuu ja palaamme todennäköisesti takaisin aikaisempaan tilanteeseen jossa saa ajaa rauhassa kunhan nyt ei ihan suorilla ränneillä räppäile.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

No arvuutellaampas että mitäs tulis maksamaan vaikka tämmöinen kit bike että se olis suomen kilvissä. Jos oletetaan että hyvillä suhteilla tuollainen olis rahdattuna suomeen 9300 eurolla ja ei laskettais työlle eikä maalaukselle hintaa niin paljonko tulis vielä lisää kustannuksia että pyörä ois kilvissä?

Mua itseä ei kiinnosta tuollainen kit bike ja toikin oli vain halvin esimerkki halvimmasta suhkot järkevän oloisesta chopperista jonka netistä löysin. Mut luulempa että kovin monia kiinnostaa kit biket nyt kun omavalmisteiden leimaaminen tulee olemaan mahdollista.

Jos muuten APU2 ois mennyt läpi jo pari vuotta sitten niin kit bikejä suomeen rahtaavia ja niiden kasauksen hoitavia firmoja ois varmasti putkahtanut heti kuin sieniä sateella.

Päätän krapulaisen arvuutteluni täältä tähän.
A.K.A. Rambe

Soikkeli

Mitenkäs onnistuu sellainen viritys että akseliväli olisi yli 2m ja ilman etujarrua.
Kyseessä olisi -50 luvun tuotteet, eikös ne voi olla ilman etujarrua -57 asti ?
Huomasin vaan että olisi jotain hidastuvuusarvoja jarrutestissä yli 2m malleille kummallakin jarrulla.

Jotenkin on vaan alkanut spool-napa kiinnostaa ;D
C.O.G. 
Lifemember

Hemuli

Kyllä tuo etujarruvaatimus tais tulla jo paljon aikaisemmin, Jack vois muistaa paremmin koska ajaa laillisesti ilman sellaista ;).

Mitä tuohon Ramben kysymykseen tulee niin joutuuhan tuossa vähän osia vaihtelemaan että siitä tieliikennekelpoinen saadaan - noilla putkilla voi olla turha tarjota konttorille melumittauksiin ;D... Mutta ihan pelkästään testauksista ja katsastuksesta luulisi selviävän jollain seitsemälläsataa ja tietysti verot päälle - omavalmisteissa ovat tainneet pyöriä luokassa 4-5000â,¬.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Itse asiassa se vaatimus kahdesta erillisestä jarrulaitteesta tais tulla juurikin 1957. Muttamutta: uudessa kopterilaissa yli 2 m akseliväli voidaan hyväksyä vain sillä edellytyksellä, että pyörä pysähtyy myös etujarrulla. Näin ollen etujarru pitää laittaa Manitouhunkin, jos innostuu siitä sopperia sahailemaan...

;D ;D ;D ;D ;D

Long John Stroker

Jack

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 21 joulukuu 09, 10:49:54
Näin ollen etujarru pitää laittaa Manitouhunkin, jos innostuu siitä sopperia sahailemaan...

;D ;D ;D ;D ;D

hyi olkoon kuinka kerettilainen ajatus :o

Ja sitäpäitsi mulla on 2 erillistä jarrujärjestelmää. molemmat tosin vaikuttaa takapyörään.
Tosin noi vaatimukset tais tulla joskus -26 tai -27. En oo ihan varma, en muista. Ja mullahan ei oo alunperinkään ollut etujarrua, joka kait vaikutti asiaan myös.

Jack
Flatheads!!!

Tuusulan T-Bone

Kerettiläinenpä hyvinkin... ;D

Nojoo. Toi omavalmistejupakka vituttaa suunnattomasti. Kaiken vitutuksen keskellä täytyy kuitenkin muistaa, että kopterilain puolella kaikki meni kohtuullisen hyvin. Kaikennäköistä vekotinta saa jatkossa rakentaa. Mitä vanhempaa pyörää rakentelee, sitä vähemmillä ja helpommilla vaatimuksilla selviää. Ja Manitoustakin saisi rakentaa pitkäkeulan. Siis jos olisi kerettiläinen.

Koska omavalmisteen kilvittäminen on näköjään jatkossakin vaikeaa, pysytään sitten näissä vanhoissa rutkuissa. Onhan niissä loppujen lopuksi enemmän fiilistäkin!
Long John Stroker