Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Bensa loppuu?

Aloittaja jkm, 22 elokuu 13, 23:26:40

« edellinen - seuraava »

jkm

Nyt tuli vanhaan evoon "kiva" vika.
Lähti kylmänä käyntiin ihan normaalisti ja annoin käydä lämpimäksi. Sammutin motin avaimesta ja puin ajokamppeet päälle lähteäkseni liikenteeseen. Uusi startti ja ei mitään, ei edes yski.
Katsoin olisinko kiksin avulla saanut tulpat kastumaan, mutta ei. Kokeilin toisilla tulpilla ja sama tilanne, ei lähteny edes startilla.
Sitte tarkistin että kipinä tulee, molemmille. Tässä kohtaa älysin että tulpat on ihan kuivat vaikka olin startillakin pyöritellyt melkein akun tyhjäksi. No, ajattelin että roska kaasarissa (s&s super g) ja puhdistus hommiin. Ei löytynyt silmin havaittavaa roskaa mut puhaltelin kaasarin kuitenkin paineilmalla joka puolelta. Tässä kohtaa vaihtui vuorokausi ja työpäivän jälkeen kaasarin kasaus ja paikalleen laitto.
Pari potkua ja mopo oli käynnissä. Hyvin kävi ja käyttelin sitä jonkin aikaa paikallaan. Sitte kun motti oli lämmennyt niin vähän alkoi ontumaan ja sitte pamaus putkeen ja kone sammu. Ja sama juttu kuin edellisenä päivänäkin, ei käyntiin kirveelläkään, ei edes startilla. Tulppien tarkistus ja olivat aivan kuivat. Kipinää tulee. Näyttäis että lämmetessään loppuu bensan saanti...miten se on mahdollista?
Tuli kyllä sytkäkin mieleen että jos kuumana sippaa. Sytkä on crane dual fire. Mulla on kyllä kärkipaketti hyllyssä mutta kun sitä kipinää tulee tulpille eikä ne ole märät vaikka startillakin pyörittää pitempäänkin.
Kohokammiossa on bensaa ja letku irti kaasarista niin bensaa kyllä tulee tankilta. Kiihdytyspumppu kyllä ruikkii.
Tuota sytkää lukuunottamatta muunlaiset sähköviat on oikeastaan pois suljetut kun ei ole käytössä starttinappia eikä tappokatkaisijaa. Startti tapahtuu suoraan startin päästä painamalla.
Kaikki lelut (kaasari, sytkä ja virtalukko ja oikeestaan kaikki ) on viis vuotta vanhoja ja toimineet moitteetta. Siis ennen tätä.
Olisikohan kellään mitään vinkkiä mitä seuraavaksi kokeilen/tarkistan???

arho

Jos tankin "huohotus" on menny tukkoon, niin ei saa korvaus ilmaa ja tankkiin tulee alipaine ei bensa liiku alaspäin.
Kokeile ilman tankinkorkkia käyttää hetken!
Do it doggystyle

jkm

Kaasarissa on kyllä bensaa. Pohja tulppa pois nii iloisesti lorisee pikku kahvikupillinen.  Samoin kun otan letkun irti ja hana auki nii kyllä tulee bensaa.

Spöke

Kait se nyt edes hörähtää, jos kahvasta pumppaat koneelle ruokaa? (Olettaen, että kiihdytyspumppu ruikkii) Tai bensaa suoraan kaasarinkurkkuun annosteltaessa. Jos ei hörähdä, vika lienee muualla.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

jkm

Pumppu ruikkii kyllä muttei hörähdä. Toi suoraan imusarjaan annostelu on vielä kokeilematta. Se että kaks paria tulppia antaa kipinää ja kiihdytyspumppu ruikkii nii kyllä ihmetyttää. Kun tulee kipunaa ja bensaa on ruikittu nii pakkohan sen olis edes hörähtää mut kun ei niin ei?? Ja kuitenkin kylmänä lähtee hyvin käyntiin. Se käy paljon pidempään kuin jos olis vaikka hana kiinni. Sitte stoppi niin kuin joku kääntäis hanan kiinni.

Joe Cool

Samaa mieltä Spöken kanssa. Jos bensaa ruikkii kiihdytyspumpulla tai injektioruiskulla, niin kyllä kunnossa olevalla sytyksellä sen on pakko hörähtää.

Itsellä oli aikoinaan four Hondan kanssa samanlainen tilanne ja kerkesin purkaa, putsata ja kasata 4 kpl ! kaasareita  >:( 2 pyttyä vaan sammui jonkun aikaa käytyään, joskus tapahtui jo pihalla, joskus muutaman kilometrin päässä. Honda piti tästä syystä kerran hinata kotiin, Harrikoita ei toistaiseksi kertaakaan ;D

Lopulta vika selvisi, kun sain oireen päälle kotikadulla ja palasin äkkiä pihaan tutkimaan. Vaihdoin sytkämodulit päittäin ja kas - vika siirtyi toiseen pyttypariin. Ongelma oli ratkaistu.

Harrikassa kun on vain yksi sytkäelementti, niin ei voi vaihtaa ristiin, mutta kylmäsprayllä sitä voi kai jäähdyttää (en ole itse kokeillut) ja jos jäähdytyksen jälkeen hörähtää, niin vika lienee löytynyt.

Olisiko niin, että vapaassa ilmassa lyö kipunaa, mutta puristuksessa ei ?

jkm

En väitä vastaan tosta pakko hörähtää asiasta, ei vaan hörähdä vaikka pitäis. Viimeksi kun toissa iltana kävi jonkin aikaa hyvin ja sammui, eikä enää lähteny käyntiin nii eilen kun kokeilin mitään tekemättä käyntiin, lähti hyvin.....ja sammui kohta eikä uudelleen käymään.
Tuo viittaisi noihin lämmön vaikutuksiin. Eli sytkä hyytyy kuumana. Toisaalta jos tulpat ei anna kipinää paineessa nii niidenhän pitäis kastua starttailu yrityksissä.
Nyt on tankki laskettu tyhjäksi ja sihti putsattu. Hyvin tuli bensat letkusta korkin ollessa kiinni. Sihtikin oli puhdas.
Kaasari on pöydällä purettuna ja puhaltelen sen vielä uudelleen.
Jos ei vieläkään toimi nii sitte vaihdan sytkän.

Joe Cool

Tuskin tässä on siitä kyse, mutta tarkista kuitenkin, että letkusta tulee bensaa myös taivutettuna.

Minulla rautiksessa hajallisen letkun sisäkumi meni kurttuun ja tukki bensan tulon kaasariin, vaikka suorana kokeillessa liritti hyvin.

jkm

Tavallaan oon jo sen testannu kun otin letkun kaasarista irti ja käänsin hanan auki. Bensaa tuli hyvin. Letku on s&s:n orkkis jossa on kaasarin päässä ysikympin mutka.

ma^ko

Etädiagnostiikan helmenä, sanon yhtälöön että kun kotvan käytyään sammuu ja jäähdyttyään herää, kyseessä puolavika. 98,9% perämoottoreista jotka vie sen muutamn sata metriä järvelle ja takas tullaan soutaen, on puolavika kyseessä. Lopuissa 1,1% vika on sytkäboxissa. Sytystyskomponentit eivät varmasti tiedä missä käytössä moottori on, joten pätenee maamoottoreihin yhtä hyvin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jkm

No nii, kaasarin kasauksen jälkeen sama juttu paitsi kävi enää vain vähän aikaa. Vaihdoin sitte puolan ja ei muutosta.
Tää alkaa mennä mielenkiintoiseksi.
Täytyy alkaa vaihtaa kärkiä cranen tilalle. Jos samalla vaihtais vähän johtojakin kun osa menee runkoputkien sisällä. Vaikka ne onkin suojamuovin sisällä nii eihän sitä tiedä vaikka joku olis vähän hangannu kuorta rikki.

Make

Minä en tiedä mistään mitään, mutta ainahan se on kiva kommentoida.
Sähköissä pääsee helpommalla, kun vetelee ensin noita johtoja pintavetona ennenkuin alkaa koko johtosarjoja pujottelemaan putkien sisään. Yksi kerrallaan, niin selviää missä se vika oli. Akulta puolalle, puolalta sytkälle ja silleen.
Sanokaa tekniikan asiantuntijat, voiskos vika olla mekaaninen? Esim. lämmetessään kanittava venttiili?
Edit: Aivopieru ^^^, tulpathan oli kuivat.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Merimies-Toni

Luulisin myös että kiksillä polkiessa huomaisi jos venttiili kantaa  :o
Pikkuvikoja, heleppo korjata

jkm

No joo, eikä se taitais oikein kiksillä lähtä hyvin käyntiinkään jos venttiili kantaa. Nyt lähtee oikein hyvin, siis kylmänä.
Nyt on kärjet paikallaan ja huomenna säätö ja testi.

Joppe

Koitas uusilla tulpan johdoilla. Mulla oli samaista vikaa,ja johdoilla korjaantui. Läpi lyövät johdot sekoitti sytkän.