Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Startti hirtti kiinni

Aloittaja maick, 18 toukokuu 10, 18:27:05

« edellinen - seuraava »

maick

Hämmästys oli jonkinlainen kun tuossa aamuna eräänä startti hirtti kiinni. Eli jäi siis pyörimään (ei käynnistynyt ekalla). Vaikka laitoin virrat pois niin startti senkun ulvoi. No, ennenkuin ehdin saamaan satulan veke ja akkukaapelit esille, startti lopetti junnaamisen kun akusta loppui puhti.

Lähtihän se sitten vielä toisella yrittämällä käyntiin, ja normaalisti toiminut toistaiseksi. Mutta: Missä vika todennäköisimmin luuraa? Starttireleessä, startissa itsessään vai kuulossa?  ::)

Hemuli

Rele tai solenoidi. Jos lakkaa starttaamasta kun kopautat solenoidin päähän niin silloin se jumittaa, starttireleen testaaminen on helpointa vaihtamalla se - ei maksa paljoa kun käyt autotarvikeliikkeestä hakemassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Samaa asiaa pähkitty. Uusi solenoidi jumittanut pariin otteeseen, ei auta vaikka kääntää virrat pois ja Stop Switchin offille. Tässä tappauksessa ei siis syynä voi olla jumiva rele koska se ei saa virtaa, se kuitenkin vaihdettiin ekan jumin jälkeen. Ekalla kerralla en huomannut koputella solkkua mutta toisella kerralla riitti kun koppasin solkun päällä olevaan kromikoppaan ruuvarin muovikahvalla, aika pienestä on kiinni koska sen kromikopan ja solkun välissä on kumisuoja.

Minulle kerrottiin että vajaatehoinen akku tekisi tätä ja tänään se alkoikin osoittamaan väsymisen merkkejä useista starttauksista johtuen ennen kuin solkku jumitti.

Mutta kai se uusikin solkku voi olla sökö?

FXEF-81

border013

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 12 maaliskuu 11, 20:40:58
Samaa asiaa pähkitty. Uusi solenoidi jumittanut pariin otteeseen, ei auta vaikka kääntää virrat pois ja Stop Switchin offille. Tässä tappauksessa ei siis syynä voi olla jumiva rele koska se ei saa virtaa, se kuitenkin vaihdettiin ekan jumin jälkeen. Ekalla kerralla en huomannut koputella solkkua mutta toisella kerralla riitti kun koppasin solkun päällä olevaan kromikoppaan ruuvarin muovikahvalla, aika pienestä on kiinni koska sen kromikopan ja solkun välissä on kumisuoja.

Minulle kerrottiin että vajaatehoinen akku tekisi tätä ja tänään se alkoikin osoittamaan väsymisen merkkejä useista starttauksista johtuen ennen kuin solkku jumitti.

Mutta kai se uusikin solkku voi olla sökö?

Kyllä se voi olla uusikin solkku sökönä. Mulla hirtti kiinni 4 kk vanha Accelin solkku kiinni syksyllä kun olin siirtämässä laitosta talliin talviteloille. Solenoidi oli sisältä umpiruosteessa (lautanen aivan ruskeena) ja sain sen liikkumaan vasta lievää väkivaltaa käyttämällä  ;D. Vaihdoin ton solkun keväällä ihan varmuuden vuoksi kun vanha oli vähän kulahtaneen näköinen mutta vielä ihan toimiva. Ennakoiva huolto ei mennyt ihan putkeen, ois pitäny purkaa uus osa osiin ennen asentamista.

Solkku on ostettu hyvämaineisesta stadilaisesta vauhtiputkasta jos sitä joku ihmettelee.   

Rautahauli

Mun solkku oli ostettu samoilta suunnilta ja oli japanialainen, ei kiinalainen Accel. ;D

Jos sovelissa jää startti päälle niin lukemani perusteella vika on usein akussa. Toi minkä kirjoitin maaliskuussa oli semmoinen tapaus että koitin käynnistää pärrää vilposemmalla kelillä paskoilla tulpilla jolloin akku alkoi hyytymään ja se aiheutti solkkujumin.

Ei ollut samaa ongelmaa enää koko kesänä.
FXEF-81

Timppa62

Huono akku ja/tai huono maadoitus aiheuttaa solkun kiinnihitsautumisen

souweli

Softailissa 1988 sama ongelma. Täytyy avata solenoidi ja katsoa missä kunnossa sen on.

Mutta tyhmä kysymys kuuluu, missä starttirele mahtaa olla?
Ketuttaako, häh? www.ketunkulma.fi

Kapteeni sika

AllBalls solenoidi esim. Moorella nelisen kymppiä. Ei maksa vaivaa purkaa ja elvytellä.

eeko

Lainaus käyttäjältä: souweli - 28 elokuu 14, 10:22:13
Softailissa 1988 sama ongelma. Täytyy avata solenoidi ja katsoa missä kunnossa sen on.

Mutta tyhmä kysymys kuuluu, missä starttirele mahtaa olla?
Eikö se ole penkin alla?
-eeko

Jonev

Omassa -88 ssa on takalokasuojassa öljysäiliön kulmilla. Solenoidista johtoa seuraamallahan se löytyy, jos ei ole turhana jätetty pois.

Sent from my iPhone using Tapatalk

werock

Terve. Mulla sit taas päinvastainen ongelma,ei lyö aina päälle,vinkaisee vaan,ja sit ku ruuvaa kopan irti ja putsaa ne liukupinnat, taas lyö kiinni,mutta vain pari kertaa,ja taas ovat pinnat tummat ja saa hioa ne. Mistäköhän moinen johtuu?

Titus

Ääni paksalle akulle . Liika liukaste tekee ton kanssa et hyppää pois ennenku kytkee päällekään. Malttia siihen osien rasvailuun.