Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kaasuttimen valintaa, cv. hsr....

Aloittaja jsr85, 03 lokakuu 12, 17:31:17

« edellinen - seuraava »

Kiwi

Lainaus käyttäjältä: jsr85 - 04 lokakuu 12, 16:32:40
Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 04 lokakuu 12, 13:22:22
Tuolla Hemulin tekstissähän se tuli, varmaan toimis mutta tarttee kierroksia. Rataako meinasit ajaa?

Nojoo, niinkin sen voisi ilmaista,  tosin vain sellaisia 12s. pyrähdyksiä silloin tällöin. :)

-Janne

Jos tosiaan on sillointällöin, niin kannattaa miettiä kannattaako edes miettiä...

ma^ko

Palataan alkuperäispostaukseen vastaamiseen.

Jos lähdetään siitä et kone on 1200cc ja kohtuullisella nokalla ja 10½ männillä, niin varmasti saa säädöissään olevalla HSR45:llä enemmän paukkuja kuin CV:llä ja nopeamman kaasuun reagoinnin. Vaikka konetta laulattais sinne 6800-7000rpm mihin asti nokilla pitäisi olla rahkeita, niin tuskin saa tuolla HSR45:llä kuitenkaan mitään etua verrattuna HSR42:een, mutta HSR42:lla saanee paremman kaasuvasteen alemmilla kierroksilla. CV:n suhteen en usko että 44 tuo mitään etua mihinkään verratessa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Spöke

Ja enempi taasen on niitä japsikikottimia, joissa on useita muuttuvakurkkuisia kaasareita. Ei se kaasutin ymmärrä, hoitaako se homman duona vaiko soolona.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

Onhan noit CV:tä Nipponin rivikoneissa, Mikunin kakskurkkusenakin Möhköissä, mut paljon on suoravetokaasareitakin. CV-tyyppiset ei ole oikein se sporttiratkaisu kuitenkaan.

Kuitenkaan, en näe mitään syytä miks CV-tyyppi olis jotenki enemmän eduksi silloi kun kaasuttimia on useampia.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 06 lokakuu 12, 02:57:20
CV-tyyppiset ei ole oikein se sporttiratkaisu kuitenkaan.

Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös kaikki kilogixerit yms. tehokkaista tehokkaimmat olleet CV-kaasareilla siihen asti kunnes päästöt vaativat ruiskuihin siirtymisen tuossa vuostuhannen alussa? Että siinä valossa väittämäsi olisi väärä. Ja tommenen ärräpyörä kyl ottaa nopeemmin kierroksia kuin katuharrikka ikinä joten oikein oo ikinä ymmärtänyt tuota ´hidas kaasuun vastaavuus´ aspektia. Kyllähän se tietty ainakin Sössön kanssa tuntuu reagointi nopeemmalta kun kaasun auki läväytyksessä on eka kunnon kuoppa tehokäyrässä  ;)

Ajelin sattumoisin tossa viikolla HSR:llä varustettua pikkasen kutiteltua Twin Cämmiä ja koeajon aikana päädyin ajattelemaan että kerrankin saatu Mikuni toimimaan hyvin. Toimi jo ihan yhtä hyvin kuin alkuperäisellä CV:llä olisi toiminut. Ollut enemmän sääntö kuin poikkeus että Mikuni ei ole täysin säädöissään kaikilla kierrosalueilla.
A.K.A. Rambe

ma^ko

Ei mitään hajuakaan millä noi '80-luvun jälkeiset Nipponit on. Se hitaampi kaasuunvastaavuus on rakenteellinen juttu, en tiedä paljonko käytännössä merkitystä. Kuitenkin jos avataan suoraan ränni, tai vasta lisääntyvä ilmavirtaama avaa rännin, niin jälkimmäinen ragoi hitaammin. CV-tyyppinen kaasutin korkeaviritteisessä ja korkeakierroksisessa on sinällään ihan looginen juttu, jos tilanne on se, että suoravetoisella kaasun avaaminen kerralla pikkukierroksilla tappaisi virtaaman ja sitä myöten nyykäyttäisi, niin CV-tyyppinen tuo helpotusta. Eli lausuntoni ettei ole sporttiratkaisu, on kenties hieman virheellinen, en taasen osannut ajatella singereitä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 06 lokakuu 12, 02:57:20
Kuitenkaan, en näe mitään syytä miks CV-tyyppi olis jotenki enemmän eduksi silloi kun kaasuttimia on useampia.

Mun käsityksen mukaan alipainetoimisuudesta on etua synkkauksessa. Jos kaasareita on vain yksi, en ymmärrä, miksi sen pitäisi olla alipainetoiminen. Tosin pitää sanoa, että omakohtaista kokemusta CV:stä Harliskassa ei oo. HSR:stä on, ja hyvin positiivisia sellaisia.
Long John Stroker

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 06 lokakuu 12, 22:12:49
Jos kaasareita on vain yksi, en ymmärrä, miksi sen pitäisi olla alipainetoiminen. Tosin pitää sanoa, että omakohtaista kokemusta CV:stä Harliskassa ei oo. HSR:stä on, ja hyvin positiivisia sellaisia.
Jouhea. Hyvin jouhea. On se sitten SU tahi CV.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 06 lokakuu 12, 23:49:11
Jouhea. Hyvin jouhea. On se sitten SU tahi CV.
-Spöke-

SU:ta tekis kyl mieli kokeilla. Tosin niin tekis aika montaa muutakin. Onneksi toi viemäriputkenpätkä pelaa ihan hyvin... ;D
Long John Stroker

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 06 lokakuu 12, 22:12:49Mun käsityksen mukaan alipainetoimisuudesta on etua synkkauksessa. Jos kaasareita on vain yksi, en ymmärrä, miksi sen pitäisi olla alipainetoiminen.

Kaasuttimet synkronoidaan imusarjan alipainearvoilla, se onko kaasuttimet alipainetoimiset ei vaikuta tähän mitään.

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 06 lokakuu 12, 22:12:49Tosin pitää sanoa, että omakohtaista kokemusta CV:stä Harliskassa ei oo. HSR:stä on, ja hyvin positiivisia sellaisia.

Mul on CV ja toimii hyvin. Se alipainetoimisuus ei todellakaan liity siihen, onko niit yks vai useita vaan siihen että kun avaat läpän, et saa aikaiseksi niin isoa kurkkureikää että virtaus pysähtyy ja laite nyykähtää vaan kurkun aukko avautuu sen mukaan mitä moottori imee. Suoravetokaasutin/läppäkaasutin HooReen koneessa antaa herkemmän/nopeamman kaasuvaste tuntuman kuin CV tyyppinen, edellyttäen että on täysin säädöissään. FatBoyssa mul oli maitotölkki, nykyisessä on CV, aiemmin lähinnä S&S:iä ja Sportyssä Dellorto, kaikki toimii, CV on jouhein.

Mä alipainemittareilla synkronoin kolme ja neljäkaasuttimisia läppäkaasutinratkaisuja avovesikaudella about viikoittain, eli jotakin siitäkin ehkä olen vuosien varrella oppinut.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Hauska aihe. Tässä on vaan valitettavasti menny vähän puurot ja vellit sekaisin. Kysymyshän on laitteen virittämisestä ja sivulauseessa puhuttiin vielä kiihdyttelystä. Se mikä toimii vakio koneessa ja viritetyssä koneessa on kaksi aivan eri asiaa. Vakiossa ei toimi virikaasari ja viritetyssä ei vakiokaasari, niin simppeliä se on. Jos virittää ja haluaa että kone käyttäytyy kuin vakio ei kannata virittää. Jos kaksi identtistä vehjettä menee viivalle ja toisella on 42:nen ja toisella on 45:nen, lopputulos on että jompi kumpi menee kaasarikaupoille kisan jälkeen, jos ollaan tosissaan(voi olla että molemmat menee). Kokeilemalla se selviää mikä on hyvä ja minkä kanssa pystyy elämään.

jsr85

#26
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 07 lokakuu 12, 08:42:48
Hauska aihe. Tässä on vaan valitettavasti menny vähän puurot ja vellit sekaisin. Kysymyshän on laitteen virittämisestä ja sivulauseessa puhuttiin vielä kiihdyttelystä. Se mikä toimii vakio koneessa ja viritetyssä koneessa on kaksi aivan eri asiaa. Vakiossa ei toimi virikaasari ja viritetyssä ei vakiokaasari, niin simppeliä se on. Jos virittää ja haluaa että kone käyttäytyy kuin vakio ei kannata virittää. Jos kaksi identtistä vehjettä menee viivalle ja toisella on 42:nen ja toisella on 45:nen, lopputulos on että jompi kumpi menee kaasarikaupoille kisan jälkeen, jos ollaan tosissaan(voi olla että molemmat menee). Kokeilemalla se selviää mikä on hyvä ja minkä kanssa pystyy elämään.

Joo, kyllä se on ollut tiedossa et kilpa-ajoneuvot on erikseen, mut lähinnä sellaista kompromissia haen, ei ole tarkoitus tehdä täysiveristä dragbikeä... lähes kaikki vaan tuntuu tietävän ettei 45 toimi vaikkei kellään oo kokemusta siitä vakiokokoisessa motissa.

Tuosta virikaasarin toimisesta olen erimieltä, itse ainakin miellän jo 42 virikaasariksi joka tiedetään hyvinkin toimivaksi jopa vakio koneessa, se kun riittää ainakin juttujen mukaan helposti 110hv kun taas vakio cv tulppaa jo alle 100hv.

Voi se nopeakin mopo olla toimiva kadulla, kaveri ajoi vuosia alle 10.5 kulkevalla 124" dynalla jokapäiväistä ajoa ilman ongelmia.

Viimeiseen viel ettei aina viitsis kiivetä perse edellä puuhun, ei viiti 400â,¬.n kaasaria ostaa vaan kokeillakseen toimisiko se.

-Janne

e. Tällä saitilla tuntuu olevan ihmeellinen tyyli kun jotain kysytään niin suoraa vastausta on hyvin vaikea saada, asian vierestä kyllä jauhetaan. Kyselin kertaalleen esim tuosta etupytyn laihemmalla käymisestä niin mysteeriksi sekin jäi, luiskahti sekin ikäänkuin vahingossa eriraiteille... ???

ma^ko

Jollei sulla ole aietta nostaa tilavuutta ja kaasutin on kuitenkin hankintalistalla niin ota se 42-mikuni, se toimii kuitenkin vakikokoisella kevyesti viritetyllä normikäytössä paremmin ja 1200cc/7000rpm ei vielä ole ulkona sen maksimivirtaamasta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: jsr85 - 07 lokakuu 12, 12:28:54...lähes kaikki vaan tuntuu tietävän ettei 45 toimi vaikkei kellään oo kokemusta siitä vakiokokoisessa motissa...

Onko tässä joku sanonut ettei 45 toimi? Ei minun mielestäni. Suurin osa on tyytynyt toteamaan että 42 toimii sun tarkoitukseen paremmin. Mutta koska sulla nyt on fiksaatio siitä nelivitosesta niin mene ja osta sellainen, kyllä sekin toimii. Ehkä vähän eri tavalla kuin pikkuveljensä mutta toimii kuitenkin.

Kyllä mullakin oli se satakaksnelonen ihan jokapäiväisessä käytössä. Lopulta kun löydettiin oikeat akku-, startti- ja puolipuristajakombinaatiot niin ei mullakaan ollut mitään ongelmia ;D. Ihan samalla tavalla mä ajoin tolla bigborebuellilla niin työ- kuin kauppareissutkin. Ei täällä kukaan ole sanonut etteikö niitä kireitä koneita voisi käyttää myös kadulla - on ollut puhe ainoastaan parhaiten toimivasta systeemistä.

Tää elämä näillä palstoilla valitettavasti on tällaista - ihmiset tykkää keskustella ja juttu helposti hairahtuu sivuun. Täällä sentään ei homma mene yleensä riitelyks niinkuin monella muulla saitilla - ja kyllä meillä se oikeiden vastausten osumaprosentti on loppupelissä aika korkea. 
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: jsr85 - 07 lokakuu 12, 12:28:54
Viimeiseen viel ettei aina viitsis kiivetä perse edellä puuhun, ei viiti 400â,¬.n kaasaria ostaa vaan kokeillakseen toimisiko se.

Aina pitää mennä perse edellä puuhun tai odottaa että joku tekee jotain ja kopioida sitten pilkulleen. Valitettavasti toi jälkimmäinen voi ottaa useita vuosia ja lopputulos voi olla kuitenkin jotain muuta kuin on kerrottu.Valitettavasti kaikki viritelmät pitää kokeilla ihan itse ja monta kertaa, hyvä tsägä jos eka kombinaatio on paras ja parantamisen varaa ei enää ole. Olis meinaan ihan eka kerta kuin niin olis käynyt, koskaan en ole edes kuullut moisesta onnen kantamoisesta.

Eli ei muuta kuin kättä taskuun ja leuka rintaan ja kohti uusia epäonnistumisia, toivottavasti sellasia joita muut ei ole jo tehnyt.