Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kaasuttimen valintaa, cv. hsr....

Aloittaja jsr85, 03 lokakuu 12, 17:31:17

« edellinen - seuraava »

jsr85

Viikkotolkulla oon lueskellut juttuja ison veden takaa ja pähkäillyt et minkä kaasarin sitä hankkis talven projektiin, vaihtoehtoina on hsr42, hsr45 sekä cv44.

vm.-95 883-1200 koneessa tulee olemaan XB kannet jonkin verran porttailtuna venturi seeteillä, Hammer performancen Impact 560 nokat, sledge hammer -.050" tönärit, Striker 7mm Stem Stainless Steel venttiilit orkkis koossa sekä Wisecon männät nekin orkkis porauksella koska paikoillaan on 4000km ajetut 1200 pytyt niin ei liene tarvetta porata vielä ylikokoon. Lisäksi löytyy tuo Ultiman säädettävä sytkä.

Täällä olen juttuja kans lukenut ja ymmärtänyt et ainakin eräs henkilö  ;) "tyrmää" tuon hsr 45 tuossa 1200 koneessa liian isona, tämä taas puolustaa sitä että tuo hsr soveltuu ja toimii jopa paremmin kuin orkkis cv.

Pyörä on tulossa jokapäiväiseen ns. normaali käyttöön ja silloin tällöin olis tarkoitus stripillä käydä.

Nyt tarvis neuvoja ja kokemuksia asiasta usemmalta kantilta.

-Janne

ma^ko

Mä en usko kyllä 1200cc kokoisen koneen tarvitsevan 45millistä kaasutinta ja koska teho ja kaasukäytös lienee tavoitteena vastaan ihan puhtaalta mutu-pohjalta että HSR 42.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Kerrankin oon Makon kanssa täysin samaa mieltä - ehdottomasti HSR42. Nelivitonen on aivan turhan suuri 1200cc normi katukäyttöön. Mulla oli sellainen 1450cc Buellissa mistä otettiin 110 heppaa takapyörältä. Nelikakkosia mulla on tällä hetkellä kahdessa 1200cc virisportissa eikä kumpikaan niiden takia hyydy. Isommasta kurkusta on hyötyä vasta huippukierroksilla, normaali katuliikenteessä ei mitään iloa.

CV ja Mikuni on toimintaperiaatteeltaan eri tyyppisiä kaasareita, mä tykkään Mikunista koska se suoravetoluistillaan vastaa kaasuun herkemmin kuin alipainetoiminen CV.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

sporttivartti

HSR45 vs CV40

"Take a look at the chart above to see what an HSR carburetor can do for your bike. We tested a highly modified Buell S1 (1250 Kit, Sledge Hammer Head Porting, IMPACT 560 cams) with both the stock CV40 and an HSR45, with no other changes between the two pulls. Look at the difference! In our experience, we've found the CV40 to really start becoming a restriction at about 90 horsepower, and they tend to put a cap on the power at about the century mark as shown. By comparison, a Mikuni HSR42 will easily support 110hp, an HSR45 will easily support 130hp, and we've made over 150hp using an HSR48."

http://hammerperf.com/xlinduction.shtml

HSR42 muutti omaa fillaria enemmän kuin mikään muu yksittäinen muutos mitä on tehnyt, helvetin paljon kivempi vaihtelevassa ajossa kun reagoi niin nopeasti.

ma^ko

Suoravetokaasuttimessa tai läppäkaasarissa, joka siis ei ole muuttuvakurkkuinen, on liian isosta kurkusta jopa selkeää haittaa, koska virtausnopeus putoaa ja sekoittuma heikkenee. Tämä siis ilmenee, usein ihan havaittavasti, nimenomaan välikierrosalueela ja alemmilla kierroksilla kaasua reippaammin annosteltaessa. Sitä onko tuo 45 niin paljon liian iso että haitta on havaittavissa, en tiedä.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 03 lokakuu 12, 23:43:34
Suoravetokaasuttimessa tai läppäkaasarissa, joka siis ei ole muuttuvakurkkuinen, on liian isosta kurkusta jopa selkeää haittaa, koska virtausnopeus putoaa ja sekoittuma heikkenee. Tämä siis ilmenee, usein ihan havaittavasti, nimenomaan välikierrosalueela ja alemmilla kierroksilla kaasua reippaammin annosteltaessa.

Justiin näin on asia.

Mulla on tosta HSR42:sta liki 10 vuoden kokemus, tosin Softailissa. Ei ongelman ongelmaa siltä osin. Toisaalta en käsitä, mitä itua on CV-tyyppisen kaasarin käytössä silloin, kun kaasareita on vain yksi.

Tiiän kyllä yhen hepun, jonka mielestä HSR on perseestä, koska se muistuttaa visuaalisesti maitotölkkiä.
Long John Stroker

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 lokakuu 12, 00:06:57
Toisaalta en käsitä, mitä itua on CV-tyyppisen kaasarin käytössä silloin, kun kaasareita on vain yksi.

Mä en kyllä ymmärrä miten se kaasuttimien lukumäärä vaikuttaa siihen onko käytössä parempi kiinteä vai muuttuvakurkku. Muuttuvakurkkuinen on persaatteessa erinomaisen fiksu laite, eli koneen imu avaa kurkkua sen verran kun kone tarvitsee ja virtaama pysyy nopeana ja sekoittuma hyvänä. Tämä aikaansaa hyvän taloudellisuuden(periaatteessa, kohtuu usein myös käytännössä) ja hyvän ja tasaisen vedon ala ja välikierroksilla. Vastapainona kaasuun vastaaminen on aina hieman hitaampaa ja liki poikkeuksetta huipputehossa hävitään hieman.

Tiiän kyllä yhen hepun, jonka mielestä HSR on perseestä, koska se muistuttaa visuaalisesti maitotölkkiä.

Tiedän useampiakin, yks niist tapaa tuijottaa peilistä. Ulkoasusyistä laittaisin B-mallin SöSSön, sen pitkän ja kiihdytyspumputtoman viemärin pätkän, mutku se tulee niin halavatusti mopon linjast ulos(et persjalkasen oikeet kinttuu ahdistaa) ja CV toimii oikeesti paremmin. Kuitenki vaik tuo Mikunin maitotölkki on ihan anuksesta, niin jos halutaan herkkää kaasuun vastaamista ja puhutaan virikoneesta ni onhan se maitotölkki tai Dellorto parempia ku vakuumikaasari tai S&S(jolla kyllä saa saman huipputehon, mut kokokierrosalueen käytös ei ihan samaa tasoa).

jsr85

Sehän herätti jo mukavasti keskustelua. Tiedossa on ollut koko ajan et toi 42 mikuni toimii erittäin hyvin näissä mut onko kokemuksia et toimiiko 45, onko jollakin ollut se paikoillaan 1200 padassa ja miksi se ei toimis. Tuo hammerin testi jossa cv40 vs. hsr45 testataan samassa koneessa (1250), jonka oletan olevan viritys asteeltaan lähellä omaani näyttää 45 jotenkin toimivan.

Näyttävät jenkeissä käyttävän menestyksekkäästi myös tuota sössön super e.tä jossa poraus yli 47mm.

-Janne

Kiwi

Tuolla Hemulin tekstissähän se tuli, varmaan toimis mutta tarttee kierroksia. Rataako meinasit ajaa?

Hemuli

Kun kattoo noita Hammerin saavuttamia lukemia 1250cc Buellista niin on siinä pikkaisen muutakin tehty kuin pelkkä kaasarin vaihto. Nimittäin kun takapyöräteho alkaa ykkösellä niin puhutaan jo viimeisen päälle viilatusta moottorista jossa soppatykinkin valinta alkaa merkitä jotain. En usko että kadulla montaa yli 90hp sporttia liikkuu. Ja vääntökäyrä olis ollu mukava lisä tohon viereen niin olis voinut päätellä jotain ko. mosan sopivuudesta katukäyttöön. Nimittäin kadulla ajetaan väännöllä, ei huipputeholla.

Aikoinaan kun mulla oli 124cid FXR niin siinäkin toi nelivitonen oli ihan tarpeeks. Kadulla siis. Jonain kauniina päivänä kun saan ton 100cid S&S sportster-moottorin johonkin kiinni niin siihen tulee nelikasi Mikuni - mutta vain sen takia että mulla sattuu sellainen olemaan, muuten siihenkin laittaisin nelivitosen.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Kyllä joskus tapahtuu ihmeellisiä asioita kaasutinta vaihdettaessa. Mulla on eniten tietotaitoa 2-tahtivempeleistä, mutta esim. RG500 vakio Mikuni VM28:t kun vaihtaa TMX35:n niin teho nousee ihan tyhjäkäynniltä lähtien mikä on täysin järjenvastaista. Molemmat on litteäluistikaasuttimia. Pyöreä- vs. litteäluisti ero taitaa olla vielä isompi, esim. RD Yamahat. Kaasuttimessa on paljon muitakin ominaisuuksia kuin poraus...

Tai ex Ramben ShelbySubaru. Alkuperäisellä kaasuttimella menee päästötestistä läpi vaikka vähäpäästöisenä mutta CB500 Hondan kaasuttimella se muuttuu ajettavaksi, lähtee käyntiin, pysyy käynnissä, syö vähemmän bensaa yms mutta päästöt on niin kauheet ettei mitään rajaa. Eli en taida tajuta mitään..

jsr85

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 04 lokakuu 12, 13:22:22
Tuolla Hemulin tekstissähän se tuli, varmaan toimis mutta tarttee kierroksia. Rataako meinasit ajaa?

Nojoo, niinkin sen voisi ilmaista,  tosin vain sellaisia 12s. pyrähdyksiä silloin tällöin. :)

-Janne

ma^ko

Kaasuttimessa on huomattavastiki erilaisia muuttujia ja ominaisuuksia, kurkun halkaisijaakaan ei oikeastaa tulisi verrata kuin samantyyppisten välillä. Liika on kuitenkin liikaa, eli jossain vaiheessa ensin hyöty loppuu ja seuraavaksi rupee tulemaan haittoja. Sehän on perimmillään muuttuvakurkkuisen alipainetoimisen kaasuttimen syy olemassaoloonsa, että saadaan tarpeeksi iso kurkku ilman ison kurkun haittoja alemmilla kierroksilla. Se taasen että teho nousee läppäohjatussa 2t-koneessa tyhjäkäynniltä lähtien kaasutinta kasvatettaessa ei ole lainkaan järjenvastaista. Läppäohjatussa 2t-koneessa on imutapahtuma hieman nelarista poikkeava ja kunhan ilmaa ja bensaa tulee ni kaikki on hyvin, sekoittumalla ei mitään väliä koska se sekoittuu kuitenkin kampikammiosta ylös matkatessaan ennen polttoa. Monia läppäohjattuja 2t-koneita ajetaan jo välikierroksilta kaasutin täysin auki(läppäkaasari) ja kierroksia eli "kaasuasentoa" säädetään sytytysennakolla(=perämoottorit, mulle kohtuu tuttu alue).

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 04 lokakuu 12, 00:26:31
Toisaalta en käsitä, mitä itua on CV-tyyppisen kaasarin käytössä silloin, kun kaasareita on vain yksi.

Mä en kyllä ymmärrä miten se kaasuttimien lukumäärä vaikuttaa siihen onko käytössä parempi kiinteä vai muuttuvakurkku. Muuttuvakurkkuinen on persaatteessa erinomaisen fiksu laite, eli koneen imu avaa kurkkua sen verran kun kone tarvitsee ja virtaama pysyy nopeana ja sekoittuma hyvänä. Tämä aikaansaa hyvän taloudellisuuden(periaatteessa, kohtuu usein myös käytännössä) ja hyvän ja tasaisen vedon ala ja välikierroksilla. Vastapainona kaasuun vastaaminen on aina hieman hitaampaa ja liki poikkeuksetta huipputehossa hävitään hieman.

Niin siis meinasin tietenkin alipaineella toimivaa luistia. On se HSR:kin muuttuvakurkkuinen.
Long John Stroker

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 lokakuu 12, 22:58:36
Niin siis meinasin tietenkin alipaineella toimivaa luistia. On se HSR:kin muuttuvakurkkuinen.

Toki tavallaan, mutta yleensä luistikaasuttimia ei lasketa muuttuvakurkkuisiksi jollei luisti ole ilmavirran ohjaama, eli avautuu vain virtaaman mukana(CV/SU/Strömberi....) ja edelleenkään en ymmärrä mikä pointti mielestäsi on sillä, että yhden kaasuttimen ratkaisussa ei käytettäisi virtausluistillista kaasutinta? Ylivoimainen valtaosa maailmassa valmistetuista alipainemuuttuvakurkkuisista on nimenomaan yhden kaasuttimen ratkaisuja, useamman SU/Strömber-kaasuttimen ratkaisut ei välttämättä loistokkaimmassa maineessa. Se miksei luistikaasutinta yleensä lasketa muuttuvakurkkuiseksi, on se ettei se oikeasti ole muuttuvakurkkuinen vaan kaasun annostelu hoidetaan läpän sijaan luistilla ja kaasun ollessa auki, ei kurkku muutu mihinkään virtaaman mukaan kuten muuttuvakurkkuisella tapahtuu.