Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin cam tekniset muutokset

Aloittaja mikira, 04 maaliskuu 09, 11:44:20

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

#15
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 23 syyskuu 09, 13:05:13
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 23 syyskuu 09, 10:31:23
99 - 00 malliessa on nokka-akselin asentotunnistin siinä jakopään tötterössä.

Mites kun mulla on tuossa just sattumoisin Kopterin nro. 4/98 auki jossa esittelyssä TC ja siinä on yhden kuva kuvateksti "Kampiakselin vasen puoli on hammastettu kampiakselin asennon tunnistinta varten"?

Joku ehkä osaa kertoa, onko tuo nokan asentotunnistin sitten vain lisänä noissa alkupään malleissa...

EDIT: Ilmeisesti tunnistin on vain Magneti Marelli ruiskuilla varustetuissa vehkeissä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Lisää eroavaisuuksia, lähde Daytona Twin Tec web sivut

LainaaWhat is the difference between TC88 and TC88A ignitions?

The TC88 is for 1998-2003 carbureted Twin Cam 88® models that have an ignition module with two 12 pin connectors. The TC88A is for 2003-2004 carbureted Twin Cam 88® and Sportster® models that have an ignition module with a single 12 pin connector. Sportster® models changed from an internal ignition to the new TC88A style ignition in 2003. All 2004 carbureted Twin Cam 88® models use the new TC88A style ignition. However, H-D® appears to have also shipped a limited number of 2003 carbureted Twin Cam 88® models with the new style ignition. If you have a 2003 Twin Cam 88®, you need to check the ignition module.

The TC88A supports the J1850 data bus used on the new 2003-2004 models for communications between the ignition module, turn signal/security module (TSM/TSSM), instrument cluster, and scan tools.

What is the difference between 1998-2000 and 2001-2003 Twin Cam 88® models?

With the exception of few motorcycles manufactured in late 2003 (as explained above), the carbureted versions of all these models use an ignition module with two 12 pin connectors. H-D® did away with the camshaft position (CMP) sensor on 2001 and later models. There were reports of problems with these sensors. They may also have deleted the CMP sensor as a cost cutting measure made possible by the more sophisticated Delphi® electronics on the newer models.

Without the CMP sensor, there is no direct means of identifying which cylinder is on the compression stroke. The ignition system must use an algorithm that detects the slight reduction of crankshaft angular velocity on the compression stroke during cranking. This is not a trivial problem and not all the companies selling aftermarket ignitions have solved it.

If the ignition can't identify the compression stroke, the system must operate in wasted spark mode. In this case, each spark plug is fired twice - once on the compression stroke and again on the exhaust stroke. This is not as bad as the old dual fire, but it's certainly not what the designers of the Twin Cam 88® engine had in mind.

The TC88 is compatible with all 1998-2003 carbureted Twin Cam 88® models using an ignition module with two 12 pin connectors. The TC88 does not require a camshaft position sensor (CMP) and this sensor may be unplugged or removed on 1998-2000 models. If the CMP sensor fails, it may cause a short circuit that will prevent the TC88 from operating. Since the CMP sensors have a questionable history, we suggest unplugging the sensor.  

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

flhx

Pistetääs tänne tämä omakohtaiseen kokemukseen perustuva tieto: TC88 kannet muuttuivat 06, ovat muuten vaihtokelpoiset 99-05 kansien kanssa mutta imusarjan kiinnitys erilainen. 99-05 sama imusarjan kiinnitys kuin evossa, 06 muuttui kiinnityslaippa ja imukanava. Eli kannet 99 loppuisella valunumerolla sopii 99-05 imusarjaan, 06 loppuinen vain 06 imusarjaan(TC96 ei tietoa imusarjasta, sopiikohan 06-malliin?).06 laipan kiinnitys muuten samanlainen kuin edeltäjässä mutta 06 laipan kiinnityspulttien etäisyys imukanavasta sama molemmilla puolilla, edeltävässä ja evossa toinen pulteista lähempänä imukanavaa.

Jos jollain tietoa mikä on TC96 kansien valunumero niin pistäkääs infoa,ihan vaan mielenkiinnosta...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kokkonen

#18
Pienoinen ero on taas löytynyt, tälläkertaa nokka-akseleiden tukilevystä (cam plate). Early 1999 koneessa kyseinen levy on varaosanumerolla HD 25245-99 ja late 1999 numero on 25245-00. Numero näykyy hyvin valun pinnassa, kun jakopää on auki.
Öljynkierrossa on eroa, early -99 koneesta puuttuu yksi kanava tukilevylle.
Early -99 koneeseen voi asentaa 2007 mallien tukilevyn, jolloin vain pitää tuo tukilevyssä oleva öljyreikä tulpata.

Edit: Jos joku suunnittelee tuota muutosta, kannattaa tutustua http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=888.0 , koska ei sitä levyä yksinään voi vaihtaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#19
Täältä löytyy hyvä kuvasarja -99 -04 vs. -05 kansien eroavaisuuksista

http://bigboyzheadporting.com/showthread.php?t=91

Esimerkkinä pari kuvaa, lähde on siis Big Boyz Head Porting








Big Boyzin sivulla sitten lisää tekstiä ja kuvaa

Edit: Hyvin tiivistettynä voisi sanoa, että -05 on lyhemmät venttiilinohjurit, ohuempivartiset venttiilit (8 mm vs 7 mm), joka tarkoitaa kevyempää venttiiliä ja vähemmän estettä virtauksille. Venttiilien jouset ja niiden lautaset (collars) ovat myös erilaiset kuten venttiilinvarsien tiivisteetkin.  -05 venttiililautanen on paremmin muotoiltu virtausten kannalta.
-05 kansien pitäs toimia paremmin yläkierroksilla, öljynkulutus on entistä pienempi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 04 maaliskuu 09, 19:29:07
-99 koneet kärsivät takimmaisen nokan käyttörattaan kiinnitysongelmista.

Elikkä alkuvuoden -99 takanokan 34-hampainen ratas oli kiilalukitteinen. Vaihtui pian rihloille.
Andrews valmistaa myös kiilalukitteista, jos siinä haluaa pysyä. Anteron konstruktio on originaalia parempi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Toissessa topikissa tämä on tullut jo esille mutta laitetaan vielä tännekin:
2006 Dynassa ja 2007 alkaen muissakin malleissa nokka-akselin tukilevyssä ei ole enää laakereita, vaan nokat pyörivät suoraan tukilevyssä, jossa tietty öljyreiät.
Myös lohkossa oleva (l. sisempi) nokka-akselin neulalaakerin koko muuttui 1", kun se 99-06 oli 0.875".
Nokissa tietty vastaavat muutokset rattaiden lisäksi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

janne a

Tuli vaihdettua tuommonen -04 88 -08 96 tc malliin.Oon täältä katellu jakopään muutoksia,
Voisko joku selventää minkäslainen tuo ketjunkiristäjä muutos on näissä malleissa? Kun nyt on nähtävästi hydraulinen ketjunkiristäjä,mutta onko siellä nuo samat muovinpalat kulumassa jotka tuossa 88 oli?
Ei viittis aivan uteliaisuudesta näitä aukoa:)

ranze

Mun mielestä -08:ssa on tehtaan hydraulikiristin ja ne kiristimen muovitkin ovat paremmat.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: janne a - 30 heinäkuu 13, 09:42:43
Tuli vaihdettua tuommonen -04 88 -08 96 tc malliin.Oon täältä katellu jakopään muutoksia,
Voisko joku selventää minkäslainen tuo ketjunkiristäjä muutos on näissä malleissa? Kun nyt on nähtävästi hydraulinen ketjunkiristäjä,mutta onko siellä nuo samat muovinpalat kulumassa jotka tuossa 88 oli?
Ei viittis aivan uteliaisuudesta näitä aukoa:)

Ketju, kiristäjät, nokat, nokkalevy ovat erilaiset. Kuva kokonaisuudesta näkyy tuolla  (vastaus 8, Andrews kit) http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=888.0. Tuo asentamani sarja on tehtaan oma satsi, jolla päivitin jakopään -07 mallien tasolle. Ainostaan nokka on Andrewsin, koska >-07 nokat eivät käy vanhempiin TwinCameihin. Sarja myydään Andrews sarjana, mutta hilut ovat pääosin OEM.

Kirkistäjissä on edelleen muovitassut, mutta erilaiset kuin vanhoissa jousikuormitteisissa laahureissa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

janne a

Kiitoksia,olihan siellä tietoa muutenkin yllinkyllin.Näyttää että on tässä editystä tapahtunut:)