Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapään öljypumpun huohottimen ajoitus

Aloittaja Kokkonen, 05 joulukuu 09, 08:08:37

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

"Chattuneesta"  :) syystä laitetaan ohjeistusta Rautapään öljypumpun huohottimen, breatherin,  ajoituksesta.
1970 - 1978 manuaali kertoo seuraavanlaisen ohjeen, joka pitäisi päteä 1976 ja vanhempiin öljypumppuihin (1977 tuli uusi malli, jossa ei ole huohotinta)

- Vauhtipyörän ennakkomerkki kohdalleen, keskelle kampikammion vasemman puolen tarkistusreikää.
- Öljypumppu asennetaan paikalleen, siten että sen vinohampaisessa rattaassa oleva kohdistuspiste tulee pumpun rungossa olevan merkin kanssa kohdakkain, pumpun ollessa asennettuna paikallaan. Kohdistusmerkit osoittavat siis koneesta poispäin.

Tähän ohjeistukseen saattaa olla joillakin käytännön vinkkejä, ja erityisesti vielä vanhempiin malleihin olisi mukava saada lisäohjetta.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Smokie

Viisaiden neuvoston vinkeistä arvoin tälläisen asennon. Tiedän että mulla on jossain koneella kuva taatusti toimivasta ajoituksesta mutta en näköjään löydä sitä millään... Toivon mukaan se vanha kuva oli samanlainen kuin tämä ;D

Niin siis viiva ylös ja reikä koloon.

Springveli

Juurikin noin kuin Smokien kuva,mutta täs vielä yks kuva lisää...

Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

Affe

Moro,

Jos kone on levällään ja homman haluaa tehdä oikein perusteellisesti niin täältä löytyy ohjeet, alkaen sivulta 7.

Omassa koneessa ei ajoitusta saanut kohdalleen millään, aina oli puoli hammasta suuntaan tai toiseen vinossa. Yksi kaunis kesäpäivä (kun ei ollut muutakaan tekemistä, niin kun esim ajella) otin jakopään auki ja purin pinjonin päästä rattaat pois. Ilmeni että se pumpun vetoratas ei ole ihan symmetrinen (kuvat alla). Kun sen rattaan laittoi toisin päin sai ajoituksenkin asettumaan kohdalleen. Aikani sitä asiaa pähkin ja kun en keksinyt mikä siinä olisi ongelmana niin jätin sen rattaan toisin päin kun se alunperin oli ollut. Koneelle oli tehty remonttia tehtaalta lähdön jälkeen joten oletan että se on vaan lipsahtanut jossain väärin päin... Jos jollain on faktaa siitä kumpi puoli tulee sisään ja kumpi ulos niin vois sitten ensi kerralla laittaa niin :)

Itse asiassa, nyt kun tuota tasaista puolta katsoo niin näyttäisi siltä niin kuin siinä olisi joku merkintäkin...

T: Affe