Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Noskoolfab

Aloittaja Spöke, 04 joulukuu 10, 22:19:12

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Älä oo tommonen, me lähdetään kohti Tretta joskus neljän pintaan ja pikaisen purun jälkeen kamat hotellille ja taksi Rajaporttiin - saunassa kahdeksalta?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

Toi jarrujen ilmaus on mielestäni suhteellisen vastenmielistä puuhaa,suurinpiirtein kaikki muu rakentelu meneekin mutta tuossa puuhassa menee yleensä hermo. Muistan yhden ilmauspuuhastelun jossa yritin saada fillarin takajarrua ilmattua. Kaikki letkut ja putket orgiksia, ainoa mikä jo etukäteen aiheutti inhonväristyksiä oli yks ihmeellinen putkenmutka(tehtaan jäljiltä sekin), näytti just siltä etttä saa aikaan jonkun ilmataskun.Varmaan pari tuntia yritin kaikkea mahollista, nesteitä säiliöstä puristajaan päin, letkulla toiseen suuntaan,löysäilin banjoliitintä,pidin paloja väkisin pohjassa ja samalla painelin jarrua jne jne. Ei mitään, jarru vaikutti kuin exältä, makas hiljaa eikä minkäänlaista eloa vaikka kuinka pumppas. Ainoa mitä sai aikaan oli hyvin pieni liike natinan kera(siinäkin mielessä yhtäläisyyksiä exään)jarrupaloissa, sen verran että just ja just tunsi.

Vitutus oli karmea, miten tää sontakasa ei ilmaannu, kaikki palikat on kuin tehtaalta lähtiessä ja parin tunnin jälkeen ei mitään eloa jarruissa. Onneks tallille poikkes suht tunnettu Hämeenlinnalainen pyöränrakentelija,hra K, sai hyvän tekosyyn pitää paussin ja juoda kahvit. Jauhettiin hetki sontaa, hain pihan pusikoista sinne suutuspäissäni paiskomani työkalut ja menin kokeilemaan vielä kerran ilmausta. Olin jo valmis kuskaamaan koko huussin Hätilään maalitauluksi. Mutta mitä vittua? Jarrut alkoivat ilmaantua ??! Hetki puuhastelua ja laitteessa oli pitävät jarrut! Ei mitään käryäkään miten se oli mahdollista, jo aikaisemmin puuhatessani olivat jarrut olleet hetken aikaa rauhassa kun kävin hakemassa uusia työkaluja jne.

Ainoa looginen päätelmä tästä oli että seuraavan kerran kun ilmaan jarruja niin hra K on pyydettävä kahville, sen jälkeen jarrut ilmaantuvat itsestään. Haluatko Spöke hra K:n numeron?

Mutta on toi fabbi aivan helvetin hyvännäköinen pyörä, tuo on nähtävä livenä. Tossa toimii kaikki, väristä alkaen. Ja kyllä ne jarrutkin sieltä löytyvät...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Tuusulan T-Bone

Lainaakilpeehän tähän ei varmaan ikuna saa...

Tämmösen potentiaalisen ongelman keksin:

Lainaa
Kopterilaki 12 §

2. Jarrulaitteiden hydraulijärjestelmään liittyvien osien ja jarrupalojen on oltava tehdasvalmisteisia ja ajoneuvoon soveltuvia.

Ei välttämättä ongelma, mutta saattaa olla sellainen...
Long John Stroker

ma^ko

Mikä jarrujen hydraulijärjestelmän osa ei ole tuossa tehdasvalmisteinen? Hydraulijärjestelmän osat kun tehostamattomassa jarrussa ovat pää ja työsylinteri... letku/putki pitää olla asianmukaisista osista valmistettu. Sylinterit tai jarrupalat ei saa olla omavalmisteet, onko tuossa muka?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Spöke

Hain piltsikasta tollasen

Palatessani kotiin liikennevaloissa vierelle tuli pari muoviluotia. Saara 7v sanoi, että "isi, noi ei oo harrikoita, kun ne kuulostaa ompelukoneelta" ;D
Päivä pelastettu, vaikkakin jarruja ei oo vieläkään. Takasatulan nippa sojottaa alaspäin, joten sinne saanee jarrut ottamalla pyörä irti ja satula pystyyn, nippa ylöspäin. Etupää onkin toinen juttu. Ilmeisesti käyttämäni 14mm pääsylinteri on liian pieni 2-mäntäiselle satulalle?? Mulla oli samanlainen 5/8" porauksella varustettu, mutta menin tyhmyyksissäni hukkaamaan sen, kun olin vakuuttunut 14millisen riittävyydestä. Pitää T:reen näyttelyn jälkeen tehdä noi jarrut valmiiksi ja hommata jostain 5/8" pääsylinteri. Tää on niin tätä. Periaate ja käytäntö eivät aina kohtaa.
-Spöke-

PS. Ihmettelin samaa, kuin Ma^ko, mitähän tuossa järjestelmässä olisi hydraulipuolella laitonta?? Jopa paineeton puoli on klemmarivapaa kaksoiskartioliitoksin??
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Make

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 10 huhtikuu 11, 15:03:12
jarrupalat ei saa olla omavalmisteet

Ettäkö ei saa rälläköidä latasta sopivaa pohjaa, ja läimäistä siihen purkuasbestista, koirankakasta, smirgelinpölystä ja hartsista tehtyä tahnaa ja paistaa uunissa sitä hyväksi?   :o

Kai se on pakko ruveta ostamaan valmiita paloja.

anteeksi ot
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Spöke

^ ;D
Nyt on taas kaks tuntia ilmattu, kaikkiaan siis ´bout seittämän tuntia ilmauksiin. No brakes.
AWWWWWWW, GIMME A BRAKE!!!
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Joksa

Kaverin pyörään joskus vaihdoin uudet letkut ja täysin tyhjään järjestelmään ei meinannu millään saada nesteitä. Vähän joka välistä yritin ilmata ja työntää nesteitä alakautta sekä paineistaa nestesäiliötä laihoin tuloksin. Lopulta irroitin banjopultin satulasta ja tyrkkäsin pultin päälle puutarhaletkun sekä tiivistin kokonaisuuden jesarilla (milläs muulla). Letkun päästä sitten imaisin nesteet jarruletkuun - näillä alkuliemillä lähti varsinainen ilmausprosessikin wörkkimään.

Hemuli

Kyllä liian pienelläkin pääsylinterillä pitäisi huomata ilmojen poistuneen järjestelmästä, tuntuma vaan saattaa olla liian "pehmeä". Noin hatusta heitettynä toi sun kombinaatios ei kyllä kuulosta kovinkaan väärältä, se viiskasi kahva on usein liian kova yhdellä kaksimäntäisellä satulalla.

Ei kai ne pääsylinterit vaan olisi rikki?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Joksa

Pienenpi pääsylinteri on jarrutehon kannalta vaan parempi, kunhan liikerata vaan riittää.
http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm tällä sivulla jotain osviittaa hydraulisen "vipuvarren" mitoituksesta.

tyg

autopuolella olen kuullut, että tehdastekoisessa pääsylinterissä on tehtaalta unohtunut
porata reikä säiliöltä sylinteriporaukseen,,, ilmaile siinä sitten vaikka maailman tappiin.

Lyytinen

Kertauksen vuoksi sanottakoon, että semmoseen olen törmännyt 90-luvun pääsylinterin kanssa, että ei lähde palat liikkumaan kun humpaa vaan siinä samassa kohti. No sitten kun arvelin, että josko ne säiliön pohjalla sylinteriin menevät reiät on tukossa, nyppäsin teräsharjasta piikin ja sillä rassaamaan. Kahva pohjaan, kärkipihti + teräsharjan piikki yhdistelmällä sitä reikää rassasin ja sitten kahva irti ja katso: ilmakuplia tuli sieltä. En tiedä mikä ihmeen juttu tuossa on, onko siinä jarrunesteessä joku pintajännitys siinäkin, että se ilma ei ilman teräsharjan piikillä härkkimistä niin pienestä reijästä (alle 1 mm) osannut?

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 10 huhtikuu 11, 15:03:12
Mikä jarrujen hydraulijärjestelmän osa ei ole tuossa tehdasvalmisteinen? Hydraulijärjestelmän osat kun tehostamattomassa jarrussa ovat pää ja työsylinteri... letku/putki pitää olla asianmukaisista osista valmistettu. Sylinterit tai jarrupalat ei saa olla omavalmisteet, onko tuossa muka?

Niin siis tehdasvalmisteinen JA ajoneuvokäyttöön soveltuva. Ideana tässä on kai rajoittaa jostain muusta kun ajoneuvosta peräisin olevien hydraulikomponenttien käyttöä, vaikka tehdasvalmisteisia olisivatkin. Mun huolen herätti toi jarrunestesäiliö, joka nyt jonkun tulkinnan mukaan voisi olla jotain muuta kuin ajoneuvokäyttöön soveltuva. Mut mä olen mielelläni turhaan huolissani, sen verran taitaa olla kurko jätkä kehissä, että kyllä se tohon jarrutkin osaa värkätä - vaikka sitten kivisempääkin tietä.
Long John Stroker

flhx

Ilmeisesti nyt siis sait takajarruun eloa mutta etujarru on vielä kuollut?

Olet varmaan kokeillut jo että täytät säiliön,avaat ilmausruuvin ja käyt panemassa kukkoa, jääkaappiin, ja annat painovoiman hoitaa ilmauksen?

Olisko mahollista että etujarrun puristaja on sellaisessa asennossa nyt että sieltä ei edes saa ilmoja pois? Muistan autopuolelta kuulleeni joskus että C3 Veten takapuristajat piti ottaa irti ja kääntää kallelleen tms, muuten ei järjestelmää saanut ilmattua, ilmausruuvi oli sellaisessa paikassa suhteessa banjoon että ilmat ei muuten poistunut. Eli jos irrotat puristajan ja käännät eri asentoon niin saisiko ilmattua? Olikos tuo jostain bemarista, missähän asennossa siinä tuo käikäle on.

Onko palat levyssä kiinni vai onko puristajan mäntä sisällä?Kerran yks puristaja vinoili ilmauksen kanssa kun männät oli sisällä, ei ilmeisesti ollut tilaa nesteelle tai jotain? Joka tapauksessa sain ilmattua kun pullautin mäntiä hieman ulos paineilmalla(puristaja oli pyörässä kiinni ja palat napsahti levyä vasten joten mäntä ei poistunut maisemaan...).
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: flhx - 10 huhtikuu 11, 21:08:03...Olet varmaan kokeillut jo että täytät säiliön,avaat ilmausruuvin ja käyt panemassa kukkoa...

Helkkari, onneks en ollut ehtinyt hakea uutta olutta - olis nimittäin näppis pilalla ;D

T-Bone, miten jarrunestesäiliö vaikuttaa jarrujärjestelmän toimivuuteen? Siis muuten kuin että jos sitä ei ole niin saattaa neste loppua palojen kuluessa?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957