Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Noskoolfab

Aloittaja Spöke, 04 joulukuu 10, 22:19:12

« edellinen - seuraava »

Spöke

Siirryin välillä johtotehtäviin, täytin valokuupan releillä, johdoilla ja valolla. Pakko pitää brakeista breikkiä, ettei hitsaa kii ;D. Kummassakaan päässä ei siis ole vielä jarruja. Takimmaisen kanssa olen toiveikas, satula on nimittäin ylösalaisin alkuperäiseen verrattuna. Niinpä se on otettava irti ilmauksen ajaksi, laiskuus vaan voitti ja imaisin takimmaiseen nestettä ja siirryin ilmaamaan etummaista.
Tällä hetkellä letkut ja putket on oletettavasti nesteessä, takasatulassa on ilmakupla ja etusatula... ???
Etummaisen läpi vetäisin tolla biltsikan härvelillä litran nestettä. Kahva menee pohjaan, palat siirtyy lähemmäs, vaan eivät pure kiinni, kuin aavistuksen. Pääsylinterin liikerata on kokonaan käytössä, kun kahva on pohjassa. Eli välitykset menivät virityksessä nappiin.  Jos jää aikaa (eli ei), otan satulat irti kumpaisestakin päästä, ja yritän vielä kerran ilmailla niitä irrallaan. Viimeistään pääsiäisenä on kuitenkin käytävä pansovelin koneen kimppuun, jotta olisi vapuksi edes yksi toimiva ajoneuvo. :P
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 10 huhtikuu 11, 21:23:51...Kahva menee pohjaan, palat siirtyy lähemmäs, vaan eivät pure kiinni, kuin aavistuksen. Pääsylinterin liikerata on kokonaan käytössä, kun kahva on pohjassa...

Tulipa tuosta mieleen... Oletko kokeillut ottaa jarrusatulan männät irti ja rasvata ne jarrukumirasvalla? Levyjarru kun on siitä metka peli että ainoa mikä vetää mäntiä takaisinpäin on niiden huulitiivisteet. Monasti on käynyt niin että jarru tuntuu ottavan vasta aivan pohjalta ja vika onkin siinä että männät on takertuneet noihin tiivisteihin niin kovin etteivät liu'u ulospäin. Sitten kahva joutuu tekemään todella paljon töitä että palat kohtaa levyt. Ja sun tapauksessa kun on vielä pieni kahva niin liikerataa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 10 huhtikuu 11, 21:19:00
T-Bone, miten jarrunestesäiliö vaikuttaa jarrujärjestelmän toimivuuteen? Siis muuten kuin että jos sitä ei ole niin saattaa neste loppua palojen kuluessa?

Ihanko tosissas kysyit... ::)
Long John Stroker

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 10 huhtikuu 11, 21:31:27
Tulipa tuosta mieleen... Oletko kokeillut ottaa jarrusatulan männät irti ja rasvata ne jarrukumirasvalla? Levyjarru kun on siitä metka peli että ainoa mikä vetää mäntiä takaisinpäin on niiden huulitiivisteet. Monasti on käynyt niin että jarru tuntuu ottavan vasta aivan pohjalta ja vika onkin siinä että männät on takertuneet noihin tiivisteihin niin kovin etteivät liu'u ulospäin. Sitten kahva joutuu tekemään todella paljon töitä että palat kohtaa levyt. Ja sun tapauksessa kun on vielä pieni kahva niin liikerataa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi.
Toi vois toimia! Oon tässä pähkäilly, että ilmaa siellä ei enää ole. Pääsylinteri toimii. Jää jäljelle kaksi vaihtoehtoa;
-männät palautuu aina takaisin, eivätkä jää levyn "iholle"
-pääsylinteri on liian pieni
Täähän on kaakunpala, jahka aikaa löytyy, imasen tolla uudella hienolla germany patented ilmausvempaimella järjestelmän tyhjäks. Fillarit pois, satulat pois. Männät paineilmalla pois "plop", "plop".
Tiivisteiden tsekkaus ja rasvaus. Ja sama homma takaperin. Jos ei skulaa, isompi pääsylinteri kehiin.  Taitaa vaan aikaa tommoselle olla seuraavan kerran joskus toukokuussa. Mutta siis plan A ja B selvillä. Tack så mycket, tieto lisää työtä. ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Itse asiassa satuloiden purku ei ole välttämättä edes tarpeen. Tässä jenkkifoorumilta napatut ohjeet:

LainaaIf your brakes are a few thousand miles old this little trick will really make your brakes feel better.
I noticed on my 1200S that had 10000 miles on it that the front brake lever had to travel really far before the brakes bit onto the rotor. My pads looked fine, they did not need to be replaced. Turns out that overtime the piston seals tend to pull the pistons further back into their bore than they should be. You need to break that seal to get the pistons where they need to be, riding the disc.
To do this:
1. Remove the master cover and wrap a rag around it to prevent brake fluid from spurting all over everything
2. Remove the brake caliper
3. Actuate the brake lever to push the pistons all they way out, until the pads are fully clamped against each other.
4. Pry the pads apart just enough so that they'll slip onto the rotor. Watch the fluid reservoir to make sure the rag catches any brake fluid that may squirt out
5. Put the caliper back onto the fork leg
6. Repeat for the second caliper if you have twin discs.
7. Enjoy having a solid lever again!
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

HOUSTON, WE HAVE BRAKES!!
Ja Hemulille kiitos, vaikkei vika ollutkaan jumittavissa männissä, vaan poor craftsmanship >:(
Entistäkin kateellisempi jyrsimenomistajille...Etujarru teki kuten H tuossa aiemmin totesikin, painoi palat kiinni ja kahvasta päästettäessä palasivat auki. Mutta vika olikin rakentajan ammattitaidosta, tai oikeastaan sen puutteesta:
Satulan kiinnitysraudan holkki on napakka akselin holkkiin, joten ei myötää ainakaan sieltä. Rauta oli nimittäin puoli milliä-millin vino aiheuttaen myös satulan vinon asettumisen levylle. Jarrua painettaessa satula oikeni, mutta kahvasta päästettäessä rauta väänsi satulan vinoon ja palat erilleen. Olis ehkä pelannut isommalla pääsylinterillä, mutta uskoakseni nyt siitä tuli jopa hyvä ;D
Painoin prässillä raudan suoraksi, heitto on alle 2 kymppiä ja kahvaa ei saa pohjaan.
Huoh, jos menis tekemään sähköjä... :-\
-Spöke-
Muoks: Takajarrun käytin irti ja ilmasin siis irrallaan. Poljin jo pinnasta kova :D
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Hyvähyvähyvä :) :) :)

Pääset kunnialla Pirkkahalliin eikä matka tyssää vasta takaseinään ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Oli polttoaineen yhdysputken toinen juntturi POR 15:sta täysin tukossa. Meiseslillä sain kaivettua suoran osan, mutta juntturi tuli tehtyä kahdesta palasta, jotta letku lähtee vaakaan. Ei läpi millään. Ei miggilangalla, eikä paineilmalla. Juntturin sisällä oli kuivumatonta POR:ia joten laitoin injektioruiskuun biltsikan vasaralakkaohenninta, jonka ruuttasin juntturiin. Ei liukea. Pyyhkäisin tankille roiskahtaneet oharit ja käänsin tankin ympäri. Tujua ainetta vasralakkaohennin. Sanat eivät riitä kertomaan:



Ei yhtään ota pattiin, ei. Pitäkää Tampereenne. Ja shöwnne.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuusulan T-Bone

Voi scheisse...

Siis tuliko se ohennin tosta tankista läpi?
Long John Stroker

Jake

Ai perkele! Saako sillä tankkimerkillä peitettyä edes osittain? Jotain somistetta keksit siihen päälle. Joku vähäpukeinen neitokainen tai joku..

Suoraansanoen vit*ttaa sun puolesta :( Mutta kyllä sä jollain näyttelyn sujuttelet. Ohan toi laite ehdottomasti saatava näkösälle! Korjaat sitte ajan kanssa.

ihd

SSHHIIIITT !!! kyllä sun silti täytyy koittaa tuoda se Tanpereelle, teippaa vaikka jallun keskiaukeema siihen päälle, tai kukkolaatikko.
-54 Panhead
-03 Fathead

ma^ko

Auts! Ei just taida hirmusti löytyneet jarrut tai mikään muu mieltäylentää. Voi hieman olla hapantunut mieliala kyllä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jiihuima

Öölari 1966

Rezi

Huono homma :'( 
Mutta Spöken vauhdin tuntien se ehtii maalata tuon uusiksi viikonlopuksi.

jesse

voin kuvitella vitutuksen ja turhautuneisuuden määrän :-\
menikö maaliin asti vai riittäiskö lakan hionta?
ehdottomasti kyllä haluaisin nähdä tän laitteen livenä tampereella  :o
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...