Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

öljünlauhdutin

Aloittaja telleri, 19 tammikuu 15, 21:14:18

« edellinen - seuraava »

telleri

Moi. Olisi tarkoitus laittaa öljynjäähdytin viragon koneeseen mutta pitäisikö lauhdutin asentaa n.pumpun tasalle vaiko ylemmäs n.kannen korkeuteen ja ilmeisesti letkut olisi syytä olla samaa luokkaa öljykanavan kanssa... öljynkierto menee koneessa siten että pumpulta -> suodattimelle(pumpun imu n.40mm matalammalla suodatinta) suodattimessa takaisku jonka jälkeen kanava menee suodattimen kannen kautta lohkoon lähdöt kuulerille ajattelin tehdä suodattimen jälkeen suodatinkanteen ja paluu reiän samaan kanteen ns.painepuolelle

[

013

Eipä kai sillä korkeudella ole niin merkitystä, lähdöt ylöspäin niin ei tyhjene sammuksissa. Laita termari kans kun suomen kesä on niin kylmä.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Jack

lauhdutinta vai jäähdytintä oot laittamassa??
Flatheads!!!

Markku J

Moro
Joo noi termit joskus myös vähän kiusaa,jos lauhdutinta tarvii niin käypä tosi kuumana,ei pahalla mutta asiaa.

JPP

Eiks se ollu niin et ilmaa lauhdutetaan ja nestettä jäähdytetään :D

Jasu

Lainaus käyttäjältä: 013 - 20 tammikuu 15, 11:19:14
Eipä kai sillä korkeudella ole niin merkitystä, lähdöt ylöspäin niin ei tyhjene sammuksissa. Laita termari kans kun suomen kesä on niin kylmä.
Tuskin tyhjeneekään, jostain pitäis saada korvausilmaa öljyn tilalle ja jos sellaista ei tule niin mihinkäs se öljy poistuisi..?

Omistuksessa olevista värkeistä kolmessa on öljynjäähdytin, kahdessa lähdöt alaspäin ja yhdessä sivussa. Eikä noista mistään jäähdytin tyhjene edes öljyjä vaihtaessa, pystymallin jäähdyttimellä varustetun moottori oli neljännesvuosisadan pyörimättä ja silti se oli letkuineen edelleen täynnä öljyä...

Termari on enemmän kuin suositeltava, sit sen kanssa tulet melko varmasti huomaamaan ettei öljy kierrä jäähdyttimelle asti kuin äärimmäisen harvoin. Ainakaan vakiokoneen kanssa, silloinkin korkeintaan helteessä kaupunkiruuhkassa ajellessa...

Lainaus käyttäjältä: JPP - 20 tammikuu 15, 13:14:17
Eiks se ollu niin et ilmaa lauhdutetaan ja nestettä jäähdytetään :D
Vai siten että kaasumaista ainetta lauhdutetaan nestemäiseksi, tarkoittanee olomuodon muutosta joka tapahtuu aineen jäähtymisen yhteydessä..?

ay20

Höyryä tai kaasua lauhdutetaan nesteeksi.
Nestettä voi stten jäähdyttää.

Make

Lainaus käyttäjältä: ay20 - 20 tammikuu 15, 19:57:57
Höyryä tai kaasua lauhdutetaan nesteeksi.
Nestettä voi stten jäähdyttää.

Hieno viestiketju! Mikä aineen olomuoto on muuten höyry?
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

telleri

On tiedossa lauhduttimen ja jäädyttimen ero;) tuntui vaan kesällä että saattoi 10-40 ölkyt mennä siellä jo pisara tilassa....Miten tuo termostaatti tälläisissa järjestelmissä pelaa?Onko kyseessä joku 3-tie veentiilin tapainen joka ohjaa öljyn kiertoon suoraan tai JÄÄHDYTTIMELLE...vai onko se lämmönvaihdin:)

Kapteeni sika

Mulla on tämmönen:



Toi sininen käikäle on termari. Siihen tulee paluuletku pumpulta ja jatkaa viereistä letkua takasinpäin öljytankkiin. Sit kun öljy on noin 82 c niin termari aukee ja öljy tekee lenkin jäähyn kautta.

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 20 tammikuu 15, 22:23:01
Toi sininen käikäle on termari. Siihen tulee paluuletku pumpulta ja jatkaa viereistä letkua takasinpäin öljytankkiin. Sit kun öljy on noin 82 c niin termari aukee ja öljy tekee lenkin jäähyn kautta.
Näitä on sit vissiin täysin päinvastaisesti toimivia olemassa..?


Tuommonen on tulossa yhteen projektiin, ja tuossa on yhteys jäähdyttimelle koko ajan avoin, mutta kylmänä on jäähdyttimen ohittava kanava myöskin auki. Öljyn lämmetessä, vahapatruuna lämpenee ja laajenee, ja sulkee tuon ohituskanavan jolloin öljy pääsee enää kulkemaan vain jäähdyttimen kautta...

Tämä tosin on painepuolella, ylläoleva Kapteenin käikäle on ei-niin-paineellisella paluupuolella...

Kapteeni sika

Joo kyllä se mun termari tais muuten toimia just noin niin kun kerroit vai toimiiko ne kaikki sil tappaa. Mut ei se mun mielestä nyt sitä toimintatapaa ihan päinvastaiseksi tee, lopputulos sama: kuuma öljy kiertää jäähyn kautta.  ;)

Heitin kerran noin 150 kilsan lenkin 5-8 asteen lämmössä ja jäähy oli kylmänä koko matkan, öljyletku termarilta jäähylle lämpiää kyllä muutaman sentin. Sit kun oon ajanut helteillä kylillä lämpömittari öljytankissa niin sen kyllä huomaa kun öljy alkaa kiertään jäähyn kautta, öljyn lämmönnousu tankissa loppuu kun reidet perseeseen. Usein on vaan mainittu ettei jäähystä ole hyötyä sillon kun sitä tarvitaan eli kaupunkiajossa helteellä, pul sit, kyllä on. Ainakin perinteisestä jäähdyttimen mallisesta, romatuista koristeista en kyl menis takuuseen. Sen huomaa ihan selkeesti kätösellä lämmöistä kumpaan jäähyn reunaan se öljy tulee, selkeesti kuumempi.




Kapteeni sika

Jep, kyl myös Jagg toimii niin että lyhin reitti suljetaan kun öljy on poppaa:

http://www.jagg.com/by-pass.html

Hemuli

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jäähdytin on täysin turha kapistus Suomen olosuhteissa, päinvastoin siitä saattaa olla jopa haittaa kun öljyt eivät saavuta optimilämpötilaansa. Toki termari auttaa, muistan vaan eräänkin softailin jossa termostaatti ei auennut koskaan normaaliolosuhteissa - kyseessä oli kuitenkin vakiokokoinen evomotti josta oli puristettu yli 90 takapyöräheppaa...

Takavuosina omistamaani bigbore Buelliin laitoin jäähyn ihan vaan sen takia että ko. pyörämallin kokonaisöljytilavuus on alle kaksi litraa ja isoa mottia tuli välillä kuritettua ihan kiitettävästi. Siinä oli juurikin tuo Jaggin manuaalitermari jolla sai sitten halutessaan ohjattua öljynkierron jäähyn kautta. Sen toimintaperiaate oli tosiaan niin että jäähdytysasennossa käytössä oli ainoastaan yksi kanava joka johti öljyn jäähdyttimelle. Kun kierto "suljettiin" ei jäähylle menevä kanava suinkaan mennyt kiinni, ainoastaan avattiin toinen kanava ennen jäähdytintä. Tämä sen takia että jäähdytin ei valu tyhjäksi aiheuttaen ilmaa järjestelmään - kierron kannalta sillä ei ole merkitystä koska jäähyssä oleva öljy on luonnollisesti kylmempää ja täten myös kankeampaa, kuuma ja notkea öljy kiertää mieluummin ennen jäähyä olevaa kanavaa suoraan takaisin paluukiertoon.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 21 tammikuu 15, 08:58:41
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jäähdytin on täysin turha kapistus Suomen olosuhteissa, päinvastoin siitä saattaa olla jopa haittaa kun öljyt eivät saavuta optimilämpötilaansa.
Hyvin pitkälle samaa mieltä, tuosta tarpeellisuudesta.

Omat kokemukset tosin rajoittuu vain nelipyöräisissä oleviin/olleisiin jäähdyttimiin, Maseratin moottoristakin otin moisen pois, samaten kaveri vastaavasta ajopelistä tukki ilmankulun jäähdyttimelle -edes kesäkuumalla ei öljynlämmöt liiaksi nousseet. Viritetyssä Rättärissäkään en kokenut jäähdytintä tarpeelliseksi, vain kertaalleen pitkässä rankassa ajossa yli +30 lämmössä sain öljyt lämpenemään lähelle 150 astetta, muutoin tuossakin oli öljyt pikemminkin kylmät kuin edes lämpöiset...

Termostaatin kanssa elämä menee huolettomammaksi, ei tarvitse stressata liikaa kuumenevista öljyistä, kun jäähdytin on tarvittaessa mukana...